Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-29, 11:06
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumkontot
Tolkningsfråga, på ett sätt är det bra att köra ofta ett tag, alltså var och varannan vecka, så man inser att livet inte handlar om Ecstasy, man spräcker bubblan. Men för dom som inte kan sluta så förstör det nog en hel del.

När man är inne i svängen så känns helt enkelt 3-4ggr per år för sällan, man kan lika gärna vara utan.

En kväll om året räcker mycket väl.
Citera
2015-01-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Jag brukar köpa opiater "på stan" i Stockholm på helt vanliga vardagar, mitt på dagen. Jag tänkte testa att fråga efter E/MDMA idag. Tror ni att ger kommer ge resultat? Hur skulle ni ha gjort?
Nej det tror jag inte, men du kan ju alltid försöka.
Citera
2015-02-01, 23:43
Medlem
surpriseds avatar
Är det normalt att knappt känna någon avtändning ALLS på mdma? De gångerna som jag kört mdma har jag aldrig fått någon psykisk avtändning whatsoever förutom en svag trötthet dagen efter. Ibland har jag brukat så mycket som 0.5 på en kväll och ibland flera dagar i rad. Jag lider av ångest i vanliga fall dessutom. Kan det vara så att min ångest i vanliga fall beror på serotoninbrist och att jag har vant mig så pass mycket vid det att om jag har mer eller mindre serotonin i hjärnan kan kvitta? Det är ju såklart positivt att inte få avtändning men jag kan inte låta bli att undra varför. Eftersom att jag har en del ångest i vanliga fall och har haft det i många år så borde jag ju vara extra känslig. Har beställt 5-htp som kommer imorgon, ska testa och se om det ger effekt.
Citera
2015-02-01, 23:51
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surprised
Är det normalt att knappt känna någon avtändning ALLS på mdma? De gångerna som jag kört mdma har jag aldrig fått någon psykisk avtändning whatsoever förutom en svag trötthet dagen efter. Ibland har jag brukat så mycket som 0.5 på en kväll och ibland flera dagar i rad. Jag lider av ångest i vanliga fall dessutom. Kan det vara så att min ångest i vanliga fall beror på serotoninbrist och att jag har vant mig så pass mycket vid det att om jag har mer eller mindre serotonin i hjärnan kan kvitta? Det är ju såklart positivt att inte få avtändning men jag kan inte låta bli att undra varför. Eftersom att jag har en del ångest i vanliga fall och har haft det i många år så borde jag ju vara extra känslig. Har beställt 5-htp som kommer imorgon, ska testa och se om det ger effekt.
Fullt normalt. Dock kan det dåliga måendet med ångest och nedstämdhet komma flera veckor i efterhand.
Citera
2015-02-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Fullt normalt. Dock kan det dåliga måendet med ångest och nedstämdhet komma flera veckor i efterhand.
Och varför skulle det då vara pga mdma?
Citera
2015-02-02, 15:37
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker

MDMA är ett serotonin utsöndrande ämne, det skickar en signal till hjärnan att utsöndra allt serotonin som den har lagrat. Serotonin är någonting som utsöndras långsamt i vanliga fall och inte ifrån små-kickar som dopamin ständigt gör, och detta medför att återskapandet av serotonin är mycket långsammare än för dopamin eftersom att det inte är meningen att det ska utsöndras i stora mängder. Och detta i sin tur kan göra dig nedstämd/deprimerad efter MDMA-bruk, men oftast bara om det används regelbundet - eftersom att det tar tid för hjärnan att återställa signalsubstansbalansen.
Citera
2015-02-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
MDMA är ett serotonin utsöndrande ämne, det skickar en signal till hjärnan att utsöndra allt serotonin som den har lagrat. Serotonin är någonting som utsöndras långsamt i vanliga fall och inte ifrån små-kickar som dopamin ständigt gör, och detta medför att återskapandet av serotonin är mycket långsammare än för dopamin eftersom att det inte är meningen att det ska utsöndras i stora mängder. Och detta i sin tur kan göra dig nedstämd/deprimerad efter MDMA-bruk, men oftast bara om det används regelbundet - eftersom att det tar tid för hjärnan att återställa signalsubstansbalansen.
Men varför skulle det ta flera veckor att må dåligt? Rimligtvis lär man ju ha som lägst nivåer när det gått ur kroppen och då må som sämst, inte flera veckor efter när serotoninet bör vara återställt.
Citera
2015-02-02, 16:02
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Men varför skulle det ta flera veckor att må dåligt? Rimligtvis lär man ju ha som lägst nivåer när det gått ur kroppen och då må som sämst, inte flera veckor efter när serotoninet bör vara återställt.

Serotonin är en viktig signalsubstans som integrerar med i princip alla delar av hjärnan och styr många funktioner, avsaknaden av tillräckligt med serotonin under längre tid påverkar fler delar av din hjärna, detta leder till att din allmänna psykiska hälsa blir lidande.
Citera
2015-02-02, 17:38
Medlem
Läs om läs rätt spirit, den där infon har upprepats hundratals gånger Han undrar varför det kan ta flera veckor Innan man blir deppig. Vilket jag aldrig upplevt, det eventuella deppet inträffar när drogen är ute ur kroppen, som frågeställaren sa.

Skulle säga att första 5-10 gångerna inbringar 0 AT/depp i princip, sen kan det inträffa.
Citera
2015-02-02, 19:48
Medlem
surpriseds avatar
Jag har också svårt att tro att det skulle ta flera veckor.. tvärtom så fylls ju serotonin-förrådet upp med tiden så rimligtvis så borde man ju må bättre och bättre. Kör däremot 5-htp nu och tänkte köra det i 1-2 månader.
Citera
2015-02-02, 20:54
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Läs om läs rätt spirit, den där infon har upprepats hundratals gånger Han undrar varför det kan ta flera veckor Innan man blir deppig. Vilket jag aldrig upplevt, det eventuella deppet inträffar när drogen är ute ur kroppen, som frågeställaren sa.

Skulle säga att första 5-10 gångerna inbringar 0 AT/depp i princip, sen kan det inträffa.

Jag beskrev nyss varför, när jag tog MDMA alldeles för regelbundet så blev jag inte deprimerad förrän 2veckor efter senaste dosen och detta har mycket att göra med att serotonin är med och integrerar med stora delar av hjärnan och avsaknaden av serotonin under längre tid påverkar hjärnan och dess funktioner, därför kan depressioner följt av serotoninbrist komma lite som de vill beroende på individen även om 'suicide tuesday' är relativt vanligt - det du beskriver, så är det lite mer komplicerat än så.

Citat:
Jag har också svårt att tro att det skulle ta flera veckor.. tvärtom så fylls ju serotonin-förrådet upp med tiden så rimligtvis så borde man ju må bättre och bättre. Kör däremot 5-htp nu och tänkte köra det i 1-2 månader.

Det är inte fastställt men det kan bero på att serotoninreceptorerna blir sämre och därför kan inte serotoninet utnyttjas av hjärnan lika effektivt, ni måste se serotonin för vad det är - en av hjärnans viktigaste signalsubstanser och den är med och integrerar i mycket av alla hjärnans funktioner. Det är inte så simpelt som; 0 serotonin = depression 4veckor senare 70% serotonin = ingen depression, hjärnan måste kunna använda signalsubstansen på ett effektivt sätt.

Det ni får dagen/dagarna efter är enbart en dipp eftersom att det är brist på signalsubstansen, och ingen skada som inte återhämtar sig och borde inte ses som annat än tillfällig humörförändring och inte depression.
Senast redigerad av Spirituality 2015-02-02 kl. 21:03.
Citera
2015-02-04, 15:40
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Citat:
Citat:

Citat:
Ska du köra 5-htp i 1-2 månader? Ouff, stackars din lever.

Hur som helst, Spirituality tog typ upp det mesta.
Det är inte så enkelt som ni vill få det till, men det är väl jättebra att ni inte fått bakslag och bara mått dåligt dagen efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in