2011-09-23, 23:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det enkla svaret är att vi inte alls är experter inom de områden vi moddar. Vi har några mods som faktiskt kan stoltsera med att de är experter, men flertalet är "bara" intresserade av de forumsdelar de modererar. Deras kunskap är oftast högre än genomsnittet av besökarna i den delen, men det gör dem definitivt inte till experter.

Ja precis, det förstår jag men det förhindrar ju inte modsen att skriva i sina forum som det var tidigare då jag joinade Flashback.
Citera
2011-09-24, 00:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ser gärna att dom som modererar ett specifikt underforum här på Flashback är delaktiga och skriver frekvent, det vore roligt och upplyftande samt man får en bättre bild av personerna bakom avatarerna bortom moderatortiteln.

Jag håller helt med, deltagande moderatorer i trådarna är alltid trevligt. Dessutom borde det öka moderatorernas känsla för vilka medlemmar som faktiskt bidrar med någonting och inte bara postar en massa skit.

Sen måste man komma ihåg att moderatorsbefattningen kräver att modereringen går före det egna skrivandet...om det nu skulle föreligga en konflikt.

Dessutom kan det vara så att vissa moderatorer är väldigt aktiva i forumdelar som man själv inte besöker.
Citera
2011-09-24, 00:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast det där hänger nog ihop med en annan detalj, det är lite svårt att sätta fingret exakt på vad det beror på, men jag har mina teorier dels av egen erfarenhet och även vad som framkommit i en del andra trådar. Jag vill också gärna se moderatorer delta i diskussioner som vanliga medlemmar men jag förstår dilemmat som ibland uppstår.

Det där lät ju lite lagom kryptiskt. Kan vi få en förklaring?

Citera
2011-09-24, 00:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ja precis, det förstår jag men det förhindrar ju inte modsen att skriva i sina forum som det var tidigare då jag joinade Flashback.
Absolut inte, men det handlar mer om brist på tid. Som moderator lägger man en del tid på jobbet bakom kulisserna. En del ser ni i form av raderade inlägg, papperskorgade trådar osv. men andra delar ser ni inte alls. Det vi gör i Outlaw syns inte, men där pågår en hel del aktivitet som givetvis påverkar den tid man har att skriva inlägg som vanlig medlem på forumet.
Citera
2011-09-24, 00:38
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det där lät ju lite lagom kryptiskt. Kan vi få en förklaring?

Jag kan ju inte uttala mig för andra, men för egen del kände jag att dels räckte inte tiden till samt att även om det inte ska vara så, så reagerar folk annorlunda på ett inlägg som är skrivet av en moderator, folk verkar inte kunna skilja på rollerna utan de förutsätter att ett inlägg som är skrivet av en moderator ska vara på ett visst sätt, som sagt så är det inte lätt att sätta fingret på vad det beror på.
Men det är ett faktum att användare som blir moderatorer minskar sin aktivitet som vanliga skribenter, och det är synd.
Citera
2011-09-24, 00:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Absolut inte, men det handlar mer om brist på tid. Som moderator lägger man en del tid på jobbet bakom kulisserna. En del ser ni i form av raderade inlägg, papperskorgade trådar osv. men andra delar ser ni inte alls. Det vi gör i Outlaw syns inte, men där pågår en hel del aktivitet som givetvis påverkar den tid man har att skriva inlägg som vanlig medlem på forumet.

Förstår att tiden kanske inte alltid finns till för att samtidigt modda forumen och sedan vara aktiv som vanlig medlem, väldigt synd faktiskt men man får leva med det helt enkelt. Som tur är finns det ju faktiskt människor som väljer att ställa upp för forumet utan ersättning och arbeta som mod, ni ska ha all respekt och heder. Sedan finns det ju vanliga medlemmar i alla forum som även agerar i egenskap av experter som TS menar och det är tur då man har svar på frågor eller annat.
Citera
2011-09-24, 00:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag kan ju inte uttala mig för andra, men för egen del kände jag att dels räckte inte tiden till samt att även om det inte ska vara så, så reagerar folk annorlunda på ett inlägg som är skrivet av en moderator, folk verkar inte kunna skilja på rollerna utan de förutsätter att ett inlägg som är skrivet av en moderator ska vara på ett visst sätt, som sagt så är det inte lätt att sätta fingret på vad det beror på.
Men det är ett faktum att användare som blir moderatorer minskar sin aktivitet som vanliga skribenter, och det är synd.

Tidsaspekten håller jag med om. OM det är så att medlemmarna har svårt att skilja på moderatorsrollen och medlemsrollen så kan det innebära ett problem. Jag har personligen inte fått den känslan men du som varit moderator här har säkert en bättre känsla för detta.

Vi hade ju en tråd för ett tag sedan som handlade om moderatorernas inlägg och roll i den här forumdelen. Det blev mycket diskussioner vill jag minnas...
Citera
2011-09-24, 01:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag håller helt med, deltagande moderatorer i trådarna är alltid trevligt. Dessutom borde det öka moderatorernas känsla för vilka medlemmar som faktiskt bidrar med någonting och inte bara postar en massa skit.

Fast det får väl modsen genom att se vilka som kontinuerligt rapporterar inlägg och sedan ser modsen säkert i trådarna då dom ska rensa OT vilka som bidrar.

Bara en tanke jag har.
Citera
2011-09-24, 01:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Tidsaspekten håller jag med om. OM det är så att medlemmarna har svårt att skilja på moderatorsrollen och medlemsrollen så kan det innebära ett problem. Jag har personligen inte fått den känslan men du som varit moderator här har säkert en bättre känsla för detta.

Vi hade ju en tråd för ett tag sedan som handlade om moderatorernas inlägg och roll i den här forumdelen. Det blev mycket diskussioner vill jag minnas...

Man kan väl säga att det finns ett par trådar där man kan spinna vidare på den frågan...
Fråga modsen! [Ej om regelfrågor och dylikt] Laidback (200 inlägg och 6 månaders medlemskap)
Hur tolkar man uttalanden från moderatorer i forumdelen Flashback [Utbruten]
Moderatorer vs. användare - samlingstråden
Citera
2011-09-24, 01:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Fast det får väl modsen genom att se vilka som kontinuerligt rapporterar inlägg och sedan ser modsen säkert i trådarna då dom ska rensa OT vilka som bidrar.

Bara en tanke jag har.

Absolut...det bidrar helt klart.
Citera
2011-09-24, 01:29
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Moderatorer rekryteras generellt för att de är aktiva och uppskattade skribenter i en avdelning. De producerar regelbundet kvalitativa inlägg. Naturligtvis behövs det också en viss kunskap i ämnet, och detta går ju ofta hand i hand med aktiviteten. Att sedan ha koll på regelverket, inte ha några (eller få) tillsägelser och varningar i bagaget och skicka korrekta RP:s är också saker som kollas på. Ett intresse för forumet rent generellt tycker i alla fall jag är (nästan) lika viktigt som intresse för och kunskap i själva ämnet.

För att svara på huvudfrågan: Nej, jag ser det som högst osannolikt att t.ex. någon som är totalt ointresserad av politik blir moderator i något av de forumen. Så det är i allra högsta grad inte slumpmässigt utan ett resultat av långa och ingående diskussioner mellan befintliga moderatorer och admins.

Det låter helt underbart, önskar jag hade andra intressen då vistelsen i avdelningar modererade av sådana medlemmar låter fantastiskt, vilket kreativt bränsle för diskussionen det måste vara.

Citat:
Ok, vi vänder på det: De producerar regelbundet inte dynga.

Jag hade nöjt mig med detta, men för vissa av oss är ovanstående en ouppnåelig utopi.
Om jag ställer erfarenheten jag har av den avdelning jag oftast vistas i mot vad moderatorer och andra skrivit här så blir det ett så kallat syntax error i min hjärna, det är något här som inte stämmer.
Citera
2011-09-24, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ok, vi vänder på det: De producerar regelbundet inte dynga.

Nåja, inrikes politik har en viss moderator som regelbundet postar dynga och rena felaktigheter.

EDIT: Såg nyss att han inte modererar i Inrikes.
Senast redigerad av SuperGnu 2011-09-24 kl. 06:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in