2014-08-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Kolla in valfritt program med Derren Brown så förklarar han.

Det finns mycket som han inte förklarar om jag kommer ihåg rätt. Kan du visa en Derren Brown förklaring på hur Pierre, som sällan kollar på personerna, kan få så detaljerade uppgifter som namn och det exakta årtalet mannen var född? Det borde finnas på Youtube i så fall.

Citat:
Terry Evans och andra medium ställer dessutom ledande frågor där det skenbart verkar som de vet exakt vad de ska fråga om. I själva verket väntar de på en positiv reaktion,när ingen sån kommer säger de ofta att "spöket skämtade" eller "think about it".

Jo men detta reagerar jag på, och blir bara irriterad på, och därför anser jag att bl.a. Terry Evans inte är bra, även om jag inte tror att han medvetet försöker lura andra. Fokusera på dom tre som jag angav istället.

Citat:
Självsuggestion är nog en stor del i det hela. Tänk dig själv att ha ett helt tv-team på besök med en djupt troende Giertz som bara vill göra "bra tv". Vem vet vad som klipps bort och vilken information medium inhämtar när frågor tas om när det t.ex blivit fel vitbalans,dålig kameravinkel,reflektioner av tv-teamet i speglar,micken syns.....

Nu är ju inte "tv-teamet i speglar,micken syns" något som prioriteras i programmet man ser ju hela kameramannen och kameran i helbild ofta.

Citat:
Påstår du att illusionister likt Derren Brown är förklädda medium som egentligen innehar "förmågan" att ta kontakt med "andevärlden"?

Ja jag har för mig att han inte avslöjar hur han gör med dom svåraste tricken, menar du att han har förklarat alla trick som han har gjort?

Citat:
Brown är tyvärr beviset på att alla tv-medium är bluff!

Nej jag har uppfattningen att han inte är öppen med allt, speciellt dom helt osannolika tricken, då säger han bara att även dessa trick handlar om samma sak, men det får vi aldrig veta.
Citera
2014-08-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baba.Sedo
Så om jag säger att jag har vingar och kan flyga, teleportera mig och skjuta spindelnät ur handlederna, jag kan bevisa det men inte just nu, det går bara ibland när jag är helt ensam, vad säger det dig då?

Ja helt krasst vetenskapligt kan man inte veta detta. Vetenskapen är objektiv, antingen går det att bevisa eller så går det inte att bevisa. Det går inte att bevisa att du inte har vingar och inte kan flyga, och inte kan teleportera dig och inte kan skjuta spindelnät ur handlederna.

Det går inte att bevisa att det inte går att läsa tankar.

Att det sedan är mer eller mindre troligt handlar inte om den strikta vetenskapen, utan då handlar om den subjektiva åsikten som människor har. Dessa åsikter kan mer eller mindre baseras på dom strikta vetenskapliga grunderna.

Sedan kan ju folk få konkreta bevis som att en sax hänger i luften, men att man ändå inte vill tro detta bevis, utan vill att spöket håller saxen i handen, då plötsligt är det bevis för personen.
Citera
2014-08-10, 16:06
Medlem
Citat:
Vet du hur många glappande radioapparater det finns därute vars ägare inte har en tanke på att "spöken" skulle ligga bakom på och avslaget,höjd volym,växlande våglängder mm.

Likadant är det med glappande lampor som ofta förekommer i programmet.
Ta dit en radioreparatör eller elektriker och fixa problemet istället för att blanda in ett medium!

Japp, jag är medveten om det.
Citera
2014-08-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast det har ju lagts fram gott om bevis för hur både cold reading och hot reading går till (exempelvis filmerna med Derren Brown). Att bevisa exakt vilken teknik som används vid vilka tillfällen är förstås svårare utan tillgång till det oklippta filmmaterialet.

Har du exempel på det i Youtube?
Citera
2014-08-10, 16:12
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns mycket som han inte förklarar om jag kommer ihåg rätt. Kan du visa en Derren Brown förklaring på hur Pierre, som sällan kollar på personerna, kan få så detaljerade uppgifter som namn och det exakta årtalet mannen var född? Det borde finnas på Youtube i så fall.

Pierre går av någon anledning ofta på toaletten med sin smartphone.
Det finns ett skitlarvigt klipp där Pierre kommer ut från någon avskild plats och som av en händelse nämner en tjejs mellan-namn. Metoden kallas hot reading,eller ren bluff på Svenska.

Derren får fram lika "svåråtkomlig" information som Pierre utan tekniska hjälpmedel,det räcker med att vara en bra människokännare samt bygga upp ett förtroende som gör att vederbörande blir imponerad och släpper alla spärrar och blir lika lätt att avläsa som en öppen bok.

Citat:
Jo men detta reagerar jag på, och blir bara irriterad på, och därför anser jag att bl.a. Terry Evans inte är bra, även om jag inte tror att han medvetet försöker lura andra. Fokusera på dom tre som jag angav istället.

Varför tar inte Giertz bort Evans om han är fejk? Hur kan hon ha missat vad du så uppenbart ser genom tv-rutan? Varför besudla ett "annars seriöst program" med en ren bluffmakare?

Citat:
Nu är ju inte "tv-teamet i speglar,micken syns" något som prioriteras i programmet man ser ju hela kameramannen och kameran i helbild ofta.

Exemplet var menat att visa att programmet givetvis är klippt och att därför frågorna tas om många gånger med nya chanser till att ställa ledande frågor och få en respons. Det förstod du mycket väl att jag menade! Du börjar väl inte bli osäker?

Citat:
Ja jag har för mig att han inte avslöjar hur han gör med dom svåraste tricken, menar du att han har förklarat alla trick som han har gjort?

Nej,jag menar att han avslöjat samtliga trick som bondfångarna i "Det okända" använder sig av.
Citera
2014-08-10, 16:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Har du exempel på det i Youtube?

Ett snabbt exempel:
http://youtu.be/7_pj1NUoOHo

Lite mer om hur medier bär sig åt:
http://youtu.be/kAhUYhDyuXM

En noggrannare förklaring:
http://youtu.be/faNDaCnCiFo
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-08-10 kl. 17:12.
Citera
2014-08-10, 16:43
Medlem
Citat:
Pierre går av någon anledning ofta på toaletten med sin smartphone.

Hur vet du det? Har du bevis på det eller är det Flashbackhörsägen?

Citat:
Det finns ett skitlarvigt klipp där Pierre kommer ut från någon avskild plats och som av en händelse nämner en tjejs mellan-namn. Metoden kallas hot reading,eller ren bluff på Svenska.

Vilket klipp är det?

Ja det är inte omöjligt att det är så, men då är han på toa väldigt ofta, för även i det avsnittet jag hänvisar till då får han mellan-namnet på kvinnan, men även namnet på en man och den exakta födelseåldern på morfadern i huset.

Kolla på avsnittet och se om Pierre går till toaletten eller annat som du märker.

Citat:
Derren får fram lika "svåråtkomlig" information som Pierre utan tekniska hjälpmedel,det räcker med att vara en bra människokännare samt bygga upp ett förtroende som gör att vederbörande blir imponerad och släpper alla spärrar och blir lika lätt att avläsa som en öppen bok.

Är detta vetenskapligt bevisat och upprepningsbart, detta bör rimligtvis andra kunna lära sig också om det bara handlar om olika tekniker. I princip så kanske man skulle kunna lära sig att få fram pinkoden hos någon och stjäla kreditkortet?

Citat:
Varför tar inte Giertz bort Evans om han är fejk? Hur kan hon ha missat vad du så uppenbart ser genom tv-rutan? Varför besudla ett "annars seriöst program" med en ren bluffmakare?

Jag sade inte att han var fejk, jag tror inte att han medvetet lurar någon, han är bara sämre på att höra demonerna. Om han skulle köra mer anden i glaset eller andra sätt för att få kontakt, så skulle han kanske bli bättre.

Citat:
Exemplet var menat att visa att programmet givetvis är klippt och att därför frågorna tas om många gånger med nya chanser till att ställa ledande frågor och få en respons. Det förstod du mycket väl att jag menade! Du börjar väl inte bli osäker?

Inte alls osäker, och jag svarade inte på det.

Citat:
Nej,jag menar att han avslöjat samtliga trick som bondfångarna i "Det okända" använder sig av.

Ok, då borde alla kunna lära sig detta. Kan du visa ett bra trick som jag kan lära mig?
Kan du visa hur Ben Hanlin kan läsa personers tankar och få fram pinkoden till mobiltelefonen? Derren har förmodligen gjort något liknande, visa mig hur Derren gör detta. Jag har kollat på hans program, men jag har inget minne av att han har visat hur detta går till.
Citera
2014-08-10, 16:57
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:
Ja helt krasst vetenskapligt kan man inte veta detta. Vetenskapen är objektiv, antingen går det att bevisa eller så går det inte att bevisa. Det går inte att bevisa att du inte har vingar och inte kan flyga, och inte kan teleportera dig och inte kan skjuta spindelnät ur handlederna.

Det går inte att bevisa att det inte går att läsa tankar.

Att det sedan är mer eller mindre troligt handlar inte om den strikta vetenskapen, utan då handlar om den subjektiva åsikten som människor har. Dessa åsikter kan mer eller mindre baseras på dom strikta vetenskapliga grunderna.

Sedan kan ju folk få konkreta bevis som att en sax hänger i luften, men att man ändå inte vill tro detta bevis, utan vill att spöket håller saxen i handen, då plötsligt är det bevis för personen.
Du förstod nog inte att jag va sarkastisk i inlägget med spöket laban:
1.Det skulle aldrig hända
2.Spöket laban är en seriefigur, inget riktigt "spöke"
3.Det går inte att bevisa att när jag tittar på en video på mtv med rihanna på min platt tv, så kan hon komma gående ut ur tvn och in i mitt vardagsrum och klä av sig naken och sätta sig gränsle över mig i soffan, men jag kan säga med all sannolikhet att det aldrig nånsin kommer kommer hända, varken mig, darren brown, pierre, dig eller någon annan för den delen.
Sen kan man ju tro vafan man vill om ingen kan bevisa att det aldrig skulle kunna hända.
Citera
2014-08-10, 17:06
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:

Vilket klipp är det?

Ja det är inte omöjligt att det är så, men då är han på toa väldigt ofta, för även i det avsnittet jag hänvisar till då får han mellan-namnet på kvinnan, men även namnet på en man och den exakta födelseåldern på morfadern i huset.

Kolla på avsnittet och se om Pierre går till toaletten eller annat som du märker.

Är detta vetenskapligt bevisat och upprepningsbart, detta bör rimligtvis andra kunna lära sig också om det bara handlar om olika tekniker. I princip så kanske man skulle kunna lära sig att få fram pinkoden hos någon och stjäla kreditkortet?

Jag sade inte att han var fejk, jag tror inte att han medvetet lurar någon, han är bara sämre på att höra demonerna. Om han skulle köra mer anden i glaset eller andra sätt för att få kontakt, så skulle han kanske bli bättre.

Inte alls osäker, och jag svarade inte på det.

Ok, då borde alla kunna lära sig detta. Kan du visa ett bra trick som jag kan lära mig?
Kan du visa hur Ben Hanlin kan läsa personers tankar och få fram pinkoden till mobiltelefonen? Derren har förmodligen gjort något liknande, visa mig hur Derren gör detta. Jag har kollat på hans program, men jag har inget minne av att han har visat hur detta går till.
Om programmet är en enda lång tagning, eller live, då kan du säga så.
Men vem säger att han inte går på toaletten 20ggr per hembesök utan att dom klipper bort det?
Hur kan du vara så naiv?
Citera
2014-08-10, 17:34
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:

Vilket klipp är det?

Det är ju information som du lätt kan få fram på förhand, eller genom en sökning med en smartphone under besöket.. Inget sensationellt på något som helst sätt..
Vet du adressen du är på, surfar du in på ratsit.se och voilá, du är nu ett medium som läser tankar.
Märker du inte att det finns så simpla logiska förklaringar, istället så verkar du tro blint på att det är paranormalt. Varför är du så envis om att det handlar om tankeläsning..
Börjar misstänka att du är ett så kallat medium, eller jobbar med produktionen av det okända.
Citera
2014-08-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baba.Sedo
Börjar misstänka att du är ett så kallat medium, eller jobbar med produktionen av det okända.

Du har stor fantasi för att vara någon som säger sig inte tro på fantasier.
Citera
2014-08-10, 18:03
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:
Du har stor fantasi för att vara någon som säger sig inte tro på fantasier.
Jag har fantasi självklart.. men förankrat i verkligheten.. som tydligen inte alla har..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in