2004-12-12, 16:21
Medlem
Jag gissar att det var detta du svarade på :

"vanliga" ETA verk

Samt

Vad det gäller billigare klockor så sitter det" samma" verk i alla, från ETA

Satte orden mellan situationstecken för att förkorta inlägget lite.

Alla "stora märken" som har kvartsur från ETA förfinar dom och slänger in dom i sina klockor, ETA har en uppsjö kvartsverk i olika prislägen....

Nu känner jag att jag svammlar, jag vet knappt vad jag svarar, men skit samma......
2004-12-12, 16:34
Medlem
Vad innebär det förresten om det står att en klocka är vattentät 100m?

Att man kan dyka med den ned till 100m djup men på 101 metern så börjar den läcka eller??
2004-12-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Vad innebär det förresten om det står att en klocka är vattentät 100m?

Att man kan dyka med den ned till 100m djup men på 101 metern så börjar den läcka eller??

Det innebär att du kan vara helt säker på att den är tät till 10 meter sen är det guds vilja om klockan är tät

200 meter är det bättre ställt med den grejar "nog" 40-50 meter.
2004-12-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man iblan´d
Det innebär att du kan vara helt säker på att den är tät till 10 meter sen är det guds vilja om klockan är tät

200 meter är det bättre ställt med den grejar "nog" 40-50 meter.

Ok, men varför då skriva "100m vattentät", kanske är bättre att skriva "10m vattentät" då?
2004-12-12, 23:47
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Ok, men varför då skriva "100m vattentät", kanske är bättre att skriva "10m vattentät" då?

Därför att det säljer mer. De gör labbtester i vilka de klarar 100m vattentryck. I verkligheten så blir trycket mycket högre p.g.a. att du rör dig, vattenströmmar o.s.v.
2004-12-13, 00:53
Medlem
El Zorros avatar
Intressant jämförelse mellan Seiko Diver och Omega Seamaster: http://www.chronoguy.com/horology/svo/
2004-12-13, 01:48
Medlem
http://adorablebunnies.com/LOADER/UPLOAD/casio1.jpg

Tror jag betalade 3.495:- för denna. Köpte den -99 och jag har aldrig behövt ställa om den. Byter batteri vartannat år. Den har dock några onödiga funktioner för min del (termometer, barometer, höjdmätare mm) men det var utseendet jag föll för.

Som sagt, finns billigare. Samma sak gäller med allting, bilar, tv, mobiler. Men allt för ofta, inte alltid, brukar det ändå vara: dyrare = bättre.
2004-12-13, 02:09
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
http://adorablebunnies.com/LOADER/UPLOAD/casio1.jpg

Tror jag betalade 3.495:- för denna. Köpte den -99 och jag har aldrig behövt ställa om den. Byter batteri vartannat år. Den har dock några onödiga funktioner för min del (termometer, barometer, höjdmätare mm) men det var utseendet jag föll för.

Som sagt, finns billigare. Samma sak gäller med allting, bilar, tv, mobiler. Men allt för ofta, inte alltid, brukar det ändå vara: dyrare = bättre.

Faller mig ej i smaken.
Såna där hade man väl när man var yngre? Med "fjärris" på och sånt.
2004-12-13, 08:24
Medlem
Det är alltid lite känsligt när man snackar pris på klockor, men det är väl ok att ha en $5 klocka inköpt av en liten svettig thailändare på patong beach,samtidigt som man tittar på sin 21 tums tv som man köpt på skärholmens loppis av en serb med en cigg i mungipan för 300 spänn,
hemkörd i sin Ford Taunus -81.................

Personligen stör det mig så jävla mycket att ha en billig klocka på armen, att jag väntade i 2 månader för att kunna köpa den klocka jag har nu.

Nåt som däremot förvånar mig är hur man kan pröjsa flera tusen för en golfklubba, men det finns säkert en förklaring precis som jag har om mina klockor......
2004-12-13, 08:53
Medlem
Boddies avatar
Jag gillar klockor och har alltid gjort det. Jag har själv en Rolex Daytona och det är enligt mig denfetaste klockan som gjorts. Visst den är riktigt dyr men det är den värd!
2004-12-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Faller mig ej i smaken.
Såna där hade man väl när man var yngre? Med "fjärris" på och sånt.
Dom är ju alltid svarta och gjorda av plast. Eller är det dom digitala funktionerna som får dig in på datanörds-spåret? Dom ligger i glaset och kan stängas av. Och då kan man använda den vanliga urtavlan istället.
2004-12-13, 14:18
Medlem
Inte som andras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Jag gillar klockor och har alltid gjort det. Jag har själv en Rolex Daytona och det är enligt mig denfetaste klockan som gjorts. Visst den är riktigt dyr men det är den värd!

Daytona är en riktig fin klocka..en bra investering..
en av dom få klockor som har ett bättre andrahandsvärde än ny pris..
och för er som inte förstår hur det går ihop är för det är en jävla lång väntetid på dom.

när köpte du den..?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in