2016-02-28, 19:27
Medlem
DjungelJenss avatar
Vad innebär det att en parfym är oud eller att en parfym är niche?
Citera
2016-02-28, 19:36
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Oud är en not i parfymen. Sedan finns det parfymoljor som enbart består av oud typ. Oud är en slags gegga som bildas i vissa typer av träd som drabbas av svampangrepp. Nisch betyder som det låter, att företaget är nischat typ enbart på parfymer, till skillnad från designerparfymer - som oftast designar kläder, men även säljer parfymer och hudvård "vid sidan om". Därför är oftast designerparfymer väldigt tråkiga, eftersom de i huvudsak ska vara "ok" och tilltala den stora massan. Ingredienserna är oftast av sämre kvalitet, eftersom märket i sig säljer. Nischparfymhus satsar oftast lite mer på både ingredienser och kreativitet när de skapar sina dofter.
Citera
2016-02-28, 21:35
Medlem
Pungsnoppens avatar
Någon som köpt tom ford oud Wood på sistone eller vet om doften sitter kvar en längre tid?
Vill inte betala vad den kostar om doften försvinner för fort.
Citera
2016-02-29, 08:30
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Någon som köpt tom ford oud Wood på sistone eller vet om doften sitter kvar en längre tid?
Vill inte betala vad den kostar om doften försvinner för fort.

Du får väl reklamera den om det skulle visa sig att prestandan suger.
Ja, det går.
Citera
2016-03-01, 17:30
Medlem
LaCucarachas avatar
Hérmès - Voyage d'Hérmès Parfum, någon som äger den?
Såg att lite butiker i stan fått in Hermes nu så jag sprayade lite på sticka och blev positivt överraskad.
Citera
2016-03-01, 17:35
Medlem
irrblosss avatar
Hur är Oud Wood jämfört med andra ouddofter? Är det mycket oud, eller bara en touch?
Citera
2016-03-01, 19:59
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur är Oud Wood jämfört med andra ouddofter? Är det mycket oud, eller bara en touch?

Det är en väldigt len och mjuk doft. Har du testat Versace Oud Noir? Dom påminner lite om varandra.
Själv är jag allmänt anti Oud Wood efter den skitbatchen jag köpte OCH sålde innan jag fick veta att man kunde reklamera den mot Estee Lauder. Men den är väldigt fin och lättburen, trist att priset ska vara då högt bara.
Citera
2016-03-01, 20:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Det är en väldigt len och mjuk doft. Har du testat Versace Oud Noir? Dom påminner lite om varandra.
Själv är jag allmänt anti Oud Wood efter den skitbatchen jag köpte OCH sålde innan jag fick veta att man kunde reklamera den mot Estee Lauder. Men den är väldigt fin och lättburen, trist att priset ska vara då högt bara.
Var det hållbarheten du blev missnöjd med alltså? Själv är jag lite tvärtom, jag gillar dofter som inte hänger kvar för länge. Passar extra bra på jobbet när man vill dofta gott men inte för mycket .

Edit: Påminner den något om Tom Ford for Men Extreme?
Senast redigerad av irrbloss 2016-03-01 kl. 20:27.
Citera
2016-03-01, 20:48
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Var det hållbarheten du blev missnöjd med alltså? Själv är jag lite tvärtom, jag gillar dofter som inte hänger kvar för länge. Passar extra bra på jobbet när man vill dofta gott men inte för mycket .

Ja, fast denna var exeptionellt dålig prestanda. Tror knappt man hann ut ur rummet innan man var doftlös. Då kanske Versacen kan vara värd att testa för den är inte heller nån prestandabomb plus billigare än Tom Ford.

Nej, den är inte som Extreme. Jag vill minnas att YSL M7 Oud Absolue (den senare varianten) hade vissa likheter också om du testat den?
Citera
2016-03-02, 07:58
Medlem
Bendriks avatar
Citat:

Kan också tycka att det är praktiskt med "lagom" hållbarhet, om den försvinner för fort blir jag bara irriterad. Men att vara doftlöst lagom till kvällen för att byta till en kvällsdoft beroende på aktivitet är inte dumt. När jag burit Scentstorys 24 gold så är den ju i princip påtaglig när man lägger sig.
Citera
2016-03-02, 10:36
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens

http://interactive.aljazeera.com/aje/2016/oud-agarwood-scent-from-heaven/
Massor av information om oud!

Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Hérmès - Voyage d'Hérmès Parfum, någon som äger den?
Såg att lite butiker i stan fått in Hermes nu så jag sprayade lite på sticka och blev positivt överraskad.

Japp, jag har den! Fick i present . Var inte jättepositiv först, men tycker om den nu. Passar bättre nu i lite varmare väder tror jag. Tycker den luktar en del gin, vilket för mig är en fördel..
Hållbarheten är väl i klass med andra vanliga Hermes, så inte direkt något man sätter på sig och känner framåt kvällen, men helt okej. Luktar väl inte så jättemycket men tycker det är en trevlig och sofistikerad "diskret" doft.

Är nog nästan definitionen av lyckad unisex.
Citera
2016-03-02, 16:37
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka

Japp, jag har den! Fick i present . Var inte jättepositiv först, men tycker om den nu. Passar bättre nu i lite varmare väder tror jag. Tycker den luktar en del gin, vilket för mig är en fördel..
Hållbarheten är väl i klass med andra vanliga Hermes, så inte direkt något man sätter på sig och känner framåt kvällen, men helt okej. Luktar väl inte så jättemycket men tycker det är en trevlig och sofistikerad "diskret" doft.

Är nog nästan definitionen av lyckad unisex.

Ja den känns ju väldigt vårfräsch och antagligen lär den även funka i sommarvärme.

Har ju bara sprayat på papper än men tyckte den kändes rätt stark? Det är inte EdT du har?
Får iaf testa på huden nästa gång, det är ju gärna en sån doft man vill åtminstone lukta fräscht av i 5-6 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in