Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-21, 01:24
Medlem
Plöjt igenom de mesta av alla inlägg och spekulationer från de tre första säsongerna. Riktigt kul!

Dock har jag alltid tyckt att Saga och Carrie (homeland) både till utseende och person/roll är ganska lika.
Dock inte läst några såna tankar eller liknelser från andra. Är jag ensam om att tycka så?
Citera
2018-01-21, 04:53
Säsong två är riktigt kass. Trean är ingen höjdare heller. Därför hoppas jag att den sista blir i samma klass som säsong ett.

Sagan förtjänar ett lyckligt slut!
Senast redigerad av GenesisP 2018-01-21 kl. 05:01.
Citera
2018-01-21, 18:44
Medlem
fearreapers avatar
Helvete vilket avsnitt ikväll. Går redan nu att se på SVT play. Satan vilken spänning det var.
Citera
2018-01-21, 18:45
Medlem
fearreapers avatar
http://bloggar.expressen.se/tvbloggen/2018/01/21/gladjebeskedet-om-sista-bron-har-ar-svts-tvarvandning/

Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Helvete vilket avsnitt ikväll. Går redan nu att se på SVT play. Satan vilken spänning det var.
Citera
2018-01-21, 21:36
Medlem
Drama-Llamas avatar
En sak som slår mig är att det aldrig uppstår några språkliga missförstånd i den här serien, vilket måste vara ett medvetet val från manusförfattarnas sida. I verkligheten hade det här arbetet präglats av en ständig språkförbistring, och jag kan väl i och för sig förstå att det kanske inte blir så bra TV av det hela tiden, men samtidigt känns det helt verklighetsfrämmande att en asylsökande iranier i Köpenhamn inte har några problem att förstå svenska, eller att inte en enda svensk haft några som helst bekymmer med att fatta danska, trots svenskarnas omvittnat usla förståelse av det språket.

Dessutom tror jag att man hade kunnat få till en och annan bra twist, eller åtminstone ett skämt, via språkförbistring. Men kanske är språkförbistring en sån där grej man måste välja att antingen helt avstå från eller inkorporera till fullo.
Citera
2018-01-21, 21:52
Medlem
Jag börjar bli mer och mer trött på Saga.
Ibland förstår hon allt och ibland är hon på en helt annan planet.
Sa inte Hans Rosenfelt att det blev för mycket parodi i säsong två och att de behövde fundera på ett bättre porträtt av henne? Det verkar inte som att det blev något av det.
Snarare så har hon mejslats ännu hårdare i sten.
Citera
2018-01-21, 22:17
Medlem
[quote=Drama-Llama|62988764]En sak som slår mig är att det aldrig uppstår några språkliga missförstånd i den här serien, vilket måste vara ett medvetet val från manusförfattarnas sida. I verkligheten hade det här arbetet präglats av en ständig språkförbistring, och jag kan väl i och för sig förstå att det kanske inte blir så bra TV av det hela tiden, men samtidigt känns det helt verklighetsfrämmande att en asylsökande iranier i Köpenhamn inte har några problem att förstå svenska, eller att inte en enda svensk haft några som helst bekymmer med att fatta danska, trots svenskarnas omvittnat usla förståelse av det språket.

Dessutom tror jag att man hade kunnat få till en och annan bra twist, eller åtminstone ett skämt, via språkförbistring. Men kanske är språkförbistring en sån där grej man måste välja att antingen helt avstå från eller inkorporera till fullo.[/QUOTE Du har rätt gällande t ex iraniern, men svenskar som lever med danska lär sig förstå språket oerhört fort.
Citera
2018-01-21, 22:31
Medlem
snapphonas avatar
Bron = serien där vem som helst kan knalla in på sjukhus och skrämma / låtsas förgifta ett barn utan att någon märker det.

Sorgligt med flickan, men ganska osannolikt genomfört.

Håller med om att Saga är okej i vissa scener och extremt överdriven i andra. Hennes diagnos är inte konsekvent.
Citera
2018-01-21, 22:39
Medlem
Storfetdases avatar
Säsong 4 har inte varit någon höjdare hittills, tror det blir svårt att toppa säsong 1 och 3.
Citera
2018-01-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Bron = serien där vem som helst kan knalla in på sjukhus och skrämma / låtsas förgifta ett barn utan att någon märker det.
Tja, det ÄR bara att knalla in. Har du aldrig besökt någon på sjukhus?
Citera
2018-01-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Tja, det ÄR bara att knalla in. Har du aldrig besökt någon på sjukhus?
Jo, du har rätt. Säkerheten på sjukhus i verkligheten är i paritet med beskrivningen i avsnittet ikväll. Häromveckan besökte jag en äldre släkting på ett stort sjukhus, på en kirurgsvdelning. Personalen satt i lunchrummet, expeditionen obemannad, ytterdörren obevakad och olåst. Om jag hade haft onda avsikter så skulle jag kunnat mörda hälften av patienterna, råna andra hälften och dessutom stjäla droppflaskor, hjärtstartare och en EKG/apparat.
Så i detta fallet är Bron realistisk.
Citera
2018-01-21, 23:59
Medlem
Spännande avsnitt men lite löjligt det där med bebisen som hade bruna ögon fast föräldrarna hade blå, undrar vad det har för relevans för historien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in