Citat:
Ursprungligen postat av
Houswe
Tjena! Jag undrar om 2 och en halv tablett är mycket att ta som första gång som nybörjare. Jag tog 2,5 i helgen under ca 5-6 timmars tid. De var röda med ett äpple på. Jag vill bara försäkra mig om det inte är skadligt för hjärnan eller kroppen. Och jag undrar när jag kan ta det igen utan att bli beroende?

Känner inte igen just de som du tog, men de flesta tabletter ligger på 150 till 210 mg, vilket skulle innebära att du tog mellan 375 - 525 mg ecstacy. I vanliga fall brukar man säga att man inte ska ta mer än ~200mg ecstasy per kväll för att hålla sig säker från skador. Så du tog alltså på tok för mycket, men en enstaka gång gör det såklart inte så mycket. Se bara till att inte knapra flera piller per kväll i framtiden.
Har ingen aning om hur ofta man måste ta ecstasy för att bli beronende, men du bör vänta 2-3 månader tills du tar ecstasy nästa gång för att vara säker på att du inte skadar din kropp.
Edit: För att förklara lite bättre så är ecstasy neurotoxiskt, dvs. skadligt för hjärnan. Neurotoxiciteten som sker när man tar ecstasy ökar fort när man tar större doser av ecstay, därav bör man inte ta för mycket.