Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Det vore väldigt spännande om du tog fram nånting jag har skrivit i I&I. Jag blir nämligen väldigt nyfiken på vad den som har kapat mitt konto har skrivit.
Ett annat alternativ kan ju vara en flyttad tråd, och då flyttar jag inte med. Intressant också att en mod använder sin ställning till sina särintressen.
Hur har en moderator använt sin ställning för att främja sina särintressen?
Det har kommit många sådana anklagelser genom FBs historia, men det finns ytterst få fall där det faktiskt har inträffat (förutom vid iaf ett fall, där moderatorn i fråga åkte ut så det smällde om det).
Och kommentaren om att det inte går att bevisa eftersom det har tagits bort fungerar inte, eftersom vi moderatorer kan se det som har tagits bort, och moderatorerna inte håller varandra bakom ryggen när det gäller sådana saker. Ingen har kunnat peka ut en tråd där detta skulle ha skett och där alla moderatorer då skulle kunna se det, utan man talar i generella termer och utan att peka på någon faktiskt händelse.
Citat:
För det första så anser jag att en moderator alltid är en moderator så länge det står under avataren. Jag vet att ni är av annan åsikt, men att vara moderator förpliktigar.
En moderator är alltid en moderator, men en moderator har inte mer rättigheter i andra forum än sitt eget, annat än förmågan att se raderade inlägg.
Inte heller har en moderator någon egentlig fördel i någon diskussion, annat än möjligen den respekt som skulle komma genom titeln. Om moderatorn skulle missbruka sin makt, t ex genom att radera inlägg som inte passar denne, så är det ett missbruk som skulle bestraffas och risken är stor att denne därmed inte längre skulle vara moderator särskilt länge till.
Upptäcks, eller misstänks, något sådant, så posta en tråd om det i detta forum (Om Flashback), så kommer detta att kollas upp, och endast moderatorerna i denna avdelning kan radera eller flytta tråden, inte den "skyldige" (såvida nu inte den skyldige är en moderator i just denna avdelning).
Citat:
Mina egna åsikter baserar jag på den kunskap jag har låtit tillföra mej genom min livstid. Den har jag fått genom att läsa mycket, diskutera mycket och träffa mycket folk.
Många säger så, men av någon anledning så verkar de som säger så också tycka att andra som fått kunskap på samma sätt är okunniga, om dessa kunskaper inte stämmer överens med deras egna.
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
I diskussionsforumen förutsätts det att moderatorer uppträder som vanliga medlemmar. Undantaget är när en moderator postar ett moderatorsmeddelande som kan röra sig om rensning av OT eller något annat. I så fall framgår det tydligt.
I den här forumdelen är det sannolikt annorlunda eftersom en stor del av diskussionerna handlar om regler och tolkningen av dessa. Det betyder rimligtvis att ett inlägg från en moderator ska tolkas som att moderatorn framför FBs officiella ståndpunkt. En moderator uttalar sig med andra ord som representant för FB i första hand. En moderator som eventuellt har en diametralt annorlunda uppfattning än admins/mods i en regelfråga postar naturligtvis aldrig ett kritiskt inlägg i den här forumdelen. Däremot gör h*n det kanske i Outlaw.
Bara så att vi har rollfördelningen klar för oss.
Inlägg av moderatorer är att betrakta som inlägg av vanliga användare, såvida det inte klart framgår att dessa görs i rollen som moderator, exempelvis genom fetning av text och underskrivet med [
/mod].
Även i den här forumdelen uttalar vi oss egentligen som användare, om än användare med kunskap inom området som andra användare kanske inte har.
Men man kan t ex se att f d moderatorer också gör liknande uttalanden, detta trots att de inte är moderatorer, utan endast för att de har insikt och kunskap om hur sakförhållandena ligger till.
Sedan postar vi inte så mycket kring regelfrågor och våra personliga åsikter, även om det förekommer, oftast beroende på att vi redan har tagit den debatten och i de allra flesta fall vet varför det ligger till som det gör. Alla regler har nämligen ett skäl till att de finns och att de ser ut som de gör.
De enda som uttalar sig officiellt för forumet i denna avdelning är antingen de som är moderatorer i denna avdelning, och då oftast om OT och regelbrott begångna i tråden och med underskrift att detta görs som moderator.
De enda som gör officiella uttalanden från FB i sig, är admins, det admins säger är forumet officiella ställning, medans moderatorernas är deras egna åsikter även om dessa ofta för vidare vad de anser är forumets officiella ställning, men det är som sagt andrahandsuppgifter, om än av en insatt källa.