2012-12-16, 10:43
Medlem
Facebooks avatar
Fan vad lätt det är att fastna helt i parfymträsket. Som jag skrivit tidigare letar jag ju efter "min" doft
men jag börjar nästan känna mig fast i hela parfymeriets underbara värld. Har beställt 5 flaskor och 30 samples nu på nån vecka. Som student..
Jävligt kul att det går så fort att utveckla sin näsa, parfymer som luktade hur gott som helst för en vecka sen luktar syntetiskt skräp nu.

Den parfym som fick mig att verkligen bli intresserad av hantverket var Kenzo pour homme.
Den där skarpa, syntetiska gummi-noten ackompanjerad av hav(vatten, alger och allt vad det innebär), salt och någon blommig växtlighet i skymundan är grym. Sedan tonas det syntetiska i gummidoften ned och andra bitar tar över och doften utvecklas väldigt fint, nästan omärkbart under lång tid till något helt annat fast ändå samma.
Tills parfymen blir som ett lager skin som då och då projicerar lätta puffar av underbar havsdoft.
Ligger i min säng nu efter 1,5 dag + 1 natt + 1 dusch och känner hur min egna kroppsdoft liknar en strandvakts.

Vad tycker ni om KPH?
Har ni någon doft som är speciell för er av någon anledning?
Citera
2012-12-16, 11:22
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Hade helt klart varit roligare med en helt ny doft, dock. Nu känns det som alltid att de bara kör vidare på en redan storsäljare och förändrar den lite.
Ja, det är klart. Men det känns mer spännande än att tex Ralph Lauren Polo eller Armani Code skulle komma med nåt "nytt"...
Citera
2012-12-16, 11:25
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Tänkte på alternativ då den verkar lite...krånglig...

Den är knepig att få tag på om man inte bor i Stockholm och kan köpa på fysiska butiker te.x på NK (och därmed betala ockerpriser). Finns inte på någon internetbutik i Sverige, officiella creed skickar bara inom UK och Irland. Officiella i USA skickar bara inom usa. Det som finns kvar är 2-3 halvskumma amerikanska sidor med bristfällig paketering och leverans . Kunde varit smidigare
Skriver under på att den är svår att få tag på om man inte vill betala för sig på NK. Jag har en liten flaska och jag kommer garanterat vilja ha en ny när den är slut. Har hört att folk säger att Jaguar Vision är lik Aventus men jag har ingen egen erfarenhet av det.
Citera
2012-12-16, 11:26
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Sidan är ju lite märklig, men de har ju tydligen en fysisk butik i Västervik. Får kolla in den live och se vad det är för något.
Butiken är som vilken lokal parfym/kosmetika butik som helst.
Har ett vanligt standard utbud, inga avvikande priser jämfört med den butiken som finns där jag bor.

Ang förvaring av parfym så har jag mina i ett skåp i just badrummet, har inte märkt av någon försämring.
När det gäller temperaturskillnader så ska jag göra ett test om en stund för att se hur stor skillnad det
blir i grader när jag duschar.
Citera
2012-12-16, 12:29
Medlem
Kumhos avatar
Då kommer mitt högst vetenskapliga test av temperaturskillnader i badrum.

Badrummet är på ca 4kvm och är renoverat i år med kakel och klinker.
Duschen består av två dörrar som är ca 2m höga.
Det finns ett ventilationshål, placerat strax ovanför duschen.
Temperaturen på vattnet var enligt blandaren ca 35-37 grader.

Termometern var före testet placerad i rummet utanför badrummet och visade en temperatur på: 21
Jag placerade termometern i skåpet där parfymerna förvaras och väntade 15 min, ny temp: 20,3
Tog en dusch på ca 7-10 min med dörren stängd till badrummet (brukar ha öppen dörr), ny temp: 20,1

Jag är inte orolig för mina parfymer i badrummet, mitt badrum är tillräckligt väl ventilerat för att inte
skapa någon imma på spegel eller på flaskorna i skåpet.
Så i mitt badrum så är myten om temeperaturskillnader: Busted!

Gör gärna egna tester för att se hur era badrum beter sig, även om ni inte förvarar parfym där.
Citera
2012-12-16, 12:32
Medlem
SystemOfSkurts avatar
Vad tycker parym-fantasterna om Hugo Boss In Motion?
Den har väl funnits runt tio år och är ju inte precis exklusiv, men vad tycker ni om den rent doftmässigt?
Citera
2012-12-16, 12:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Då kommer mitt högst vetenskapliga test av temperaturskillnader i badrum.

Badrummet är på ca 4kvm och är renoverat i år med kakel och klinker.
Duschen består av två dörrar som är ca 2m höga.
Det finns ett ventilationshål, placerat strax ovanför duschen.
Temperaturen på vattnet var enligt blandaren ca 35-37 grader.

Termometern var före testet placerad i rummet utanför badrummet och visade en temperatur på: 21
Jag placerade termometern i skåpet där parfymerna förvaras och väntade 15 min, ny temp: 20,3
Tog en dusch på ca 7-10 min med dörren stängd till badrummet (brukar ha öppen dörr), ny temp: 20,1

Jag är inte orolig för mina parfymer i badrummet, mitt badrum är tillräckligt väl ventilerat för att inte
skapa någon imma på spegel eller på flaskorna i skåpet.
Så i mitt badrum så är myten om temeperaturskillnader: Busted!

Gör gärna egna tester för att se hur era badrum beter sig, även om ni inte förvarar parfym där.
Kanske stämmer för ditt badrum, men knappast för mitt. Jag har rostfläckar på insidan av dörren till badrumsskåpet. Sedan om vi tittar på ideala gaslagen ser vi att det finns ett direkt samband mellan tryck och temperatur. När temperaturen ökar ökar även trycket i flaskan, för att när det sedan svalnar så kommer det bildas ett undertryck i flaskan vilket leder till att syre kommer sugas in via spraymekanismen. Syre är som alla vet en stark oxidant. Upprepas detta dagligen under flera år så kommer förmodligen parfymen påverkas negativt. Dock är största anledningen till att jag inte förvarar parfymer i badrummet att de helt enkelt inte får plats där.
Citera
2012-12-16, 13:44
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Skriver under på att den är svår att få tag på om man inte vill betala för sig på NK. Jag har en liten flaska och jag kommer garanterat vilja ha en ny när den är slut. Har hört att folk säger att Jaguar Vision är lik Aventus men jag har ingen egen erfarenhet av det.
Och jag bor väldigt långt bort från NK så det är mer eller mindre uteslutet.

Vad tror ni övriga, om man inte kan köpa på fysiska butiker i Sverige (för jag antar att creed aventus endast finns på NK i stockholm och kanske i göteborg eller dylikt). Vart är bästa stället då?

Har läst lite om fragrancex, fragrancenet, luckyscent men det finns en del rapporter om dålig service på dessa...
Citera
2012-12-16, 14:07
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Och jag bor väldigt långt bort från NK så det är mer eller mindre uteslutet.

Vad tror ni övriga, om man inte kan köpa på fysiska butiker i Sverige (för jag antar att creed aventus endast finns på NK i stockholm och kanske i göteborg eller dylikt). Vart är bästa stället då?

Har läst lite om fragrancex, fragrancenet, luckyscent men det finns en del rapporter om dålig service på dessa...
FragranceX - aldrig haft något problem, mer än att de skickade med DHL vilket gjorde att jag fick åka ut till ett industriområde och hämta ut paketet hos DHL

Fragrancenet - dåligt packad vara vid ett par tillfällen annars inga problem

Luckyscent - läckande flaska, men det kan inte skyllas på dem då den var mycket välpackad, ganska långsam leverans, ganska dyrt, men absolut seriös sida annars
Citera
2012-12-16, 15:26
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
FragranceX - aldrig haft något problem, mer än att de skickade med DHL vilket gjorde att jag fick åka ut till ett industriområde och hämta ut paketet hos DHL

Fragrancenet - dåligt packad vara vid ett par tillfällen annars inga problem

Luckyscent - läckande flaska, men det kan inte skyllas på dem då den var mycket välpackad, ganska långsam leverans, ganska dyrt, men absolut seriös sida annars
Nice

Tycker fragrancex verkar bäst, dessutom billigast, ~1750kr för 120ml aventus.
Citera
2012-12-16, 16:04
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kanske stämmer för ditt badrum, men knappast för mitt. Jag har rostfläckar på insidan av dörren till badrumsskåpet. Sedan om vi tittar på ideala gaslagen ser vi att det finns ett direkt samband mellan tryck och temperatur. När temperaturen ökar ökar även trycket i flaskan, för att när det sedan svalnar så kommer det bildas ett undertryck i flaskan vilket leder till att syre kommer sugas in via spraymekanismen. Syre är som alla vet en stark oxidant. Upprepas detta dagligen under flera år så kommer förmodligen parfymen påverkas negativt. Dock är största anledningen till att jag inte förvarar parfymer i badrummet att de helt enkelt inte får plats där.
Har inte tagit gaslagen med i mina beräkningar då mina designer parfymer inte är så värdefulla.
Har enbart en nisch, för din del irrbloss så har du en större kvantitet än mina 30 och garanterat fler nisch.
Citera
2012-12-16, 16:10
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Nice

Tycker fragrancex verkar bäst, dessutom billigast, ~1750kr för 120ml aventus.
Kolla på denna tråden på Basenotes,
där finns en split på en Creed Aventus.
50ml för $76 (ink frakt) ger ett pris på 10,78/ml. Köpte min Aventus på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in