2011-10-15, 14:10
  #2377
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Visst är det hemskt när barn är BO, det såg man ju också som försvårande. Men skakningar, slag med flugsmälleskaft och slag med öppen hand som gett hudavskrapningar och underhudsblödningar är kanske inte de tydligaste skadorna som visar att man velat ha ihjäl någon, inte en ett barn (även om det är hemskt som sagt)... Hade det handlat om 40 batongslag som fullständigt krossat huvudet och ansiktet så lovar jag att det blivit en mordrubricering. Sedan är det anmärkningsvärt att se det som förmildrande för GM att KV mer eller mindre inbjudit till mordet. Skön inställning, våldtäktsmän ska bedömas mildare om tjejen varit påklädd, och tjuven om det varit en dyr bil som han inte kunnat motstå... Herregud.

det e jäkligt förmildrande om han e så pass farlig att dom inte vågar ha honom där då e man farlig och det tycker jag att han gott och väll har bevisat. om inte någon av dom ansvariga blir straffade för detta är det ännu en skandal. hade dom bara sköt sitt jobb hade detta inte hänt så han ska inte stå inför domstolen helt ensam.
det sista du skrev e ju bara löjligt det hör ens inte hit
Citera
2011-10-15, 15:07
  #2378
Medlem
Tuesdays avatar
Har dödsannons varit införd? Jag måste ha missat det isåfall.

Karen begravdes igår. Det framgår bl a på Facebook-minnessidan R.I.P Fångvakten Karen Gebreab. Enligt andra källor deltog, förutom familj, arbetskamrater och vänner, ledningen från kriminalvården - och Lars Nylén - på begravningen. Oklart om nuvarande GD var där.
Citera
2011-10-15, 15:34
  #2379
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
det e jäkligt förmildrande om han e så pass farlig att dom inte vågar ha honom där då e man farlig och det tycker jag att han gott och väll har bevisat. om inte någon av dom ansvariga blir straffade för detta är det ännu en skandal. hade dom bara sköt sitt jobb hade detta inte hänt så han ska inte stå inför domstolen helt ensam.
det sista du skrev e ju bara löjligt det hör ens inte hit

Det är verkligen inte förmindrande för Erik! Är det förmindrande för barnmisshandlare att barnet inte kunde försvara sig, jämfört med en som råkar i slagsmål i en krogkö? Bara för att anstaltsledningen, eller vilka det nu kan vara som är delansvariga, förringar det inte Eriks ansvar!
Citera
2011-10-15, 15:45
  #2380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallemedkulan
Tror du att det är någon merit att ha slagit ihjäl en kvinna?
Han verkar ju vara precis en liten skiten pundare och jag tvivlar starkt på att han skulle ha någon chans mot särskilt många manliga plitar.
GM har inget att förlora. Är han inte så psykiskt sjuk att han missförstått detta så är han riktigt jävla livsfarlig.
Citera
2011-10-15, 15:49
  #2381
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är verkligen inte förmindrande för Erik! Är det förmindrande för barnmisshandlare att barnet inte kunde försvara sig, jämfört med en som råkar i slagsmål i en krogkö? Bara för att anstaltsledningen, eller vilka det nu kan vara som är delansvariga, förringar det inte Eriks ansvar!

tänk på att han är en aspbergare han har en autism + garanterat några andra diagnoser en sjuk människa. det kan tyckas men dom som bär det stora ansvaret är beslutsfattarna.
karen hade bara otur att det var just hon som stod och tog i mot vid hissen den förmiddagen
Citera
2011-10-15, 16:44
  #2382
Moderator
Hamilkars avatar
Att GM är galen som en hattmakare är inte på minsta sätt förmildrande vad gäller brottsrubriceringen. MOrd är det, helt oavsett hur galen GM är. Däremot är det ju synnerligen osannolikt att han skulle dömas till något annat än rättspsykiatrisk vård. Hur rättspsy ska hantera honom är en annan pilsner. Depåsedativa, som föreslagits i tråden tidigare, är en trolig variant.

Eller, på lekmannasvenska: Man ser till att hålla den jäveln permanent nerdrogad så han inte fixar att ställa till med nåt mer elände.
Citera
2011-10-15, 17:04
  #2383
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att GM är galen som en hattmakare är inte på minsta sätt förmildrande vad gäller brottsrubriceringen. MOrd är det, helt oavsett hur galen GM är. Däremot är det ju synnerligen osannolikt att han skulle dömas till något annat än rättspsykiatrisk vård. Hur rättspsy ska hantera honom är en annan pilsner. Depåsedativa, som föreslagits i tråden tidigare, är en trolig variant.

Eller, på lekmannasvenska: Man ser till att hålla den jäveln permanent nerdrogad så han inte fixar att ställa till med nåt mer elände.

läste i någon tidningsblaska att det var meningen att dom skulle göra undersökningen på häktet då han var för farlig att ha rättspsyks lokaler, den större delen av utredningen består av samtal med olika personer och leka med klossar
Citera
2011-10-15, 17:31
  #2384
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
GM kan på grund av omständigheterna endast bli dömd för grov misshandel och vållande till annans död. De som tycker annorlunda har fel. Det är inte mord inte heller dråp mot bakgrund av GM:s psykiska tillstånd vilket är styrkt av historiken.

De som anser att mord eller dråp är det som ska gälla bör nog istället åtala kriminalvårdens ledning på det aktuella häktet eftersom de på grund av sin försummelse lät sin anställda misshandlas ihjäl av en intagen. Det var kriminalvårdens ledning på det aktuella häktet som kastade ut en av sina anställda till "lejonen". Åtala dem!

Och vilket tillstånd är det?? Den enda diagnosen han har är aspergers syndrom och den är inte förmildrande på något vis. Visst är det dråp.
Citera
2011-10-15, 17:50
  #2385
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Och vilket tillstånd är det?? Den enda diagnosen han har är aspergers syndrom och den är inte förmildrande på något vis. Visst är det dråp.

kommer nog bli så att han blir dömd i TR till mord sen i HR där nämnden har utbildning i juridik kommer han bli dömd för dråp undrar om inte detta fall kommer komma till HD då det är första gången detta händer så dom sätter en praxis på detta.
Citera
2011-10-15, 18:14
  #2386
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att GM är galen som en hattmakare är inte på minsta sätt förmildrande vad gäller brottsrubriceringen. MOrd är det, helt oavsett hur galen GM är. Däremot är det ju synnerligen osannolikt att han skulle dömas till något annat än rättspsykiatrisk vård. Hur rättspsy ska hantera honom är en annan pilsner. Depåsedativa, som föreslagits i tråden tidigare, är en trolig variant.

Eller, på lekmannasvenska: Man ser till att hålla den jäveln permanent nerdrogad så han inte fixar att ställa till med nåt mer elände.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Vad gäller att det skulle göras skillnad på brottsrubriceringen i TR och HovR som någon påpekade är jag inte det minsta orolig/tveksam att även juristerna kommer att bedöma detta som mord. Det är snarare nämndemännen i TR som i så fall skulle falla för något advokatpladder och anse det som dråp.
Citera
2011-10-15, 18:58
  #2387
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
kommer nog bli så att han blir dömd i TR till mord sen i HR där nämnden har utbildning i juridik kommer han bli dömd för dråp undrar om inte detta fall kommer komma till HD då det är första gången detta händer så dom sätter en praxis på detta.

Okej, det är din tippning.

Jag gissar han kommer att bli dömd för mordoch till rättspsykiatrisk vård, och att ingen kommer att överklaga domen.

Någon annan?
Citera
2011-10-15, 19:36
  #2388
Medlem
putte-mr-puttes avatar
ingen som vet när åtal ska vara väkt?
ska nog gå på den rättegången om jag inte är allt för upptagen den dagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in