2005-11-01, 04:41
Medlem
beatmasters avatar
Klass eller bling....

Citat:
Ursprungligen postat av illern
Rolex brukar i stort sett varje år öka i värde litegrann.
Senast för ca en månad sen ökade alla Rolexklockar med 5-6%.

Du har koll på eBay ser jag

[quote=illern]
Ska man ha en klocka så är det Rolex som gäller helt klart.
Det är klass över Rolex.
[quote]
Ok, Rolex är det mest kända klockmärket men ska man ha en
klocka med verkligt hög klass på hantverket väljer man något annat från tillverkare som kan göra egna verk. Rolex har precis börjat göra egna verk igen men oftast stoppar de ju i vanliga ETA-verk.

Om man ska ha verklig klass så väljer man
Breguet, Zenith, IWC, Panerai, Glashütte, Lange&Söhne, Audemars Piguet är några som jag rankar före Rolex.
2005-11-01, 11:09
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatmaster
Ok, Rolex är det mest kända klockmärket men ska man ha en
klocka med verkligt hög klass på hantverket väljer man något annat från tillverkare som kan göra egna verk. Rolex har precis börjat göra egna verk igen men oftast stoppar de ju i vanliga ETA-verk.

Rolex har gjort alla sina verk in-hous i ett antal år nu. Mig veterligen har de aldrig haft "vanliga" ETA-verk. Man har utgått från ETA precsi som ett flertal andra märken.

Citat:
Om man ska ha verklig klass så väljer man
Breguet, Zenith, IWC, Panerai, Glashütte, Lange&Söhne, Audemars Piguet är några som jag rankar före Rolex.

Zenith = Har också använt ETA
IWC = ETA där också
Panerai = ETA
2005-11-01, 14:54
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Rolex har gjort alla sina verk in-hous i ett antal år nu. Mig veterligen har de aldrig haft "vanliga" ETA-verk. Man har utgått från ETA precsi som ett flertal andra märken.

Zenith = Har också använt ETA
IWC = ETA där också
Panerai = ETA

Jag har för mig att Rolex alltid har tillverkat egna verk, men jag kan ha fel, så så flamea mig inte.

Vad gäller Zenith så gör dom majoriteten av sina verk själva nu för tiden (El Primero räknas som ett av världens bästa kronografverk), men kör även med kraftigt modifierade ETA i en del.

IWC använder också kraftigt modifierade ETA i alla serier utom Portuguese-, Da Vinci och Specialities-serien som är helt in-house.

Panerai använder inte ETA i några klockor nu för tiden vad jag vet. Möjligen gjorde dom det förr dock (dom har faktiskt använt Rolex-verk t o m), utan har urverk från Unitas och Zenith El Primero.
2005-11-01, 17:14
Medlem
beatmasters avatar
Egna verk eller inte

[quote=troböd]Jag har för mig att Rolex alltid har tillverkat egna verk, men jag kan ha fel, så så flamea mig inte.

Vad jag vet så är det ganska nyligen som man gått tillbaks till att använda helt egna verk i större utsträckning, dvs inte Rolex-finisherade ETA-verk.

Här är två citat från www.watchlinks.net:
"De flesta Swiss Made Rolex har omodifierade ETA 2824-2 eller 2836-2 och en del har ETA 2892."

Men jag hittar även motsatsen, dvs att de gör alla sina verk.

"Rolex is an integrated manufacture (like Jaeger LeCoultre), meaning that it manufactures its own watch movements as well as the case parts. This is rare today, with many watchmakers such as Omega which formerly used its own movements simply re-decorating ETA or Valjoux movements and manufacturing just watchcases, dials and bracelets. "

Sanningen ligger kanske någonstans mittemellan.
2005-11-01, 17:29
Medlem
El Zorros avatar
[quote=beatmaster]
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Jag har för mig att Rolex alltid har tillverkat egna verk, men jag kan ha fel, så så flamea mig inte.

Vad jag vet så är det ganska nyligen som man gått tillbaks till att använda helt egna verk i större utsträckning, dvs inte Rolex-finisherade ETA-verk.

Här är två citat från www.watchlinks.net:
"De flesta Swiss Made Rolex har omodifierade ETA 2824-2 eller 2836-2 och en del har ETA 2892."

Men jag hittar även motsatsen, dvs att de gör alla sina verk.

"Rolex is an integrated manufacture (like Jaeger LeCoultre), meaning that it manufactures its own watch movements as well as the case parts. This is rare today, with many watchmakers such as Omega which formerly used its own movements simply re-decorating ETA or Valjoux movements and manufacturing just watchcases, dials and bracelets. "

Sanningen ligger kanske någonstans mittemellan.

Rolex använder bara egna verk från ca 2001. Tycker dock att det ligger för mycket prestige i det här, ett modifierat ETA eller Valjoux verk är nog så gott. Breitling har t.ex. fått en extremt bra precision i Valjoux 7750. Ett verk blir inte bättra av att det inte står ETA på det.
2005-11-01, 17:38
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd

Du har fel Innan det nya urverket till Daytonan kom så var det inte Rolex eget i den (kommer inte på rak arm ihåg vems verk det var men kan kolla upp det).

Citat:
Vad gäller Zenith så gör dom majoriteten av sina verk själva nu för tiden (El Primero räknas som ett av världens bästa kronografverk), men kör även med kraftigt modifierade ETA i en del.

IWC använder också kraftigt modifierade ETA i alla serier utom Portuguese-, Da Vinci och Specialities-serien som är helt in-house.

Som sagt var, det är inget fel på modifierade ETA-verk. Tvärtom. Da Vinci är nice, håller rätt datum till år 2499 inte illa.

Citat:
Panerai använder inte ETA i några klockor nu för tiden vad jag vet. Möjligen gjorde dom det förr dock (dom har faktiskt använt Rolex-verk t o m), utan har urverk från Unitas och Zenith El Primero.

Här är lite info om vilka verk som sitter i olika Panerai: http://www.watch-catalogue.com/panerai/panerai.htm
2005-11-01, 19:40
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Här är lite info om vilka verk som sitter i olika Panerai: http://www.watch-catalogue.com/panerai/panerai.htm

Fan också... jag som inbillade mig att jag kunde detta.

Tack för länken iaf, intressant läsning.
2005-11-01, 19:47
Medlem
flowss avatar
Hm.. är det någon som vet vad man får ge för en ny Longines Conquest? (Inköpt typ 2000).
2005-11-01, 20:35
Medlem
beatmasters avatar
Longines conquest

Citat:
Ursprungligen postat av flows
Hm.. är det någon som vet vad man får ge för en ny Longines Conquest? (Inköpt typ 2000).

Enligt Orolus så är riktpriset $950 för en automat i stål och $1863 för motsvarande kronografmodell. Jag vet inte vad butikspriset är i Sverige.

http://www.orolus.com/cgi-bin/ShoppingCart.cgi?action=Go&search_for=Longines+Con quest
2005-11-01, 20:37
Medlem
flowss avatar
Citat:
Enligt Orolus så är riktpriset $950 för en automat i stål och $1863 för motsvarande kronografmodell. Jag vet inte vad butikspriset är i Sverige.

http://www.orolus.com/cgi-bin/ShoppingCart.cgi?action=Go&search_for=Longines+Con quest

Men det där är väl gamla modellerna?
2005-11-01, 21:11
Medlem
beatmasters avatar
Longines conquest, a Longines replica

Citat:
Ursprungligen postat av flows
Men det där är väl gamla modellerna?

Jag kan inte Longines men är inte nya Conquest just Longines egna "replicas" av sin gamla klockmodell? Har det kommit nya Conquest-modeller?

Här är en annan bra internetklocksajt som har longines:

http://www.watchesplanet.com/cgi-bin/shop.pl/SID=PUT_SID_HERE/page=h_longines.htm?Brand=LONGINES&Series=Conquest +Replica
2005-11-01, 21:20
Medlem
flowss avatar
Citat:
Jag kan inte Longines men är inte nya Conquest just Longines egna "replicas" av sin gamla klockmodell? Har det kommit nya Conquest-modeller?

Här är en annan bra internetklocksajt som har longines:

http://www.watchesplanet.com/cgi-bin/shop.pl/SID=PUT_SID_HERE/page=h_longines.htm?Brand=LONGINES&Series=Conquest +Replica

Exakt så här ser den ut!
http://www.glooks.com/images/longines/L16334966.jpg

Någon som vet mer info om den och/eller pris?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in