Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Man kanske är intresserad, fast man har vissa invändningar.
Det köper jag.
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Trovärdigheten i filmer o dyl blir väldigt ofta utsatt för granskning och diskussion. I detta fall har ju upphovsmännen tagit en risk med att ge karaktären Saga en väldigt säregen personlighet.
För någon som är insatt i ämnet, ex. har diagnosen Asperger, framstår kanske Sagas karaktär som överdriven. Men om karaktärsdragen blir allt för sofistikerade så kommer den överväldigande majoriteten, alla som inte har koll på bokstavs-diagnoserna, inte förstå att hon är konstig/udda. Man förstärker allt för att det inte ska gå att missförstå karaktärerna. Sedan får det givetvis inte gå in absurdum.
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det ska sägas att jag har ett rätt nördigt akademiskt intresse för svenska kriminaldrama på film och TV. Jag ser i princip allt, även de urusla Maria Wern-filmerna.
OK. Det förklarar saker och ting. Jag tycker att den här serien håller hög klass, i ett svenskproducerat perspektiv. Senast jag såg något i samma klass var när miniserien "Graven" gick. Alltid skönt med något nytt och oförutsägbart. Beck & Wallander kan man ju utan och innan.
Citat:
Ursprungligen postat av utnyttjat
En stor anledning till att jag började titta på serien är för att jag bor i Malmö och det var kul med igenkänningsfaktorn. Sen efter första avsnittet var jag fast. Dock så har det stört helhetsintrycket lite, var nämligen inne på seriens hemsida på svt.se och där finns det ett persongalleri, en karta med olika platser som varit viktiga hittills och den infon som framkommit om gärningsmannen. Och just det med kartan pajar lite för mig för bland annat Aftonpostens lokaler som i verkligheten ligger mellan Centralen och Västra Hamnen men enligt kartan på hemsidan så markeras den ligga någonstans i närheten av Drottninggatan. Egentligen är det inget större att gnälla över, men det är ändå nåt som stör mig lite.
OK. Det är i alla fall inget vi i fjollträsk lägger märke till.
Däremot la jag märke till att flera karaktärer talar rikssvenska, trots att allt utspelas i Skåne/Danmark. Men det är väl för att tv-tittarna ska höra/förstå vad dem säger.