Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Nja, det är som att lägga pengarna på en TV med 25 års garanti + att du får en klocka som troligen aldrig måste dras upp eller ställas om. Räcker med att du knallar runt med den och skakar den en gång i veckan tror jag... Sen kostar alltid märket en del men hela priset är inte märket. Ta vilken produkt som helst så betalar du någon del för den PR som görs för den. Armani, Disel och liknande klockor vet jag dock inget om kvalitéen på... tror dock att de dyrare har bättre kvalité.
Du kan få ett Quartsur från Tag Heuer som iofs behöver byta batterier, jag vet inte hur ofta, för 8.900:- (WK1110.BA0317 och WK1312.BA0313) dessa har oftast en väsentligt högre kvlité än de vanliga quartsur som finns. Personligen så tycker jag om själva ingenjörskonsten bakom ett ur som inte drar sig mer än ett par sekunder på att år och inte behöver bytas baterier på. Knalla in och titta på uren om du ör intresserad, men jag varnar för du fastnar ofta för ett dyrare ur

Så här är det.
Cosc certningen garanterar +6/-4 sekunder per dygn då pratar vi om en nogranhet på 99,9977% ,
En vanligt icke certad kvarts ur ligger på +- 2 sekunder, ett certat kvartsur ligger på+-0,02 sekunder, nogranhet 99,9998%
Pratar vi ett normalt kronometer är nogranheten +- 10 sekunder
Min Sector kronometer drog sig 6-7 sekunder per dygn.Vad det gäller TAG´s kvartsur så betalar du mycket för märket, dessa klockor har jag för mig "vanliga" ETA verk.( det har jag läst, hittade ingen säker källa när jag sökte lite snabbt)Detta ju deras low end serie.......
El Zorro : Omega rekomenderar beroende på modell, användning, och miljö att men servar klockan var 4: år
Vad det gäller billigare klockor så sitter det" samma" verk i alla, från ETA,
Dom lite dyrare märken har faktiskt modifierade "verk" från samma tillverkare.