2011-09-23, 12:39
Medlem
AberMenschs avatar
Unik i det avseendet är du inte men jag tror du tillhör en minoritet. De flesta har gjort sig alldeles för beroende av pengar så att gå ner i arbetstid och därmed få lägre lön klarar de helt enkelt inte av. Det är nog ofta som en ond cirkel, folk har så tråkiga liv pga att de inte trivs med sina jobb så de tröstar sig med att göra av med pengar och då har de inte råd att gå ner i arbetstid. Tragiskt.
Citera
2011-09-23, 12:40
Medlem
F.Ks avatar
Jag håller med dig till 100%.

Jag har jobbat heltid och mer i flera år nu och jag hatar att inte ha frihet, mår lite dåligt av att veta att jag inte kan göra saker jag vill göra mer än 2 dagar i veckan.
Citera
2011-09-23, 13:13
Medlem
sussistapeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Jag tänker så här.

När jag ligger för döden. Kommer jag då säga fan jag skulle jobbat lite med?

Svaret är givet. Så slacka på

Håller med. Min morbror fick cancer nu och han är bara 42. ar jobbat exakt hela sitt liv och slitit som ett djur. Fetångest eller vad?

Alla i min familj/släkt verkar se ner på mig för att jag jobbar några dagar i veckan istället för att göra som dom och slita som satan med nått värdelöst och tråkigt skitgöra. Jag är såååå mycket gladare än dom iaf.

Deras dagar: Jobba 7-4. Äta, vila, se tv..... , klaga och vara bitter. fredag och lördag sups det oftast och de som inte gör det ligger hemma i soffan med sin feta fru och kollar på ''körslaget''

Skit i vad alla jävla bitterfittor säger att ni ska göra. Bara för att dom valde ett skitliv som löneslav behöver inte ni göra desamma.

En kompis tjänar 25k /mån men har knappt tid att göra nått för pengarna. Värt?
Citera
2011-09-23, 13:22
Medlem
sussistapeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Vissa prioriterar ledig tid och vissa prioriterar att ha det gott ställt ekonomiskt och det tycker jag bägge sidor ska respektera. Personligen ser jag inte mitt jobb som någonting jobbigt utan någonting att spendera åtta timmar om dagen med, umgås med kollegor och finansiera min livsstil. Givetvis ser jag fram emot att dra mig tillbaka när jag är 50-55 år. Planen är att flytta till Florida och spendera dagarna delat mellan att spela golf och segla. Möjligtvis deltidsarbetar jag mäklare där tills jag tröttnar, för att dryga ut kassan en smula.

Har de som väljer att jobba deltid ett behov av mindre pengar och mer fritid under de åren de flesta arbetar så tycker jag att det är helt okej - man ska leva som man vill!

När du har fått prostataproblem, ont i lederna, sämre syn, tinnitus och är en småfet gubbe? Att vara frisk betyder otroligt mycket.
Citera
2011-09-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sussistapeter
Håller med. Min morbror fick cancer nu och han är bara 42. ar jobbat exakt hela sitt liv och slitit som ett djur. Fetångest eller vad?

Alla i min familj/släkt verkar se ner på mig för att jag jobbar några dagar i veckan istället för att göra som dom och slita som satan med nått värdelöst och tråkigt skitgöra. Jag är såååå mycket gladare än dom iaf.

Deras dagar: Jobba 7-4. Äta, vila, se tv..... , klaga och vara bitter. fredag och lördag sups det oftast och de som inte gör det ligger hemma i soffan med sin feta fru och kollar på ''körslaget''

Skit i vad alla jävla bitterfittor säger att ni ska göra. Bara för att dom valde ett skitliv som löneslav behöver inte ni göra desamma.

En kompis tjänar 25k /mån men har knappt tid att göra nått för pengarna. Värt?

Sen är det ju en avgrundsskillnad i att jobba heltid med något man avskyr (de du beskriver) och att ha ett jobb man trivs med, jag är glad varje dag på jobbet givetvis har jg tråkiga timmar ibland men de är inte många. Sen har jag dessutom 6 veckors semester och nästan 100 timmar komp som jag får varje år utan en minut övertid så vill jag sticka på en resa kan jag oftast göra det med eller om jag känner för att sova någon timme längre. Har också flextid så kan börja vid 9-10 om jag vill, just det får ju inte glömma bort friskvårdstimmen varje vecak som jag kan vara ledig för att träna ellr bara åka hem och slappa, eller den subventionerade massagen jag får, eller det betalda gymkortet osv osv...

Vart vill jag komma? jo att jobba är inte = skit och slavgöra utan kan faktiskt vara lönande och väldigt roligt.
Citera
2011-09-23, 13:35
Medlem
SalmonOfKills avatar
Kan sälla mig till skaran. Jag förstår att det sticker i ögat på många när de läser att nittiotalisterna inte vill arbeta lika mycket som alla andra. Men jag tror att det finns en god poäng där. Att göra jämförelsen att vi spenderar 24% av vår tid på att arbeta känns nästan irrelevant, då man är bunden till en tid och en plats under fem dagar i veckan, 47(?) veckor om året vilket är begränsande oavsett hur man ser på det.

Men så är samhället uppbyggt. Vi lever i en värld där vi jobbar 40 timmar i veckan, och får en trygg och komfortabel existens som kanske inte erbjuder mycket äventyr men det är vad vi får. Om man nu börjar reflektera över detta och försöka tvinga hjärnan att hoppa ur sina ramar, kan man fråga sig om den nuvarande samhällskonstruktionen är vettig. Trots alla fina fördelar som finns, framför allt den mycket goda sjukvård och allmänna välfärd vi har i Sverige idag, tror jag att någonting annat har gått förlorat. Men lever man i samhället bör man också följa dess lagar och normer enligt mig. Men man kan alltid leta andra alternativ...

Citera
2011-09-23, 14:23
Medlem
danthedudes avatar
Jadu, jag jobbar 5 dagsr i veckan, 06.30 - 15.30. Min fritid ägnar jag åt gym och vänner. Känner att jag har precis lika mycket att ta igen. Går och lägger mig vid 23.00 ungefär och kör samma visa igen. Men man tar ju vara på tiden, jag älskar mitt jobb, med tanke på att jag får göra så mycket. Jag har kontakter över hela världen, jag åker på affärsresor och knyter mer kontakter, ser platser och upplever saker. Jag är hel nöjd sen när jag tar ut mina 5 veckor, där jag bestämmer själv vad jag gör.

Ibland kan de tänkas att ja sitter hemma och jobbar. Så detta ekorrehjul du beskriver gäller ju inte alla arbeten, även fast det är heltid. Sen är ju ute mitt jobb alltid en dans på rosor, stress förekommer hela tiden och jag får jobba över ibland. Men jag har aldrig i hela mitt liv upplevt frihet som ja gör idag. Jag tror att de gäller att hitta något man brinner för, bara då kan du acceptera situationen.
Senast redigerad av danthedude 2011-09-23 kl. 14:27. Anledning: Stavfel
Citera
2011-09-23, 16:44
Medlem
Vilka pajasar här inne är.

Jag har jobbat sen jag var 19, heltid. Jag har ett jävligt värdelöst industri jobb som är ett jävla kukjobb dessutom "tvingas" jag jobba 8 timmar nästan varje helg. Jag jobbar mellan 7-16 och det känns som 20 timmar istället för 9 för det är så enormt jävla tråkigt. Däremot har jag en bra lön och sköna arbetskamrater o förstående chefer, det är det som gör så man orkar fortsätta som man gör. Dessutom är det sååå jävla sköt när klockan slår 4 och men vet om att man kan gå hem till sin schyssta lägenhet, äta god och bra mat osv, inte behöva leva på snabbmakaroner och falukorv. På helgen när man stämplar ut vid 1 tiden på Lördagen och man knäcker en öl till PL fotbollen eller något då känner man verkligen att man har gjort skäl för den.
Visst fan är det jobbigt men jag var arbetslös i ett par månader i slutet på tonåren och det var den värsta tiden i mitt liv, man gjorde ju för fan inget. Man var en börda för samhället.

Ni som jobbar deltid och säger att ni "klarar" er på det. Visst fan kan man gå runt på det, bo in en äcklig 1a, hyresrrätt någonstans men att inte ha råd att dra ut och resa, unna sig något extra, leta efter reapriser i HM affärer för att kunna köpa ett par jeans, hur bra är det på riktigt? Man har inte varit utomlands med sina polare någon gång. Det är så jävla gött så det är värt att jobba 50 timmar i veckan.

Dessutom har man tid att träffa kompisar, träna, gå på fotboll och allt annat som man vill.

Jag har några ytligt som är arbetslösa/jobbar deltid och dom har det fan inte bra. När man ser dom fyra dagar på rad med samma gamla fred perry tröjja som dom hade sist vi spelade fotboll också så tycker man fan synd om dom.

Nu påstår jag inte att jag är rik, absolut inte men jag har det gott ställt och det har jag fan sätt till på egen hand. Med handen på hjärtat så ser jag ner på folk som "vill" vara arbetslösa, som "vill" sitta hemma och titta på tv en onsdag klockan 1 i sin ensamhet när alla andra jobbar eller "vill" jobba deltid. Okej om man har barn att ta hand om och så men det låter ju verkligen inte som att det är fallet för vissa i bla denna tråden.
Citera
2011-09-23, 17:01
Medlem
Ni skulle vara veta hur mycket mer man uppskattar sin lediga tid när man har jobbat för att förtjäna den. Jag var ledig några månader efter studenten och visst, det var skönt en månad eller två, men sen blev det vardag att vara ledig, med 0 rutin. Deprimerande rentutsagt. Och då tänkte jag: fy fan vad tråkigt det måste vara att jobba! men jag tog mig i kragen och började jobba, och då blev det vardag och inte alls så jobbigt. Dessutom mycket roligare när man väl blev ledig. Och fan vad mycket mer givande det är att jobba (trots tråkigt jobb) när man har jobbarkompisar att tjöta med etc, än att bara deppa framför datorn och klaga på att livet suger och att det suger att jobba! Ursäkta rörigheten men lunchen är slut nu och skriver på iphone
Citera
2011-09-23, 17:11
Medlem
Var likadant för mig härom året: Jobbade 2-3 dagar/vecka som timanställd på ett lager. Man klarade sig ganska fint med tanke på att man som timanställd får ut sem.ers. direkt, vilket betydde 10-12K ut/månad, beroende på hur mycket man jobbade. På det fixade man lätt hyra, mat/öl, hobby samt spara 2-3 lax/månad. En ganska bra tid.

Jobbar man på lager, som jag gjorde, förstår jag att man blir less på jobbet och att heltid på ett sådant ställe kan ses som döden. Just nu studerar jag dock och förhoppningsvis väntar ett softare och mer intellektuellt stimulerande jobb i slutändan.
Citera
2011-09-23, 17:13
Bannlyst
det är klart att man hade härdat mer ifall man hade älskat sitt jobb, men jag tror att många i min sits inte älskar sitt jobb utan är glada att ens ha en inkomstkälla. Det är jag iaf, därför jobbar jag kvar. Att plugga kommer snart komma men jag måste fixa lite grejer innan jag tänker kasta in mig i plugget igen.

Ni som säger att man har så mycket tid över, hur fan kan ni säga det. Seriöst, jag kom precis hem från jobbet, 0600-1600. Är helt utslagen, polarna frågade ifall jag ville lira fotboll nu kl 1800 men kommer ej hinna till det, ska istället spela kl 20:00. Till dess ska jag hinna laga mat och äta. vilket gör att det blir knappt att jag hinner och vips är dagen slut. Tänk er då ifall man har jobb nästa dag. Då måste man förbereda matlådor och komma i sängs i tid. hade man inte haft det stressigt utan kunnat i lugn och ro med ett leende på läpparna fixa sina matlådor, dra ut och sparka boll. Kolla på någon biofilm eller vad som helst.

Vilket liv väljer jag? Att jobba 5 dagar i veckan i ett nästan djurliknande beteende och sedan ta mina 5 veckors semester per år, helgen räknar jag inte ens som ledighet när man jobbar 5 dagar i veckan. eller jobba 2-4 dagar, och ha en massa ledighet i veckan. att vila ut hjärnan, kroppen och stjälen. Lägga undan lite pengar och sedan dra iväg någonstans i ett halvår och surfa, bestiga berg. snorkla m.m.

helt klart alt 2.

Som många säger så när man väl satt in det i systemet att slavjobba 5dagar i veckan så kommer man tillslut vänja sig och det är det som är felet. Folk sitter och jobbar i 30-40 år för att sedan upptäcka att nu är det pension och jag har fan inte gjort ett skit med mitt liv, synd för det är irreversibelt dessvärre.

Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Jag förstår hur du tänker TS. Så länge du bara har dig själv att försörja funkar den livsstilen.
Är det barn i bilden får man helt enkelt jobba för att få det att gå runt.
Barnen ska aldrig behöva stå utan något. Jag undrar även om du får knulla? Hur ser kvinnorna i ditt liv på din livsstil, ditt tankesätt? Finner dem dig intressant, rent av lite rebellisk?

yes, har bara mig själv, bor i en liten etta i en av de större städerna. Sedan barnsben så har jag alltid varit rebellisk av mig och är det fortfarande i vissa aspekter. Nej jag får inte knulla särkillt mycket, jag är vad folk skulle kalla träningsnarkoman, tränar i princip hela tiden när jag är ledig. tränar jag inte så äter/sover/jobbar jag. väldigt sällan att jag går ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
1. Nej.

2. Hur tror du det var för människor för 100 år sedan? 200 år sedan? Vi har aldrig jobbat så lite som vi gör nu. Kallar du det slitigt så är du inget annat än lat.

En vanlig människa jobbar 8h 5 dagar i veckan. Det är 24% av din tid, knappast mycket och du ledsnar på mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Jag kan dock inte se vad som är så härligt med att gå upp och inte ha något att göra? träna jo det tar väl kanske en timme om dagen det hinner man även om man jobbar, träffa kompisar hur jävla kul är det 24/7? räcker absolut med det man träffas under helger eller kvällar.

Så jag ser inte härligheten med att sitta och glo på något café med sina polare eller hänga på gymmet en hel dag eller i soffan eller sovandes i sängen (där kastar man ju verkligen bort tiden) eller några andra av de saker som folk säger sig göra på sin underbara lediga tid.

Allt detta hinner jag med i tillräckligt stor utsträckning under lör-sön!

Då jobbar jag hellre får mer pengar och kan göra det jag verkligen vill göra när jag är ledig som att ta min porsche till banan och köra en heldag vilket med soppa bensin och övrigt går på några tusen..Detta några ggr/månad sen klarar jag mig super!

Eller bara dra iväg på en weekend på något härligt hotell och slappa (á 5-6.000). Att slapp blir härligare och bättre om man gör det ibland. Hur kul är en fredag kväll när man är arbetslös tex? då kvittar det ju vilken dagjävel det är.

Så kort och gott, mitt liv vore inte bättre om jag fick träffa kompisar mer eller sova mer eller vara mer i soffan.

Det vore kanske helt annat om jag hade 10-100 miljoner och kunde göra precis vad jag vill.

du är begränsad i ditt tankesätt. det är skillnaden på sådana som mig och sådana som dig. Du nöjer dig att gå till den lokala parkeringen och cruisa lite och bli tillfredställd medan vi inte nöjer oss där. Vårt system har inte programerats att jobba och slita 5 dagar i veckan för att unna sig något kul på helgen. Men som sagt, utan de ekonomiska hjälpmedlen så kan vi inte göra saker vi gillar därför många av oss bara jobbar ett tag för att bygga ett kapital och sedan fly någonstans och leva livet.
Citera
2011-09-23, 17:35
Medlem
Fliinchs avatar
Tycker du gör helt rätt om det passar dig!

Du försörjer dig själv och väljer att leva lite mer knapert.

Kan du inte övertala alla soss-fall som lever på mina pengar också så kan vi som vill ha pengar lyckas lite lättare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in