Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-24, 13:37
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorjoa
Du kan möjligen vara den enda i hela norden som inte tycker om intro/outrolåten.
Jaså, men det påverkar inte mig. Jag tycker inte man skulle valt en poppig låt med vokalist som intro. Och som sagt, tycker jag sångaren är hemsk. Men detta förstör inte den i övrigt utmärkta produktionen för mig, eftersom jag spolar förbi introt.

Just det ja... när låten kommer tillbaka i slutet, har den en touch som ger starka associationer till brittisk folkmusik, vilket gör det totalt obegripligt!
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-10-24 kl. 13:49.
Citera
2013-10-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag tror inte att jag någonsin sett Kim Bodnia agera dåligt eller ens halvdant. Gillar honom grymt mycket! Min favoritreplik som han kläckte ur sig 'I Kina käkar de hundar':

"Du får ju rasist att låta som någonting negativt..."

Lite kul också att Bodnia från början var motståndare till att Martin skulle vara steriliserad:

Citat:
Kim Bodnia har funderat mycket över vilken sorts man polisen Martin är. Det ledde bland annat till att han var våldsam motståndare till att hans rollfigur skulle vara nysteriliserad i den första säsongen. Han tänkte ”fet gammal hankatt”.

– Jag förstod inte bättre – jag trodde det betydde att han var impotent.

Bodnia ringde den svenske manusförfattaren Hans Rosenfeldt och argumenterade mot steriliseringen, ville ha ett möte om saken. Sedan började han ändå tvivla, gick en tur på Köpenhamn och såg några bekanta som satt på ett kafé.

– Det är några stiliga killar, som borde veta vad som går hem. Så jag sade: jag ska spela en roll, han är steriliserad.

”Ja?”

– Ja, jag tänker att det inte är så manligt?

”Nejnej, det är super. Kvinnor gillar det där, du kan komma, det blir inga barn.”

– Så jag fick gå och ringa igen och säga: jag är med på det, säger Kim Bodnia med ett skrockande Martin Rohde-skratt.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/brobyggare-gor-ny-sasong/
Citera
2013-10-24, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jaså, men det påverkar inte mig. Jag tycker inte man skulle valt en poppig låt med vokalist som intro. Och som sagt, tycker jag sångaren är hemsk. Men detta förstör inte den i övrigt utmärkta produktionen för mig, eftersom jag spolar förbi introt.

Just det ja... när låten kommer tillbaka i slutet, har den en touch som ger starka associationer till brittisk folkmusik, vilket gör det totalt obegripligt!

haha, kul att vi tycker olika iofs. men serien är vi överens om bra i alla fall
Citera
2013-10-24, 15:55
Medlem
psychojuices avatar
Denna serie är jävligt bra, längtar tills söndag!
Citera
2013-10-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona

Sen är ju Rasmus ingen ängel heller, vägrar av ren stolthet berätta att det var han som blev nerslagen i trappan, så nu tvingas kåren lägga onödiga resurser på att leta efter den personen. Ger sig över till Danmark SJÄLV för att hitta leverantören av tunnorna, trots riskerna. (Han hade ju ren tur som fann gubben själv och obeväpnad...)

Precis. Jag tycker han är en lättkränkt tönt jag. Är det nån karaktär jag retar mig på så är det Rasmus. Såna som han finns det dessutom alldeles för många av i verkligheten. Överdrivet ärelystna måttligt begåvade småkillar som aldrig fick lära sig ödmjukhet som barn och som därför även i vuxen ålder manipulerar och konstrar för att fortsätta slippa ta ansvar. Jag tycker Saga är helt korrekt mot honom
Citera
2013-10-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harvey.dent
Hans Rosenfeldt var ju med och skrev Rederiet. Jag antar att vi fick en blinkning till det i förra avsnittet då socbruden som tog hand om Linus hade namnet Andrea Melin (kapten bl.a)
Well spotted! Tror inte många uppfattade det (verkligen inte undertecknad). Stilpoäng för såna finesser!
Citera
2013-10-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Jag var skitnervös när fuck up-polisen följde efter den där halv alkoholiserade spelmissbrukaren. Trodde hela tiden att nu skiter det sig, nu får vi se Rasmus dö här. Så jävla nervigt. Som tur var fick han ju bara en "utskällning" från Saga.

Undrar hur det löser sig med Saga och djurmaskterroristerna, hon kan ju knappast bli kidnappad -- ska de frita henne då eller?
Nån typ av hot blir det väl då. Både hon och Martin verkar alltså ha blivit hotade nu, för att de ska lämna utredningen får man förmoda? Ingen i den här tråden tror väl att det är nån större risk...
Citera
2013-10-24, 21:18
Medlem
Haha, hittade ett blogginlägg om denna scen

http://gotiskaklubben.wordpress.com/2013/10/21/saga-noren-sa-du-berattar-for-oss-att-du-jobbar/
Citera
2013-10-24, 23:37
Medlem
Blev tagen på sängen av scenen där Saga nästan tårögd berättar för Martin att hon just blivit sårad. fantastisk scen, underbart spelad.

Rasmus är en hal jäkel dock. Visst har han rätt i att han kanske inte borde bli anmält, men hans jävla stolthet gör det omöjligt för honom att fatta att han faktiskt gjort fel. Han kommer flippa, eller vara wreckless vilket kommer kosta honom eller någon annan livet. Kan nog inte se något annat för den karaktären.

Sedan har jag ett par frågor.
1) i första säsongen klargör Saga att Sverige använder specialutbildad förhörspersonal, men några sådana personer har inte setts till alls i förhörsrummen utan bara huvudkaraktärerna - var tog den detaljen vägen?

2) både Saga och Martin var beväpnade när de gick in i den kidnappade kvinnans hus, borde inte en av dem varit obeväpnad pga de ständigt påminnande reglerna för respektive land?
Citera
2013-10-25, 01:13
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machomachoman
2) både Saga och Martin var beväpnade när de gick in i den kidnappade kvinnans hus, borde inte en av dem varit obeväpnad pga de ständigt påminnande reglerna för respektive land?

I första säsongen så löste de saken vid ett tillfälle på så vis att Martin hade en "extrapistol" i bilen som han lånade ut (högst illegalt förmodar jag). Men i scenen du beskriver så vet jag inte, kanske hade en av dem fått låna en pistol av polisen i det landet? Vet inte om det är lagenligt att göra så dock...
Citera
2013-10-27, 17:59
Medlem
tunnsomlufts avatar
jag e frälst. är på avsnitt 9 från första säsongen.
puss!!!!
Citera
2013-10-27, 18:10
Medlem
tunnsomlufts avatar
jag kan inte läsa några inlägg i tråden för vill inte att ngt avslöjas. iaf har jag funderat en del på martins son och han är ju helt klart äldre än 18, och han kan inte vara neutral i ansiktet utan han flinar, ler och har saker för sig hela tiden. ungefär som jag.
martin är härlig, saga med. och han svenska polismannen ....hans?
mycket glad att jag bestämde mig för att kolla på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in