Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-22, 00:26
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Einar
Du har rätt gällande t ex iraniern, men svenskar som lever med danska lär sig förstå språket oerhört fort.
De flesta svenskar förstår inte danska särskilt bra. Utom i serien, där fattar vilken svensk som helst danska och vice versa. Inte bara poliserna, utan alla som flimrar förbi. Det är det jag menar.
Citera
2018-01-22, 00:28
Medlem
Alla sidospår gör att man blir helt snurrig.

Skumt att den där yngre killen skulle följa med på jakt med vapen, han lär ju inte ha jaktlicens direkt. Undrar vad det handlade om.
Citera
2018-01-22, 02:05
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
En sak som slår mig är att det aldrig uppstår några språkliga missförstånd i den här serien, vilket måste vara ett medvetet val från manusförfattarnas sida. I verkligheten hade det här arbetet präglats av en ständig språkförbistring, och jag kan väl i och för sig förstå att det kanske inte blir så bra TV av det hela tiden, men samtidigt känns det helt verklighetsfrämmande att en asylsökande iranier i Köpenhamn inte har några problem att förstå svenska, eller att inte en enda svensk haft några som helst bekymmer med att fatta danska, trots svenskarnas omvittnat usla förståelse av det språket.

Dessutom tror jag att man hade kunnat få till en och annan bra twist, eller åtminstone ett skämt, via språkförbistring. Men kanske är språkförbistring en sån där grej man måste välja att antingen helt avstå från eller inkorporera till fullo.

Det är ju typ elefanten i rummet! Det som fan i mig är mest overkligt av allt...haha, enda gången tror jag är när Martin i säsong 1 bjuder in Saga på biksemad, och hon säger va? då säger han -Pytt i panna...

Undrar varför det bara är 8 avsnitt denna säsong? alla andra har väl vart 10? och undrar när och om Saga och Henrik ska ge sig ut för att få svar på vad som hände hans fru och döttrar? Halva säsongen har ju gått nu...
Citera
2018-01-22, 04:26
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Tja, det ÄR bara att knalla in. Har du aldrig besökt någon på sjukhus?

Jo, men alla tider på dygnet? Det brukar bara vara under besökstider det är relativt obevakat... Men i så fall är det ju extremt dålig säkerhet, särskilt med tanke på allt stök mm på sjukhusen idag.
Citera
2018-01-22, 04:31
Medlem
snapphonas avatar
Gällande danskan är nog den uteblivna språkförbistringen för att underlätta seriens handling. I verkligheten hade hälften av svenskarna inte förstått vad danskarna sa och vice versa.

Det hade varit mer trovärdigt om det var mellan Sverige och Norge.

(Danska poliser mm som jobbar ihop lär sig säkert förstå varandra, men inte vanligt folk på gatan. Danskar som bor eller rör sig i Sverige - även Skåne - brukar "försvenska" sin danska eller prata engelska.)
Citera
2018-01-22, 06:37
Medlem
Sagas förslag var minst sagt udda. Men att hon erbjöd sig att föda ett barn hon inte ens vill ha enbart för Henriks skull är faktiskt en fin gest i all sin klumpighet.

För övrigt känns det nog dags att runda av sidohistorien med sektsamhället tycker jag. Misstänker att det blir nån slags avslutning nästa vecka dock, nu när taxichaffisen har hittat dit.

När det gäller språksvårigheter så fanns det två referenser till det i de allra första avsnitten. Martin Rohde säger något och en svensk polis gör en min som att hon inte förstår. Martin säger då godmodigt "ska jag ta det igen, långsammare?". Sedan så vill jag minnas att sanningsterroristen frågade journalisten Daniel Ferbé på telefon om han (Daniel) förstod hans danska.

Dessa referenser gjordes väl för att etablera att man var medveten om språkdynamiken, som sen dock fick träda tillbaka för att göra att handlingen flyter bättre. Jag har själv haft en konversation en gång med några danskar i en skidlift, och det var ingen smidig historia kan jag intyga. Tyvärr nästan bara jag som fick be dom att upprepa sig hela tiden

Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
BEDRÖVLIGT att tjejerna drog från Henrik och ännu värre att de tog med sig smyckena. Hade hoppats de skulle komma tillbaka på kvällen och ha ångrat sig. Är ju storesyrran som dragit igång detta men hon känns ändå rätt vettig och uppskattade Henriks gästvänlighet. Otroligt trist att de drog och stal grejerna som sagt. Piss

Håller med om att det var väldigt tråkigt, men måste tyvärr säga att det kändes trovärdigt. Det är förmodligen vad som skulle ha hänt i verkligheten. Otack är världens lön.

Fast vi kanske inte har sett det sista av tjejerna riktigt ännu?

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Säsong två är riktigt kass. Trean är ingen höjdare heller. Därför hoppas jag att den sista blir i samma klass som säsong ett.

Sagan förtjänar ett lyckligt slut!

Kan bara hålla med. Hoppas Rosenfelt har motstått impulsen att låta allt gå helt åt helvete. Vi vet ju att han gillar mörka slut.
Citera
2018-01-22, 08:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
De flesta svenskar förstår inte danska särskilt bra. Utom i serien, där fattar vilken svensk som helst danska och vice versa. Inte bara poliserna, utan alla som flimrar förbi. Det är det jag menar.
Fast så är det inte..som redan nämnts. Svenskar som ofta hör och konfronteras med danskar har i regel inga större problem. Det som dock är mer vanligt i verkligheten är att man brukar anpassa språket för att underlätta från båda sidor. Tala lite mer "skandinaviska" och ta mer ord man känner till den andra sidan använder.

Du kan inte dra alla svenskar över en kam helt enkelt.
Citera
2018-01-22, 08:34
Medlem
nameriFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Spännande avsnitt men lite löjligt det där med bebisen som hade bruna ögon fast föräldrarna hade blå, undrar vad det har för relevans för historien

Mannen till hon som kommenterar ögonfärgen har bruna ögon. Antagligen har han vänstrat med barnets mamma (svägerskan) och det är detta som han tror Taariq menar med "Jag vet vad du gjort" i telefonsamtalet. Därför gömmer han hela Taariqsituationen för sin fru.
Citera
2018-01-22, 08:40
Medlem
Repeatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Alla sidospår gör att man blir helt snurrig.

Skumt att den där yngre killen skulle följa med på jakt med vapen, han lär ju inte ha jaktlicens direkt. Undrar vad det handlade om.

Man får, om man är 15 eller äldre, följa med någon som har licens och även låna vapen utav denne.

https://jagarexamen.se/om-jagarexamen/uppsiktsjakt/

Angående att bara knalla in på sjukhuset, nämndes det inte i serien att det var ett clownbesök inbokat?
Citera
2018-01-22, 10:56
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Fast så är det inte..som redan nämnts. Svenskar som ofta hör och konfronteras med danskar har i regel inga större problem. Det som dock är mer vanligt i verkligheten är att man brukar anpassa språket för att underlätta från båda sidor. Tala lite mer "skandinaviska" och ta mer ord man känner till den andra sidan använder.

Du kan inte dra alla svenskar över en kam helt enkelt.
Du menar att man ska utgå från att alla svenskar som porträtteras i serien helt enkelt råkar ha utsatts för en stor mängd danska i sitt liv? Och vice versa. Jo, det kan man väl göra, men hur sannolikt är det liksom?

Och ja, jag håller med dig om att svenskar och danskar som pratar med varandra IRL brukar anpassa språket efter förmåga i syfte att öka den ömsesidiga begripligheten – precis av det skäl jag har berört några gånger, nämligen att svenskar och danskar i regel inte förstår varandra så bra. I synnerhet danskar brukar peta in lite svenska ord ("bra" i stället för "godt", "fel" i stället för "forkert", "nyfiken" i stället för "nysgjerrig", osv). I "Bron" har det emellertid inte hänt en enda gång att någon har anpassat sitt språk. Det är som om manusförfattarna helt enkelt har bestämt sig för att hoppa över den aspekten av verkligheten.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-01-22 kl. 10:59.
Citera
2018-01-22, 10:58
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
När det gäller språksvårigheter så fanns det två referenser till det i de allra första avsnitten. Martin Rohde säger något och en svensk polis gör en min som att hon inte förstår. Martin säger då godmodigt "ska jag ta det igen, långsammare?". Sedan så vill jag minnas att sanningsterroristen frågade journalisten Daniel Ferbé på telefon om han (Daniel) förstod hans danska.

Dessa referenser gjordes väl för att etablera att man var medveten om språkdynamiken, som sen dock fick träda tillbaka för att göra att handlingen flyter bättre.
Aha, de incidenterna hade jag glömt. Ja det låter som en rätt rimlig hypotes, att man liksom bara lade det bakom sig för att det skulle bli tjatigt annars.
Citera
2018-01-22, 11:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Du menar att man ska utgå från att alla svenskar som porträtteras i serien helt enkelt råkar ha utsatts för en stor mängd danska i sitt liv? Och vice versa. Jo, det kan man väl göra, men hur sannolikt är det liksom?

Och ja, jag håller med dig om att svenskar och danskar som pratar med varandra IRL brukar anpassa språket efter förmåga i syfte att öka den ömsesidiga begripligheten – precis av det skäl jag har berört några gånger, nämligen att svenskar och danskar i regel inte förstår varandra så bra. I synnerhet danskar brukar peta in lite svenska ord ("bra" i stället för "godt", "fel" i stället för "forkert", "nyfiken" i stället för "nysgjerrig", osv). I "Bron" har det emellertid inte hänt en enda gång att någon har anpassat sitt språk. Det är som om manusförfattarna helt enkelt har bestämt sig för att hoppa över den aspekten av verkligheten.
Att dom valt att hoppa över är ju inget konstigt. Och inte unikt i sådana här samproduktioner. Det skulle störa alldelles för mycket och bli för resurskrävande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in