2013-04-30, 17:17
Medlem
karlsoons avatar
Väldigt skoj att läsa här i tråden.Skoj och fantastiskt att man tycker så olika!

Jag ska köpa en ny parfym och har tidigare haft:

Armani code
Acqua di gio
Hugo Boss in motion
Yves Saint Laurent - L'Homme
Tommy Hilfiger true star men enrique iglesias
Ferrari
Dior home
Ralph Lauren Polo Blue
Dior home sport
mfl...

Som ni märker är dofterna väldigt vanliga och luktar ganska lika dvs 20åring på krogen.
Eftersom jag nu har tröttnat på dessa så vill jag prova någon ny.

Jag var nere på Kicks och luktade på Mont Blanc legend och tyckte den verkade bra,
Men när jag luktar vidare hemma och lite närmre på provstickan så tycker jag att den "slår igenom"
Till att inte alls lukta så bra gentemot om man luktar 15cm ifrån.Summa sumarum blir den lika trist som de andra och kan bli knepig att dosera.

En annan som jag inte luktat på men som fångat mitt intresse är Mont Blanc individuel.
Vad har ni att säga om den jämnfört med Mont Blanc legend?
Den finns ju inte i butik längre och är svår att lukta på,men kan det vara något för mig
sett till vad jag tidigare haft?

Chanel Egoiste tyckte jag luktade helt okej.Men inte tillräckligt bra för ett inköp.

Jag är 27 190 lång 90kg och klär mig ordentligt utan att sticka ut som någon färgglad modesnubbe.

Kommentarer och tips mottages med stor tacksamhet.
Citera
2013-04-30, 17:20
Medlem
Jag är inte så insatt i parfym. Men jag tycker ändå om att prova lite
Körde på en Adp - Colonia esanzza förra sommaren å tyckte den var fräsch. Så jag undrar om jag kanske ska slå till på en sån i år med? Eller är det någon annan Adp som känns lite mer somrig?
Citera
2013-04-30, 17:20
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Lång text
Det man alltid ska fråga sig är, hur mycket är man villig att lägga ut på en parfym? För oftast är det så att dyrare (uteslutade nischparfymer) oftast har lite bättre ingredienser och ger inte lika mycket syntetisk känsla utan dofterna blir mer naturliga.
Citera
2013-04-30, 17:34
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det man alltid ska fråga sig är, hur mycket är man villig att lägga ut på en parfym? För oftast är det så att dyrare (uteslutade nischparfymer) oftast har lite bättre ingredienser och ger inte lika mycket syntetisk känsla utan dofterna blir mer naturliga.

Jag är villig att lägga en hel del på den rätta parfymen som blir mitt guldkorn,upp till 2000kr.
Det kan vara som du säger att jag reagerar på det syntestiska,men min kunskap är inte tillräcklig för att avgöra om det är just det.
Citera
2013-04-30, 17:46
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Jag är villig att lägga en hel del på den rätta parfymen som blir mitt guldkorn,upp till 2000kr.
Det kan vara som du säger att jag reagerar på det syntestiska,men min kunskap är inte tillräcklig för att avgöra om det är just det.
Jag skulle rekommendera Creed Aventus, även om just sommaren är enda tiden på året den kanske inte är optimal. Lite kuriosa då så har jag aldrig stött på någon som tyckt den varit medioker, alla gillar den men inte alltför många har den, den är väldigt lätt att älska. Kostar runt 1500-2200 för en 75a.

Specifika sommardofter är inte direkt mitt område, där är jag fortfarande väldigt ny och rå. Så det får andra hjälpa er med.
Citera
2013-04-30, 17:49
Medlem
irrblosss avatar
Idag bar jag CC No1 på eftermiddagen efter att jag kommit hem från jobbet. Tänkte att det förmodligen skulle bli en av de sista gångerna innan sommaren slår till. Det visade sig att den passade utmärkt till dagens väder med sol, ca 10-12 grader varmt och väldigt blåsigt. Den doftade lite som kolasnören idag, fast mycket bättre såklart. Var tvungen att sniffa på min handled konstant. Sedan var jag i affären och hamnade bakom en tjej som skulle betala. När jag ställde mig där märkte jag hur hon började sniffa i luften och försöka avgöra vad doften kom ifrån. Hon verkade nästan bli förvirrad och hörde inte vad kassörskan sa. Får sällan komplimanger för dofter, och fick ingen idag heller, men det märktes att hon gillade den riktigt mycket .
Citera
2013-04-30, 18:06
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Jag skulle rekommendera Creed Aventus, även om just sommaren är enda tiden på året den kanske inte är optimal. Lite kuriosa då så har jag aldrig stött på någon som tyckt den varit medioker, alla gillar den men inte alltför många har den, den är väldigt lätt att älska. Kostar runt 1500-2200 för en 75a.

Specifika sommardofter är inte direkt mitt område, där är jag fortfarande väldigt ny och rå. Så det får andra hjälpa er med.

Har funderat lite på Creed faktiskt,Aventus och nån Creed original santal.
Enligt vissa får dom inga komplimanger alls,andra säger att creed inte är något speciellt,och några andra säger att det är Rolls Royce.Får nog beställa lite prover eller kika på NK när jag är i Stockholm.

Kan Tom Ford vara något,några favoriter där?

Det verkar som många har sommar och vinterdofter.
Är det något jag som vanlig lekman känner någon skillnad av eller är det mest expertisen som lägger Märke till vad som passar till villket väder och årstid?

Jag söker en åretrunt parfym.
Citera
2013-04-30, 18:10
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddebidden
Jag är inte så insatt i parfym. Men jag tycker ändå om att prova lite
Körde på en Adp - Colonia esanzza förra sommaren å tyckte den var fräsch. Så jag undrar om jag kanske ska slå till på en sån i år med? Eller är det någon annan Adp som känns lite mer somrig?

Vanliga Colonia och Colonia Assoluta tycker jag du borde testa, båda är mycket fina för sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Idag bar jag CC No1 på eftermiddagen efter att jag kommit hem från jobbet. Tänkte att det förmodligen skulle bli en av de sista gångerna innan sommaren slår till. Det visade sig att den passade utmärkt till dagens väder med sol, ca 10-12 grader varmt och väldigt blåsigt. Den doftade lite som kolasnören idag, fast mycket bättre såklart. Var tvungen att sniffa på min handled konstant. Sedan var jag i affären och hamnade bakom en tjej som skulle betala. När jag ställde mig där märkte jag hur hon började sniffa i luften och försöka avgöra vad doften kom ifrån. Hon verkade nästan bli förvirrad och hörde inte vad kassörskan sa. Får sällan komplimanger för dofter, och fick ingen idag heller, men det märktes att hon gillade den riktigt mycket .

Kul när man märker att man inte är den enda som gillar doften iaf.
Hoppas verkligen jag kommer iväg till London i sommar så ska jag bannemej ta och försöka få mig ett sniff av denna No1....och förhoppningsvis de andra också.
Citera
2013-04-30, 18:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Kul när man märker att man inte är den enda som gillar doften iaf.
Hoppas verkligen jag kommer iväg till London i sommar så ska jag bannemej ta och försöka få mig ett sniff av denna No1....och förhoppningsvis de andra också.
Testa på huden och låt den sitta en stund. I början doftar den mest som en tantparfym från 1800-talet, men efter en stund börjar den utvecklas åt ett riktigt bra håll . Den påminner lite om Chypre Palatin i sin uppbyggnad, men är ändå inte samma noter och inte lika pudrig. Sommaren är väl inte helt optimalt heller, vet visserligen inte hur den funkar på sommaren, men jag har svårt att tro att det är någon hit heta sommardagar...
Citera
2013-04-30, 18:21
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Det verkar som många har sommar och vinterdofter.
Är det något jag som vanlig lekman känner någon skillnad av eller är det mest expertisen som lägger Märke till vad som passar till villket väder och årstid?

Enkelt sagt, en "tung" parfym passar sig inte så bra i sol och hetta, det skär sig lite. Många parfymer är bra höst, vinter, vår men blir lite sämre på sommaren. På sommaren vill man ju ha lättare, "fräschare" dofter, i alla fall på dagtid.
Citera
2013-04-30, 18:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Enkelt sagt, en "tung" parfym passar sig inte så bra i sol och hetta, det skär sig lite. Många parfymer är bra höst, vinter, vår men blir lite sämre på sommaren. På sommaren vill man ju ha lättare, "fräschare" dofter, i alla fall på dagtid.
Precis, det är ungefär som att en kopp varm choklad är gott på vintern - inte så gott på sommaren.
Citera
2013-04-30, 19:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Precis, det är ungefär som att en kopp varm choklad är gott på vintern - inte så gott på sommaren.

Fan vad bra ni förklarar Jag hänger med i det ni säger trots min bristande kunskap.

Det får bli lite prover från Creed.
Samt ev chansköpa Mont Blanc individuel.

Stort tack.Ha en trevlig valborg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in