2011-11-02, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det står att han haft någon form inom spektrat, inte hur uttalat eller hur omfattande det påverkat honom.
Det fantiserar du (och andra ihop) och utgår givetvis från att alla kriterier är uppfyllda och det i sina yttersta uttryck.

Nej, domstolarna som är aktuell i fallen har säkert skrivit att han lider av aspergers syndrom för sitt eget höga nöjes skull.

Citat:
Jag känner faktiskt fler än en som diagnostiserats i vuxen ålder, och där problematiken blivit påtaglig i vuxen ålder.

Ja för fan, angrip andras inlägg du och kom sedan dragandes med lite anekdotisk bevisföring.

Citat:
Gällande Ljungström så kommer beteendeförändringen dessutom i tonåren;

Tidigare i livet är för övrigt ett ganska vagt begrepp - men det kanske du inser själv om du känner på det några gånger.

Ja, i samband med att hans mor dör, så han var from som ett lamm och snäll hela vägen fram till dess, och utvecklade sedan "psykopati" när hon dog?

Du är uppenbarligen inte förmögen till att tyda eller ens läsa diagnos kriterier. Och efter du försök använda dig av anekdotisk bevisföring så har jag slösat nog tid på skitfolk som du, hälsa "psykopatvännerna" hörru snutten.
Senast redigerad av dip 2011-11-02 kl. 03:25.
Citera
2011-11-02, 03:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det före första hämndaktionen är visst sådant som man skulle klassa som "småbus/misstag", och det som utlöste den första våldsaktionen var efter han fått ett glas krossat i ansiktet (efter han hamnat i tjafs med en kille på krogen, och sedan flög den andra lirarn på honom) detta ledde till att han så gott som förlorade synen på det ögat.
Lustigt resonemang .... om vi räknar bort allt utom snatteri så har personen bara snattat ... så egentligen har vi nog bara småbrott i Sverige..

Narkotika brott, bilstöld, knivöverfall, mordbrand, våld/överfall mot tjänsteman - (då har jag inte räknat det överlagda mordförsöket som sker 1 år efter händelsen som skall hämnas) - är inte "skitbrott".

Narkotikabrott, bilstöld, grov olovlig körning, rattfylleri, mordförsök osv... är att vara kriminellt belastad.

Så snyt bort ömkans tårarna nu och inse att det inte är frågan om en "stackars missförstådd pojke".
Citera
2011-11-02, 03:31
Medlem
Citat:
Lustigt resonemang .... om vi räknar bort allt utom snatteri så har personen bara snattat ... så egentligen har vi nog bara småbrott i Sverige..

Narkotika brott, bilstöld, knivöverfall, mordbrand, våld/överfall mot tjänsteman - (då har jag inte räknat det överlagda mordförsöket som sker 1 år efter händelsen som skall hämnas) - är inte "skitbrott".

Narkotikabrott, bilstöld, grov olovlig körning, rattfylleri, mordförsök osv... är att vara kriminellt belastad.

Så snyt bort ömkans tårarna nu och inse att det inte är frågan om en "stackars missförstådd pojke".

Se biten där jag skrev _FÖRE_ första. Vi gör det övertydligt

FÖRE JULDAGEN 2004 (när han blir påflugen på krogen och får ett glas krossat i ansiktet som gör att han så gott som förlorar synen på det ögat) SÅ FÖREKOMMER INGA VÅLDSBROTT.

Citat:
berättar att Erik Ljungström förändrades i tonåren.
Hans mamma dog när han var i 14-årsåldern.
Som barn var han väldigt snäll.
– Han var väldigt speciell, men väldigt go och ställde alltid upp, säger barndomsvännen som samtidigt beskriver honom som lite udda.
– Han var godtrogen. Han blev lurad hela tiden.

Men när mamman dog i 14-års åldern så utvecklade han enligt dig "psykopati" för du har minsann "vänner" som fått sina ASPS diagnoser i vuxen ålder (och i deras fall så har detta inte yttrat sig ALLS innan detta)

Gör något produktivt är du snäll, gå och stoppa huvudet i ungen eller något.
Senast redigerad av dip 2011-11-02 kl. 03:33.
Citera
2011-11-02, 03:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, domstolarna som är aktuell i fallen har säkert skrivit att han lider av aspergers syndrom för sitt eget höga nöjes skull.
Drag av aspberger? Inom spektrat? Lider av?

Vad har de egentligen skrivit påstår du? Vilket år fick han diagnos?

Dessutom ger du dig ut på ett stickspår nu, och babblar om något som jag inte ens berört - nämligen vad som står eller inte står i gamla domar. Dock betvivlar jag att DU ens läst några domar.

Citat:
Ja för fan, angrip andras inlägg du och kom sedan dragandes med lite anekdotisk bevisföring.
Ja, det är i väl i alla fall lite mer genuint än att bara spekulera vilt såsom du gör. Skillnaden på dig och mig är ju också att jag påstår inte att jag vet hur det ligger till med Ljungström - jag påstår bara att du inte gör det.

Citat:
Ja, i samband med att hans mor dör, så han var from som ett lamm och snäll hela vägen fram till dess, och utvecklade sedan "psykopati" när hon dog?

Du är uppenbarligen inte förmögen till att tyda eller ens läsa diagnos kriterier. Och efter du försök använda dig av anekdotisk bevisföring så har jag slösat nog tid på skitfolk som du, hälsa "psykopatvännerna" hörru snutten.
Psykopati?
Var kom det ifrån?
Återigen ett stickspår - något du fantiserar kring - då det blir för jobbigt att bli ifrågasatt?
Citera
2011-11-02, 03:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:

FÖRE JULDAGEN 2004 (när han blir påflugen på krogen och får ett glas krossat i ansiktet som gör att han så gott som förlorar synen på det ögat) SÅ FÖREKOMMER INGA VÅLDSBROTT.
Ja, och innan han slutade med blöja så hade säkert inte uttalat en svordom heller.

Och - relevansen är?

Det jag talade om var innan han begick detta sista brott. Dessutom så var han med eller utan mordförsöket redan en kriminellt belastad person - ingen duvunge.
Citera
2011-11-02, 03:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Men när mamman dog i 14-års åldern så utvecklade han enligt dig "psykopati" för du har minsann "vänner" som fått sina ASPS diagnoser i vuxen ålder (och i deras fall så har detta inte yttrat sig ALLS innan detta)

Gör något produktivt är du snäll, gå och stoppa huvudet i ungen eller något.
Vänner - nej, vem hela fridens namn har hävdat "vänner".

Omskriver du allt du hör/läser så att det skall passa dig?

Edit;
Jag har inte hävdat att han utvecklat något alls. Det är du som vill leka amatör psykiatriker och ställa diagnos - inte jag.
Citera
2011-11-02, 03:42
Medlem
Citat:
Ja, och innan han slutade med blöja så hade säkert inte uttalat en svordom heller.

Och - relevansen är?

Det jag talade om var innan han begick detta sista brott. Dessutom så var han med eller utan mordförsöket redan en kriminellt belastad person - ingen duvunge.

Det relevanta är att han gick från att inte ha några våldsbrott alls, till det som utlöste det första och sedan efterföljden och sedan har det bara fortsatt. Och det han hade innan var visst sådant man kan se som "pojkstreck" (småstölder,rattfylla,en bilstöld,droginnehav)

Det du uppenbarligen är för ointelligent för att FÖRSTÅ är att "ASPS" är inget du utvecklar ur intet, (CD) diagnoser används som bakgrund för ställan av ASPS diagnoser, och i kriterierna står klart och tydligt att det skall uppfyllas X kriterier av dessa.

Du vaknar alltså inte en morgon när du är 15 och utvecklar en ASPS störning, utan man har ända sedan barnsben uppfyllt hela eller delar av kriterier för (CD)

Sett till _ALL_ känd information (vad som står i domar,artiklar,utsago från vänner både här och andra forum) så börjar historien om "KnivErik" i samband med att hans mor dör, innan dess beskrivs han som.

Citat:
berättar att Erik Ljungström förändrades i tonåren.
Hans mamma dog när han var i 14-årsåldern.
Som barn var han väldigt snäll.
– Han var väldigt speciell, men väldigt go och ställde alltid upp, säger barndomsvännen som samtidigt beskriver honom som lite udda.
– Han var godtrogen. Han blev lurad hela tiden.
Citera
2011-11-02, 03:44
Medlem
Citat:
Vänner - nej, vem hela fridens namn har hävdat "vänner".

Omskriver du allt du hör/läser så att det skall passa dig?

Edit;
Jag har inte hävdat att han utvecklat något alls. Det är du som vill leka amatör psykiatriker och ställa diagnos - inte jag.

Citat:
Jag känner faktiskt fler än en som diagnostiserats i vuxen ålder, och där problematiken blivit påtaglig i vuxen ålder

Ok, du KÄNNER alltså flertal som fått ASPS diagnoser i vuxen ålder, men du har ingen vänskapsrelation till dessa?

OK!
Citera
2011-11-02, 03:47
Medlem
DDKs avatar
Jag blir matt när jag om och om igen läser tvärsäkra uttalanden om att "kvinnor inte ska jobba på häkten" och jävligt obehagliga tillmälen som "kissig kärring" om den äldre vårdaren. Några går till och med så långt att den kissiga kärringen ska dömas för att hon inte på egen hand oskadliggjorde GM, räddade BO och helst offrade liv och hälsa på kuppen.

För det första har kvinnor arbetat på häkten, fängelser, rättspsyk etc under mycket lång tid. Det här är första gången en häktesvakt mördas av en intagen. Den mördade var en späd, kortvuxen, mycket ung person som enligt FUP:en var vänlig och icke-provokativ mot de intagna. Hon råkade vara kvinna. Slutsatsen som dras av diverse blockmongon är då att kvinnor inte är lämpliga att arbeta någonstans inom kriminalvården där det finns manliga fångar.

Det är lika logiskt som att påstå att två plus två är en katt.

Jag har ingen statistik på hur många manliga respektive kvinnliga vårdare som utsätts för våld i arbetet, men jag vågar ändå påstå att det inte enbart är kvinnor. Baserat på mina erfarenheter från näraliggande och jämförbara områden vill jag påstå att våldsamma/aggressiva män i ganska stor utsträckning undviker att ge sig på kvinnlig personal, liksom normalfungerande män drar sig för att slå kvinnor. Det händer, men det är inte det vanligaste scenariot.

Vanligtvis ser man till att anpassa bemanningen efter klientelet. Finns det risk för våld eller utagerande ska det finnas både män och kvinnor närvarande.

För det andra finns det inga anställningsavtal där det stipuleras att man i en nödsituation ska offra livet för en kollega. Tvärtom uppmanas den enskilde att inte ta onödiga risker, eller i vardagligt tal "spela allan". Det är inte ovanligt med hot och våld inom kriminalvården, men det är extremt ovanligt att en tokjävel mördar en vakt. När Åhlund kommer in i bilden har det redan begåtts ett antal fel - tokjäveln, som är bedömd som farlig och uppfattas som "tom" och "obehaglig", har skickats upp ensam och som mottagare står en ung, ensam och relativt nyanställd vakt, som blir nerslagen när hon vänder ryggen till GM. Åhlund agerar snabbt med de redskap som står till buds: hon larmar, tar det vapen hon har - batongen - och skyndar till undsättning. Normalt sett skulle Åhlunds blotta uppdykande få GM att komma till sans och avbryta misshandeln. Men denne GM vill uppenbarligen döda Gebreab och han reagerar istället med ökad aggressivitet. De allra flesta av oss - oavsett kön och kroppsbyggnad - skulle i det läget göra som Åhlund och retirera i avvaktan på förstärkning. Hade det varit ens nära vän, partner eller barn som misshandlades hade situationen varit annorlunda, men en förvånansvärt stor del av oss hade retirerat även då. Det finns flera forskningsrapporter i ämnet som visar på just detta.

Det är lätt att vara stor i flabben bakom ett tangentbord. Det är också lätt att sätta sig till doms över andra i efterhand och bräka på om hur man själv skulle vänt upp och ner på Ljungström och räddat prinsessan och halva kungariket. Sanningen är att Ljungström, oavsett om han fått tag på batongen eller ej, skulle ha tillfogat Gebreab mycket allvarliga skador alternativt mördat henne och att Ljungström slutade först när han "var färdig", vilket råkade sammanfalla med att förstärkningen anlände. Han var väl trött i armen, stackarn (*ironi*). Och om Åhlund hängt sig på hans rygg hade inte hon heller levt idag. Däremot ska hon leva resten av sitt liv med minnet av den här händelsen.

Jag håller med dem som lägger huvudansvaret på bristande rutiner, dåligt säkerhetstänk och andra organisatoriska aspekter. Samtidigt kan man inte lagstifta bort eller konstruera regler som undanröjer alla risker, särskilt inte när det gäller tokjävlar. Det har inte mördats någon vakt tidigare på Flemingsbergshäktet, trots att det slarvats med rutiner och säkerhet till vardags och trots att unga slynor, kissiga kärringar och en samling allmänt odugliga kvinnor jobbat där (*det var också ironiskt uttryckt*).

Det blev en jävla lång drapa men det var skönt att få det sagt.
Citera
2011-11-02, 03:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ok, du KÄNNER alltså flertal som fått ASPS diagnoser i vuxen ålder, men du har ingen vänskapsrelation till dessa?

OK!
Återigen är ditt eget förvridningstroll i farten - "fler än en" är det jag skriver - inte "flertal".

Har du väldigt svårt för att återge utan att förändra?

Ja, när du växer upp och blir stor så kommer du nog också upptäcka att i "riktiga livet" så lär man känna och interagerar med många människor som man ändå inte etablerar vänskapsrelationer med, eller betraktar som "vänner".

Men tills dess tycker jag du skall fortsätta njuta av tillvaron som "näbbgädda" och leka med "bästis 1", bästis 2", bästis 3 osv ... eller hur nu folk i din ålder väljer att dela upp sin lilla krets runt hopprep och gungor...
Citera
2011-11-02, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Jag blir matt när jag om och om igen läser tvärsäkra uttalanden om att "kvinnor inte ska jobba på häkten" och jävligt obehagliga tillmälen som "kissig kärring" om den äldre vårdaren. Några går till och med så långt att den kissiga kärringen ska dömas för att hon inte på egen hand oskadliggjorde GM, räddade BO och helst offrade liv och hälsa på kuppen.

Jag blir matt när folk försvarar Gunnmarie och tycker att hennes liv är mer värt än Karen Gebreabs.
Faktum kvarstår också; utan Gunnmarie hade sannolikt GM aldrig fått tag på en batong.

Vi kan bara spekulera i om det är knytnäven eller batongen som orsakar döden hos Karen, men jag vet vad jag tror.
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Det är lätt att vara stor i flabben bakom ett tangentbord. Det är också lätt att sätta sig till doms över andra i efterhand och bräka på om hur man själv skulle vänt upp och ner på Ljungström och räddat prinsessan och halva kungariket. Sanningen är att Ljungström, oavsett om han fått tag på batongen eller ej, skulle ha tillfogat Gebreab mycket allvarliga skador alternativt mördat henne och att Ljungström slutade först när han "var färdig", vilket råkade sammanfalla med att förstärkningen anlände. Han var väl trött i armen, stackarn (*ironi*). Och om Åhlund hängt sig på hans rygg hade inte hon heller levt idag. Däremot ska hon leva resten av sitt liv med minnet av den här händelsen.

Vad är det här för riksidioti som diverse rickspuckon som du framför?
Visa vilket inlägg dom sista tio sidorna som innehåller en passus där någon säger sig kunna göra bättre själv.
Det finns ingen; eller hur?

Ingen påstår sig så vitt jag vet kunna göra bättre själv - i helvete - däremot är det så att vi är många debattörer som har åsikter men vi har inte betalt för att jobba med det här. Det senare är något väldigt väldigt viktigt som du behöver läsa om och om och om igen tills dina ögon blöder, därför att förstå ja det lär du aldrig göra.
Citera
2011-11-02, 03:58
Medlem
Citat:
Återigen är ditt eget förvridningstroll i farten - "fler än en" är det jag skriver - inte "flertal".

Har du väldigt svårt för att återge utan att förändra?

Ja, när du växer upp och blir stor så kommer du nog också upptäcka att i "riktiga livet" så lär man känna och interagerar med många människor som man ändå inte etablerar vänskapsrelationer med, eller betraktar som "vänner".

Men tills dess tycker jag du skall fortsätta njuta av tillvaron som "näbbgädda" och leka med "bästis 1", bästis 2", bästis 3 osv ... eller hur nu folk i din ålder väljer att dela upp sin lilla krets runt hopprep och gungor...

Ok, så ni är inte vänner, och har ingen vänskapsrelation, men ändå har dessa människor inga som helst problem att prata med dig om gällande deras ASPS diagnoser som om vi omskriver det till dess gamla DSM/ICD benämning blir "PSYKOPATI", kanske inte direkt något man delar med sig av vid fikabordet på jobbet.

Du skrev fler än en, varför då ej skriva två (vid tre eller fler är det i folkmun helt okej att använda sig av FLERTAL nämligen)

Och hopprep och gungor ligger väl iallafall sisådär 20år bakåt i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in