2011-10-05, 22:23
  #1777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Nej men om du tittar på dessa två genus hjältars agerande så säger jag.Anställ inte små klena tjejer för dom klarar inte uppgiften.

Problemet är att myndigheten har flera uppgifter, inte enbart att hålla de dömda inlåsta och brottas. För att hålla personalkostnaderna nere så anställer man hellre en person som både uppfyller mjuka och hårda säkerhetskrav, istället för en av varje som alltid jobbar dubbelt.
Citera
2011-10-05, 22:23
  #1778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Problemet i det här fallet är att den här galningen redan vid det första mordförsöket, (där hans syster Sofia var så behjälplig, borde ha låsts in för gott. Redan här visste de vad den här gick för. Enda skillnaden är att då överlevde brottsoffret med nöd och näppe.

Vet inte om jag håller med där. Första "mordförsöket" var ju bara en hämnd mot en kille som hade petat ut ögat på honom. Samhället lät den idioten komma undan helt med det. Vem fan hade inte hämnats???
Citera
2011-10-05, 22:27
  #1779
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
(Till och med) jag tycker att det låter oerhört oetiskt att droga ner häktade för att spara pengar. Antingen för att spara på teknisk utrustning eller på personaltätheten.
Tvångströja och madrasserad cell skulle väl vara ett lämpligt sätt att förvara ariern tycker jag. Undrar vad det blir för påföljd.

Nu skulle jag tro att tvångströjan för närvarande är i form av Stesolid. Då behövs inte heller madrasserad cell.

Som sagt. Den intagne var häktad, och ska oavsett farlighetsgrad betraktas som oskyldig. Skulle du gå med på att bli neddrogad om du blev häktad, (skyldig eller oskyldig), för att de vill ha en kostnadseffektiv förvaring.

Att ha en rimlig personaltäthet och lämplig teknik för att skydda vakterna är väl ändå inte att kräva för mycket?
Citera
2011-10-05, 22:28
  #1780
Medlem
mina3grabbars avatar
Vid den genanta presskonferencen sas det att det alltid var 2 stycken vårdare/väktare med.
Uppenbarligen var detta helt fel och man följde inte reglementet. Det jag undrar över är om kolibrivårdaren Karen/Keren var medveten om att reglementet inte uppfylldes, och hade hon blivit informerad och accepterat tjänstefelet att gå ensam med galningen.
Citera
2011-10-05, 22:32
  #1781
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vet inte om jag håller med där. Första "mordförsöket" var ju bara en hämnd mot en kille som hade petat ut ögat på honom. Samhället lät den idioten komma undan helt med det. Vem fan hade inte hämnats???

Jag tror inte de kommer fram till någon annorlunda diagnos än då. Jag gissar på psykopati, (ifall de använder det), låg impulskontroll, kanske lite paranoia.

Skulle du mörda någon för att du fick, mer eller mindre kraftigt, nedsatt syn på ena ögat? Min gissning är att du antingen är ung eller har drag gemensamma med GM.
Citera
2011-10-05, 22:32
  #1782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vet inte om jag håller med där. Första "mordförsöket" var ju bara en hämnd mot en kille som hade petat ut ögat på honom. Samhället lät den idioten komma undan helt med det. Vem fan hade inte hämnats???

Är GM halvblind?
Citera
2011-10-05, 22:32
  #1783
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamdream
Ska jag behöva citera mig själv och dig för att du ska förstå vari du felar?

tror det e du som tolkar saker och ting fel jag kommenterade att det inte är så speciellt överaskande att bo har blivit ihjäl slagen av en psykisksjuk våldsman på häktet att det är lite av sånt som kan hända om man arbetar inom det yrket.

då skrev jag något i den stilen att det är så här det ser ut i verkligheten det jag menar med det är att det är mycket våld/hot mot plitar att är man inte redo för det har man inget där att göra

då kom du och skrev typ det har ju aldrig hänt tidigare

och det stämmer att ingen har blivit ihjäl slagen inom kv men det har vart nära ett par gånger tidigare

förstår vi varandra nu?
Citera
2011-10-05, 22:33
  #1784
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu skulle jag tro att tvångströjan för närvarande är i form av Stesolid. Då behövs inte heller madrasserad cell.

Som sagt. Den intagne var häktad, och ska oavsett farlighetsgrad betraktas som oskyldig. Skulle du gå med på att bli neddrogad om du blev häktad, (skyldig eller oskyldig), för att de vill ha en kostnadseffektiv förvaring.

Att ha en rimlig personaltäthet och lämplig teknik för att skydda vakterna är väl ändå inte att kräva för mycket?
Stesolid kan ha motsatt effekt än vad den är avsedd för, även i låga doser. Om jag, liksom Erik, gjort mig omöjlig under den rättspsykiatriska undersökningen skulle jag säkert underkasta mig medicinering som gör mig lugn (jag överdrev förstås med att sita i rullstol och dregla). Men, det finns fina mediciner för att råda bot på de mest arbetsamma symptom.
Citera
2011-10-05, 22:35
  #1785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Är GM halvblind?

Enligt ett tidigare inlägg i den här tråden från en man som kände Erik ska han ha varit det.
Citera
2011-10-05, 22:35
  #1786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Vid den genanta presskonferencen sas det att det alltid var 2 stycken vårdare/väktare med.
Uppenbarligen var detta helt fel och man följde inte reglementet. Det jag undrar över är om kolibrivårdaren Karen/Keren var medveten om att reglementet inte uppfylldes, och hade hon blivit informerad och accepterat tjänstefelet att gå ensam med galningen.

Jag kan ha missuppfattat saken, men inom kriminalvården räknas det INTE som ensamarbete om man är inom hör- och synhåll från kollegan. Om KnivErik bedömdes behöva förhöjd säkerhet (normalläge för intagna i säkerhetshäkte) så räcker det med att K var ensam med honom och att kollegan såg dem från vakttornet/kameran.

Dock tror jag att ansvariga felbedömde säkerhetsrisken och att han skulle ha klassats upp ytterligare en nivå med tanke på våldet mot tjänsteman i arresten, därav utredning om tjänstefel. I detta fall skulle hon haft en kollega fysiskt närvarande, och inte enbart genom kameran sas.
Citera
2011-10-05, 22:36
  #1787
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag tror inte de kommer fram till någon annorlunda diagnos än då. Jag gissar på psykopati, (ifall de använder det), låg impulskontroll, kanske lite paranoia.

Skulle du mörda någon för att du fick, mer eller mindre kraftigt, nedsatt syn på ena ögat? Min gissning är att du antingen är ung eller har drag gemensamma med GM.

psykopati är det inte tal om han har diagnosen asperger sen 90 talet
sen är det nog en hel del andra faktorer men inte psykopati ska du se

han knivhögg honom bara han kunde lika väll ha blivit fälld för grovmisshandel
Citera
2011-10-05, 22:39
  #1788
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Stesolid kan ha motsatt effekt än vad den är avsedd för, även i låga doser. Om jag, liksom Erik, gjort mig omöjlig under den rättspsykiatriska undersökningen skulle jag säkert underkasta mig medicinering som gör mig lugn (jag överdrev förstås med att sita i rullstol och dregla). Men, det finns fina mediciner för att råda bot på de mest arbetsamma symptom.

Jag är inte läkare, så jag drog till med den vanligaste grundkuren. Klart att de kan leta lite längre in i medicinskåpet för bätte och lämpligare effekt.

Och, ja, jo, när det gäller Erik så får jag ge med mig. Du har helt rätt. Här ska det drogas ner. De kan knappast kalla in nationella insatsstyrkan varje gång han ska bajsa eller ta sig en rök. Men att han skulle gå med på det frivilligt tror jag inte ett ögonblick på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in