2011-10-09, 13:55
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.P.
Det är en intressant diskussion men kanske fel forum om man vill ha en nyanserad debatt men jag kastar mig in i lejongropen i alla fall.

Angående det mr-putte-mr skriver så hoppas jag att du förstår att du aldrig kommer få några sympatier när det låter som att tre mål mat om dagen är ett problem och att du är understimulerad på din fritid för att du inte har något att göra.

Som några har antytt tidigare så verkar dina anstaltsplaceringar vara kantade av problem och konflikter. Det kan knappast vara för att plitarna, Kriminalvården, staten och alla andra är dumma utan självklart har du ett eget ansvar. Det finns i princip alltid flera sätt en ett att hantera ett problem och utan att ta en alltför stor risk vill jag påstå att du är väldigt konfliktsbenägen och med största sannolikhet har problem med auktoriteter, är känslostyrd och sällan tänker på konsekvensen av dina val innan du går in i situationen. Det finns till exempel andra sätt att hantera att man får dålig mat än att starta upplopp. Det måste du väl förstå att det också får konsekvenser för dig inne på anstalten som inte har med själva maten att göra.

Du har garanterat suttit inne längre än vad jag har gjort. Jag har en häktning med restriktioner och en anstaltsplacering bakom mig men känner en del som har haft betydligt längre straff än så men utan att de har hamnat i liknande situationer som du.
Du har väl ett eget ansvar för vad du gör av din tid på anstalt, eller tycker du inte det? Det är naivt att tro att du ska få allt serverat. Om de drar in på studiemöjligheterna, beställ studiematerialet själv och använd den tiden du säger att du bara stirrar in i väggen för att läsa.

Sen att du säger att det är straffarbete att bli tvingad att arbeta för 9 sek/h är lite märkligt.
Tycker du att det ska vara fria aktiviteter när du är i fängelse? Som en friluftsdag där du kan få välja mellan fotboll, orientering eller att spela tennis?
Självklart handlar arbetet om att aktivera människor som oftast har väldigt dålig struktur och det är nog väldigt många som mår bra att regelbundenheten och att känna att de presterar något, hur obetydligt det än må vara att spika pall. Självklart är det för dig som är byggnadsarbetare understimulerande men man kan inte kräva att arbetsuppgifterna ska vara alltför avancerade heller.
Att du sen dessutom får betalt är väl ganska fantastiskt, eller? Där jag var placerad kunde man dessutom tjäna upp till 22sek/h om jag inte missminner mig varav 2/3-delar kunde användas till att betala av eventuella skulder man skaffat på grund av sin brottslighet så vid längre straff hade man förmånen att kunna bli skuldfri eller att åtminstone betala av en väsentlig del av skulderna innan man avtjänat sitt straff.

Å andra sidan. Att de intagna ska ha en dräglig tillvaro är svårt att argumentera mot.
Jag tror att ett stort problem är att när gemene man uttrycker hur det ska vara på våra fängelser så har man de absolut värsta förbrytarna i huvudet. Det är naturligtvis lätt att tycka att pedofiler, mördare och personer som GM i denna tråd ska ha vatten och bröd resten av livet men det finns ju som med allting annat skiftningar mellan det som är svart och det som är vitt.
Det finns de som sitter i fängelse för oaktsamhetsbrott och de som har begått brott som inte på något sätt har påverkat tredje person. Ytterligare har vi de med missbruksproblem och en stor grupp med psykiska sjukdomar. Det vore inte värdigt ett land som Sverige att behandla alla dem grupperna på samma sätt som vår reptilhjärna vill hantera de värsta.

Det finns en rad olika åtgärder man kan diskutera om det vore lämpligt.
Yrkesutbildningar inom Kriminalvården är ett exempel. Ett program för hur man återskapar relationer med familj och vänner utanför murarna ett annat. Jag tror också att man i större utsträckning än nu måste skapa en anstaltsmiljö där de intagna får ta större ansvar och att man belönas om man gör ett bra jobb. Den belöningen ska inte vara ekonomisk utan bestå i ännu större ansvar och fler förmåner.

Jag tror att det är monumentalt viktigt att den relativt stora grupp av intagna som i princip under hela sitt ungdoms- och vuxna liv haft en negativ bild av polis och myndigheter får känna att de blir visade ett förtroende och att de inte på förhand är dömda i bemötandet från auktoriteter.

Sen att det i nuläget varken finns kunnande eller resurser för omfattande reformer är en sak men om man ska kunna diskutera lösningar måste man se bortom det åtminstone i tankestadiet.

Det största enskilda hindret tror jag ändå är bristen på politiskt mod. Det skulle vara politiskt självmord om man gick ut och deklamerade nödvändigheten i att reformera Kriminalvården och dessutom i en riktning som innebär förmåner för de intagna.
Hårdare straff och hårdare tag däremot är ett enormt mycket enklare ställningstagande och man slipper höra att man är tokvänster, flummare och diverse okvädningsord.
Det är bara att läsa många av de åsikter som ges uttryck för här inne så inser man att det inte är helt oproblematiskt att ha en liberal syn på hur Kriminalvården ska utvecklas.

Som sagt så kan man knappast förvänta sig saklighet och nyanserade diskussioner på Fb men nu har jag gjort ett försök i alla fall.

mycket text.
självklart har jag ett eget ansvar för mina handlingar men när maten är så pass kass att till och med plitarna funderar på om centralköket styrs av samhall är det illa och på den anstalten var det så att man inte kunde köpa egen mat och en hungrig fånge är en farlig fånge så är det detta hände för många år sedan innan jag förstod bättre. nog om maten är inte det som ska diskuteras

du skrev att du själv hade suttit först häktet med restriktioner sen på anstalt vilken del av straffat tyckte du var värst? jag tror du kommer svara häktes tiden inte sant.

det jag vill komma fram till är att om intagna inte har något att göra så upp står det situationer mot plitarna
Citera
2011-10-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
kostar en hundring i månaden att träna

tror knappast folk begår brott endast för att få träna
dom må vara gratis där inne men man får betala med att förlora sin frihet som är betydligt mer värd en att gå på ett gym

Ska du träna för en hundring/månad så får du gå till ett riktigt budgetställe med väldigt begränsat utbud.
Bara nämnda friskis och svettis som antagligen är det billigaste alternativet tar ca 2000kr/år för ett helkort.

Det är väl ingen som har påstått att personer huvudsakligen begår brott för att få träna, studera gratis, eller få 3 mål mat serverade men det är antagligen en väldigt stor anledning till att intagna ofta återfaller i brott.
På utsidan försvinner allt detta och är sånt man måste betala och jobba för själv helt plötsligt och antagligen är man inte särskilt attraktiv på arbetsmarknaden om man setat på kåken heller.
Citera
2011-10-09, 14:18
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Undrar jag också? Har inte sett någonting varken i tråden eller i media som är graverande för BO.

Det enda som har framkommit var att hon ställt sig med ryggen mot Erik när hon låste upp dörren istället för att dörren hade varit upplåst redan och sedan gått bakom Erik. Det andra var att hon hade väldigt tunn fysik för att kunna hantera ett angrepp från farlig häktad person, men iom att hon inte fick reda på att han var säkerhetsklassad så är det ju lite svårt att ta hänsyn till detta.
Det är i såna fall ledningen och kollegan (Som var den enda som snabbt borde ha kunnat hjälpt henne.) som ska ha skit för detta.

stämmer det du skriver men jag tror att kollegan som var med henne på taket visste inte heller något om erik och hon förökte iaf att av styra det hela och allt var över på ca en minut.hon ska inte straffas dom både var helt enkelt på fel plats vid fel tillfälle. då erik är klassad som extremt farlig så bjöd ledningen honom på en chans han ens inte skulle ha haft så helt klart att karens och den andre plitens chefer är direkt ansvariga för detta tragiska händelse och dom inser inte allvaret och det ansvar dom har som chefer och ska få sitt straff.

det finns nog inte så mycket mer att diskutera om självaste gärningen. tills det rättengången blir av eller då videon kommer ut.

då detta är en en krimalhistorisk händelse så bör ju diskutionen om kriminalvården och läget där inne vara en del i det hela.

sen undrar jag hur det kommer sig att erik hatar plitar så pass mycket att han försöker strypa en manlig i södertälje arresten och sedan slår ihjäl karen på under en minut
jag köper inte att det var en impuls.
vad kan han ha vart med om som har orsakat detta hat.
Citera
2011-10-09, 14:31
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ska du träna för en hundring/månad så får du gå till ett riktigt budgetställe med väldigt begränsat utbud.
Bara nämnda friskis och svettis som antagligen är det billigaste alternativet tar ca 2000kr/år för ett helkort.

Det är väl ingen som har påstått att personer huvudsakligen begår brott för att få träna, studera gratis, eller få 3 mål mat serverade men det är antagligen en väldigt stor anledning till att intagna ofta återfaller i brott.
På utsidan försvinner allt detta och är sånt man måste betala och jobba för själv helt plötsligt och antagligen är man inte särskilt attraktiv på arbetsmarknaden om man setat på kåken heller.

fitness 24 har bra gym och det är billigt.
att inte på anstalterna är det inga lyx gym som vissa tror är enbart enstaka maskin med bantade vikter så det är inte tal om att bygga muskler utan är mer för att bli av med energi.

anledningen till att folk återfaller i brott är knappast att sitta inne. är ingen frisk människa som vill vara inlåst.
anledningen till återfall är oftast det att folk får inte den hjälp dom är i behov av och pga missbruk.

som du själv skriver är att man antagligen inte är speciellt attraktiv på arbetsmarknaden stämmer. ofta saknar folk både arbets erfarenhet och betyg och chanserna till ett jobb försvinner
och många vill inte begå brott utan vill leva ett normalt liv med allt som innebär där.
Citera
2011-10-09, 14:39
Medlem
afvongreves avatar
Men snälla mr Prutte, kan du inte skriva kortare inlägg. Tror du verkligen att någon läser dina romaner? Skriv kort vad du menar!

Den enda behållningen för mig i denna tråden har varit micro113's länkar om amerikanska fängelser.
Där kallas personalen för PRISON GUARD. Det är precis vad de är. De vaktar galningar. Även svenskar är galningar! Tyvärr, tugga i er det, det finns gott om svenska galningar. Tänk bara på de två typerna i Örebro, den cyklande våldtäktsmannen och han som styckade sin kollega.
Senast redigerad av afvongreve 2011-10-09 kl. 14:42.
Citera
2011-10-09, 14:59
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Men snälla mr Prutte, kan du inte skriva kortare inlägg. Tror du verkligen att någon läser dina romaner? Skriv kort vad du menar!

Den enda behållningen för mig i denna tråden har varit micro113's länkar om amerikanska fängelser.
Där kallas personalen för PRISON GUARD. Det är precis vad de är. De vaktar galningar. Även svenskar är galningar! Tyvärr, tugga i er det, det finns gott om svenska galningar. Tänk bara på de två typerna i Örebro, den cyklande våldtäktsmannen och han som styckade sin kollega.

jag skriver hur mycket jag vill om någon inte orkar/vill läsa är det väll dennes val.

snälla sluta jämför sverige med usa
men här heter det kriminalvården dom har ett bättre sett att se på människan
om det e så jäkla bra där flytta dit så har du det systemet du vill ha enkel lösning
Citera
2011-10-09, 17:12
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nu ska Kniv-Erik skyddas mot hämndattacker från personal. Gunilla Ternert har inte höga tankar om sin personal.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13748126.ab

"Personalen kontrolleras så att ingen har kopplingar till den vårdare han slog ihjäl i måndags.
– Jag hoppas verkligen att man inte har missat någon, säger regionchef Gunilla Ternert."

Vilket djävla dravel!
Citera
2011-10-09, 17:40
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Varför skulle man ta ut folk på övertid för att rota igenom celler mitt i natten?
Tjyvarna är inlåsta nattetid, så den enda anledningen jag kan komma på för att inte vänta till morgonen med visitation är om någon blivit skogstokig när han borde ligga och sova, eller försökt tända eld på cellen.
Det lyser fram mellan raderna att du inte precis varit någon mönsterfånge, alternativt har du lyssnat för mycket på andra tjyvars amsagor.
Det putte-mr-putte skriver är helt korrekt.

På tyngre anstalter sker det då och då "razzior" i form av att personal tar ut intagna en och en mitt i natten (dvs någon gång mellan 20:00-07:00), strippar dem nakna, går genom fångens cell minituöst (ibland skruvas saker isär osv). Även fångarnas avdelning visiteras oerhört noggrannt med specialverktyg osv. Till sin hjälp förutom en rejäl verktygslåda har personalen även metalldetektorer och mobilspårare. Det här har lett till en del kritik, dels för att den anses ganska otrevligt för fången att bli väckt av ett tiotal kriminalvårdare mitt i natten, strippad naken och satt i en väntecell (givetvis påklädd) i någon/några timmar medan visitation sker, att nattsömnen för de övriga intagna störs under den tid som visitationen av avdelning sker (kan pågå i flera timmar) samt att på många anstalter råder arbetsplikt, dvs intagna som efter en visitation endast fått sova 3-4 timmar sedan ska gå upp 0700 och gå till arbete/sysselsättning (annars bestraffas de för arbetsvägran). Det är förståeligt.

Varför sådana här visitationer sker är därför att det är enda bra tidpunkten då dels personalen i lugn och ro kan visitera väldigt noggrannt utan att intagna springer runt dem, dels tar man fången/fångarna med överraskning, dels har man ett helt annat psykologiskt övertag när det är 10-20 kriminalvårdare kontra en fånge, dels är det den tid då personal är fri att göra detta, dagtid går det inte att få loss 10-20 personer ur personalen - de behövs på sina ordinarie funktioner. Det är också ett bra sätt att hålla både personal och fångar alerta samt ett trevligt tillskott kriminalvårdslönen i form av OB-tillägg. Dessutom funkar det som en form av teambuilding för kriminalvårdspersonalen, dvs lite spännande att dra på sig svarta overaller, verktyg, en slags lagkänsla och vi-mot-dom byggs upp som är bra för sammanhållningen för att sedan gå ut på skattjakt.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2011-10-09 kl. 17:43.
Citera
2011-10-09, 17:48
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nu ska Kniv-Erik skyddas mot hämndattacker från personal. Gunilla Ternert har inte höga tankar om sin personal.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13748126.ab

"Personalen kontrolleras så att ingen har kopplingar till den vårdare han slog ihjäl i måndags.
– Jag hoppas verkligen att man inte har missat någon, säger regionchef Gunilla Ternert."

Gunilla agerar klassiskt, flytta fokus från ledningen till personalen. För henne är det personalen som är problemet, ingen personal -ingen ihjälslagen-inga problem för ledningen.

När får vi tjänstemän som är rakryggade? Troligtvis blir hon förflyttad med högre lön. Det har inte hörts mycket från facket heller för den delen
Citera
2011-10-09, 17:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Det putte-mr-putte skriver är helt korrekt. På tyngre anstalter sker det då och då "razzior" i form av att personal tar ut intagna en och en mitt i natten (dvs någon gång mellan 20:00-07:00), strippar dem nakna, går genom fångens cell minituöst (ibland skruvas saker isär osv). Även fångarnas avdelning visiteras oerhört noggrannt med specialverktyg osv. Till sin hjälp förutom en rejäl verktygslåda har personalen även metalldetektorer och mobilspårare. Det här har lett till en del kritik, dels för att den anses ganska otrevligt för fången att bli väckt av ett tiotal kriminalvårdare mitt i natten, strippad naken och satt i en väntecell (givetvis påklädd) i någon/några timmar medan visitation sker, att nattsömnen för de övriga intagna störs under den tid som visitationen av avdelning sker (kan pågå i flera timmar) samt att på många anstalter råder arbetsplikt, dvs intagna som efter en visitation endast fått sova 3-4 timmar sedan ska gå upp 0700 och gå till arbete/sysselsättning. Det är förståeligt.
Efter inlåsning sker rumsvisitation ibland ja. Den förläggs inte till mitt i natten.

Specialverktyg? Är det spegeln du menar då? Den som är till för att se bakom/under/över möbler o dyl?

Nej, man skruvar inte isär intagnas möbler. Apparater och dylikt som skall skruvas isär för att plomberingen brutits plockas in och kontrolleras -- det sker inte på rummet.

Allmänna utrymmen tas vanligen efter inlåsning eller på dagtid när intagna är på sysselsättning.

Citat:
Varför sådana här visitationer sker är därför att det är enda bra tidpunkten då dels personalen i lugn och ro kan visitera väldigt noggrannt utan att intagan springer runt dem, dels tar man fången/fångarna med överraskning, dels har man ett helt annat psykologiskt övertag när det är 10-20 kriminalvårdare kontra en fånge, dels är det den tid då personal är fri att göra detta, dagtid går det inte att få loss 10-20 personer ur personalen - de behövs på sina ordinarie funktioner. Det är också ett bra sätt att hålla både personal och fångar alerta samt ett trevligt tillskott kriminalvårdslönen i form av OB-tillägg. Dessutom funkar det som en form av teambuilding för kriminalvårdspersonalen, dvs lite spännande att dra på sig svarta overaller, verktyg, en slags lagkänsla och vi-mot-dom byggs upp som är bra för sammanhållningen för att sedan gå ut på skattjakt.
Nattpersonalen har OB-tillägg oavsett om de visiterar rum eller sitter och väntar ut natten. Det är ingen skillnad för dem i betalning.

Nej, det handlar inte om att stärka team-känslan utan om att visitering ibland krävs av framför allt allmänna utrymmen i lugn och ro.

Svarta overaller??
Citera
2011-10-09, 18:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det har jag väl inte om jag inte har råd med det...
Personligen kan jag inte se någon anledning till varför inte uteliggare och andra som hamnat utanför systemet och inte får hjälp och stöd någonstans ifrån inte begår något skitbrott så de hamnar på kåken istället.
Fanns folk som gjorde förr. Uteliggare som såg till att åka dit för en grov stöld början på november som gav dem typ fem månader. Fanns speciellt en kontingent finnar som åkte över till Sverige och begick ett korttidsfängelsestraffbrott när det började bli vinter. Idag har vi trots allt lite bättre sociala skyddsnät än vad det fanns när jag var liten, så behovet av sånt är lite mindre.
Citera
2011-10-09, 18:14
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Efter inlåsning sker rumsvisitation ibland ja. Den förläggs inte till mitt i natten.
Mina uppgifter är förvisso något gamla men inte felaktiga. Hur det är idag kan jag inte svara på.
Citat:
Specialverktyg? Är det spegeln du menar då? Den som är till för att se bakom/under/över möbler o dyl?
Är du korkad eller bara trött? Skruvmejslar i olika storlekar, skiftnycklar och bits, tänger, petverktyg, osv osv osv.
Citat:
Nej, man skruvar inte isär intagnas möbler. Apparater och dylikt som skall skruvas isär för att plomberingen brutits plockas in och kontrolleras -- det sker inte på rummet.
Vid misstanke skruvas det isär som bör skruvas isär.
Citat:
Allmänna utrymmen tas vanligen efter inlåsning eller på dagtid när intagna är på sysselsättning.
På många verksamhetsställen, särskilt tyngre anstalter, kan intagna uppehålla sig på avdelningen, dvs alla befinner sig inte på sysslesättning samt att det kan vara svårt att få loss tillräckligt med personal för att göra en grundlig visitiation inom rimlig tid. Gör du dig dum eller är du bara trött? Jag menar inte att vara oföskämd, jag undrar verkligen?
Citat:
Nattpersonalen har OB-tillägg oavsett om de visiterar rum eller sitter och väntar ut natten. Det är ingen skillnad för dem i betalning.
Nattpersonal vid vanlig natt, en handfull, nattpersonal när det är storvisitation, 10-20 stycken. You do the math.
Citat:
Nej, det handlar inte om att stärka team-känslan utan om att visitering ibland krävs av framför allt allmänna utrymmen i lugn och ro.
Det är en åsiktsfråga, du är av en annan åsikt än jag. För övrigt skrev jag ju att det sker för att kunna visitera i lugn och ro. Igen, och tänk efter nu, spelar du dum eller är du bara trött?
Citat:
Svarta overaller??
Vad det är för färg på just ditt verksamhetsställe kan inte jag svara på. Det säger sig dock självt att overall är bra mycket trevligare att bära än ordinarie KVV-uniform. Jag har bara sett svarta och mörkblå overaller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in