Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Det var inte bara Martin han ville hämnas på. De flesta som dödats (Björn den hemlöse, Kerstin Ekwall, Daniel Ferbé, Emil psykologen, Henning osv var folk som han ansåg hade del i skulden eller som på annat sätt hade burit sig åt illa mot honom.

Däremot kunde han ju utfört morden i det tysta utan att offentligt spela rollen som sanningsterrorist. Kanske intalade han sig själv att det faktiskt handlade om mer än hämnd, om att också göra världen till en bättre plats?

Jag tror att det varit medvetet av Sebastian att göra en så stor sak som möjligt av det för att vara säker på att dra in just Martin. Han vill ju hämnas mot honom och det kan han göra mångfaldigt genom att förstöra för honom både privat och i jobbet...kanske vi får se Sebastian försöka sabotera Martins karriär som slutkläm? Är det tanken med att försätta Martin i sitsen där han är nu, dvs frågetecknena kring hans egen medverkan (förhållandet med Mikaela) och undanhållande av för utredningen vital information (dito)?

Jag gillar hur manusförfattarna skickligt väjt för ett stort antal gängse banala vändningar, undantaget slutscenen i avsnitt 9 - där var det hög igenkänningsfaktor från diverse amerikanska B-deckare . Jag ställer mitt hopp till att de snyggar till efter det, de har ju en timmes speltid kvar

I övrigt tycker jag vi varit duktiga på att ana hur det skulle utveckla sig redan från avsnitt 6 - eller hur - utan att det alls betyder att händelseutvecklingen varit förutsägbar (bara vi som lagt pannan i extra djupa veck eller hur )
Citera
2011-11-18, 18:55
Medlem
Säkert vill Sebastian skapa så stor skada som möjligt för Martin som hämnd mot honom. Visst har manusförfattarna hållit sig ifrån många typiska vändningar, men kan inte riktigt släppa hur överdriven Sebastian gjorts på alla sätt. Det är inte trovärdigt att han kan klara sig undan insatsstyrkor, vakter (om det var sådana) hemma hos Martin och det med endast en polispistol. Samt otroligt fegt upplägg att han tilläts få skjuta Saga som då var obeväpnad (vet inte om regeln om att svenska poliser inte får vara beväpnade i Danmark finns egentligen?). Varför ska hon helt plötsligt ge sig ut på tomten utan att vara beväpnad?

Ett mer rimligt upplägg hade förstås varit att han hade skjutits av vakterna, skadeskjutits och tagit till förhör, där han fått förklara hela sin historia. Det är oprofessionellt skrivet att lägga in en sådan överlägsen gärningsman om han inte hade haft rejälare vapen och skottsäker väst etc. En person med pistol kan i verkligheten inte undkomma insatsstyrkan om den bara vill stoppa personen. Antagligen ville de inte ta kål på gärningsmannen redan då? Gärningsmännen ska inte alltid få igenom hela sin plan, utan när utredarna känner till vem han är och kan ställa skarpskyttar mot honom ska de kunna övermanna honom.

Antagligen har skotten mot Saga också något syfte för historien, typ att nu måste hon lära sig att ta hjälp av sina kollegor på ett annat sätt, vilket utvecklar henne som person. Hon måste lita till att kollegorna upptäcker henne och hinner rädda henne. Såg ut som att Sebastian tittade hur han träffade Saga, att han ville att hon skulle skadas ordentligt men inte dö direkt åtminstone. Så att han kunde sticka iväg med August.

Tror den här överdrivna gärningsmannen är ett resultat av att de är fyra manliga manusförfattare. De kände behovet att skriva en riktigt överdriven manlig gärningsman som lyckas med allt han företar sig tills han fått genomföra hela sin plan. Alla ville ha med sina idéer om hur han skulle vara. Inget biter mot honom, ingen kan stoppa honom, automatvapen kontra pistol så vinner alltid pistolen. Två gånger har han chansen att skjuta ihjäl Saga men antingen medvetet eller omedvetet låter han bli det. Där visar han selektiviteten han ändå har, han dödar helst inte utanför sin uppgjorda plan. Inte sett en mer överdriven och överlägsen gärningsman sedan Ronald Niedermann i Milleniumserien (det var inte så länge sedan visserligen).

Hoppas gänget får sin revansch mot Sebastian på ett eller annat sätt, helst att de på något sätt får honom levande förstås, vi vill ju höra honom prata om sina dårakigheter. Gärna förhörd av en skadad Saga som med sin egna stil frågar ut honom. Men de kommer ta den enkla lösningen som alltid, han dödas eller tar sitt liv och slipper förklara sina dåd ytterligare.
Citera
2011-11-18, 20:44
Medlem
Har en känsla av att Sebastian/Jens inte kommer överleva till slutet av historien.

Jag tror också att han har nån sorts yrkesmässig respekt för Saga. Det lät så när dom pratade i telefon med varandra förut. Han sköt henne avsiktligt så att hon skulle ha en chans att överleva. Han hade ju t.ex. kunnat skjuta henne rätt i hjärtat, men det valde han att inte göra.

Håller med om att han är lite väl överlägsen, men han var ju elitpolis vad förstår. Saga tog också en risk som gick ut i det öppna sådär, men hon försökte ju att ta den dödade vaktens vapen. Hade Sebastian varit lite långsammare hade hon hunnit. Men jag tänkte också tanken när jag såg om sekvensen att det kanske hade varit bättre om hon och August istället helt enkelt hade stuckit in i skogen och sprungit så fort dom orkade.
Citera
2011-11-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
kan inte riktigt släppa hur överdriven Sebastian gjorts på alla sätt.

Jag tänker nog som förut att det handlar om illustrationen av motpolers gemensamma energi i någon form. Motsatserna i Sagas fyrkantiga form respektive Martins slappa nyckfullhet/kreativitet blir ju ett dynamiskt samarbete som jag tror kommer att leda till att de "vinner". Sebastian är Sagas motsvarighet, han har bara den ena polariteten i sin karaktär, alltså kommer han att förgås på ett eller annat sätt. Åtminstone hoppas jag att det är så manusförfattarna resonerat, för det vore väldigt synd att missa chansen att göra drama av något så arketypiskt. Jag hoppas så på att få känna att även sista avsnittet håller samma klass som de första nio delarna nästan genomgående hållit.
Citera
2011-11-18, 21:05
Medlem
Tyvärr är det alltför vanligt med gärningsmän som är helt orimliga, som klarar sig ur vilka situationer som helst så länge de inte är klara med sina motiv och handlingar. När utredarna vet vem gärningsmannen är ska styrkeförhållandena jämnas ut, det är det enda acceptabla tycker jag. Att han trots att han är igenkänd kan gå runt och skjuta ner folk med en rätt enkel pistol är totalt orimligt. Att han sköt Saga är ju enkelt när hon betedde sig på det sätt hon gjorde, men då faller det på det istället, varför blev hon plötsligt så oförsiktig och bara gick rakt ut på tomten? När hon dessutom hade hört honom skjuta utanför huset. Man förstod ju att han sköt ner henne för att kunna sticka med August som var hans huvudsyfte, men han är helt enkelt för skicklig för att det ska vara försvarbart att forma honom på det sättet.

Vi ska väl se hur sista avsnittet slutar innan vi totalt sågar handlingen, men gärningsmannen är alldeles för överdriven och skicklig för att han ska vara trovärdig. En mot en är det ju ok att han görs så skicklig, men när han möter en grupp tungt beväpnade skyttar ska han inte lätt kunna skjuta sig fri. Man tycker synd om Saga som gjorde en så ogenomtänkt manöver som hon gjorde, men vet samtidigt att hon inte kommer ge slaget förlorat för den skull. Säkert såg det mer dramatiskt ut än det kommer visa sig ha varit, hon föll ihop i en blandning av smärtor och tryckfall gissar jag. Farligt tillstånd förstås, men hon kommer repa sig med tiden. Självklart vill utredarna först försöka ta gärningsmannen utan överdrivet våld. Saga var medveten om riskerna, men samtidigt lite slarvig i riskbedömningen just före hon blev träffad.
Senast redigerad av Stockholmspanarn 2011-11-18 kl. 21:26.
Citera
2011-11-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jag tänker nog som förut att det handlar om illustrationen av motpolers gemensamma energi i någon form. Motsatserna i Sagas fyrkantiga form respektive Martins slappa nyckfullhet/kreativitet blir ju ett dynamiskt samarbete som jag tror kommer att leda till att de "vinner". Sebastian är Sagas motsvarighet, han har bara den ena polariteten i sin karaktär, alltså kommer han att förgås på ett eller annat sätt. Åtminstone hoppas jag att det är så manusförfattarna resonerat, för det vore väldigt synd att missa chansen att göra drama av något så arketypiskt. Jag hoppas så på att få känna att även sista avsnittet håller samma klass som de första nio delarna nästan genomgående hållit.

Det skulle kunna vara så de resonerat med att forma personligheterna så olika hos Saga och Martin, samt gjort gärningsmannen med liknande personlighet som Saga. Han kommer ju förlora fighten på ett eller annat sätt till slut, det är mer frågan hur många offer han hinner ta innan dess. Troligen räddas även August i sista stund och sedan är loppet ute för Sebastian. Men jag hoppas han kan tas levande, sedan kanske han tar livet av sig i häktet. Kan det vara så att de tar med fallet in i nästa omgång, att de har honom häktad när nästa fall kommer på deras bord?
Citera
2011-11-19, 10:23
Medlem
Så anledningen till att Sebastian varit överlägsen utredarna är i förlängningen att Saga och Martin inte kunnat samarbeta smärtfritt. Sebastian agerar lika rationellt som Saga tänker och lika rakt som hon uttrycker sig. Nu när samarbetet förbättrats avsevärt och Saga börjat prata lite mer så kommer snaran dras åt runt Sebastian också? Ja, kanske kan det föreligga på det sättet.

Men kvarstår gör orimligheten i att han görs så extremt överlägsen utredarna, han verkar inte ha några tyngre vapen men ändå klarar han sig undan alla situationer mot tungt beväpnade styrkor, flera beväpnade vakter nu i senaste avsnittet. Plus att han lyckas uppehålla Mette och barnen i huset medan han åker och rövar med sig August och lyckas då samtidigt skjuta Saga. Såg ut som att han tittade så hon överlevde, eftersom att skjuta henne inte ingick i hans plan, hon försökte hindra hans fortsatta stolligheter.

Jag tycker att någon ska kräva av Hans Rosenfeldt att han ska förklara hur de verkligen tänkte när de gjorde Sebastian så extremt överlägsen. Var det för att det är fyra manliga manusförfattare som ville dra sitt strå till stacken och forma en helt ofattbar och överlägsen människa som klarar att göra precis vad som faller honom in utan att någon kan stoppa honom med några medel. Han ska också förklara eller om det sker genom Sebastian, hur tusan han lyckas vara på alla platserna och döda de offer han dödar och utföra de attentaten han utför, aldrig att utredande poliserna lyckas hindra honom i hans gärning. De kommer kunna sätta in stridsvagnseld, stridsflyg, han kommer skjuta sig fri från det också med sin magiska polispistol. Även om det är fiktion måste det finnas någon rimlighet i styrkeförhållandena när gärningsmannen är identifierad. Grejen är ju förstås också att poliser i tjänst ytterst ogärna eller ens skjuter mot personer.

Hoppas de tar honom levande, men chansen är väl inte så stor desvärre. Han skulle behöva förklara sina fega handlingar att döda Anja och troligen rätt allvarligt skada Saga. Det är lika fegt att låta gärningsmannen dö i slutet på historierna, han borde få skaka galler som samhällets riktiga mördare som grips brukar få göra. (Säger inte att han inte hamnar där, men de brukar ta enkla vägen) Sedan behöver man ju inte följa hela rättegången, för motiven till de fem första brotten har han ju själv gett. Det övergripande motivet har de redan klart för sig också. Hade varit intressant om Saga, skadad men inte uppgiven hade fått ställa honom mot väggen och lära sig hålla förhör också, vilket hon inte heller gillar speciellt. Starka kvinnor ska ställa ynkryggar till män mot väggen helt enkelt.

Avsnittet på onsdag blir spännande på en del sätt. Hur stoppar de Sebastian? Hur skadad är Saga? Hur går det med August? Vad gör Sebastian med August? Vilka frågor lämnas öppna inför en andra omgång av serien?
Citera
2011-11-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Så anledningen till att Sebastian varit överlägsen utredarna är i förlängningen att Saga och Martin inte kunnat samarbeta smärtfritt.

Ja, så menar jag.

[/quote]Avsnittet på onsdag blir spännande på en del sätt. Hur stoppar de Sebastian? Hur skadad är Saga? Hur går det med August? Vad gör Sebastian med August? Vilka frågor lämnas öppna inför en andra omgång av serien?[/quote]

Håller med! Jag tror jag sätter min peng på en dramatisk uppgörelse på bron, kanske Sebastian väljer att följa fru och son in i döden genom att hoppa?

Sen är det ju olidligt spännande att få se hur de använder denna sista timme till att knyta ihop säcken. Ska vi få förklaringar till diverse klurigheter som Charlottes relation till Martin, hennes peruk, Stefans figur, Veronicas, Görans dotter Maja, Augusts mamma....och fler lösa trådar därtill. Lillians roll i dramat, tex, visst vore det inte konstigt om den visar sig vara större än vad som hittills visats?

Fyra hela dagar kvar

(ps hur citerar man flera i samma svarsinlägg? Hoppas det framgår ovan hur jag tänkte även om jag misslyckades rent tekniskt... )
Citera
2011-11-19, 11:42
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ja, så menar jag.

Håller med! Jag tror jag sätter min peng på en dramatisk uppgörelse på bron, kanske Sebastian väljer att följa fru och son in i döden genom att hoppa?

Sebastian känns inte som hoppartypen... han känns mer som en rättshaveristisk Breivik som kommer att stå rakryggad i rättegångssalen och säga att han inte erkänner domstolens auktoritet.

Citat:
(ps hur citerar man flera i samma svarsinlägg? Hoppas det framgår ovan hur jag tänkte även om jag misslyckades rent tekniskt... )

Du klickar på plustecknet bredvid "citera"-knappen för varje inlägg du vill citera. Sista gången klickar du "citera" istället för +.
Citera
2011-11-19, 11:45
Bannlyst
Citat:
Jdramatisk uppgörelse på bron

Det vore lite coolt, låta allt börja och sluta på samma plats!
Citera
2011-11-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Det vore lite coolt, låta allt börja och sluta på samma plats!

Ja, det är lite vad jag är inne på också. Han kommer att ta August till bron för att döda honom där hans egen son dog. Annars skulle han ju ha kunnat skjuta honom direkt.
Citera
2011-11-19, 14:30
Medlem
Något med Bron borde ju vara inblandat i avslutningen ja, det har jag inte tänkt på dock. Tänker fortfarande på hur överlägsen Sebastian är som lyckas med alla sina attentat utan att någon gång bli träffad det minsta av något skott. Sedan såg jag en detalj till när han sköt Saga, som jag inte tänkte på först. Det såg ut som att han använde elpsistolen, samma som han sköt Björn med innan han tillfångatog honom. Flög som tunna streck ur pipan tyckte jag mig se. I sådant fall hade han med sig fler vapen där och sköt vakterna med ett annat vapen, eller också sköt han även dem med samma elpistol och de kvicknar till sedan. Saga föll kanske till marken för att hon var bortdomnad av elchocken?

Det skulle ju göra att Saga i första hand är bedövad av elstötar. Hon kommer hämta sig i sådant fall, han var mest ute efter att stoppa henne där, hade August av någon anledning gått ut ensam hade han troligen skjutit skarpt direkt? Mycket troligt att han tar honom till Bron för att ta kål på honom där, men på vilket sätt då. Han skulle också kunna sätta honom i samma situation som Björn men med blodtappning kanske?

Hur ser chanserna ut att de hittar August i tid, hur ska de nu prioritera i jakten på Sebastian? Saga kontrolleras och sedan klarar hon sig. Hon berättar själv att han tog med August och sköt henne med elpsistolen om det nu var den, när hon försökte försvara dem med vakternas vapen. Hon kommer som vanligt att grubbla lite om hon gjorde på bästa sättet. Martin kommer koka av ilska och rädsla för Augusts liv, som han gjorde när han förstod att Sebastian hade tagit Mette och barnen tillfånga. Sedan kanske slutuppgörelsen sker på Bron också, men hoppas han tas levande. Skulle vara mer intressant med en man som likt Breivik inte tar självmord utan försöker berättiga sina handlingar. Saga kommer kanske då säga att du har rätt i sak (vi är inte lika inför lagen etc) men inte rätt att agera som du gjort.
Senast redigerad av Stockholmspanarn 2011-11-19 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in