2013-04-04, 18:55
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Valde att få bl.a. den som sample med min Clive Christian-beställning från Essenza Nobile. Paketet kom idag, ska bli spännande att se om de skickat med den .
Btw, var det några problem att beställa från EN? Kom grejerna med posten el nåt annat?
Citera
2013-04-04, 19:06
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Btw, var det några problem att beställa från EN? Kom grejerna med posten el nåt annat?
Jag har beställt därifrån tidigare en gång, Atelier Cologne Rose Anonyme för att vara exakt. Den tog lite tid på sig då den inte fanns i lager. För varje beställning får man välja tre samples. Det är riktiga spraysamples på säkert 2-3 gånger mer innehåll än ett vanligt LS-sample. Denna gången kom beställningen på under en vecka. Då liksom nu skickas det med DHL från Tyskland.

Av någon anledning verkar det som att DHL-paket från just Tyskland hanteras av Posten i Sverige, vilket jag gillar bättre än att få hämta ut hos DHL-ombud eller vänta en hel dag hemma på hemleverans. Enda nackdelarna är att det görs ett leveransförsök, är man inte hemma då kommer paketet vanligtvis dagen efter till ens ordinarie utlämningsställe för Posten.

Andra nackdelen är att kollinummret från DHL inte funkar på Posten, man får alltså ringa Posten när man ser att paketet är i Sverige och be om ett Posten-kollinummer utifrån DHL-kollinummret. Väntar man tillräckligt länge kommer det även en avi i brevlådan, men den kan dröja ytterligare ett par dagar.

Den här gången fick jag säkert runt tio samples, antagligen pga att priset på CC:n motiverade det . Kan rekommendera att beställa därifrån nu när det inte funkar från UK. Priserna är något högre, men fortfarande billigare än i Sverige, dessutom har de ett riktigt stort utbud av nischdofter man inte ens hört talas om från Lucky Scent.

Edit: Efter en dusch och lite nya tester av mina samples från EN kan jag konstatera att Bond No 9 är överskattat. Inte jättedåligt, men tråkiga dofter som många har samma tråkiga syntetiska bas. Det finns några bra, t.ex. New Haarlem och Chinatown, men annars var det inte så mycket att hänga i granen.
Senast redigerad av irrbloss 2013-04-04 kl. 19:15.
Citera
2013-04-05, 05:07
Medlem
LaCucarachas avatar
Ok kommer ha drygt två timmar på DOHA's flygplats ikväll och tänkte väl se om det kan bli nåt köp. Bangkok var relativt dåligt, enda som hade varit värt att köpa här är Aventus. Royal Oud fanns inte. Hermessence-serien fanns också men jag är lite för dåligt insatt där och stå och lukta på 9 olika kändes lite jobbigt. Låg på drygt 2000:- här så jag vet inte om det är billigt eller inte. Körde iaf på lite Ambre Narguilé på handen. Trevlig parfym men inget jag skulle vilja använda.

Det lutar iaf åt antingen nåt från Tom Ford eller Amouage.
Testade TF Italian Cypress på sticka och Tuscan Leather på handen, väldigt olika dofter men båda var trevliga. Någon som har nåt bra tips här då det blir jobbigt för näsan att plocka ut guldkornen annars. Det känns lite som jag vill ha nåt lite tyngre, kvällsdoft.

Amouage, jubilation eller epic? Andra tips? Fick massa på sticka där senast men det blev kaos ganska snabbt om vad som var vad. Ciel går iaf bort direkt. Jubilation har iaf sjukt bra hållbarhet.

Annars är bubblaren Aramis Perfume Calligraphy vilken var intressant.
Senast redigerad av LaCucaracha 2013-04-05 kl. 05:11.
Citera
2013-04-05, 07:56
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Testade nu Creed Erolfa - påminner lite om Millesime Imperial fast mycket stiligare och bättre. Nästan så att det kanske skulle bli ett köp inför sommaren. Lätt doft med klass utan uppenbara citrusnoter. Kanske kan bli lite tung riktigt heta dagar då det finns lite sandelträ i basen.

Hur tyckte du hållbarheten var på den? Har sneglat länge på Erolfa sen jag testade lite på sticka inne på NK. Nu köpte ju iofs jag MI vilket knappast har nån bra hållbarhet men om den är ungefär samma så skulle det funka.
Citera
2013-04-05, 13:39
Medlem
NirvanAs avatar
Amouage Epic, Reflection och Lyric gillar jag iaf, men kan tänkas att en del tycker att de är gubbiga. Allt beror som sagt på smak och personlighet etc.

Te.x själv tycker jag Reflection är vad JPG Le Male borde ha varit, om man säger så.
Citera
2013-04-05, 13:44
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Hur tyckte du hållbarheten var på den? Har sneglat länge på Erolfa sen jag testade lite på sticka inne på NK. Nu köpte ju iofs jag MI vilket knappast har nån bra hållbarhet men om den är ungefär samma så skulle det funka.
Jag har inga problem med hållbarhet vare sig på MI eller Erolfa . Däremot känns det som Erolfa håller sig fräschare lite längre. MI kan lätt bli lite sliskig när toppnoterna har lagt sig. Samtidigt är Erolfa inte så där supermegafräschvattenmelonig som MI är precis i början.
Citera
2013-04-05, 15:03
Medlem
3rds avatar
Citat:
Jag har beställt därifrån tidigare en gång, Atelier Cologne Rose Anonyme för att vara exakt. Den tog lite tid på sig då den inte fanns i lager. För varje beställning får man välja tre samples. Det är riktiga spraysamples på säkert 2-3 gånger mer innehåll än ett vanligt LS-sample. Denna gången kom beställningen på under en vecka. Då liksom nu skickas det med DHL från Tyskland.

Av någon anledning verkar det som att DHL-paket från just Tyskland hanteras av Posten i Sverige, vilket jag gillar bättre än att få hämta ut hos DHL-ombud eller vänta en hel dag hemma på hemleverans. Enda nackdelarna är att det görs ett leveransförsök, är man inte hemma då kommer paketet vanligtvis dagen efter till ens ordinarie utlämningsställe för Posten.

Andra nackdelen är att kollinummret från DHL inte funkar på Posten, man får alltså ringa Posten när man ser att paketet är i Sverige och be om ett Posten-kollinummer utifrån DHL-kollinummret. Väntar man tillräckligt länge kommer det även en avi i brevlådan, men den kan dröja ytterligare ett par dagar.

Den här gången fick jag säkert runt tio samples, antagligen pga att priset på CC:n motiverade det . Kan rekommendera att beställa därifrån nu när det inte funkar från UK. Priserna är något högre, men fortfarande billigare än i Sverige, dessutom har de ett riktigt stort utbud av nischdofter man inte ens hört talas om från Lucky Scent.
Tusan också! Jag blev helt enkelt tvungen att testa EN så jag la en beställning på en efterlängtad favorit i form av MFK Lumiere Noir plus några förslag på samples. Detta blir spännande .
Citera
2013-04-05, 18:54
Medlem
Idag gick jag äntligen till Cow! Testade en massa parfymer från bl.a Parfumerie Generale, Malle, och ett par Profumum's som jag ej tidigare testat. Doften som jag nu känner att jag måste köpa är Musc Maori av Parfumerie Generale

Så fort doften la sig på huden så fick jag ett slag av den djupaste bittra kakaon i ansiktet. Det var verkligen love at first sniff! Doften blir sötare och mjölkigare/krämigare med tiden, och nu (ca. 6 timmar sedan) så känner jag endast svaga noter av vanilj.

De 2-3 första timmarna så är projektion riktigt bra. Doften tonas ner en aning efter 2 timmar innan doftmolnet omkring dig börjat avta efter 3 timmar, till en skin scent tills den dör ut helt. Full pott för mig, även om det inte skulle skada med längre projektion. 9/10, det blir definitivt ett köp för mig

Vad tycker ni om Musc Maori?
Citera
2013-04-05, 19:05
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Idag gick jag äntligen till Cow! Testade en massa parfymer från bl.a Parfumerie Generale, Malle, och ett par Profumum's som jag ej tidigare testat. Doften som jag nu känner att jag måste köpa är Musc Maori av Parfumerie Generale

Så fort doften la sig på huden så fick jag ett slag av den djupaste bittra kakaon i ansiktet. Det var verkligen love at first sniff! Doften blir sötare och mjölkigare/krämigare med tiden, och nu (ca. 6 timmar sedan) så känner jag endast svaga noter av vanilj.

De 2-3 första timmarna så är projektion riktigt bra. Doften tonas ner en aning efter 2 timmar innan doftmolnet omkring dig börjat avta efter 3 timmar, till en skin scent tills den dör ut helt. Full pott för mig, även om det inte skulle skada med längre projektion. 9/10, det blir definitivt ett köp för mig

Vad tycker ni om Musc Maori?
Testade du Malle's Dries van Noten? Spontant känns det som att du borde uppskatta den.
Citera
2013-04-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Testade du Malle's Dries van Noten? Spontant känns det som att du borde uppskatta den.
Nej, har faktiskt inte hört talats om den. Men den ska jag definitivt kika närmare på! Har du testat den?
Citera
2013-04-05, 20:31
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Nej, har faktiskt inte hört talats om den. Men den ska jag definitivt kika närmare på! Har du testat den?
Japp. Har ett stort sample på 3,5 ml. Skrev lite om den nyligen här. Finns på COW. I högra hörnet ovanför de andra Malle
Citera
2013-04-05, 20:52
Medlem
irrblosss avatar
Efter att ytterligare testat Clive Christian 1872 måste jag säga att det var en riktigt trevlig bekantskap. Utstrålar riktig klass och är mycket välkomponerad. Första 20-30 minuterna är ganska märkliga men sedan blir den helt underbar. Till skillnad från No 1 tror jag att 1872 skulle passa riktigt bra till sommaren. Borde köpt 1872 inför sommaren och väntat med No 1 till hösten. Doh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in