2011-11-04, 16:49
Moderator
Eerieyes avatar
Jag tror också på ett småskaligt anfall i närtid. Exempelvis utslagning av kärnanläggningar samt några extra slängar mot lite olika militära mål.

Så får vi se hur det går med alla hemska hotelser om Irans enorma militära kapacitet.
Citera
2011-11-04, 17:51
Medlem
krokodils avatar
Vi kan utgå från att Israel redan har övat på aktuellt anfall mot Iranska kärnvapenprojekt ( som enligt IR5 inte finns ), och då även har utarbetade anfallsplaner.
Man kommer att slå mycket hårt, och har stor kapacitet att stå emot vedergällningsattackacker från Iran. Man har även kapacitet att svara med kärnvapen om man så vil - som svar från kemiska/biologiska attacker.
Citera
2011-11-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nu tror jag iof att jag känner igen den retoriken från bathpartiet, de var väldigt sturska med hur mycket pisk US skulle få. Jag tror inte de lyssnade dock på den retoriken, så de förstod väl inte att de skulle förlora ett krig mot irak, kanske därför de malde ner kamelfösarna i sanden på någon vecka och skickade landets infrastruktur tillbaka till oskar den andres tid..

Har Irak samma geostrategiska situation? Hade Irak förmågan att stänga sundet? Har Irak en kust som sträcker sig över 2000km? Du borde vara seriösare om du vill diskutera ett krig. Någon vecka? Det tar minst 9månader. I 9 månader med den mineringsförmågan Amerikanska strateger måste ta beslutet på fyllan

Citat:
IR5 du måste skilja på du, de , ni och dem, du har problem med dessa. Sedan kan du även slå upp skillnaden mellan upparbetningsanläggning och kärnkraftsreaktor, du kommer säkert lära dig lite, din potential för kunskapsprogression är trots allt stor från den nivå du börjar.

Och du måste lära dig komma med bra argument så du inte spåra ut i massa trams!
USA kommer med stor säkerhet att anfalla Iranska REAKTOERER (scenario).

The goal of an air campaign would be to obliterate
much or all of Iran’s nuclear program, which
is spread over a number of major nuclear energy
related sites, on the assumption that any of them
could be used to develop weapons. The list of targets
would likely include at least the well-known nuclear
research reactor at Bushehr,
a range of locations related
to Iran’s uranium processing and enrichment
program, and the Arak plutonium separation plant,
as well as sites believed to be involved in producing
warheads or other components for nuclear weapons.

Brookings

Upparbetningsanläggning och kärnkraftsreaktor? Har jag skrivit det?
Citera
2011-11-04, 20:11
Moderator
T-80Us avatar
Nu vill jag inte se mer oneliners och trams. Jag har redan delat ut varningar i andra fall ikväll, låt mig slippa fler. Alla skribenter ombeds skärpa sig.

/Mod
Citera
2011-11-05, 04:26
Medlem
Givetvis hinner man inte få kontroll på territoriet på någon vecka, det förstår alla. Samtidigt tror jag inte man är så intresserad av detta. Det finns lärdomar från irak på den punkten, men inom en vecka så vet ingen i iran hur man ska ta sig från a till b, de kan inte få kontakt med någon struktur inom den militära ledningen. Regimen har förlorat sin förmåga att sända propaganda och information osv.

Ett begränsat strategiskt anfall mot viktiga mål, detta kan vara omfattande eller begränsat. Däremot tror jag inte för en sekund att Israel tillåts vara med i denna operation, helt uteslutet politiskt som det ser ut i regionen. Primärt kommer man bara att kapa Irans operativa förmåga till anfall, och detta kommer att gå fort. Iran kan trots allt inte stå emot US vapenkraft, inte ens Irans mest indoktrinerade mattflygare kan ju bortse från det faktumet att US har gott om fungerande kärnvapen. Hur man än väljer att trappa upp konflikten kommer det alltid att finnas ett övertag från US.

Sedan kan man ju fråga sig med vilka medel Iran skulle stänga sundet där varenda båt större än en badanka blir sänkt innan den lämnat hamnen. Men visst är det ett problem om så skulle ske, såpass stort problem att om Iran försökte detta skulle Nato tillsammans med Ryssland och Kina skulle se till att oljan fick flöda fritt igen. Så det som Iranier tror är deras trumfkort skulle, om det läggs på bortet, säkerställa en lyckad invasion inom väldigt kort av sitt eget land.
Citera
2011-11-05, 13:54
Medlem
Citat:
Givetvis hinner man inte få kontroll på territoriet på någon vecka, det förstår alla. Samtidigt tror jag inte man är så intresserad av detta. Det finns lärdomar från irak på den punkten, men inom en vecka så vet ingen i iran hur man ska ta sig från a till b, de kan inte få kontakt med någon struktur inom den militära ledningen. Regimen har förlorat sin förmåga att sända propaganda och information osv.

Ett begränsat strategiskt anfall mot viktiga mål, detta kan vara omfattande eller begränsat. Däremot tror jag inte för en sekund att Israel tillåts vara med i denna operation, helt uteslutet politiskt som det ser ut i regionen. Primärt kommer man bara att kapa Irans operativa förmåga till anfall, och detta kommer att gå fort. Iran kan trots allt inte stå emot US vapenkraft, inte ens Irans mest indoktrinerade mattflygare kan ju bortse från det faktumet att US har gott om fungerande kärnvapen. Hur man än väljer att trappa upp konflikten kommer det alltid att finnas ett övertag från US.

Sedan kan man ju fråga sig med vilka medel Iran skulle stänga sundet där varenda båt större än en badanka blir sänkt innan den lämnat hamnen. Men visst är det ett problem om så skulle ske, såpass stort problem att om Iran försökte detta skulle Nato tillsammans med Ryssland och Kina skulle se till att oljan fick flöda fritt igen. Så det som Iranier tror är deras trumfkort skulle, om det läggs på bortet, säkerställa en lyckad invasion inom väldigt kort av sitt eget land.

CNN trams. Jag föreslår att du låter bli att skriva om badankor så länge du verkligen inte har sänkt dessa.
Citera
2011-11-05, 14:47
Medlem
Återigen du, de, dem. Du förstår väl att jag inte har tänkt sänka fartygen?

Sedan det där med futurum, presens och imperfekt. Vi diskuterar ett tänkt scenario i framtiden. Återigen, Iran kommer inte att klara av att låsa sundet, våldstrappan för det scenariot kommer att öka till den nivån att antingen Iran eller världssamfundets stridskrafter är utslagna. Världens industrinationer anser inte att Iran ska få diktera vilka fartyg som passerar där, givetvis så förstår jag att vilseledda iranier tror på det storpersiska riket och så vidare. Däremot så är inte iran en sådan stormakt de tror att de är, varken politiskt, geografiskt eller militärt.

US skulle inte ens överväga ett anfall om de inte var övertygade om att de klarar av att säkra sundet, luftherraväldet och grannländernas reaktioner.
Citera
2011-11-05, 20:50
Medlem
Citat:
Återigen du, de, dem. Du förstår väl att jag inte har tänkt sänka fartygen?

Sedan det där med futurum, presens och imperfekt. Vi diskuterar ett tänkt scenario i framtiden. Återigen, Iran kommer inte att klara av att låsa sundet, våldstrappan för det scenariot kommer att öka till den nivån att antingen Iran eller världssamfundets stridskrafter är utslagna. Världens industrinationer anser inte att Iran ska få diktera vilka fartyg som passerar där, givetvis så förstår jag att vilseledda iranier tror på det storpersiska riket och så vidare. Däremot så är inte iran en sådan stormakt de tror att de är, varken politiskt, geografiskt eller militärt.

US skulle inte ens överväga ett anfall om de inte var övertygade om att de klarar av att säkra sundet, luftherraväldet och grannländernas reaktioner.

Jodå , du verkar inte förstå vad minering innebär. Detta handlar inte om stormakternas teknologiska övertag! IRGC har styrkan att låsa sundet tills "din" ekonomi kollapsar.

Sen om du vill diskutera trams som tex storpersiska riket etc kan du vända dig till exiliranier som blir glada av liknande skitsnack!
Citera
2011-11-05, 20:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
IRGC har styrkan att låsa sundet tills "din" ekonomi kollapsar.

Bara i din och Irans fantasi - inte i den verklighet där vi lever.
Citera
2011-11-05, 22:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Jodå , du verkar inte förstå vad minering innebär. Detta handlar inte om stormakternas teknologiska övertag! IRGC har styrkan att låsa sundet tills "din" ekonomi kollapsar.

IRGC klarar av att skjuta ihjäl obeväpnade demonstranter.
Att gå därifrån till att försöka ge sig på de samlade flottorna och flygvapnen
från arabländerna i Persiska viken, samt flottorna och flygvapnen från
(om nödvändigt) samtliga västländer, Japan, Sydkorea m.fl. m.fl. är ett astronomiskt steg.

Under 1980-talet när Iran relativt arabstaterna och USA låg enormt mycket bättre till än idag,
så svepte US Navy bort de iranska sjöstridskrafterna inom loppet av minuter.

Amerikanska sjömålsrobotar som flög med 300 m/s misslyckades t.ex. med att sänka iranska båtar,
eftersom snabbare luftvärnsrobotar förvandlade de iranska båtarna till brinnande vrak
innan sjömålsrobotarna kom fram.

De iranska stridskrafterna visade sig då vara ett obefintligt hot
och det enda som orsakade USA förluster var vådan av att flyga på låg höjd i mörker.

Nu är dock inte tankerkriget det enda tillfälle som USA har sysslat med skjutövningar
mot bemannade mål i Persiska viken.

Under Gulfkriget så slog sänkte man den irakiska flottan med samma enkelhet
som man sänkte den iranska.

För US Navy och USAF så vore strid mot den iranska flottan
ungefär lika spännande som att klubba sälungar.
Citera
2011-11-05, 22:05
Medlem
Citat:

Sen om du vill diskutera trams som tex storpersiska riket etc kan du vända dig till exiliranier som blir glada av liknande skitsnack!
Fast vad menar du med styrka? På vilket sätt skall minläggningen ske? Vad tror du kommer hända med minläggningsfartygen?...

Ledsen för att behöva säga det; men Iran är inte så mäktigt att det har möjlighet att slå ut hela US sjöstridskrafter i regionen. Nästa steg mot ett förmodat anfall är när fler hangarfartyg ansluter till närområdet. Åtskilliga ubåtar är redan närvarande och bedriver underrättelseinhämtning.
Citera
2011-11-05, 22:27
Medlem
Innan årsskiftet har det skett ett anfall skulle jag tro, såg detta utspelet nu:
http://www.guardian.co.uk/world/2010/nov/28/us-embassy-cables-saudis-iran

Saudi-arabien är en stor maktfaktor, har västmakterna med sig det kungadömet så finns det ett stöd bland arabländerna. Nu är det bara en tidsfråga, vad jag kan hitta så har minst 4, kanske 5 hangarfartyg intagit positioner kring och i persiska golfen. Blir tveksam till om Israel tillåts vara med, jag uppfattar det som att arabländerna är pragmatiska i denna frågan, de kan acceptera att Israel anfaller om inte US gör det omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in