2015-04-28, 22:53
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jo de har EdC med spray. Har några samples, men har inte riktigt fastnat för någon av dem.
Ja det där med dofter verkar inte riktigt vara deras starka sak.
Citera
2015-04-28, 23:00
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekh
Har precis fått upp ögonen för parfymernas underbara värld och vill ha en parfym till sommaren. När jag har luktat på parfymer på Åhlens tycker jag att de flesta som ska var "fresh" påminner mycket om rengöringsmedel/tvål. Armani acqua di gio tycker jag dock är helt okej. Någon som har tips på en sommarparfym som inte är så tvålig?

Dolce and Gabanna swimming in lipari tyckte jag luktade as najs och fräscht, den verkar vara väldigt ny och det var på en kryssning den fanns. Men eftersom åhlens är dubbelt så stor så borde den ju finnas där. Den hade ingen direkt citrus lukt av vad jag minns, men ändå väldigt fräsch strand lukt liksom
Citera
2015-04-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NanaSangre
Tack för svaret! Jag har börjat inse att det kan finnas ett mervärde i att faktiskt lukta gott... Och nu kan jag förstå lockelsen i att vilja ha en "egen" och således dyr doft
Att ha en "egen" doft betyder inte nödvändigtvis att den behöver vara dyr. Kan inte säga att jag själv är speciellt insatt i parfymvärlden, men bland min ålder (runt 20) så räcker det med att du går ifrån de allra vanligaste för att hitta en "egen" doft. Dvs, ingen ralph lauren, hugo boss, armani eller annat som folk fått som gåvor m.m. Räcker med att du tar litet steg vidare mot dior eller chanel och du har en "egen" parfym. Börjar du tala om creed, tom ford eller AdP så vet folk knappt vad det är längre (vilket gör det lite roligare att ha någon sådan doft). Kan dock inte tala för hur det är i de lite högre åldrarna.
Citera
2015-04-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Har också råkat ut för något halvfullt sample från skins, 0,5 kändes dock jävligt snålt. Tror det är lite random om man råkar ut för det. Har ändå tagit den svindyra Mona di Orio - Oud och fått fullt sample.

Spice & Wood är nog min favorit just nu när det kommer till Creed. Kan även tipsa om att testa Pure White Cologne som är riktigt fin nu till sommaren.

Aventus lider ju tydligen av batchproblem, generellt sett så tror jag nästan Aventus är den starkaste doften Creed har i arsenalen så att du upplever den som svag låter konstigt om du inte fått en dålig batch. Det är också en av anledningarna varför jag gärna inte köper flaskor utan numera dekanter av just Creed.

Tycker även du ska testa Silver Mountain Water, efter Aventus så är det nog den som imponerat mest om man bortser från de exklusiva.

Ja antagligen, kanske bara varit så att de klämt ut det sista ur nån flaska.
Skillnaden mellan Spice & Wood och Aventus var som natt och dag på mig. Kände inte mycket av Aventusdoften efter 2-3h, medan S&W höll i sig gott och väl hela dagen. Känner till batchproblemen och mailade dem för att fråga vilken de skickade av ren nyfikenhet, men inte fått något svar ännu. Kommer nog också satsa på dekanter till att börja med när jag samplat alla. Blir förmodligen en till beställning nu när jag du gett mig nya tips, tackar för det!
Citera
2015-04-29, 11:46
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuedetkrig
Att ha en "egen" doft betyder inte nödvändigtvis att den behöver vara dyr. Kan inte säga att jag själv är speciellt insatt i parfymvärlden, men bland min ålder (runt 20) så räcker det med att du går ifrån de allra vanligaste för att hitta en "egen" doft. Dvs, ingen ralph lauren, hugo boss, armani eller annat som folk fått som gåvor m.m. Räcker med att du tar litet steg vidare mot dior eller chanel och du har en "egen" parfym. Börjar du tala om creed, tom ford eller AdP så vet folk knappt vad det är längre (vilket gör det lite roligare att ha någon sådan doft). Kan dock inte tala för hur det är i de lite högre åldrarna.

Jaa de flesta ungdomar ser nog "dyr" parfym som Chanel och Dior.

Tror inte någon i min krets har en aning om Creed, Tom Ford mm.

Finns ingen anledning att snåla med en parfym tycker jag, bättre och spara ihop lite till en man verkligen trivs med.
Citera
2015-04-29, 18:13
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Det är väl i stort sett anledningen till att man sitter och beställer hem samt byter till sig samples på saker som inte finns i närmsta Kicks-butik. Sen är det bara att beställa från nån utländsk sida

Vad är du ute efter?

Edit: Måste iaf tipsa om den här doften som är helt fantastisk imo http://www.escentual.com/aramis/aramiscalligraphy001/
Helt omöjligt att förstå att det är Aramis (gubbdofter deluxe) som fått ur sig den här skapelsen. Och NEJ det är ingen ordinarie ros/oud-skapelse som det finns dröser av ute. Välkomponerad till tusen med kryddor, trä och blommor. Bra pris nu dessutom iom rean och vad jag vet så är escentual enda stället jag sett som säljer den här rackaren.

Ville bara tipsa dig om att Aramis Callipgraphy finns på parfym-klick för endast 664 kr.
Citera
2015-04-29, 19:10
Medlem
NirvanAs avatar
Testat två andra samples nu (köpte dessa helt random)
Tauerville - Vanilla flash. Helt okej, men inget speciellt, rätt medioker hållbarhet och projektion
Costume National 21 - Doftar helt enkelt gott, på samma sätt som YSL L'Homme beskrivs.. Inget jättemärkvärdigt eller så men doftar bara gott. Dock på gränsen till för feminin.
Citera
2015-04-30, 17:14
Medlem
NirvanAs avatar
Testat en till nu, Slumberhouse - Kiste Parfum Extrait.
Gillade den som beskrev den som "Sex", jag instämmer på det . Gillar man söta och smått aromatiska dofter är denna riktigt bra, väldigt unisex och den gör sig nog lika bra på män som kvinnor.

Antar att Parfum Extrait kommer från att den är högkoncentrerad? Behövs väldigt lite för att få bra projektion.

Ska testa vidare denna och eventuellt köpa, beroende på priset förstås.
Citera
2015-04-30, 17:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Testat en till nu, Slumberhouse - Kiste Parfum Extrait.
Gillade den som beskrev den som "Sex", jag instämmer på det . Gillar man söta och smått aromatiska dofter är denna riktigt bra, väldigt unisex och den gör sig nog lika bra på män som kvinnor.

Antar att Parfum Extrait kommer från att den är högkoncentrerad, väldigt tjock konsistens verkar den ha. Och behövs lite för att få bra projektion.

Ska testa vidare denna och eventuellt köpa, beroende på priset förstås.
Doftar den som Secretions Magnifiques alltså?
Citera
2015-04-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Doftar den som Secretions Magnifiques alltså?
Haha, så vidrig doft...
Citera
2015-04-30, 17:43
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Haha, så vidrig doft...
Den doftar som "sex" också, fast på ett dåligt sätt .
Citera
2015-04-30, 19:01
Medlem
Någon som är intresserad av att byta dofter?

Gjorde ett blindköp på några herrparfymer från FragranceeX som jag inte direkt föll för efter att ha sniffat på dem. Andra kanske uppskattar de mer.

Parfymerna i fråga är:

Issey Miyake L'Eau d'Issey EdT 125ml (sprayat några gånger, flaskan är till 95% full).

Sean John Unforgivable EdT 125ml (98% fylld). För de som inte är insatta i parfymvärlden är Unforgivable en klondoft till Creeds populära Millesime Imperial som kostar några tusenlappar.

Lomani AB Spirit Silver EdT 100ml (98% full). AB Spirit Silver är en klondoft till en av de mest populära dofterna - Creeds Aventus.

Bild: http://speedy.sh/2mbgC/parfym.JPG

Vid ett byte skänker jag även bort Paco Rabanne 1 Million EdT 50ml (25% full).

Hojta till om någon är intresserad av att byta lite dofter!
Senast redigerad av mirinforever 2015-04-30 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in