Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-10-27, 13:44
Medlem
Rifter666s avatar
Min personliga gissning är att vi inte sett mördaren ännu eller kanske bara snabbt.

Vad tror vi om nån i polisgruppen som jobbar med fallet då? Finns väl nån kille där som knappt fått utrymme.
Citera
2011-10-27, 14:52
Medlem
viking76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Min personliga gissning är att vi inte sett mördaren ännu eller kanske bara snabbt.

Vad tror vi om nån i polisgruppen som jobbar med fallet då? Finns väl nån kille där som knappt fått utrymme.

Jag tror att någon, antingen den danska eller svenska polischefen kan vara inblandad på något sätt.
Citera
2011-10-27, 17:22
Medlem
Charles26s avatar
Jag reagerade på att den mörkhåriga sjuksystern gick runt och såg lite lurig ut i blicken och funderar över om det inte är samma brud som var älskarinna till fastighetsägaren som var gift med kvinnan i peruk? Pundartjejen som plötsligt vaknade upp på slutet såg ju helt vettskrämd ut när sjuksystern kom in.
Citera
2011-10-27, 18:18
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
GM menar ju att Saga med hennes intelligens borde lista ut vem det rör sig om snart. Den danska rösten som talar är knappast Åke, men Åke kan vara den som utför gärningarna på uppdrag av den danska uppdragsgivaren.
Nja, det han sa var att hon borde kunna lista ut hur han visste att polisen ville ha tag på Anja Björk.
Citera
2011-10-27, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Att Henning frigavs var ju inte planerat,först tänkte han klappa till honom
med järnröret men förmådde inte,sedan kom pappan och han ville ju att
Henning skulle friges. Hur kunde den förklädda polisen veta att Henning
skulle komma ut, det var ju inte planerat utan en tillfällighet.
Han kan ju
inte ha stått där dygnet runt och vakta???????????
Polisen som sköt Henning var lång och smal. Hoppas det inte bara
kommer in en ny karaktär från sidan,som inte varit med tidigare!?

Just det, hur kunde han veta det?
Någon lämnade ju in i butiken ett kuvert med nyckeln till förrådet där han satt. Denne någon torde väl vara mördaren som också låst in Henning där. Mördaren kunde ju inte i förväg veta hur Hennings öde skulle bli, att han skulle bli utsläppt vid en viss tidspunkt. Mysko.
Citera
2011-10-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Just det, hur kunde han veta det?
Någon lämnade ju in i butiken ett kuvert med nyckeln till förrådet där han satt. Denne någon torde väl vara mördaren som också låst in Henning där. Mördaren kunde ju inte i förväg veta hur Hennings öde skulle bli, att han skulle bli utsläppt vid en viss tidspunkt. Mysko.

Saga nämner att mördaren sannolikt måste ha hållt sig i närheten för att kunna avrätta Henning ifall han skulle bli frisläppt. Låter som en tålmodig typ med andra ord eftersom Henning väl satt där i åtskilliga timmar?
Citera
2011-10-27, 22:40
Medlem
En person brukar skymta förbi inne på stationen hos malmöpolisen i avvikande klädsel: grön luvtröja, vit luvtröja, tyckte mej se ngn mössa med döskalle, verkar skumt. Min gissning en GM finns inom malmöpolisen men är ej ensam... ( En kvinna med röd luvtröja gav drogerna till journalisten, hmm)
Citera
2011-10-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoAnn
Tack för info!

Jag visste väl att Martin och Charlotte kände varandra sen tidigare!! Det såg man så tydligt när han strök henne på kinden och hon tog av sig peruken. Jag tror till och med att dom kan ha ett gemensamt barn eller något sådant tillbaka i historien.

Jag har tänkt i samma banor och fått för mig att det är hans förra fru, dvs Augusts mor. Antagligen tog det slut för att han var otrogen. Nu har han varit otrogen igen, mot sin nya fru, med den gamla. Det var framförallt hennes fråga/kommentar om hur det känns att vara otrogen, i kombination med ömheten när han strök henne över kinden som gav mig den idén. Ska bli intressant att se om det stämmer, eller om det är helt fel.
Citera
2011-10-28, 10:00
Medlem
Först ska jag säga att det är väldigt intressant och givande för när vi ska se fortsättningen av serien att vi kan ha en konstruktiv diskussion om det vi sett och tyckt oss se under seriens gång hittills. Bra om vi kan låta bli att dumförklara våra olika teorier om händelseförloppet. Jag tycker ni är inne på något rätt viktigt med Charlotte Söringer och Martins relation. De kan mycket väl vara Augusts föräldrar.

Så här har jag grundat på en teori för att försöka få till ett sammanhängande motiv till att just de offren som mördaren tagit blev hans offer.

Jag tror att alla offren har samband med samma händelse som också ledde till Sagas systers död 15 år tidigare. Eventuellt kan även Saga varit medveten om den härvan och att hennes syster var med i den och gick ner sig och tog livet av sig. Stefans syster kan också funnits med i samma härvan.

Eftersom profilgruppen beskrev GM på ett sätt som så start påminde om Saga Noréns personlighet så tror jag de är syskon eller nära släkt. Varför kunde GM ringa till Saga trots att Martin hade flyttat om simkorten mellan Ferbés och Sagas mobiler? Jo, han bör kunna Sagas och Ferbés respektive nummer.

Finns vissa tveksamheter runt den gissningen om släktskapet från min sida, varför är Saga så tyst om ifall hon har en bror? Hon var ju säker på att Anja inte hade ritat av Stefan Lindberg innan hon dog. Vet hon redan vem GM är men inte vill namnge en bror? Vet hon i sådant fall vad det troliga motivet är? Är Åke och Saga syskon? Har Åke en annan anhörig (om Saga inte är syster till Åke) som också fanns med i härvan där Sagas syster fanns med och hämnas denne istället? GM känner till Saga Noréns systers självmord (Åke skulle ju kunna rapporterat om det i tidningen exempelvis och därigenom lärt sig vem Saga var också).

Saga Noréns systers självmord genom att hoppa framför tåget 15 år tidigare berodde på att hon varit med om något. Jag tror att alla offren har något med samma händelse eller följd av händelser att göra, alternativt är anhörig till någon som var med vid händelsen.

Jag tror att de första två offren som lades på bron var kommunpolitikern vars man medverkade i härvan (prostitution typ), det andra offret var ju en prostituerad enligt GM så hon utnyttjades i härvan.

Björn Rasmussen, den hemlöse mannen som han tappade på blod och krävde lösensumma för att släppa, symboliserade nog att GM har en anhörig som också var hemlös. Alternativet förstås att han också fanns med i samma härva som nu börjar växa sig rätt stor!

Psykiatern som Lasse dödar med samurajsvärdet var samma person som hanterade Sagas och GM:s syster men som GM ansåg misslyckades med sitt arbete då systern tog sitt liv. GM valde att låta Lasse döda honom för att han skulle få svårt att komma åt offret annars.

Jag är inne på att Åke utför gärningarna efter ett personligt motiv. Antingen är han bror till Saga och hämnas för deras systers död som då berodde på ett hopkok av de fem problemen som GM tar upp. Den danska rösten presenterar problemen som ett sammanhang och Åke utför gärningarna enligt ett personligt motiv.

Henning skulle då också funnits med i härvan antingen som direkt inblandad i sexköp eller som en polis som inte brydde sig om att gripa in mot hallickarna. Därför sköt Åke Henning. Hur han visste att han skulle komma ut just där och då är lite oklart. Liksom om invandrarkillen och hans pappa också kan vara inblandade på ett hörn i och med deras ilska mot Henning.

I korthet alltså. Saga har en aning om vem GM är och dennes troliga motiv. Kan vara släkt eller rentav syskon med GM. Alla offren har att göra med samma händelse som går 15 år tillbaka i tiden. Stefan Lindberg har också med den händelsen att göra. Morden sker som en kraftfull hämndaktion mot de personer som GM anser ligger bakom systerns död (i situationen Saga och GM syskon). Den danska rösten är anlitad av Åke (som jag tror är GM) för att presentera vilka problem hans mord visar på i samhället.

En rätt lång redogörelse för en motivbild som är dubbelbottnad, dels generellt på samhällsproblem och dels personlig som hämnd för en händelse där alla offren på ett eller annat sätt var inblandade personligen. Det är mycket gissningar från min sida för att få till en motivbild som täcker in alla offren.

Om inte Åke är GM är min andrahandslösning att det är någon av de poliser (ex den längre polisen som muckade lite med Henning i ett tidigare avsnitt) som inte släpptes samtidigt med Henning. Huvudspåret dock Åke, en del på grund av rörelsemönstret sedan han skjutit Henning, påminner om Åke.

Nu har jag lämnat min redogörelse för hur jag tror det gått till. Räknar med att det kan räcka med ett avsnitt till innan hela teorin går att kasta.
Citera
2011-10-28, 14:01
Medlem
Constaits avatar
Haha, vad sjukt att se sig själv på tv ^^

Var Daniels kompis, som gav en tablett så att han däckade senare på dansgolvet
Citera
2011-10-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Nja, det han sa var att hon borde kunna lista ut hur han visste att polisen ville ha tag på Anja Björk.

Talar ju kanske för Anjas pappa?
Citera
2011-10-29, 07:48
Medlem
Möjligheten att Anton (Sagas älskare) är GM bör vara rätt liten. Skulle Anton heter då känt till vem Saga var när han såg henne på krogen, men när de hade haft sex så blev han överraskad när hon arbetade med ett makabert brottsfall och över vem hon var? Jag tycker det låter för långsökt och dessutom vore det märkligt skrivet om Saga som visar stort omdöme inom sitt yrke råkar gå till sängs med en massmördare. Visserligen bryter hon mot en del oskrivna regler och att råka gå till sängs med en gärningsman de spanar efter är en sådan oskriven regel. Talar för att det kan vara så. Det som också talar emot Anton som gärningsmannen är att han uppgav efternamnet till Saga när de sågs andra gången. Svårt att tro att gärningsmannen riskerar att uppge efternamn till någon han nu vet är kriminalpolis?

Jag försöker tänka ut sammanhängande motiv för såväl ett scenario där Åke är GM som där han inte är det. Kan det vara så att Åke endast är en kollega och kanske också knarkkompis till Ferbé? Åke och Saga är kanske inte släkt och Sagas systers självmord måste kanske inte ha med hela fallet att göra. Känns lite långsökt att Åke skulle fixa en dansk polisuniform och ställa ut en dansk polisbil i ödemarken. När Saga och Martin hittade Björn sittande bunden och sedan fick ett par smällar av GM, då hade han annan klädsel. Men GM känner till Saga och Martin och ville inte döda dem, vilket egentligen talar mest för dansk polis. Det är också så att det är flest av de lite märkliga typerna som är svenskar så för att väga upp det så kanske GM är dansk.

I sådant fall är det mest logiska att det är en dansk polis som hämnas på Henning och de övriga offren för att de orsakat honom skada på något sätt. Kanske den långa mannen som tryckte upp Henning mot väggen? Efter nästa avsnitt om likgiltighet inför barnarbete när GM ska vara klar med sina fem problem borde det börja gå att utesluta vissa personer som gärningsmän åtminstone och på det sättet rätt snabbt ringa in den som utfört hela brottskedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in