Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-10-06, 20:57
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atkinson
Ser att väldigt många, i klassisk svensk anda, fokuserar på det negativa. Men till er som inte gillar serien. Varför tittar ni?
Man kanske är intresserad, fast man har vissa invändningar.
Citat:
Att vissa karaktärer (ex. Saga) har skarpa personlighetsdrag är väl inte konstigare än att bilar sprängs och folk flyger bakåt när de skjuts ner. Det är fiktion, inte dokumentär.
Trovärdigheten i filmer o dyl blir väldigt ofta utsatt för granskning och diskussion. I detta fall har ju upphovsmännen tagit en risk med att ge karaktären Saga en väldigt säregen personlighet.
Citera
2011-10-06, 20:59
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ser att väldigt många, i klassisk svensk anda, fokuserar på det negativa. Men till er som inte gillar serien. Varför tittar ni?

Det ska sägas att jag har ett rätt nördigt akademiskt intresse för svenska kriminaldrama på film och TV. Jag ser i princip allt, även de urusla Maria Wern-filmerna.
Citera
2011-10-06, 22:13
Medlem
Citat:

En stor anledning till att jag började titta på serien är för att jag bor i Malmö och det var kul med igenkänningsfaktorn. Sen efter första avsnittet var jag fast. Dock så har det stört helhetsintrycket lite, var nämligen inne på seriens hemsida på svt.se och där finns det ett persongalleri, en karta med olika platser som varit viktiga hittills och den infon som framkommit om gärningsmannen. Och just det med kartan pajar lite för mig för bland annat Aftonpostens lokaler som i verkligheten ligger mellan Centralen och Västra Hamnen men enligt kartan på hemsidan så markeras den ligga någonstans i närheten av Drottninggatan. Egentligen är det inget större att gnälla över, men det är ändå nåt som stör mig lite.

Citat:
Jag noterar att dom varje avsnitt har ägnat åtminstone en scen åt Kim Bodnias problem med den dataspelande sonen. Är detta enbart för att ge djup åt hans karaktär/utforska hans privatliv eller tror ni detta kommer leda till något mer konkret?

I ordväxlingen mellan Martin och sonen så säger sonen att mördaren har rätt, så kanske kan det komma att bli en del konflikter där att Martins son sympatiserar med en mördare som Martin försöker ta fast?
Citera
2011-10-06, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Man kanske är intresserad, fast man har vissa invändningar.
Det köper jag.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Trovärdigheten i filmer o dyl blir väldigt ofta utsatt för granskning och diskussion. I detta fall har ju upphovsmännen tagit en risk med att ge karaktären Saga en väldigt säregen personlighet.
För någon som är insatt i ämnet, ex. har diagnosen Asperger, framstår kanske Sagas karaktär som överdriven. Men om karaktärsdragen blir allt för sofistikerade så kommer den överväldigande majoriteten, alla som inte har koll på bokstavs-diagnoserna, inte förstå att hon är konstig/udda. Man förstärker allt för att det inte ska gå att missförstå karaktärerna. Sedan får det givetvis inte gå in absurdum.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det ska sägas att jag har ett rätt nördigt akademiskt intresse för svenska kriminaldrama på film och TV. Jag ser i princip allt, även de urusla Maria Wern-filmerna.
OK. Det förklarar saker och ting. Jag tycker att den här serien håller hög klass, i ett svenskproducerat perspektiv. Senast jag såg något i samma klass var när miniserien "Graven" gick. Alltid skönt med något nytt och oförutsägbart. Beck & Wallander kan man ju utan och innan.

Citat:
Ursprungligen postat av utnyttjat
En stor anledning till att jag började titta på serien är för att jag bor i Malmö och det var kul med igenkänningsfaktorn. Sen efter första avsnittet var jag fast. Dock så har det stört helhetsintrycket lite, var nämligen inne på seriens hemsida på svt.se och där finns det ett persongalleri, en karta med olika platser som varit viktiga hittills och den infon som framkommit om gärningsmannen. Och just det med kartan pajar lite för mig för bland annat Aftonpostens lokaler som i verkligheten ligger mellan Centralen och Västra Hamnen men enligt kartan på hemsidan så markeras den ligga någonstans i närheten av Drottninggatan. Egentligen är det inget större att gnälla över, men det är ändå nåt som stör mig lite.
OK. Det är i alla fall inget vi i fjollträsk lägger märke till.
Däremot la jag märke till att flera karaktärer talar rikssvenska, trots att allt utspelas i Skåne/Danmark. Men det är väl för att tv-tittarna ska höra/förstå vad dem säger.
Senast redigerad av Atkinson 2011-10-06 kl. 22:30.
Citera
2011-10-07, 11:56
Medlem
Serien är överlag väldigt bra gjord och bra historia där vi inte fått klart för oss vem som utför de här väldigt utstuderade dåden. Roligt när Saga presenterade sin kollega som Martin Röde, varvid Martin försökte få en diagnos över Saga och fick att hon hade härskarteknik. Replikerna blir ju lite tillspetsade och mer konkreta när Saga säger de. Det är kanske de omkring henne som har problem om de inte klarar av en kvinna som pratar i konkreta ord och fakta? Hon säger vad hon tycker och vad hon vill, gör vad hon tycker är rätt även om det inverkar på hennes omgivning.

Såg ni något av gärningsmannen i bilen innan han sköt elpistol mot den hemlöse mannen och band fast honom? Jag försökte spara en skärmbild och ljussätta den mer men såklart hade han antingen mask eller något över ansiktet. Tyvärr kommer den hemlöse avlida, eftersom affärsmännen högst troligt inte betalar de pengar som gärningsmannen kräver. Då kommer det på ett grymt sätt visas hur mycket priset på en människas liv är, när det handlar om en mindre bemedlad.

Man får helt enkelt försöka tänka ut vilka personer i handlingen som kan ha någon anledning att sätta igång en sådan utpressningsliknande lek med polisen och peka på samhällets oskrivna regler.
Citera
2011-10-08, 00:49
Medlem
Citat:
OK. Det är i alla fall inget vi i fjollträsk lägger märke till.
Däremot la jag märke till att flera karaktärer talar rikssvenska, trots att allt utspelas i Skåne/Danmark. Men det är väl för att tv-tittarna ska höra/förstå vad dem säger.

Nej det är ju som sagt en skitsak egentligen. För vad jag kan minnas så har de aldrig sagt något om specifikt platser i Malmö eller Köpenhamn i serien så här långt. Alltså inga gatunamn eller stadsdelar. Eller så är det jag som inte varit uppmärksam.

Ingen som har listat ut vad den hemlöse mannen signalerar med morse i slutet av det senaste avsnittet?
Citera
2011-10-08, 16:59
Medlem
petardylovers avatar
Martins son kanske? Han verkar också skum. Dock inte i slutet av senaste avsnittet.

Men thé killen ser äcklig ut. Säkert pedofil.
Citera
2011-10-08, 17:50
Medlem
Mördaren syntes ju i bilen innan han sköt den hemlösa med elpistolen och satte honom fast i stolen för att börja tappa honom på blod, vilken vidrig snubbe han är alltså, gärningsmannen. Visserligen pekar han på sanningar om samhällsstrukturer och oskrivna regler som följs där utsatta personer anses mindre värda etc. Man såg inte något speciellt av mördaren i bilen egentligen, men jag tyckte man kunde skymta att han verkade rätt lång. Martins son är ju onekligen lite skum, vilket gäller många i serien. Men att han skulle vara gärningsmannen är lite väl magstarkt. Han verkar ju mest sitta vid sin dator och det skulle ju kunna innebära att det är han som skickar meddelandena till Daniel Ferbé, teoretiskt. I teorin kan han vara GM.

Tekillen verkar också skum, han är en teoretisk gärningsman också han, men då måste det framkomma mer information om vem han egentligen är. Varför gick tjejen hem till honom och verkade känna till honom eftersom hon gick med in. Undrar om han utsätter tjejen för något övergrepp för att verkligen göra handlingen än mer störd?

Tror det dröjer några avsnitt till innan historien börjar vända mot en lösning, då vi får mer beskrivning av olika personers förehavanden. De har ju tagit till rejält med tio entimmesavsnitt om ett och samma huvudfall, så mycket obehagligheter kommer nog hända innan det närmar sig en upplösning. Kommer man få träffa affärsmännen som troligen inte kommer betala ut gärningsmannens kravsumma för att låta den hemlöse mannen leva? Det borde inte få bli så mycket krångligare än det är vid det här laget, utan man borde snart komma närmare vem gärningsmannen måste vara. Spåra röster, rena röster för att ta bort eventuella röstförvrängningar går att göra med dagens teknik. Tar de till sådana lösningar tror ni?

Vi får försöka väga ihop det vi fått veta och se vem som kan tänkas ha motiv till att utföra de bestialiska morden. Tror kanske att gärningsmannen har personligt motiv också förutom att han vill visa på fem samhällsproblem. Att han hade anledning att döda såväl kommunpolitikern som den prostituerade som han placerade på bron. Men då blir det extremt krångligt, både ett personligt motiv och det motiv han angett om de fem sanningarna om samhällets oskrivna regler.
Citera
2011-10-08, 20:23
Medlem
ss fluortantens avatar
Suverän serie faktiskt. Saga päminner starkt om Bones
Citera
2011-10-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petardylover
Martins son kanske? Han verkar också skum. Dock inte i slutet av senaste avsnittet.

Men thé killen ser äcklig ut. Säkert pedofil.

Menar du som möjlig mördare? Är han inte lite för ung för det?

Tekillen ser verkar som andra skrivit rätt skum. Dessutom gick han ju och låste dörren när hon sade att hon stuckit hemifrån. Dessutom bor han i en lägenhet som är helt tom förutom en säng och på diskbänken har han massa flaskor med vatten (vätskan är i alla fall genomskinlig).

En annan skum karaktär är ju socialarbetaren Stefan och han är också den som i mina ögon är mest misstänkt. Han har ju uppenbarligen upplevt en del saker, fosterhem t.ex. Även det där ärret han hade på armen (likadant som hans syster har) verkar ju ha någon Sen har han nog mött en del livsöden i sitt arbete. Dessutom säger han ju till Martin och Saga "Jag hade en del saker att ta hand om" när de frågade var han hade varit innan. Dock har ju mördaren i telefonsamtalen med Daniel Ferbé pratat danska, kanske är det bara en skenmanöver. Nu är det ju säkert så att Stefan inte är mördaren, tror som Stockholmspanarn skrev att vi inte har sett mördaren än och det kommer nog gå några avsnitt innan det sker.
Senast redigerad av utnyttjat 2011-10-10 kl. 00:10.
Citera
2011-10-10, 00:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
I första avsnittet så tänkte jag att det inte var någon höjdare och det där med saga och att hon vägrade släppa fram ambulansen kändes enbart dumt. Monologerna var styltiga.

Dock blir det ju bara bättre och bättre, visst retar jag fortfrande upp mig på Sagas jävla aspie sätt. Monologerna har dock blivit bättre, kanske för att man bara såg hennes jobbiga sätt i början och därför störda sig på allt hon sa och hur hon sa det.

Tekillen är oerhört skum, men det är alldeldes för simpelt att han ska vara mödaren likaså socialarbetaren. Dock är det förmodligen bara en skenmanöver att gm pratar danska, precis som den inspelade monologen var.

Någon som kunda läsa med vem och vad Martins son chattade om i senaste avsnittet?
Citera
2011-10-10, 04:01
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Någon som vet vad intro låten heter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in