2011-09-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
haha, jag vet bara att de 8 bästa timmarna under dagen försvinner, sen ska man laga käk, käka, städa och allt annat. det blir inte mycket över

alltså, jag ser det inte som du, alltstå helt tvärtom
jag ser "en arbetsdag" som livet i koncentrat ungefär, och det är en jävla rip off egentligen, det gäller att inse det i tid bara

den dyrbaraste resursen i livet är egentligen "fri" tid

Jag tycker inte att de 8 bästa timmarna försvinner, kvällarna är bättre, det är då nästan alla är lediga oavsett vad de gör osv. Sen är du ju mer ledig än du arbetar, du är ledig mycket mer än du arbetar t.o.m.
Citera
2011-09-24, 15:59
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
du är ledig mycket mer än du arbetar t.o.m.
Nej? En stor del av tiden sover du, en tid går åt att ta sig till och från jobbet samt förbereda sig för jobbet, räkna sedan bort laga middag och ätandet och du har nästan ingen fritid, eller kreativ fritid kvar.
Lev inte i en lögn!
Citera
2011-09-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch
Nej? En stor del av tiden sover du, en tid går åt att ta sig till och från jobbet samt förbereda sig för jobbet, räkna sedan bort laga middag och ätandet och du har nästan ingen fritid, eller kreativ fritid kvar.
Lev inte i en lögn!

Jag förbereder mig lika länge för jobbet som jag gör för att gå ut i allmänhet, laga middag behöver jag göra oavsett om jag jobbar eller inte. Du måste ha ett tråkigt liv som endast sitter inne och aldrig äter om du inte jobbar.

Det enda riktiga jämförelsen är att jämföra de faktorerna som ändras ifall du jobbar eller inte, och det är för det flesta tiden man är på jobbet/tar sig till jobbet på.
Senast redigerad av Plogg 2011-09-24 kl. 16:32.
Citera
2011-09-24, 19:08
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
haha, jag vet bara att de 8 bästa timmarna under dagen försvinner, sen ska man laga käk, käka, städa och allt annat. det blir inte mycket över

alltså, jag ser det inte som du, alltstå helt tvärtom
jag ser "en arbetsdag" som livet i koncentrat ungefär, och det är en jävla rip off egentligen, det gäller att inse det i tid bara

den dyrbaraste resursen i livet är egentligen "fri" tid

Om du nu sätter så stor pris på de ljusa timmarna så kanske nattjobb vore något för dig? Själv älskar jag att få jobba ifred medans "Ola & Kari" sover och skratta åt dom när de är på väg på jobb och jag är på väg till sängs.
¨
Sen ska väl sägas att 8h/dag är skrattretande lite, problemet är för de som jobbar precis samma kontorstider som alla andra och använder en timme eller två extra bara på att sitta i dessa jävla köer till och från jobbet.
Citera
2011-09-25, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Om du nu sätter så stor pris på de ljusa timmarna så kanske nattjobb vore något för dig? Själv älskar jag att få jobba ifred medans "Ola & Kari" sover och skratta åt dom när de är på väg på jobb och jag är på väg till sängs.
¨
Sen ska väl sägas att 8h/dag är skrattretande lite, problemet är för de som jobbar precis samma kontorstider som alla andra och använder en timme eller två extra bara på att sitta i dessa jävla köer till och från jobbet.

De bästa timmarna för mig är från runt 23.00 till 03.00. Det är lungt i huset jag bor, och ut genom fönstret ligger hamnen lugn. Ibland går jag ut på uppdrag, eller bara promenader. Men det är sant att jag under dessa timmar konsumer ibland alkohol och droger. Men jag kan också som nu följa en online-kurs i strängteori på MIT, föreläsningsmaterialet.
Och jag kan träffa tjejer sent om jag vill, mysa sent ihop.
Men jag är priviligierad, jag kommer från en välbeställd familj. Hela min livsstil och trygghet har alltid egentligen vilat på den tryggheten.
Citera
2011-09-25, 02:56
Medlem
sussistapeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heckmann
Du är troligtvis en lat jävel som inte orkar jobba. 40 timmar i veckan är ju ingenting för att tjäna sitt levebröd.

Prova och lägg en äppelhalva på magen så ska du nog se att latmasken kryper ut!

Och om man tjänar sitt levebröd även fast man inte jobbar 40 timmar? Är inte det bättre då?
Citera
2011-09-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sussistapeter
Och om man tjänar sitt levebröd även fast man inte jobbar 40 timmar? Är inte det bättre då?

Du kan alltid tjäna mer och således gör fler saker som kostar pengar. Tänk att hela livet bli begränsad av din ekonomi i vad du kan välja att göra med din fritid, låter inte som något roligt. Kanske funkar om det enda du är intresserad av att göra är gratis/billigt. De flesta tycker nog dock om att göra många saker som ändå kostar pengar.
Citera
2011-09-25, 10:44
Bannlyst
Citat:
Du kan alltid tjäna mer och således gör fler saker som kostar pengar. Tänk att hela livet bli begränsad av din ekonomi i vad du kan välja att göra med din fritid, låter inte som något roligt. Kanske funkar om det enda du är intresserad av att göra är gratis/billigt. De flesta tycker nog dock om att göra många saker som ändå kostar pengar.

tänk på att livet inte alls behöver begränsas av ekonomin. Tänk på att sådana som ni som sliter som djur tills ni är 60år inser det alldeles för sent. Jag ligger hellre på min dödsbädd och kollar tillbaka på alla saker jag kunnat göra istället för att jobba 5/7 dagar i veckan än att vara ett kugghjul i systemet och vara likgiltig.
Citera
2011-09-25, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990
tänk på att livet inte alls behöver begränsas av ekonomin. Tänk på att sådana som ni som sliter som djur tills ni är 60år inser det alldeles för sent. Jag ligger hellre på min dödsbädd och kollar tillbaka på alla saker jag kunnat göra istället för att jobba 5/7 dagar i veckan än att vara ett kugghjul i systemet och vara likgiltig.

precis, och enligt statistiken dör 15% innan de ens blir 65 och pensioneras
det är mycket
Citera
2011-09-25, 12:26
Medlem
Citat:

Sliter som djur? Jag jobbar inte så mycket direkt, har som sagt mer fritid per dag än arbetstid, och jobbar väldigt sällan på helgen. Skillnaden är att jag har kapitalet att göra vad jag vill på min fritid, inte bara sitta framför dumburken. Jag kan bo där jag vill, äta vad jag vill osv. Allt som krävs är att jag spenderar runt 20-30% av min vakna tid till att arbeta, jag arbetar dessutom med något jag tycker är intressant, så det är inte en pina att gå till jobbet.
Citera
2011-09-25, 12:28
Bannlyst
Citat:
Sliter som djur? Jag jobbar inte så mycket direkt, har som sagt mer fritid per dag än arbetstid, och jobbar väldigt sällan på helgen. Skillnaden är att jag har kapitalet att göra vad jag vill på min fritid, inte bara sitta framför dumburken. Jag kan bo där jag vill, äta vad jag vill osv. Allt som krävs är att jag spenderar runt 20-30% av min vakna tid till att arbeta, jag arbetar dessutom med något jag tycker är intressant, så det är inte en pina att gå till jobbet.

idag är det ganska svårt att välja att jobba med något man gillar, jag har tur som har ett jobb ens.
Citera
2011-09-25, 13:12
Medlem
Citat:
idag är det ganska svårt att välja att jobba med något man gillar, jag har tur som har ett jobb ens.

Nej? Du bestämmer själv vad du jobbar med, välj något du vill jobba med och se på vad du behöver göra för att få det jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in