2011-10-22, 12:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisfall
Irans militära övningar och krigsspel "Great Prophet" är intressant dels för att det visar att Irans ledning är klok nog att utsätta sina förband för omfattande övningar för att förbereda krig. Iran genomför också återkommande tester av sina ballistiska robotar och övrig krigsmateriel. Något som är nödvändigt för att den iranska vapenmakten ska vara beredd att lösa uppgifter.

Irans inställning till militära övningar är ljusår bättre än Gaddafis Libyen och Saddams Irak.

http://www.youtube.com/watch?v=hAPU6SIY6ZQ&feature=related

När man är så religiöst indoktrinerad att man döper en krigsmaktsövning till "Great Prophet" blir det löjeväckande.

Däremot är videon trevlig, då den också bevisar den totala underlägsenheten i den iranska krigsmaterielen. Gamla kulsprutor från 40-talet, T-72or...

Vad jag faktiskt kan hålla med dig om är att den iranska inställningen till militär träning är bättre än både iraks och libyens inställningar var. Men det hjälper inte när man har, som bäst, andra klassens utrustning.
Citera
2011-10-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Men ge dig. Du gör dig till åtlöje i din monumentala okunnighet och iver att utmåla Iran som en duglig sjöstridsnation. Irans omoderna ryska ubåtar, den än mer omoderna hemmabyggda Ghadir-serien samt de nordkoreanska miniubåtarna är kort och gott ett skämt när det kommer till modern marin vapenteknologi.

I litorala miljöer, Herr Månsan, är utmaningen ingenting som går att försumma. Ni läser tydligen inte mina inlägg! Strategiska fördelar kan ibland vara avgörande, och den Iranska teknologin och strategin i kombination med det som nämndes tidigare är ingenting USA kan förbise. Sen om ni upplever att jag överdriver eller presenterar felaktigheter får ni gärna invända, men jag tror knappast att man kommer någon vart genom att hela tiden upprepa Nordkorea, Ryssland etc

För info;

Enligt mig så kommer ni inte att lyckas även om ni skickar in toppmoderna UUV. Min okunnighet kanske främst beror på att många av er har fostrats med en bild som inte stämmer överens med verkligheten. Teknologier ni pratar om kallas teknoterrorism.

Låt mig sammanfatta problemet här på FB:

Jag tror på GUD och ni tror på muskler Du får dina inspirationer från en logik som kallar människan för det förnuftiga djuret medan jag har svårt för att acceptera en liknande logik. Utgången blir per automatik att ni släpper massa kärnvapen på oskyldiga människor medan jag i egenskap av en Iranier och så länge jag lever kommer att bekämpa en liknande destruktiv logik.
Citera
2011-10-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
När man är så religiöst indoktrinerad att man döper en krigsmaktsövning till "Great Prophet" blir det löjeväckande.

Däremot är videon trevlig, då den också bevisar den totala underlägsenheten i den iranska krigsmaterielen. Gamla kulsprutor från 40-talet, T-72or...

Vad jag faktiskt kan hålla med dig om är att den iranska inställningen till militär träning är bättre än både iraks och libyens inställningar var. Men det hjälper inte när man har, som bäst, andra klassens utrustning.

Berätta vad du såg!?
Citera
2011-10-22, 16:34
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
I litorala miljöer, Herr Månsan, är utmaningen ingenting som går att försumma. Ni läser tydligen inte mina inlägg! Strategiska fördelar kan ibland vara avgörande, och den Iranska teknologin och strategin i kombination med det som nämndes tidigare är ingenting USA kan förbise. Sen om ni upplever att jag överdriver eller presenterar felaktigheter får ni gärna invända, men jag tror knappast att man kommer någon vart genom att hela tiden upprepa Nordkorea, Ryssland etc

För info;

Enligt mig så kommer ni inte att lyckas även om ni skickar in toppmoderna UUV. Min okunnighet kanske främst beror på att många av er har fostrats med en bild som inte stämmer överens med verkligheten. Teknologier ni pratar om kallas teknoterrorism.

Låt mig sammanfatta problemet här på FB:

Jag tror på GUD och ni tror på muskler Du får dina inspirationer från en logik som kallar människan för det förnuftiga djuret medan jag har svårt för att acceptera en liknande logik. Utgången blir per automatik att ni släpper massa kärnvapen på oskyldiga människor medan jag i egenskap av en Iranier och så länge jag lever kommer att bekämpa en liknande destruktiv logik.

Jag håller med dig om en sak: att attityden här på Flashback och i gemene hem är att USA inte oroar sig alls, de tar detta som en lek och hånskrattar åt Irans ubåtar. Men verkligheten är oftast mera allvarlig än så - USA tar Iran som ett reellt hot. Om chansen finns att Iran skulle lyckas sänka ett amerikanskt fartyg så tar den amerikanska försvarsledningen hotet på största allvar. Sen om man kommer med nån klyftig kommentar i media är en annan sak - man vet att man är överlägsen på alla fronter, men för den delen tas ändå hotet på allvar - något annat är naivt att tro. Även sönderrostiga gamla luftvärnssystem kan vara ett dödligt hot, något USA har erfarenhet av. Att vara försiktig kan vara skillnaden mellan liv och död i ett krig.

Sen vill jag gärna opponera mig mot att du tror på Gud men inte jag. Min verklighet ser ut som så att jag visste tror på Gud, men jag tror även på evolutionen...men inte fan blandar jag in Gud i krigslycka. Det har bevisats miljontals gånger i världshistorien - spelar ingen roll hur mycket du ber och gråter över din Gud, nog fan förlorar man striden ändå!

Något mellanöstern borde lära sig av den västliga världen är att krig inte styrs igenom böner, utan genom väl genomtänkta strategier och taktiker. En tillförlitlig teknologi samt en hög moral hos soldaterna, sjömännen och flygarna. Som inte bara nås genom att knäböja inför någon religion, utan att det finns gott om mat i magen, starka taktiska ledare och andra nödvändigheter!

Visserligen kan religion vara moralhöjande, men religionen ska inte vara grunden i moralen. Det finns mycket västvärlden har lärt av "er" (islam). Räknekonster, astronomi etc - men om ni vill lära er något av västvärlden, så lär er att religionen oftast bara sätter käppar i hjulen för en stark samhällsutveckling.
Citera
2011-10-22, 16:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Berätta vad du såg!?

En hel massa relativt till extremt utgången materiel. Bl.a. BMP-I pansarksyttefordon, M-48 och M-60A1 samt T-72M1/T-72S stridsvagnar, DsHK-kulsprutor... mm mm mm.
Citera
2011-11-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
This might be fun.

Ser fram emot när USS Nimitz välkomnar dem...

http://www.expressen.se/nyheter/1.2575247/iran-ska-skicka-militarskepp-till-usa

Du får tolka det som en rolig skämt.
Inga länder inte ens Ryssland ha vågat vissa sina muskel och inget land ha vågat utmanna USA och Israel,

Det gäller inte vilket land vinner. Det gäller att kunna våga och inte vara rädd/feg och stå inför ett stark land som USA.och Israel,

I mer än 32 år har Amerikaner,okkuperat Persiska viken och även Iransk mark,med sina avanserade fartyg m.m.
Det verkade vara helt okej,och hela världen accepterade det,men det är inte okej,för Iran skicka en fartyg ditt??

Amerikaner,och även Ryssar ha spipnerat i Svensk mark,alla visste om det,men ingen inte ens vågat kritisera med ord ordentliget.
Citera
2011-11-03, 21:35
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datub
Du får tolka det som en rolig skämt.
Inga länder inte ens Ryssland ha vågat vissa sina muskel och inget land ha vågat utmanna USA och Israel,

Det gäller inte vilket land vinner. Det gäller att kunna våga och inte vara rädd/feg och stå inför ett stark land som USA.och Israel,

I mer än 32 år har Amerikaner,okkuperat Persiska viken och även Iransk mark,med sina avanserade fartyg m.m.
Det verkade vara helt okej,och hela världen accepterade det,men det är inte okej,för Iran skicka en fartyg ditt??

Amerikaner,och även Ryssar ha spipnerat i Svensk mark,alla visste om det,men ingen inte ens vågat kritisera med ord ordentliget.

Självklart har den iranska flottan rätt att åka var de vill. Likasom USA har lika mycket rätt att vara i Persiska Viken.
Citera
2011-11-04, 09:27
Medlem
Snooze91:

Mycket bra två sista inlägg.
Citera
2011-11-04, 11:48
Medlem
Helt klart är US besvärade över Iran, man har förmodligen bestämt sig för att anfalla Iran med begränsade attacker innan året är slut. Jag gissar att vi kommer att se en snabb eskalering i viken, antingen en påhittad incident eller en verklig. Detta resulterar i ett begränsat anfall mot Iran där man över några få dygn slår ut elförsjörning och kommunikationer samt viktigast robotinstallationer och upparbetningsanläggningar.

Iran har då två besvärande möjligheter, motanfall som kommer att leda till ett förnedrande nederlag och regimskifte, eller att slå tillbaka symboliskt med robotbåtar och luftförsvar.

Vänta bara så ska ni få se. Planerna ligger klara, anfallet kan initieras på något dygns varsel från US president. UK har redan sagt att de är med på tåget. Det enda vi inte vet just nu är vilken pretext eller orsak man kommer skylla anfallet på. Här kan ju båten vid US kust vara lämplig att använda, påhittad eller verklig orsak.
Det är val i US, barack vinner omvalet om han startar ett krig mot Iran.
Citera
2011-11-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Helt klart är US besvärade över Iran, man har förmodligen bestämt sig för att anfalla Iran med begränsade attacker innan året är slut. Jag gissar att vi kommer att se en snabb eskalering i viken, antingen en påhittad incident eller en verklig. Detta resulterar i ett begränsat anfall mot Iran där man över några få dygn slår ut elförsjörning och kommunikationer samt viktigast robotinstallationer och upparbetningsanläggningar.

Iran har då två besvärande möjligheter, motanfall som kommer att leda till ett förnedrande nederlag och regimskifte, eller att slå tillbaka symboliskt med robotbåtar och luftförsvar.

Vänta bara så ska ni få se. Planerna ligger klara, anfallet kan initieras på något dygns varsel från US president. UK har redan sagt att de är med på tåget. Det enda vi inte vet just nu är vilken pretext eller orsak man kommer skylla anfallet på. Här kan ju båten vid US kust vara lämplig att använda, påhittad eller verklig orsak.
Det är val i US, barack vinner omvalet om han startar ett krig mot Iran.

Att det finns planer som ligger klara är ingenting som bara gäller Iran. USA har alltid haft färdiga planer och dessa planer har ingenting med nuvarande situationen att göra.
Det du menar i ditt inlägg är att USA vill genom att agera taktiskt ,slå ut Iranska reaktorer.
Iran har varit ganska tydlig när det kommer till den punkten och jag tror inte att USA begår detta misstag. Taktiska överväganden kan övergå till Strategiska övervägande, och om så blir fallet ligger ni illa till.

Du hinner aldrig öppna sundet och slå ut den Iranska GZ faktorn i tid, även om du agerar med din totala styrka. Bortsett från allt detta kommer USA aldrig att få tillgång till uppgifter genom sina satelliter (garanterat) eller underrättelsetjänsten, USA kommer likna en kossa som snurrar runt och skrämmer med sin tyngd. Defenitivt kommer Iran att besvara orättvisan även på bekostnad av en förintelse.

Iran har också planer och doktriner inför en sån dag, det gäller då för dig och övriga i EU att visa förståelse. Era barn barn kommer antagligen att skämmas över er.
Citera
2011-11-04, 16:15
Medlem
Nu tror jag iof att jag känner igen den retoriken från bathpartiet, de var väldigt sturska med hur mycket pisk US skulle få. Jag tror inte de lyssnade dock på den retoriken, så de förstod väl inte att de skulle förlora ett krig mot irak, kanske därför de malde ner kamelfösarna i sanden på någon vecka och skickade landets infrastruktur tillbaka till oskar den andres tid.

IR5 du måste skilja på du, de , ni och dem, du har problem med dessa. Sedan kan du även slå upp skillnaden mellan upparbetningsanläggning och kärnkraftsreaktor, du kommer säkert lära dig lite, din potential för kunskapsprogression är trots allt stor från den nivå du börjar.
Citera
2011-11-04, 16:19
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Att det finns planer som ligger klara är ingenting som bara gäller Iran. USA har alltid haft färdiga planer och dessa planer har ingenting med nuvarande situationen att göra.
Det du menar i ditt inlägg är att USA vill genom att agera taktiskt ,slå ut Iranska reaktorer.
Iran har varit ganska tydlig när det kommer till den punkten och jag tror inte att USA begår detta misstag. Taktiska överväganden kan övergå till Strategiska övervägande, och om så blir fallet ligger ni illa till.

Du hinner aldrig öppna sundet och slå ut den Iranska GZ faktorn i tid, även om du agerar med din totala styrka. Bortsett från allt detta kommer USA aldrig att få tillgång till uppgifter genom sina satelliter (garanterat) eller underrättelsetjänsten, USA kommer likna en kossa som snurrar runt och skrämmer med sin tyngd. Defenitivt kommer Iran att besvara orättvisan även på bekostnad av en förintelse.

Iran har också planer och doktriner inför en sån dag, det gäller då för dig och övriga i EU att visa förståelse. Era barn barn kommer antagligen att skämmas över er.

De flesta länder har utarbetade planer för hur omvärldsutvecklingen ter sig. Ingen här är förvånad att Iran också har sådan planer - men frågan är om Iran har de instrument tillgängliga för att utföra sin "strategiska" plan.

Du nämner att USA inte kommer slå ut några reaktorer - nej förmodligen inte! Men Israel har redan gått ut officiellt att det kommer ske några timmar bara efter USA har gett klartecken. USA och Frankrike står för det politiska, men de "instrument" som kommer användas i angreppet har israelisk flagg.

Dessa länder är experter på penetrerande luftangrepp (vilket har bevisats flertal gånger) så det iranska kärn-programmet kan vara historia redan i morgon bitti.

En sak som är säker "you won´t see it coming til` it´s to late".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in