2004-12-10, 21:54
Medlem
Jag lånar tråden och ställer en egen fråga, om man vill ha så mycket klocka som möjligt för pengarna (dvs. den skall kunna hänga med i ett bra tag), men betala så lite som möjligt för märket. Exempelvis, jag lägger gärna ut 10 000 för en klocka om jag vet att det är klocka för 10.000 jag får för pengarna, och inte klocka för 2 000 och betalar 8 000 för att den heter något trendigt. Kan tillägga att givetvis spelar garanti en viss roll och att det kan bidra till ett något "överpris", men i övrigt så vill jag inte betala för mer än själva klockan.

Hoppas detta inte är för mycket OT, jag ber om ursäkt i såfall. Men som sagt, finns det några märken som motsvarar de krav jag stält?
2004-12-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_only_of_me
Jag lånar tråden och ställer en egen fråga, om man vill ha så mycket klocka som möjligt för pengarna (dvs. den skall kunna hänga med i ett bra tag), men betala så lite som möjligt för märket. Exempelvis, jag lägger gärna ut 10 000 för en klocka om jag vet att det är klocka för 10.000 jag får för pengarna, och inte klocka för 2 000 och betalar 8 000 för att den heter något trendigt. Kan tillägga att givetvis spelar garanti en viss roll och att det kan bidra till ett något "överpris", men i övrigt så vill jag inte betala för mer än själva klockan.

Hoppas detta inte är för mycket OT, jag ber om ursäkt i såfall. Men som sagt, finns det några märken som motsvarar de krav jag stält?

Att hitta en klocka som kostar över 1000 kronor i tillverkning hör till ovanligheterna( då menar jag tillverkning och inte guld och diamanter).
Jag kan för lite för att peka på ett specifikt märke, men om du skall satsa pengar på en klocka, varför inte satsa på ett begagnat ur ?

Vill du köpa nytt och ha ett andrahandsvärde som är värt namnet skall du köpa chronometer.

Av märkena Breitling, TAGHeuer och Omega , som jag kan lite om så rekomenderar jag Omega, ur klocka för pengarna synpunkt.

Men det finns säkert folk som kan detta bättre än mig då jag endast sysslar med klockor på låg hobby nivå.
2004-12-10, 23:23
Medlem
Continental Ops avatar
lövtunnt herrur med läderarmband är min melodi.
Köpte en Tissot för 1500 för ett par år sen som paja efter typ två år, laga den på garantin ett par ggr men den bara stanna hela tiden. Idag är jag bitter och vill inte lägga pengar på sånt igen, tjacka nåt skit på uropenn för typ 500 som såg ungefär likadan ut som tissoten
2004-12-11, 04:55
Medlem
guldkorns avatar
Det jag funderar på är alla dessa klädesmärkesklockor som börjat dyka upp. Typ Gant, Armani, DKNY osv. Hur vet man vilken kvallité dessa egentligen håller? Kan tänka mig att företagen är hyfsat noga med att välja bra klocktillverkare att sammarbeta med. Samtidigt känns det jävligt onödigt att köpa en relativt billig klocka 500:- dyrare bara för att de bytt ut "Bennys klockor" mot "Fillipa K"...
2004-12-11, 11:07
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_only_of_me

För 10.000 skulle jag tro att du betalar för ett märke. Lägger du däremot till mellan fem och tio tusen får du en klocka som är av hög kvalité. Säg att du vill ha en "vanlig" klocka med lite högre kvalité då kan man ta ett exempel på en Tag Heuer Carrerra Classics (WV2115.FC6182), den har annonspiset 16.500 som jag tycker är fullt överkommligt.

guldkorn: Skulle gissa på att de har ett avtal med Swatch eller liknande leverantör som tillhandahåller urverket, så det är nog dugligt. Det som oftast kostar på de dyrare kvalitéets klockorna är testerna och kvalitetssäkringen av tillverkningsprocessen. Köper du en klocka i guld eller titan kommer även materialet att påverka priset, släng in lite stenar så är du uppe i en kvarts miljon eller så...
2004-12-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
För 10.000 skulle jag tro att du betalar för ett märke. Lägger du däremot till mellan fem och tio tusen får du en klocka som är av hög kvalité. Säg att du vill ha en "vanlig" klocka med lite högre kvalité då kan man ta ett exempel på en Tag Heuer Carrerra Classics (WV2115.FC6182), den har annonspiset 16.500 som jag tycker är fullt överkommligt.

Naturligtvis pröjsar man för märket, Och jag skulle inte lägga 16500 för TAGén som för övrigt är ett rekomenderat återförsäljar pris.

Hellre då en cosc certad klocka med lite andrahandsvärde,och " egen tillverkade verk".

Alltså, lägger man en hög med pengar på en klocka så handlar det om ungefär samma sak som att nån lägger 100 000 på en tv, men väljer ju sina intressen.

BTW, TAGén var riktigt snygg.
2004-12-11, 16:51
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man iblan´d
Naturligtvis pröjsar man för märket, Och jag skulle inte lägga 16500 för TAGén som för övrigt är ett rekomenderat återförsäljar pris.

Hellre då en cosc certad klocka med lite andrahandsvärde,och " egen tillverkade verk".

Alltså, lägger man en hög med pengar på en klocka så handlar det om ungefär samma sak som att nån lägger 100 000 på en tv, men väljer ju sina intressen.

BTW, TAGén var riktigt snygg.

Nja, det är som att lägga pengarna på en TV med 25 års garanti + att du får en klocka som troligen aldrig måste dras upp eller ställas om. Räcker med att du knallar runt med den och skakar den en gång i veckan tror jag... Sen kostar alltid märket en del men hela priset är inte märket. Ta vilken produkt som helst så betalar du någon del för den PR som görs för den. Armani, Disel och liknande klockor vet jag dock inget om kvalitéen på... tror dock att de dyrare har bättre kvalité.

Du kan få ett Quartsur från Tag Heuer som iofs behöver byta batterier, jag vet inte hur ofta, för 8.900:- (WK1110.BA0317 och WK1312.BA0313) dessa har oftast en väsentligt högre kvlité än de vanliga quartsur som finns. Personligen så tycker jag om själva ingenjörskonsten bakom ett ur som inte drar sig mer än ett par sekunder på att år och inte behöver bytas baterier på. Knalla in och titta på uren om du ör intresserad, men jag varnar för du fastnar ofta för ett dyrare ur
2004-12-11, 17:01
Medlem
ska man inte ha tjocka handleder för att visa upp klockan snyggt?
2004-12-11, 17:03
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Nja, det är som att lägga pengarna på en TV med 25 års garanti + att du får en klocka som troligen aldrig måste dras upp eller ställas om. Räcker med att du knallar runt med den och skakar den en gång i veckan tror jag... Sen kostar alltid märket en del men hela priset är inte märket. Ta vilken produkt som helst så betalar du någon del för den PR som görs för den. Armani, Disel och liknande klockor vet jag dock inget om kvalitéen på... tror dock att de dyrare har bättre kvalité.

Har själv en Crosswind som är chronocertad. Men man är givetvis tvungen att ställa även den en klocka med mekansikt urverk kan aldrig bli helt exakt. Har för mig att gränserna för att få cert ligger på mellan -2 till +1 sekund per dag i diff. Brukar ställa min varannan månad ungefär (den dras då även upp klarar ca 48 timmar om man inte använder den har jag för mig). Sedan så har du även en servicekostnad. Enligt urhandlare jag har pratat med så behöver man dock inte göra service förrän efter ca 10 år om klockan funkar som den ska (kul att få en servicebok med klockan dock).

Angående billigare klockor (Armani, DKNY o.s.v.) så ska tydligen CK ha bra urverk för prisklassen vet dock inte vilken tillverkare det är.
2004-12-11, 18:33
Medlem
Citat:

Du kan få ett Quartsur från Tag Heuer som iofs behöver byta batterier, jag vet inte hur ofta, för 8.900:- (WK1110.BA0317 och WK1312.BA0313) dessa har oftast en väsentligt högre kvlité än de vanliga quartsur som finns. Personligen så tycker jag om själva ingenjörskonsten bakom ett ur som inte drar sig mer än ett par sekunder på att år och inte behöver bytas baterier på. Knalla in och titta på uren om du ör intresserad, men jag varnar för du fastnar ofta för ett dyrare ur

Så här är det.

Cosc certningen garanterar +6/-4 sekunder per dygn då pratar vi om en nogranhet på 99,9977% ,

En vanligt icke certad kvarts ur ligger på +- 2 sekunder, ett certat kvartsur ligger på+-0,02 sekunder, nogranhet 99,9998%

Pratar vi ett normalt kronometer är nogranheten +- 10 sekunder
Min Sector kronometer drog sig 6-7 sekunder per dygn.Vad det gäller TAG´s kvartsur så betalar du mycket för märket, dessa klockor har jag för mig "vanliga" ETA verk.( det har jag läst, hittade ingen säker källa när jag sökte lite snabbt)Detta ju deras low end serie.......

El Zorro : Omega rekomenderar beroende på modell, användning, och miljö att men servar klockan var 4: år

Vad det gäller billigare klockor så sitter det" samma" verk i alla, från ETA,
Dom lite dyrare märken har faktiskt modifierade "verk" från samma tillverkare.
2004-12-11, 18:42
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man iblan´d

El Zorro : Omega rekomenderar beroende på modell, användning, och miljö att men servar klockan var 4: år

Jag hade för mig att det är fem år på min (inte Omega) men gick och frågade då sa dem till mig att om det inte var några problem med den så kan man vänta uppemot 10 år. Tycker att det borde ligga i deras eget intresse att man ska serva den så ofta som möjligt (det är trots allt någon tusenlapp de tjänar på det) men jag ska hör med en annan urmakare så att det inte går för lång tid.

Tack för infot om certifieringen kom tydligen ihåg lite fel om toleranserna.
2004-12-12, 12:33
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man iblan´d, klipp
Pratar vi ett normalt kronometer är nogranheten +- 10 sekunder
Min Sector kronometer drog sig 6-7 sekunder per dygn.Vad det gäller TAG´s kvartsur så betalar du mycket för märket, dessa klockor har jag för mig "vanliga" ETA verk.( det har jag läst, hittade ingen säker källa när jag sökte lite snabbt)Detta ju deras low end serie.......
...
Vad det gäller billigare klockor så sitter det" samma" verk i alla, från ETA,
Dom lite dyrare märken har faktiskt modifierade "verk" från samma tillverkare.

ETA levererar till de flesta bl a Breitling och Officine Panerai (gissningsvis även TAG Heuer). Det är inte vanliga quartzverk som du hittar i en Swatch klocka utan ett quartzverk som har genom gått tester, och oftast en mer kontrollerad tillverkningsprocess. Min gissning är att det är som med processorer. De tillverkar en serie och sedan kasseras, ändras specen på de verk som inte uppfyller de krav som ställs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in