Jag håller med dig 100%...det enda som gör att jag skulle jobba heltid är för att jag känner att
jag behöver pengarna...vad är fritid värd utan pengar?Inget tyvärr
Detta är ett intressant ämne som det talas för lite om i samhället. Många börjar direkt gapa om slöhet och att "förr i världen" bla bla. Ingen verkar tänka på den enorma utveckling som skett på alla områden i samhället. Jag menar resurserna finns för att lätta på arbetarnas bördor i stor skala.
Men det verkar vara hugget i sten detta med 8h/dag 5 dagar/vecka. Jag kan bara tala för mig själv men jag jobbar skift tjänar väl helt OK, men på senaste år så har jag skurit ned på allt onödigt skit som suger kraft och pengar ur en.
Detta har resulterat till att jag nu lever gott på endast halva lönen jag drar ut i månaden. Känns rätt ovärt att slita ut sig för pengar jag inte "behöver". Har frågat om att få gå ned i tid men det var inte möjligt.
Brottas med tanken att säga upp mig för att få vila ut ett tag, har jobbat konstant sen jag var 19 år. Är 34 nu. För att sedan försöka hitta ett lugnare jobb med mindre timmar och inga nattskift.
Om man kunde går ned i tid så skulle det skapas mer arbetstillfällen för dem som står utanför arbetsmarknaden. Vi gick 6 timmars dagar under lågkonjukturen 2008. Har aldrig mått bättre än under den tiden. Utvilad och pigg varje dag efter jobbet. Så skulle det alltid vara!
Håller med ovanstående. Deltid är helt klart vägen att gå. Jobbade tidigare 50% och hade ett mycket bra liv. Balansen mellan arbete och fritid var bra och jag hade ändå tillräckligt mycket pengar för att klara mig.
Just nu går jag som "vuxenlärling" på ett nytt jobb och är så illa tvungen att ägna 38,5h/vecka åt arbete/utbildning. Men jag planerar att försöka sno åt mig en deltidstjänst när jag är klar med lärlingstiden. 25h/vecka vore lagom. Risken är väl bara att företaget gärna vill se att jag jobbar heltid när de lagt ner tid och pengar på att utbilda mig...
Detta är ett intressant ämne som det talas för lite om i samhället. Många börjar direkt gapa om slöhet och att "förr i världen" bla bla. Ingen verkar tänka på den enorma utveckling som skett på alla områden i samhället. Jag menar resurserna finns för att lätta på arbetarnas bördor i stor skala.
Men det verkar vara hugget i sten detta med 8h/dag 5 dagar/vecka. Jag kan bara tala för mig själv men jag jobbar skift tjänar väl helt OK, men på senaste år så har jag skurit ned på allt onödigt skit som suger kraft och pengar ur en.
Detta har resulterat till att jag nu lever gott på endast halva lönen jag drar ut i månaden. Känns rätt ovärt att slita ut sig för pengar jag inte "behöver". Har frågat om att få gå ned i tid men det var inte möjligt.
Brottas med tanken att säga upp mig för att få vila ut ett tag, har jobbat konstant sen jag var 19 år. Är 34 nu. För att sedan försöka hitta ett lugnare jobb med mindre timmar och inga nattskift.
Om man kunde går ned i tid så skulle det skapas mer arbetstillfällen för dem som står utanför arbetsmarknaden. Vi gick 6 timmars dagar under lågkonjukturen 2008. Har aldrig mått bättre än under den tiden. Utvilad och pigg varje dag efter jobbet. Så skulle det alltid vara!
Intressant ståndpunktoch jag kan till viss del förstå hur du/ni tänker och tycker här, om man klarar sig fint på 50-75% av sin lön så varför ska man jobba för att tjäna mer?
Jag förstår som sagt men tycker du inte att detta är lite kortsiktigt tänkande?
Jag menar även om man jobbar 75% tills man är 65 år så kommer man ändå inte att ha en hel massa pengar när man är färdig, klart att man då rimligen har sitt hus betalt, ungarna är utflugna och man får ut sin pension som borde bli runt 18000 i månaden?
Är man då också två så blir ju det en ganska skaplig peng som man kan roa sig med, jag gissar nu lite i överkant kanske men vi säger så att man får in runt 36000 i månaden när man pensionerar sig.
Men om du å andra sidan jobbat 120% tills du var 35, sedan ner på 100% (dvs en vanlig vecka) så kan du ju pensionera dig tidigare, vilket jag tycker låter bättre.
Man vet ju aldrig hur frisk och kry man är där när det är dags för pensionen och personligen så vill jag ha det hela klart när jag är 50 så jag kan ta med mig frun och resa, leva livet igen så att säga när jag fortfarande har hälsan.
Men jag antar att det är en personlighetsfråga, är man villig att offra sig och inte ha det där backpackerlivet och resor 6 månader i stöten när man är ung så får man ta det pillret att jobba ända upp i 65 års åldern, å andra sidan om man jobbar för fullt och inte ägnar sig åt sig själv så kan man slappna av tidigare.
Tror inte det finns ett rätt eller fel svar här utan det är individuellt.
Problemet med att jobba lite, är att den lilla arbetstid man har, istället blir dubbelt så tung. För inte fan dansar man iväg till jobbet bara för att man jobbar 3 av 7 dagar i veckan. Snarare så blir ju dessa få dagar istället världens belastning. Minns själv en period när jag pluggade och jobbade extra mest för ställa uppför min arbetsgivare o safe:a sommarjobb. Ett pass på 07-11 blev aptungt, o man kände mest hur onödigt det var att va där öht. Sen är risken att man inte alls är så produktiv i sin vardag bara för att man jobbar exempelvis 15-20. Blir nog lätt att man sover till 13 o sen bara väntar in jobbet. Jag har aldrig utnyttjat min lediga tid så bra som när jag började jobba heltid! Kvalité slår kvantitet när det gäller fritid!
Som någon tidigare skrev; jobba deltid is the shit. Jobbar själv mellan 25-28 h i veckan vilket är perfekt. Tjänar bra (har inga stora utgifter) och har ork och tid att använda min fritid för kulturella intressen såsom litteratur och film. Idag jobbade jag bara 4 h, imorgon förvisso 7 h och sedan ledig i två dagar.
eros1982: Livet ska levas nu, inte om 20-30 år. Du vet aldrig vad som väntar bakom knuten. Tänk om man jobbar hårt som fan, får en hjärtinfarkt, blir långtidssjukskriven och den där livsplanen är som bortblåst. Det hade aldrig hänt om man hade tagit livet i ett lugnare tempo.
Senast redigerad av HowlinWolf 2011-12-27 kl. 16:12.
månaden menade du hoppas jag. så är frågan snarare om man vill och inte om man klarar.
Värsta är nog att han verkligen menar veckan, att jobba 100 timmar i veckan fördelat på 5 dagar blir 20 timmar om dagen
100 timmar fördelat på 7 dagar blir drygt 14 timmar per dag, vilken planet kommer du ifrån om du tror att folk ska jobba ca. 14 timmar per dygn, 7 dagar i veckan? Din jävla nöt.
Antingen har du någon diagnos alt. är du en fet arbetsgivare som göder sig på andra.
Edit: Du skrev inlägget 07:08, hur i helvete har du tid att sitta vid flashback vid den tiden? Vanliga arbetare har börjat jobba redan, och med dina 14+ timmar per dag borde börja ännu tidigare.