2011-09-23, 09:24
Bannlyst
Vad och tittade lite på vilka moderatorer som är huvudansvrig inom vilka sektioner, är väldigt nyfiken på det jag skrivit i rubriken, är dessa sektionerna slumpmässigt utvalda till moderatorer eller har de stor kunskap inom dem?
Citera
2011-09-23, 09:39
Medlem
ojns avatar
Moderatorer rekryteras generellt för att de är aktiva och uppskattade skribenter i en avdelning. De producerar regelbundet kvalitativa inlägg. Naturligtvis behövs det också en viss kunskap i ämnet, och detta går ju ofta hand i hand med aktiviteten. Att sedan ha koll på regelverket, inte ha några (eller få) tillsägelser och varningar i bagaget och skicka korrekta RP:s är också saker som kollas på. Ett intresse för forumet rent generellt tycker i alla fall jag är (nästan) lika viktigt som intresse för och kunskap i själva ämnet.

För att svara på huvudfrågan: Nej, jag ser det som högst osannolikt att t.ex. någon som är totalt ointresserad av politik blir moderator i något av de forumen. Så det är i allra högsta grad inte slumpmässigt utan ett resultat av långa och ingående diskussioner mellan befintliga moderatorer och admins.
Citera
2011-09-23, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Moderatorer rekryteras generellt för att de är aktiva och uppskattade skribenter i en avdelning. De producerar regelbundet kvalitativa inlägg. Naturligtvis behövs det också en viss kunskap i ämnet, och detta går ju ofta hand i hand med aktiviteten. Att sedan ha koll på regelverket, inte ha några (eller få) tillsägelser och varningar i bagaget och skicka korrekta RP:s är också saker som kollas på. Ett intresse för forumet rent generellt tycker i alla fall jag är (nästan) lika viktigt som intresse för och kunskap i själva ämnet.

För att svara på huvudfrågan: Nej, jag ser det som högst osannolikt att t.ex. någon som är totalt ointresserad av politik blir moderator i något av de forumen. Så det är i allra högsta grad inte slumpmässigt utan ett resultat av långa och ingående diskussioner mellan befintliga moderatorer och admins.

Tack för ditt svar, det uppskattas!
Jag kanske lägger mig lite off-topic i min egen tråd men när jag väl är igång, har någon av moderatorerna på flashback någon "lön" eller privilieger (bortsett från makt)?
Citera
2011-09-23, 10:09
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Moderatorer rekryteras generellt för att de är aktiva och uppskattade skribenter i en avdelning. De producerar regelbundet kvalitativa inlägg.
Nu tog du i så du nästan spricker
Citera
2011-09-23, 10:24
Medlem
ojns avatar
Ok, vi vänder på det: De producerar regelbundet inte dynga.
Citera
2011-09-23, 11:17
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickerlicker
Jag kanske lägger mig lite off-topic i min egen tråd men när jag väl är igång, har någon av moderatorerna på flashback någon "lön" eller privilieger (bortsett från makt)?
Nej, det är ett oavlönat hedersuppdrag. Vill du veta mer om hur moderatorerna tillsätts så rekommenderar jag den här tråden.
Citera
2011-09-23, 11:32
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Vad och tittade lite på vilka moderatorer som är huvudansvarig inom vilka sektioner, är väldigt nyfiken på det jag skrivit i rubriken, är dessa sektionerna slumpmässigt utvalda till moderatorer eller har de stor kunskap inom dem?

Hur menar du där?
Om du menar att du varit och tittat på denna länk så är delarna som står uppräknade vid respektive moderator de enda delar där de har behörighet att moderera i.
Citera
2011-09-23, 21:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Vad och tittade lite på vilka moderatorer som är huvudansvrig inom vilka sektioner, är väldigt nyfiken på det jag skrivit i rubriken, är dessa sektionerna slumpmässigt utvalda till moderatorer eller har de stor kunskap inom dem?
Stor kunskap är ju inte alltid så lätt att bedöma...jag är t ex mod i Musik och även om jag själv kallar mig musiknörd så skulle jag aldrig kalla mig expert så kortfattat kan man nog säga att i de flesta fall är vi mods i de forum vi är för att vi är intresserade av ämnet, inte för att vi kan allt om det.
Citat:
Kort sagt nej. De enda privilegierna vi har är väldigt illusoriska, men de flesta gör det säkert av samma skäl som jag: att det är viktigt och att det trots allt är rätt kul.
Citera
2011-09-23, 22:11
Medlem
Rakiis avatar
Jag skriver mestadels i filmforumet som de flesta nog har märkt som läser där regelbundet och känns ganska tråkigt att moderatorerna mestadels aldrig skriver i trådarna där. Klagar eller kritiserar inte soulreaper eller .Zoejane. som moderatorer, bara att deras avsaknad i diskussionerna är lite tråkigt. Detsamma gällde tidigare med Frostnatt och Crossmack, dom skrev aldrig heller i debatterna och således blir det ganska svårt att urskilja deras intresse eller kunskaper inom just det ämnet. Ser gärna att dom som modererar ett specifikt underforum här på Flashback är delaktiga och skriver frekvent, det vore roligt och upplyftande samt man får en bättre bild av personerna bakom avatarerna bortom moderatortiteln.

Cineasten är dock fortfarande min absoluta favorit som varit moderator i Film och filmproduktion, duktig och kunnig skribent som alltid skrev bra och så.
Citera
2011-09-23, 22:15
Moderator
impieteers avatar
Det är ju verkligen inte så att den "bästa" debattören i ett forum är den som blir först tänkt som moderator för forumet och det vore antagligen inte så bra om det vore så heller. Det är ju inget hedersuppdrag som man får för att man visat sig jättekunnig inom ett visst område.

Däremot måste man ju ha ett intresse för och en viss grundkunskap om ämnet. Jag skulle t ex inte kunna moderera knarkforumen eftersom jag inte förstår hälften av fackuttrycken där och förmodligen inte skulle kunna avgöra vad en hel del trådar egentligen handlar om.
Citera
2011-09-23, 22:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag skriver mestadels i filmforumet som de flesta nog har märkt som läser där regelbundet och känns ganska tråkigt att moderatorerna mestadels aldrig skriver i trådarna där. Klagar eller kritiserar inte soulreaper eller .Zoejane. som moderatorer, bara att deras avsaknad i diskussionerna är lite tråkigt. Detsamma gällde tidigare med Frostnatt och Crossmack, dom skrev aldrig heller i debatterna och således blir det ganska svårt att urskilja deras intresse eller kunskaper inom just det ämnet. Ser gärna att dom som modererar ett specifikt underforum här på Flashback är delaktiga och skriver frekvent, det vore roligt och upplyftande samt man får en bättre bild av personerna bakom avatarerna bortom moderatortiteln.

Cineasten är dock fortfarande min absoluta favorit som varit moderator i Film och filmproduktion, duktig och kunnig skribent som alltid skrev bra och så.
Fast det där hänger nog ihop med en annan detalj, det är lite svårt att sätta fingret exakt på vad det beror på, men jag har mina teorier dels av egen erfarenhet och även vad som framkommit i en del andra trådar. Jag vill också gärna se moderatorer delta i diskussioner som vanliga medlemmar men jag förstår dilemmat som ibland uppstår.
Citera
2011-09-23, 23:37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det enkla svaret är att vi inte alls är experter inom de områden vi moddar. Vi har några mods som faktiskt kan stoltsera med att de är experter, men flertalet är "bara" intresserade av de forumsdelar de modererar. Deras kunskap är oftast högre än genomsnittet av besökarna i den delen, men det gör dem definitivt inte till experter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in