(Skrev en disclaimer i slutet av inlägget som kan vara värt att ha i åtanke innan du läser, tar till dig av inlägget och innan du hoppar på mig och påstår att jag sprider falsk information eller liknanade)
110-120mg är inte en stor dos, det är en rekommenderad dos för en nybörjare (iallafall i min värld). En lagom-dos som kommer ge dig total eufori och allt som hör till ett bra MDMA-rus.
Säg att en brud väger 50kg, då ska hon alltså ta 70mg för en s.k. "optimal" dos och jag ställer mig tveksam till att hon ens skulle känna speciellt mycket av det då det är en väldigt låg dos.
Då är det väl bättre att man tar 120mg och får ett dunderrus istället för något som ligger och kittlar en i bakgrunden.
Också värt att nämna är att renhetsgraden på MDMA skiljer från batch till batch, vilket påverkar hur starkt ruset blir på x mg. Desto renare desto starkare och vice versa.
Vilka råvaror som har använts är även det en påverkande faktor. Är det syntiserat safrole olja eller den riktiga varianten?
Som du ser är det omöjligt att säga 1.5mg per kg är optimalt pga så många olika variabler.
Antar att det hela har startat från Erowid och deras källor är diverse doktorsavhandlingar (eller något i den stilen). Så man kan anta 1. Dom hade tillgång till riktigt bra prylar och 2. Läkare m.m. lägger sig hellre lägre än högre när det kommer till dosering.
Läser man PiKHAL så kör även han (Shulgin) 120mg men skriver ingenting om hur farligt det skulle vara och ingenting om att en "optimal" dos skulle vara 1.5mg per kroppskilo. Man kan även i detta fall utgå från att hans egen kokta MDMA höll mycket högre klass än "gatumdma".
Att doser över 1.5mg per kg skulle vara extra skadligt får du gärna presentera belägg för.
En hårdare AT och längre återhämntningstid räknar inte jag som bevis på att man "skadar hjärnan" mer. Jag menar permanenta skador.
Och så menar jag ju såklart folk som inte uppenbart överdoserar eller käkar puckar varje fredag/lördag. Missbruk är självklart skadligt.
Att blint stirra sig på 1.5mg per kg fungerar inte för alla. Speciellt inte om man kanske har rullat lite för ofta i sina dagar. Det var en perfekt dos för mitt första rus och ett par därefter men blev snabbt alldeles för lite.
Kan dock ha att göra med att jag snabbt blev introducerad till starkare knappar än så då min "karriär" drog igång på allvar iom Silk Road 1.0 med knappar som Röda Defqon, Blåa Decibel, Gula Triforce m.m. Hade man fortsatt knapra dom Gröna Äpplena så kanske ~120mg hade räckt ett längre tag.
Öppnar man en gång lådan med högre doser är det så klart svårt att nöja sig med ett svagare rus än det du hade senast.
Lite rookie-tips för att väga upp att jag klankar ner på resonabla doseringar:
Något som är värt att nämna dock är att
mer är inte alltid bättre då MDMA-ruset förändras vid höga doser och om du fyller på för ofta och med för långa mellan rum. Kroppen omvandlar MDMA till MDA när levern bryter ned MDMA, hur mycket skiljer från person till person (men har läst att det kan handla om upp till 10%). Vill man trippa är det kanske önskvärt men det sliter även mer på dig så du kommer må som du förtjänar dagarna efter.
Mina 2 cent iaf och var djupt nedgrävd i MDMA och dess konsekvenser osv för ett par år sen, men det kanske har kommit nya mer färska studier på senaste eller så läste jag in det jag ville för jag var så frälst av MDMA, hade en viss confirmation bias med andra ord.
Håller för övrigt med dig om att man ska knarka säkert. Är man osäker ska man hellre ta för lite än för mycket. En van användare kan dock med lätthet hantera 200mg+ doser och det kommer inte ge några men för livet så länge man inte gör det till en vana. Vet många som gått ner sig och tagit stryk av droger, vet dock ingen som har fått permanenta skador av just MDMA (och då har jag och andra varit och snokat på doser runt 1g på en kväll, utspritt över många timmar så klart).
Skulle man dock få för sig att poppa höga doser varje helg så kan du nog dock säga hej då till en och annan synaps i hjärnan
För att avsluta detta långa och tråkiga inlägg vill jag nämna att dessa slutsatser är dragna av främst mig själv (som saknar både officell och inofficell profressor-titel
) och bygger på mycket personliga erfarenheter. Detta skall alltså inte tas som 100% fakta, kolla upp saker och känn efter själv och dra sen dina egna slutsatser utifrån den information du har samlat.