Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-26, 14:04
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Utöver att MDMA i sig är nervgiftigt, vad åsyftar du för någon neurotoxicitet?
En del trovärdiga studier har gjorts på ämnet, sen får man ta ställning själv vart man står. Min uppfattning är iaf att LSD spär på den neuroxiska effekten av MDMA.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/nrc.20023/abstract
Citera
2012-01-26, 14:56
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
En del trovärdiga studier har gjorts på ämnet, sen får man ta ställning själv vart man står. Min uppfattning är iaf att LSD spär på den neuroxiska effekten av MDMA.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/nrc.20023/abstract

Det där är helt i linje med teorin om att dopaminupptag i serotoninterminaler ger upphov till frätande dopaminmetaboliter. Stoppa autoreceptorgruppens försök att minska postsynaptiskt tillgängligt serotonin genom återupptag via SERT så minskar givetvis också upptag av dopamin via samma mekanism.

Inget nytt under solen, alltså. Att MDMA är nervgiftigt via den mekanismen var vad jag i huvudsak åsyftade tidigare, men du kanske uppfattade det som en hänvisning till MDMA:ts egna metaboliters giftighet?
Citera
2012-01-26, 15:03
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Det där är helt i linje med teorin om att dopaminupptag i serotoninterminaler ger upphov till frätande dopaminmetaboliter. Stoppa autoreceptorgruppens försök att minska postsynaptiskt tillgängligt serotonin genom återupptag via SERT så minskar givetvis också upptag av dopamin via samma mekanism.

Inget nytt under solen, alltså. Att MDMA är nervgiftigt via den mekanismen var vad jag i huvudsak åsyftade tidigare, men du kanske uppfattade det som en hänvisning till MDMA:ts egna metaboliters giftighet?
Rätta mig om jag har fel, men visade inte studien att försöksdjuren som gavs MDMA+LSD uppvisade större neuroxiska skador än de som enbart gavs MDMA?

Det jag åsyftade var att LSD förstärker MDMA's skadeverkningar på 5-HTT-receptorerna. Så det jag ville ha sagt med mitt inlägg var att det är farligare att blanda med LSD, precis som det är med amfetamin. Ett varnande finger alltså.

Att MDMA är neurotoxist i sig visste jag redan om, inser nu att mitt inlägg var lite vilseledande så hoppas jag har bringat mer klarhet till det nu!
Senast redigerad av Hysteria90 2012-01-26 kl. 15:06.
Citera
2012-01-26, 16:40
Medlem
Hej
Ska droppa E (rosa lacoste) för första gången ikväll men har en fråga.
Det är så här att jag bor fortfarande hemma och lever efter päronens regler...
Och för ca 3 månader sedan kom dom på mig med röka och har därför rätt bra koll på mig.
Så min fråga är, kommer dom märka att jag är Ead över telefon? Kan man "spela" nykter över telefon?

tack på förhand
Citera
2012-01-26, 18:36
Medlem
EcstasyRisings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeCtroN
Hej
Och för ca 3 månader sedan kom dom på mig med röka och har därför rätt bra koll på mig.
Så min fråga är, kommer dom märka att jag är Ead över telefon? Kan man "spela" nykter över telefon?

tack på förhand

Dom kommer märka att du inte är nykter, men har svårt att se att dom hör via telefon att du är berusad på något speciellt. Säg att du druckit alkohol är ävl mitt förslag, att påstå att du är spiknykter går dom inte på.
Citera
2012-01-26, 19:18
Medlem
Citat:
Hej

tack på förhand

tror de kommer höra på dej att du inte pratar som vanligt, även om du tycker du spelar bra. iaf med tanke på att det är första gången..
Citera
2012-01-26, 19:27
Medlem
Citat:
Hej

tack på förhand

Det blir svårt...
Men lycka till

Mvh
Citera
2012-01-26, 22:45
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ampaampa
tror de kommer höra på dej att du inte pratar som vanligt, även om du tycker du spelar bra. iaf med tanke på att det är första gången..
Samtalen har en tendes att flyga iväg också. Antagligen kommer föräldrarna få höra "jag älskar er, puss." i slutet, vilket kanske väcker misstänksamhet om samtalen inte avslutas på det sättet vanligtvis.
Citera
2012-01-28, 01:00
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Samtalen har en tendes att flyga iväg också. Antagligen kommer föräldrarna få höra "jag älskar er, puss." i slutet, vilket kanske väcker misstänksamhet om samtalen inte avslutas på det sättet vanligtvis.

Hehe, påminner om första gången jag tog E, vilket var nyår för ett par år sen. Då ringde min morsa under peaken och avslutade samtalet med "Jag älskar dig!" vilket jag glatt besvarade med "Älskar dig också!", fan vad glad jag var då

Men nu till min fråga: När jag tar E så väntar jag jämt minst 3 månader, och har hittills inte upplevt några bieffekter som nedstämdhet osv. Men nu funderar jag om man faktiskt behöver vänta så länge, vad skulle hända om man tog 1-2 knappar en kväll om man "bara" haft cirka en månads uppehåll? Om ni svarar så skulle jag uppskatta om ni hänvisa till någon vettig källa också, för det verkar som alla säger olika när det gäller just det här.

Puss.
Citera
2012-01-28, 01:49
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Hehe, påminner om första gången jag tog E, vilket var nyår för ett par år sen. Då ringde min morsa under peaken och avslutade samtalet med "Jag älskar dig!" vilket jag glatt besvarade med "Älskar dig också!", fan vad glad jag var då

Men nu till min fråga: När jag tar E så väntar jag jämt minst 3 månader, och har hittills inte upplevt några bieffekter som nedstämdhet osv. Men nu funderar jag om man faktiskt behöver vänta så länge, vad skulle hända om man tog 1-2 knappar en kväll om man "bara" haft cirka en månads uppehåll? Om ni svarar så skulle jag uppskatta om ni hänvisa till någon vettig källa också, för det verkar som alla säger olika när det gäller just det här.

Puss.
Helt riktigt tar det 3 månader för serotoninreceptorerna att återhämta sig på ett optimalt sätt.

Du kommer antagligen inte märka av några biverkningar om du bara väntar en månad. Jag gjorde det hur många gånger som helst under tiden som jag knaprade. Ibland var det varannan helg.

Det som händer är att du sakta med säkert kommer tappa "magin" som MDMA-ruset ger upphov till. Du blir för van helt enkelt, sedan mår dina serotoninreceptorer inte bra av det. Om du är instabil som person kan du bli deprimerad i framtiden med så täta sessioner.

Jag käkade MDMA cirka 30-40 gånger under 2009-2010 och är idag den största optimisten någonsin. Jag är en mycket glad människa som känner genuin lycka. Att gå runt i stan med en kopp kaffe och lyssna på vibrasphere i nyktert tillstånd ger mig E-rysningar helt gratis nuförtiden även fast jag är spiknykter.

Tror det är individuellt vilka som skadas av bruket och blir deprimerade. Jag känner då iaf att jag låst upp dörren till att känna sann lycka på naturlig väg. Gåshud nu är inte alls vad det var innan jag provade ecstasy.

Edit: http://dancesafe.org/ Där har du mycket läsning att ta del av, mycket av det jag skriver här på flashback härstammar från den sajten. www.erowid.org är också en bra sida.
Senast redigerad av Hysteria90 2012-01-28 kl. 02:03.
Citera
2012-01-30, 06:32
Medlem
Kashis avatar
Har grubblat på detta sedan min senaste E upplevelse, är det ett vanligt förekommande fenomen att man tycker sig känna igen folk när man är under påverkan?

Det började med att ett litet följe personer dök upp på stället där vi var i full gång, det slog mig att jag kände igen tjejen ifråga, som att jag träffat henne nån gång tidigare.
Påpekade detta för henne men nej då hon kommer från en helt annan stad verkade det inte som så.
Då jag heller inte överhuvudtaget kunde placera vart vi eventuellt skulle träffats så la jag det bakom mig (fast inte helt och hållet då det var väldigt övertygande).

Senare när vi drog iväg på spelningen upptäckte jag igen två personer med väldigt hög igenkänningsfaktor, som att det var några jag tidigare träffat på här i livet.

Med tanke på att tre personer hade ett väldigt bekant utseende utan nåt egentligt minne till grund så antog jag vid det här laget att det var ecstasyn som bidrog till dessa upplevelser.
Såhär i efterhand tror jag att det var så att personerna ifråga liknande andra personer som jag stött på, detta passar åtminstone för en av de tre.
Ecstasy är ju en drog som minst sagt påverkar ens känsla för människor.

Vännerna för kvällen upplevde inget liknande därför frågar jag er om ni stött på detta fenomen?
Citera
2012-01-30, 14:11
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Har grubblat på detta sedan min senaste E upplevelse, är det ett vanligt förekommande fenomen att man tycker sig känna igen folk när man är under påverkan?
Nu fick jag svar på att jag inte är den enda som har upplevt det på det här sättet! Många personer jag träffat under mina MDMA-sessioner har känts som typiska karaktärer/stereotyper som jag någongång har träffat förut. Det går inte riktigt att placera dem men man tycker sig känna igen dem, från sina drömmar, fantasier eller liknande...

På nyår 2010/2012 träffade jag en sån vacker tjej som jag aldrig sett förut som också var ead. Vi delade på lite champagne vid tolvslaget och jag var bergsäker på att hon måste vara skådespelare i en film eller nåt, allting var så bekant med henne, inte minst hennes dialekt!

Så du är inte ensam, jag trodde jag var det dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in