2011-09-25, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Nej? Du bestämmer själv vad du jobbar med, välj något du vill jobba med och se på vad du behöver göra för att få det jobbet.

suck, om det ändå vore så lätt
Citera
2011-09-25, 15:04
Medlem
Citat:
Sliter som djur? Jag jobbar inte så mycket direkt, har som sagt mer fritid per dag än arbetstid, och jobbar väldigt sällan på helgen. Skillnaden är att jag har kapitalet att göra vad jag vill på min fritid, inte bara sitta framför dumburken. Jag kan bo där jag vill, äta vad jag vill osv. Allt som krävs är att jag spenderar runt 20-30% av min vakna tid till att arbeta, jag arbetar dessutom med något jag tycker är intressant, så det är inte en pina att gå till jobbet.
20-30%? Vad jag vet har man 16 timmars vaken tid om man som den genomsnittliga sover 8 timmar per dygn. Alltså arbetar du 50% av din vakna tid.
Citera
2011-09-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
20-30%? Vad jag vet har man 16 timmars vaken tid om man som den genomsnittliga sover 8 timmar per dygn. Alltså arbetar du 50% av din vakna tid.

Sova 8 timmar i genomsnitt har man väll inte gjort sen man var 12? 6-7 timmar duger bra i genomsnitt (dvs 5-6 i veckan och max 7 på helgen). Sen får du räkna in helgen med, samt semester/lediga dagar.
Senast redigerad av Plogg 2011-09-25 kl. 15:56.
Citera
2011-09-25, 22:39
Bannlyst
ja då var det snart dags för en ny vecka med samma rutiner. Återgå till kretsloppet som ett kugghjul i ett system.
Citera
2011-09-26, 00:03
Medlem
sussistapeters avatar
Citat:
Du kan alltid tjäna mer och således gör fler saker som kostar pengar. Tänk att hela livet bli begränsad av din ekonomi i vad du kan välja att göra med din fritid, låter inte som något roligt. Kanske funkar om det enda du är intresserad av att göra är gratis/billigt. De flesta tycker nog dock om att göra många saker som ändå kostar pengar.

Citat:
Sliter som djur? Jag jobbar inte så mycket direkt, har som sagt mer fritid per dag än arbetstid, och jobbar väldigt sällan på helgen. Skillnaden är att jag har kapitalet att göra vad jag vill på min fritid, inte bara sitta framför dumburken. Jag kan bo där jag vill, äta vad jag vill osv. Allt som krävs är att jag spenderar runt 20-30% av min vakna tid till att arbeta, jag arbetar dessutom med något jag tycker är intressant, så det är inte en pina att gå till jobbet.

Du verkar inte vara en av dom som jobbar 7-4, fem dagar i veckan precis. Har du både ekonomi och fritid att göra vad du vill..., ja, då har du ett bra liv skulle jag säga.
Citera
2011-09-26, 07:08
Medlem
Germanofils avatar
Hatar att jobba heltid. Det suger så obeskrivligt mycket. Min framtidsplan är helt klart att försöka hitta en tjänst inom mitt företag där jag kan jobba 60% eller liknande. Då vore livet åtminstone lite bättre. Heltidsjobb = kass livskvalitet.
Citera
2011-09-26, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sussistapeter
Du verkar inte vara en av dom som jobbar 7-4, fem dagar i veckan precis. Har du både ekonomi och fritid att göra vad du vill..., ja, då har du ett bra liv skulle jag säga.

Jobbar kontorstider + lite till när det behövs. Försöker hålla det till 40 timmar i veckan vilket fungerar bra de flesta veckor. Detta gör ju som sagt att det finns massor med tid över att göra annat på efter jobbet och på helgerna. Självklart har jag inte ekonomin till att göra precis allt jag vill (skulle behöva ha miljarder för det), men en stor del av det. Har aldrig haft för lite fritid för att göra något dock.

Det jag märker är att de människorna som ogillar att arbeta heltid verkar oftast tycka att "efter jobbet är man ju helt slut och orkar bara slötitta TV innan man somnar". Det är ju en inställning som får dig att hata livet, man får rycka upp sig lite och inte slöa i sådana situationer.
Citera
2011-10-02, 14:11
Bannlyst
då var det dags för en ny vecka snart... deprimerande
Citera
2011-10-02, 14:17
Medlem
KonungHonungs avatar
youre not your job, youre not how much money you have in the bank.
Citera
2011-10-02, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990

Jag har inte jobbat på några år, är sjukskriven. Men 8 timmar om dagen är fan mycket egentligen.
Citera
2011-10-02, 14:28
Medlem
Kaaris avatar
Kände precis samma sak, därför börja läsa. Då får man möjligheten kan kombinera hobby/fritid med jobb alltså så du kan jobba med något du tycker är roligt, då blir det roligare.
Plus att man förhoppningsvis tjänar mer.
Citera
2011-10-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990
Söndagsångest inför skol- eller arbetsveckan, jag känner igen det. Tack och lov har det vuxit bort. Sen finns det en massa annan ångest... Ångesten kan användas konstruktivt, som ett slags blåslampa eller motor. Hoppas att du hittar en sådan rikting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in