2011-09-23, 22:58
Medlem
Fassls avatar
Folk som säger att man inte har någon tid över är bara LATA rakt igenom och gillar att sitta vid datorn och dricka cola & äta chips. Jag jobbar 8 timmar om dagen som elektriker och har ändå 6 timmar kvar på dygnet att göra vad jag vill. Hur kan det inte räcka till? "buuhuu, jag har ingen energi över, buuhuu" Börja träna då för fan så ni orkar med hela dagarna, ät ordentligt med mat! frukost, lunch & middag är det som gäller, och inga jävla willy's panpizza eller gorby's. Gör ni det kan jag garantera att ni orkar med, gör ni inte det är fan hoppet ute för er. Ta erat liv
Citera
2011-09-23, 22:59
Medlem
Finans.killens avatar
Skaffa jobb som du gillar, problem solved.
Citera
2011-09-23, 23:18
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtroligtOnykter
Detär av den enkla anledningen att ditt arbetet, helt enkelt tar för mycket tid.
Du har inte tid att göra det du egentligen vill. Du har inte ens tid med det så pass ofta att du kan komma ihåg vad dina riktiga intressen är.

Som sagt det var inget problem att underhålla sig som barn..
Man levde för stunden, njöt av nu:et med de man älskade, varför skulle du inte kunna göra det nu ?

Nej, jag tror inte att det är därför! Jag har både testat deltid och att skita i att jobba, med pengar på banken. Men det spelade ingen roll, för efter ett par tre veckor uppskattade jag inte någonting på samma vis, utan man bara "gjorde" det utan större nöje.

Lyckan som kommer fredagen efter jobbet, och även under dagen, försvinner helt när dagarna inte spelar någon roll.
Jag tror att de som blir rika, blir oftast det just för att de älskar utmaningen, inte pengarna i första hand. Och de är dem som kan följa sina livs drömmar mellan projekten! Ni med inställningen att ligga hemma hela livet, för att man slösar bort tiden på att jobba, ni kommer heller inte kunna uppfylla era drömmar, någonsin. Och skulle ni mot förmodan vinna på lotto, eller ärva, så skulle ni ändå inte kunna njuta av stunden på samma vis som en som kämpat för det!

Och varför kan vi inte göra som vi gjorde när vi var barn, bara vara? Givetvis för att vi själva höjer ribban ju äldre vi blir, för ni som inte vill jobba, inte nöjer ni er med att leka med lego på dagarna? Nej NI kommer troligtvis inte kunna vara glada och tillfreds med eran tillvaro, förrän ni ändrar er syn på livet.

I grund och botten handlar det om att utföra själva drömmen är bara halva grejen, resan dit är minst lika viktig del.

Skriver från iphone, så ursäkta stavfel och dåliga formuleringar, MVH Core.
Senast redigerad av Core. 2011-09-23 kl. 23:21.
Citera
2011-09-23, 23:23
Medlem
Här är en till som aldrig kommer att vara en del av 8 till 5 ekorrhjulet. Vi är tämligen få, men vi finns. Vi som inte vill leva den sortens liv.
Senast redigerad av mysen 2011-09-23 kl. 23:29.
Citera
2011-09-23, 23:26
Medlem
Heckmanns avatar
Du är troligtvis en lat jävel som inte orkar jobba. 40 timmar i veckan är ju ingenting för att tjäna sitt levebröd.

Prova och lägg en äppelhalva på magen så ska du nog se att latmasken kryper ut!
Citera
2011-09-23, 23:29
Medlem
Heckmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Här är en till som aldrig kommer att vara en del av 8 till 5 ekorrhjulet. Vi är tämligen få, men vi finns. Vi som inte klarar av den sortens liv.

8 till 5 vad är det för jävla tider? Är det något nytt storstadsfenomen så att alla ska hinna skjuts ungarna till dagis?
Citera
2011-09-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heckmann
8 till 5 vad är det för jävla tider? Är det något nytt storstadsfenomen så att alla ska hinna skjuts ungarna till dagis?
8 till 5 eller 7 till 4. Samma sak. Kunde lika gärna sagt det sistnämnda.
Citera
2011-09-23, 23:46
Medlem
Jag förstår dig. Vill dock göra två poänger:

1) Dom flesta idag har inte råd att arbeta deltid. Som singel och utan större krav, kan man komma undan billigt, men med en familj att försörja blir det annorlunda.

2) När man är van att jobba lite, så känns 40h/vecka väldigt tungt, och som att all fritid försvinner. Men så fort du har kört 40h/v ett tag så vänjer du dig, och använder sannolikt din lediga tid betydligt effektivare.

Jag har själv jobbat allt från 20-100%, men den längsta perioden var 80%. För mig kändes 80% väldigt skönt, och ekonomiskt gick jag ändå 6000-7000 kr plus en normal månad (levde billigt). Samtidigt när jag bara jobbade 20%, så slösade jag bort så mycket av dagarna med att göra ingenting.
Senast redigerad av Beace 2011-09-23 kl. 23:49.
Citera
2011-09-24, 00:29
Bannlyst
För mig handlar livet mycket om att njuta, att vara nyfiken och förstå världen och livet; det gillar jag.
Jag har ganska lätt för mig och kommer från en välbeställd familj, men hamnat i drogmissbruk. Likväl är jag nöjd med livet. Jag har barn jag älskar, jag kan resa vart jag vill och har redan varit på alla platser jag tidigt ville åka till. Jag har gått igenom min utbildning, för min egen skull.
Så en dag så sa jag upp mig, och började knarka på heltid. Nu gör jag det bara sporadiskt. Det har varit en kamp att ta sig ur.

Få se nu, kanske är lite nyfiken på att bli normal. Det är ganska lagom att börja jobba när jag nu närmar mig 30. Nej, jag ångrar inget. Jag har redan levt 10ggr.
Citera
2011-09-24, 00:30
Bannlyst
det är kul att folk tycker man är lat bara för att man inte vill slava som ett djur 5/7 dagar i veckan. Handlar mer om att ha friheten att själv bestämma vad man vill göra, stressen som försvinnar på lediga vardagar är guld värt!
Citera
2011-09-24, 00:41
Medlem
Det här ämnet intresserar mig. Har många tankar själv kring detta och det mesta har nämnts. Många tycker ts ska skaffa ett roligare jobb, om det vore så enkelt. Om alla arbetare hade förmågan och viljan och syssla med det dom verkligen brann för, vem skulle då göra skitjobbet? Hur många procent av alla jobb är inte skitjobb? Det är väl en jäkla tur att det är så få som förverkligar sig själva. Det är väldigt bra för världen att de flesta av oss nöjer oss med en ok lön varje månad. Vi svenskar har det oerhört bra med våra 5v semester, något tex en amerikan bara kan drömma om. Jag skulle också vilja jobba mindre, gärna 6h arbetsdag. Håller dock inte med att 8h förstör ens liv så man inte orkar ha en bra fritid. Är man ständigt trött så beror det garanterat på dålig kost och ingen träning. Skoter man dom bitarna så räcker tiden. Sen måste man unna sig saker i vardagen som en sen kväll på stan, skötsamma om du är trött dagen efter, du kan sova ikapp kvällen efter. Själv tänker jag faktiskt varje dag när jag går från jobbet hur oerhört skönt det ska bli med hela kvällen ledig. Ledig tid känns tusen ggr bättre om man har kämpat för den, sen är jag väldigt kluven till den känslan. Kan man bara få den lyckan om man gör något tråkigt innan?

Som sagt 6h arbetsdag åt folket. Tror faktiskt skilsmässor skulle sjunka i antal om man sågs nån timma extra. Jag gillar det jag gör om dagarna kanske 1 dag av 5. Jag har ett vanligt kontorsjobb och har absolut ingen tjing om vad jag skulle vilja göra och då blir det bara att man avverkar år efter år
Citera
2011-09-24, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Som sagt 6h arbetsdag åt folket. Tror faktiskt skilsmässor skulle sjunka i antal om man sågs nån timma extra. Jag gillar det jag gör om dagarna kanske 1 dag av 5. Jag har ett vanligt kontorsjobb och har absolut ingen tjing om vad jag skulle vilja göra och då blir det bara att man avverkar år efter år

Nej, skiljsmässorna skulle öka så klart. Det är inte hälsosamt att bo ihop och träffas så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in