Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-12, 22:24
Medlem
Fokuserar alltmer på hur hon är som kriminalare och där är hon noggrann med att försöka göra på rätt sätt, inget fel i det. Fler borde hålla bättre på de ibland oskrivna regler som gäller som kriminalare eller polis. Sedan fick ju Martin en spark i veka livet och då frågar Saga rakt ut hur det är med pungen, hennes typiska sätt att inte linda in frågor i omformuleringar. Hon var ju orolig att hon inte hade agerat på rätt sätt när de konfronterades med gärningsmannen.

Som vanligt i sådana här serier så hinner de nästan fram för att rädda offret och nästan fånga gärningsmannen som dock kommer undan och vi vet fortfarande inte vem det handlar om? Nästa avsnitt skulle fokusera på hur psykvården bara är "en klapp på huvudet och en tablett", så då ger sig väl gärningsmannen in på psyket och dödar eller tillfångatar en störd person där kanske.

Serien är mycket bra och det är bra att man fortfarande inte har klart för sig vem det rör sig om, vem som är gärningsmannen. När han gick ut ur lokalen tyckte jag att det kanske kan vara Stefan Lindberg ändå, men troligen är det någon annan.
Citera
2011-10-12, 22:32
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Serien är mycket bra och det är bra att man fortfarande inte har klart för sig vem det rör sig om, vem som är gärningsmannen. När han gick ut ur lokalen tyckte jag att det kanske kan vara Stefan Lindberg ändå, men troligen är det någon annan.

Men Stefan Lindberg stod väl i Malmö och tittade på bron samtidigt som det första brottet begicks i första avsnittet? Eller missuppfattade jag det.

Känns som mer än en gärningsman..
Citera
2011-10-12, 22:58
Medlem
Killen i lägenheten som fick svärdet har lätt något att göra med morden. Eller kommer han mörda för han e manipulerad av mördaren som vill visa något om psykvården.

Bra avsnitt iallafall
Citera
2011-10-12, 23:06
Medlem
sfrges avatar
Jag måste erkänna att jag gillar den här serien..Lite kul med alla skumma karaktärer..
Samurajkillen i lägenheten.. Krepper i 70-tals mundering..
T.o.m Saga börjar ju bli rätt skön också. Skrattade faktist när dom där fyra högdjuren satt inne på stationen och Saga säger helt ärligt: "Ni är ju alla fyra kända för att lägga pengar på hög och ni har ju inget socialt engagemang alls"

Kasst skådespeleri emellanåt, visst men dock underhållande...
Citera
2011-10-12, 23:31
Medlem
Nu börjar det hända saker. Stefan Lindberg ligger ju rätt pyrt till. Han dyker upp på stället (härbärget?) som Björn signalerade fram. I det förra avsnittet smiter han i ett förråd på sjukhuset och sen sitter Björn kopplad till medicinsk utrustning som tappar honom på blod. Dock känns det alldeles för upplagt för att det skulle kunna vara Stefan.

Lasse a.k.a Te-killen är uppenbarligen inte stabil någonstans och fem spänn på att gärningsmannen är mästaren vid namn "Ingen". Den där unga tjejen hittade ju en dosett med piller i och då nästa avsnitt tydligen skall handla om gärningsmannens syn på psykvården så är det väl tänkbart att Lasse kommer göra något väldigt dumt med det där svärdet.

Men varför i hela fridens namn har den där danskan peruk? Har tyckt under varje avsnitt att det varit något knepigt med hennes hår.
Citera
2011-10-13, 01:20
Medlem
Mycket bra serie.

Fast större delen av er är sämre på att finna mördaren.

Det är aftonpostenassistenten, mannen med långt hår, som är mördaren.
Citera
2011-10-13, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danw
Mycket bra serie.

Fast större delen av er är sämre på att finna mördaren.

Det är aftonpostenassistenten, mannen med långt hår, som är mördaren.

Utveckla..?
Citera
2011-10-13, 08:50
Medlem
Assistenten på Aftonposten kan det förstås vara, även om jag tyckte han var med på redaktionen när Ferbé fick ett av GM:s meddelanden skickade till sig.

Varför sköt inte insatsstyrkan GM utan istället fick de manfall i styrkan. Varför sköt inte GM varken Saga eller Martin? Förmodligen för det inte var ett av hans uppsatta problem och han ville inte ställa till med för mycket nya problem.

Lasse är onekligen väldigt märklig till sin person. Men tror han är för märklig för att kunna vara gärningsmannen.

Saga utvecklas helt klart till en karaktär man kan gilla. Hon vill helst hålla sig till de regler som finns, de ska inte gå in före insatsstyrkan, hon blev orolig att hon gjort fel när hon fokuserade på offret istället för att skydda henne och Martin från GM. Hon vågade inte skjuta för att hon då kände att hon gjorde för mycket fel, kombinerat med att hon inte hann tänka på att göra det.

GM var ju väldigt smidig när han sprang över taket. Svårt att tro att varken assistenten på Aftonposten eller Stefan Lindberg är så smidiga. Han var ganska lång, men inte uppseendeväckande lång heller.

Gåtfullheten runt serien är stor. Verkar ju som att Martin hade aningar om vem det var de mötte som han berättade för Saga och Hans. Kanske är någon av de typerna han mötte i Danmark när han även mötte Stefan Lindberg, som finns som en skugga genom serien uppenbarligen. Precis som Christer Pettersson funnits som en skugga genom Palmemordet, i båda fallen är de inte gärningsmännen.

Psykvårdens brister i nästa avsnitt då. Antingen är det Lasse som skadar eller dödar tjejen, eller så är GM ute efter Lasse. Någon som är släkt med Lasse och vill hämnas för att han blivit som han blivit.

"Ingen" är ju helt klart inte just "ingen". Han är konstig, Lasse, kallar någon för "Ingen". Han visste ju att han hade gått ut precis.

För övrigt, Björn som blev GMs offer som de inte hann rädda livet på, spelas av en som heter Morten Suurballe, tycker man får tillåta sig att kalla det namnet för lite komiskt.
Senast redigerad av Stockholmspanarn 2011-10-13 kl. 09:29.
Citera
2011-10-13, 11:12
Medlem
Bra avsnitt, även om frågorna hela tiden blir fler än svaren. Nu har dom dessutom inkluderat ännu fler karaktärer i form av den danska polisen vars kolleger misshandlade en gripen.

Jag trodde i förra avsnittet att Lasse, aka Té-killen, skulle vara mer av en otäck sexförövare. Istället är han uppenbarligen helt knäpp i bollen. Jag skulle då inte återvända till den lägenheten för allt i världen. Nästa dag glömmer han väl bort vem tjejen är igen och hugger ner henne med svärdet. Jag tror som många i av er att snubben är psykiskt sjuk och att det kanske är mördaren som skickat honom svärdet? Möjligt att Lasse blivit utsläppt från nåt psyksjukhus fasten han fortfarande är knäpp och att mördaren vill statuera exempel med detta. Att tjejen bor där har mördaren dock inte räknat med, och vi vet ju att hans svaga punkt är oväntade händelser som spräcker hans planer.

Saga är för skön med sitt regelorienterade och socialt handikappade sätt. Jag antar att hon när hon snackade med Martins fru egentligen mest ville veta om han snackat nåt om henne, t.ex. sagt nåt dåligt, men fick det istället att låta som om dom hade en affär eller nåt och att hon nojade över att bli upptäckt Sättet hon resonerar angående konfrontationen med GM är också rätt typiskt henne: dvs att refera till handboken och att skydda kollegan/säkra målet hade samma prioritetsgrad där.

Dock märker jag att dom kanske tonat ner hennes egenhet något. Det är väl ok att hon inte är för annorlunda, men jag hoppas dom inte gör henne för "vanlig" heller. En sak som jag gillar är just hennes raka sätt ("hur är det med pungen", "vill du ha sex med mig?", "ni lägger ju pengar på hög", osv) och det bör hon fortsätta med enligt mig.

Och jag undrar också varför danskan bär peruk?
Senast redigerad av griffen 2011-10-13 kl. 11:18.
Citera
2011-10-13, 11:24
Medlem
Coolcittes avatar
Tycker hela serien spårade ur igår när det visade sig att gärningsmannen var någon sorts ninja som obehindrat tog sig förbi två kriminalare och en hel insatsstyrka. Nog för att insatsstyrkan inte är några ninjor dom heller, men att de inte klarade av en ensam kille är bara patetiskt och overkligt.

Den där tjejen som bråkat med sin morsa verkar för övrigt vara helt dum i huvudet. Inte en chans att en normal människa hade stannat i den lägenheten och tyckt att killen där "var konstig, men på ett bra sätt". Hela han är ju otäck och oberäknelig och lägenheten ser ut som ett sjukhus eller liknande.

Killen som spelar den där journalisten är för övrigt en helt otroligt dålig skådis. Han klarar inte av att leverera en replik utan att det låter onaturligt. Och vad är grejen med munhuggandet med den där andra journalisten som verkar beundra honom? Vem hade suttit och hållit på så på en arbetsplats? "Åh, vad bra du var, jag menar det verkligen". Han blir ju förnedrad hela tiden så varför fortsätter han att smöra?
Citera
2011-10-13, 11:27
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
OBS. Spoilervarning för den som inte sett serien!

Citera
2011-10-13, 15:36
Medlem
Om man läser vad hemsidan för serien avslöjar inför nästa avsnitt kommer några blodiga attentat ske i Malmö och Köpenhamn och en tonårstjej som rymt hemifrån och förmodligen sett gärningsmannen blir kontaktad av poliserna. Då har ni nog rätt, GM kommer gå loss med svärd. Men vilka ger han sig på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in