Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-13, 16:31
Medlem
Bron är en bra sp ännande serie, i början retade jag mej på Saga,
men nu tycker jag hon är helskön med sitt direkta sätt. Vad gjorde du igår?
"Jag hade sex"!! Hur är det med pungen??
Vem mördaren är? Jag tror det är sonen till dansken, som sitter vid
datorn hela tiden. Pappan hade ju någon sorts känsla,när han fick
sparken i pungen...?
Citera
2011-10-13, 17:09
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Bron är en bra sp ännande serie, i början retade jag mej på Saga,
men nu tycker jag hon är helskön med sitt direkta sätt. Vad gjorde du igår?
"Jag hade sex"!! Hur är det med pungen??
Vem mördaren är? Jag tror det är sonen till dansken, som sitter vid
datorn hela tiden. Pappan hade ju någon sorts känsla,när han fick
sparken i pungen...?

Samma tanke slog mig. Kan mycket väl vara han. I första avsnittet så var man ju lite misstänksam på 70-tals Krepper men nu känns han helt osannolik som gärningsman. Dom som man tycker är skumma och verkar misstänkta redan i början är väl sällan rätt person.
Citera
2011-10-13, 19:05
Medlem
viking76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Samma tanke slog mig. Kan mycket väl vara han. I första avsnittet så var man ju lite misstänksam på 70-tals Krepper men nu känns han helt osannolik som gärningsman. Dom som man tycker är skumma och verkar misstänkta redan i början är väl sällan rätt person.

Jag tror inte danskens son är mördaren. T.ex hade inspelningen på bandet, som någon teatersnubbe hade spelat in, skett för 3 år sedan. Mördaren måste ha planerat brotten i flera års tid. Tror inte danskens son kan ha börjat planera dessa brott i säg yngre tonåren. Snarare tror jag sonen kommer vara den som avslöjar/kommer på vem mördaren är/var han befinner sig.
Citera
2011-10-13, 20:35
Medlem
Tror inte heller på Martins son August som den som utfört dåden. Martins känsla när han fick en spark på pungen var nog mest, satan vad ont det gjorde. Han kan ju ha träffat på gärningsmannen vid sina besök i de danska kvarteren där han också möter Stefan Lindberg som går som en skugga genom hela historien. Den här längre smala mannen som tryckte upp Henning mot väggen kanske är tänkbar? Snubben såg ju rätt slank och smidig ut. Det är knappast Lasse eftersom tjejen mötte gärningsmannen när hon var på väg till Lasses lägenhet. Däremot vet nog Lasse vem det rör sig om. Fast han verkar å andra sidan röra sig i sin egna värld med skumma beteenden.
Citera
2011-10-15, 02:00
Medlem
Manmothers avatar
Är det verkligen inte någon alls som funderat kring banorna att GM (som ju verkar vara "Ingen") är någon av de åtalade danska poliserna? Möjligtvis polisen som försöker pressa sin deprimerade kollega till tystnad?
Martin sa på sjukhuset att det var något hos GM som han kände igen, men inte kunde placera.
GM valde att inte avrätta Martin. Sympati eller så ingår han bara i planen? Oavsett vilket så känner GM till Martin, och eventuellt visste han också att pungsparken skulle ta extra bra då GM visste att Martin nyss knipsat sig.

August känner uppenbarligen "Frida" som han chattar med. Men frågan är om det verkligen är Frida som sitter i andra änden?

Stefan Lindberg och Lasse är på tok för veka för att vara GM. Stefan Lindberg hade ju ingenting att sätta emot när pundaren Sören attackerade honom i första avsnittet. Sören är nog för övrig en vi får se mer av framöver

Två karaktärer som jag verkligen inte förstår ett skit av är tjejen som rymde hemifrån och varför både henne mor och far beter sig så jävla märkligt
Citera
2011-10-15, 10:09
Medlem
Manmother, ditt resonemang känns mycket trovärdigt. Tror också på polisspåret, precis som i Palmemordet, dvs en polis som är GM. Det vi kände igen som poliser brukar använda var ju den typ av vapen som GM använde när han hotade men inte sköt Martin. Han avrättade inte Martin för att han säkert är eller varit kollega med honom, samt att han inte ingår i planen. Saga lät han bli mycket för att hon är kvinna troligen. Dock dåligt att inte insatsstyrkan satte ett skott i GM, automatvapen fick ge sig för en betydligt enklare pistol. Han måste dessutom träffat perfekt och vetat hur han skulle skjuta mot insatsstyrkan, vapenvana helt enkelt.

Smidig var han ju också, det kan vara lite si och så med det hos polisen visar det sig.

Kan inte tjejens pappa vara tänkbar, om det nu ändå inte skulle vara en av poliserna. Han kunde ju inte låta henne stanna hos dem, av skäl som mycket väl kan vara påhittade för att dölja något annat. Men huvudspåret just nu är helt klart att det är någon av poliserna. I andra hand någon av de som Martin mött under sina turer i den skummare delen av Köpenhamn och där känt igen honom på hans rörelsemönster.
Citera
2011-10-15, 15:33
Moderator
T-80Us avatar
"Sagas" röst irriterar mig enormt. Hon låter som en 10-årig flicka som inte får som hon vill hela tiden.

I övrigt en hyfsad serie!
Citera
2011-10-15, 19:40
Medlem
Manmothers avatar
Jag gillar Saga. Hon lyfter serien ordentligt.
Lite väl skruvad karaktär som knappast skulle hålla i ett riktigt polishus (åtminstone inte i den yrkesrollen), men i en TV-serie blir det underhållande och bra.

Kim Bodnia kan man såklart inte få nog av. Sen Pusher-tiden har man varit helt hooked av hans filmer
Citera
2011-10-16, 00:52
Medlem
I avsnitt 1 verkar ju Åke (kollegan) överraskad av att se att Daniel Ferbé är på redaktionen när han kommer dit. Sedan hamnar Ferbé i bilen som verkar bombapterad. Kan det helt enkelt vara så att Åke är GM, ja det kan det nog. Men varför ställer han till med allt det han gör i sådant fall?
Citera
2011-10-16, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manmother
Är det verkligen inte någon alls som funderat kring banorna att GM (som ju verkar vara "Ingen") är någon av de åtalade danska poliserna? Möjligtvis polisen som försöker pressa sin deprimerade kollega till tystnad?
Martin sa på sjukhuset att det var något hos GM som han kände igen, men inte kunde placera.
GM valde att inte avrätta Martin. Sympati eller så ingår han bara i planen? Oavsett vilket så känner GM till Martin, och eventuellt visste han också att pungsparken skulle ta extra bra då GM visste att Martin nyss knipsat sig.

Jag fick ett tag lite palmevibbar, med Stefan som Christer Pettersson och en av de åtalade poliserna som gärningsman, men viftade bort polisspåret efter att ha tänkt några varv extra. Om GM skulle vara polis, och ha planerat en serie dåd som belyser samhällsorättvisor - varför skulle han då helt plötsligt gå och ställa till det för sig genom att dra på sig ett övervåldsåtal? Det beteendet stämmer inte in på min "gärningsmannaprofil". Jag utesluter inte ett polisspår, men jag är skeptisk.
Citera
2011-10-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
I avsnitt 1 verkar ju Åke (kollegan) överraskad av att se att Daniel Ferbé är på redaktionen när han kommer dit. Sedan hamnar Ferbé i bilen som verkar bombapterad. Kan det helt enkelt vara så att Åke är GM, ja det kan det nog. Men varför ställer han till med allt det han gör i sådant fall?

Åke är ju på plats på redaktionen när GM ringer upp Ferbé i ett avsnitt (minns inte om det är tre eller fyra), det är ju ett rätt hyfsat alibi. Såvida det inte är en grupp som utför dåden.

August (Martins son) känns ju alldeles för ung för att vara GM med tanke på att August är 18 år och dåden har ju planerats i tre år.

Citat:
Om man läser vad hemsidan för serien avslöjar inför nästa avsnitt kommer några blodiga attentat ske i Malmö och Köpenhamn och en tonårstjej som rymt hemifrån och förmodligen sett gärningsmannen blir kontaktad av poliserna. Då har ni nog rätt, GM kommer gå loss med svärd. Men vilka ger han sig på?

Anja (tjejen som har rymt hemifrån) springer ju ihop med en person som precis kliver ut från porten i huset och denna person är ju klädd på samma sätt som GM var när han rymde från polisen. Dock är väl frågan om Lasse själv överlever eller om han stryker med? Antingen att polisen skjuter honom eller att han avslutar allt med att ta livet av sig.

Citat:
Den där tjejen som bråkat med sin morsa verkar för övrigt vara helt dum i huvudet. Inte en chans att en normal människa hade stannat i den lägenheten och tyckt att killen där "var konstig, men på ett bra sätt". Hela han är ju otäck och oberäknelig och lägenheten ser ut som ett sjukhus eller liknande.

Tänkte exakt samma sak, varför kommer hon tillbaka när Lasse uppträder så konstigt? Men om man vänder på det så är det ju rätt klyschigt. Anja, en 15-årig tjej rymmer hemifrån på grund av bråk där hemma. Hennes pappa stöter bort henne och hon får inte plats i hans nya familj. Så egentligen är det inte så konstigt att hon återvänder till Lasses lägenhet, han må vara knepig men han verkar ju inte ha några problem med att hon är där.

Polisspåret som har tagits upp i tråden är en riktigt intressant tanke. Björn signalerade ju att han kände igen GM's ögon och om nu GM är polis är det ju inte omöjligt att han och Björn har stött på varandra innan.
Citera
2011-10-16, 20:22
Medlem
Vad vi vet om gärningsmannen, om man ska tro psykologen, är att han är eller har varit framgångsrik inom sitt yrke, att något har hänt i hans liv som vänt allting uppochned och han planerar sina dåd noga och utförligt. Han verkar ha något sorts rättvisepatos då han vill belysa orättvisor i samhället, såsom hemlöshet och likhet inför lagen, men är samtidigt kallsinnig nog för att döda människor för att uppnå sitt mål.

August är helt enkelt för ung för att passa in på detta. Han har inte direkt hunnit bli en framgångsrik yrkesman om man säger så. Mördaren är sannolikt vuxen. En journalist eller polis stämmer ju däremot in, men Martins korrupta poliskolleger känns inte som dom bryr sig tillräckligt om samhällsproblem för att icensätta nåt sånt här, och Ferbés kollega ser inte fysiskt stark och smidig ut för att kunna vara mördaren. Det samma gäller väl Stefan Lindberg, baserat på hans fysiska underläge gentemot pundaren Sören (som vi f.ö. tydligen inte sett det sista av än).

Dock ska man inte utesluta mer än en GM. Och något skumt är det med August; han tittade på gamla polisbilder av Saga i uniform på sin dator. Han kanske inte är mördaren, men vi vet att han uttryckt sympati för mördarens handlingar. I värsta fall så kommer han hjälpa mördaren.
Senast redigerad av griffen 2011-10-16 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in