2011-12-08, 16:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Så här sa tydligen Sarkozy alldeles nyss, nu när EU-mötet ska börja om en liten stund:

"Never has Europe been so necessary and never has it been in so much danger... Never has the risk of Europe's explosion been so great"

Är detta inte en liten lätt överdrift? Att han skulle få se alla EU-teknokrater och byråkraters favoritprojekt, Euron, falla, skulle alltså vara värre än Andra världskriget?? Snarare tvärt om, släpp detta OK, så börjar Europa växa igen.

Det är uppenbart att detta är helgalet.
Citera
2011-12-08, 16:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ask.why
När det gäller vurmandet för euron så är ju den hyllningskören tyvärr i majoritet i riksdagen, nämligen alliansen + S. Även om S inte är fullt ut lika stolleentusiastiska som FP i frågan. Fast här kan vi hoppas att S med sina dåliga opinionssiffror agerar lite populistiskt, och spjärnar emot alliansen i de vansinniga ekonomiska transaktionerna och maktöverföringen från Sverige till Bryssel

Men sossarna är inte att lita på, eftersom de i grunden är alltför EU-vänliga. Jag hoppas att euron upplöses och att det är början på slutet för EU. Men tyvärr kommer en massa vansinniga höjdare runt om i Europa att kämpa dygnet runt för att euron inte ska falla, och att EU istället ska bli allt starkare, och på sikt i princip radera självbestämmandet hos medlemsländerna. Det är ju tyvärr så utvecklingen sett ut hittills i EU

Ja, du har säkert rätt, det ligger i linje med vad de flesta bedömare tror. De mest rabiata euroförespråkarna i Bryssel samt i vår egen riksdag, anförda av FP, är förmodligen beredda att göra praktiskt taget vad som helst för att rädda det här "prestigeprojektet" oavsett verkligheten nu gör sig påmind och obarmhärtigt avslöjar vansinnet.

Den ökade polariseringen i EU/eurofrågan tror jag kommer att ge oanade effekter i valet 2014 till förfång för slätstrukna mainstreampartier såvida inte moderatregeringen Reinfeldt dessförinnan med några penndrag hunnit låsa in Sverige i euron och kastat nykeln. Tror vårt största och kanske enda hopp är Tyskland som jag gissar följer en taktik som syftar till att kasta av sig efterkrigstidens bojor i form av EU och euro.
Citera
2011-12-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror vårt största och kanske enda hopp är Tyskland som jag gissar följer en taktik som syftar till att kasta av sig efterkrigstidens bojor i form av EU och euro.

Om det är Tysklands taktik så hejar jag på den.

Annars ser det just nu ut som om det är de små modiga länderna som vi får heja på allra mest, våra tappra östra Nordiska grannar exempelvis; Finland.

The country's parliamentary law committee has ruled that proposed changes to the EU's permanent bailout fund would not be compatible with the constitution. Any such proposal would require a two-thirds majority in parliament - making acceptance of the package even more difficult.
[..]
Currently, decision-making is by unanimous vote.
But Finland's law committee has warned the changes would damage national sovereignty.

http://www.telegraph.co.uk/finance/debt-crisis-live/8942090/Debt-crisis-live.html
Citera
2011-12-08, 17:37
Medlem
MBoudines avatar
[quote=Ask.why]

Kul avatar ! Kan föreställa en bild av EU-kommissionens HQ vid vilken tid på dygnet som helst.

Senast redigerad av MBoudine 2011-12-08 kl. 17:53.
Citera
2011-12-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Fredrik Reinfeldt öppnar för massiv svensk ekonomisk hjälp till nödlidande europigs i form av lån på marknadsmässiga(?) villkor till IMF, fvb. Till vilken ränta lånar IMF av Sverige, och till vilken ränta lånar IMF ut pengarna till pigs ? Vilken matematisk formel används för att få ekvationen; Högre skuldberg för konkursmässiga pigs -> mer framgångsrik sanering av pigsens statsfinanser, att gå ihop på sista raden ? vilka säkerheter/garantier för lånets återbetalning kräver Reinfeldt och moderatregeringen för lån ur statsmedel till IMF ?

Bensin har aldrig kunnat släcka eld och det är en gåta att detta tokexperiment med euro tillåts fortsätta. En annan lika svårförklarad gåta är varför den jönsiga moderatregeringen lånar ut svenska statsmedel i ett försök att rädda något som i praktiken har avlidit förtroendemässigt och som omöjligen kan fås att andas utan hjälp från lyckligt lottade länder som befinner sig på skyddsavstånd utanför "Zonen". Många, inte minst i Tyskland, som vill se detta syntetvalutamonster död, nergrävd och fixerad i sin grav med en påle för säkerhets skull.

Jag tycker mer om jämförelsen med en som förlorat på hästspel. "Nu har jag förlorat 200 000 kr på hästar, och därför måste jag fortsätta spela för att vinna tillbaka pengarna."
Citera
2011-12-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om du kollar några ticker på NYSE så ser du snart att de flesta bank och finansaktier har fått rejält med stryk under de sista åren...

http://www.google.com/finance?q=bac#

BAC,UBS,C,CS,GS,JPM eller sektorn som sådan genom XLF
Kolla själv och se till att veta vad talar om innan du kläcker ur dej sånt tjafs..
Varför inte kolla hur Swedbank och SEB gått i Sverige?

Läser du bara Proletären eller?
Som sagt, det är inte bara jag som säger att bankägarna på något sätt lyckas hålla sig undan ekonomisk ruin, oavsett hur banken presterar. Springer till regeringarna och kräver att samhället ska ta delar av deras förluster. Moral hazard i form av insättningsgarantin t ex gör väl bankerna lite okänsligare än andra företag? Du är säkerligen kunnig i ekonomiska frågor, men det är inte jag som "hittar på" att bankerna inte tar sin del av förlusterna - Angela Merkel hävdade det för någon månad sedan. Men hon kanske också bara läser Proletären, gammal DDR-are som hon är.

Jag tror säkert att aktieägare får känna på en viss nedgång, i synnerhet de mindre ägarna. Men på något sätt så tror jag inte att storägarna kommer att hamna på gatan. Skattebetalarna tar ju en stor del av smällen. Men vi får väl se.

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Alltså, den överenskommels som träffats avseende Grekiska statsobligationer säger att för privata ägare så skrivs värdet ned med 50% medan staters och centralbankers innehav inte skrivs ned alls.

Och Grekland har inte förklarat att man inte tänker återköpa obligationerna (att förklara det är detsamma som att förklara landet bankrutt och det lär vare sig Grekiska regeringen eller EU tillåta i första taget).
Du håller inte med om Lars "Cornucopias" definition av statskonkurs?

http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/vad-ar-en-statskonkurs-default.html
Citera
2011-12-08, 18:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så här sa tydligen Sarkozy alldeles nyss, nu när EU-mötet ska börja om en liten stund:

"Never has Europe been so necessary and never has it been in so much danger... Never has the risk of Europe's explosion been so great"

Är detta inte en liten lätt överdrift? Att han skulle få se alla EU-teknokrater och byråkraters favoritprojekt, Euron, falla, skulle alltså vara värre än Andra världskriget?? Snarare tvärt om, släpp detta OK, så börjar Europa växa igen.

Vinner inte Frankrikes linje kommer Europa att explodera .. Sarkozy var bara några meningar från en krigsförklaring och några kilometers rask promenad från att personligen försätta franska flottan i larmberedskap i sitt uppvärmningstal i Toulouse till likasinnade högerpartier inför kvällens toppmöte om valutaasamarbetet och euron. I jämförelse med Sarkozy ter sig 1930-talets krigshetsare riktigt timida.
Citera
2011-12-08, 18:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag tycker mer om jämförelsen med en som förlorat på hästspel. "Nu har jag förlorat 200 000 kr på hästar, och därför måste jag fortsätta spela för att vinna tillbaka pengarna."

Precis Så resonerar en klassisk loser.
Citera
2011-12-08, 19:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Jo, det är att, på klassiskt franskt manér, ta sig själv på alldeles för stort allvar. Minns de Gaulle: "Europa? Ja, det är jag."

De senaste hundra årens största europeiska katastrof var förmodligen utbrottet av första världskriget. Att jämföra en EMU-kollaps med detta, är en smula förmätet. Även om man aldrig skall räkna ut något, så ligger det väl inte precis krig i luften.
Citera
2011-12-08, 19:25
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, det är att, på klassiskt franskt manér, ta sig själv på alldeles för stort allvar. Minns de Gaulle: "Europa? Ja, det är jag."

De senaste hundra årens största europeiska katastrof var förmodligen utbrottet av första världskriget. Att jämföra en EMU-kollaps med detta, är en smula förmätet. Även om man aldrig skall räkna ut något, så ligger det väl inte precis krig i luften.

I franska ögon är det en katastrof...från att ha inbillat sej att man suttit vid ratten och behärskat Europa samt "beskyddat" Tyskland under hela det kalla kriget med sitt kärnvapenparaply till att nu få sitta i baksätet och sakna inflytande.
Ur franskt pespektiv är detta värre än de båda världskrigen där man otroligt nog lyckades hamna på den vinnande sidan eftersom man nu måste medge att Tyskland slitit sej från sina bojor.
Man kan ju annars fråga sej vem som är husse och voven med detta koppel som de båda staterna påtvingat sej.
Första värlskriget var förgäves efter det att det det kalla kriget smultit och de båda tyska staterna återförenats.

Först Versailles och nu euron som tyskarna "stulit" från fransmännen och gör till sitt eget projekt vars hårdvalutapolitik innebär att resten av Europa tvingas föra en tysk penningpolitik. Vem bryr sej om franska politiker som med diplomatisk vacker retorik tvingas medge att de spelar på andra fiolen i detta tvångsäktenskap de påtvingat Tyskland.

Ur franskt perspektiv är detta just vad de försökte undvika 1914 och gick i krig för.
Tänk vad enkelt 1900-talet hade varit om Tyskland vunnit WWI och USA varit neutralt och mäklat fram en rättvis fred efteråt eller under 1915 när Tyskland gjorde propåer om vapenstillestånd utan gränsändringar och remi. En fred där vart land skulle fått inflytande efter sin ekonomiska vikt och demografi. Frankrike hade gått i taket. Ännu idag är ett av villkoren för Österikes självständighet ( 1955) att de lovat att aldrig ansluta sej till Tyskland.

Citat:
Ockupationsmakterna lämnade Österrike först 1955 efter att ha skrivit under ett statsfördrag som återställde landets suveränitet. Österrike förband sig till ständig neutralitet (grundlag från 1955) och förpliktade sig att inte gå med på en återförening med Tyskland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterrike

Jag tror det är Wienkongressen 1814/15 som spökar för Frankrike...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wienkongressen

Senast redigerad av Rektangel 2011-12-08 kl. 19:57.
Citera
2011-12-08, 19:56
Medlem
Finskarna verkar hälsosamt skeptiska till Fransk-Tyska utspelet
Citat:
Finnish finance minister Jutta Urpilainen

”In the future, consensus would no longer be required. From the Finnish perspective, it is a very alarming arrangement, and one that Finland cannot accept," she said, according to YLE, Finland’s public broadcaster.

http://euobserver.com/843/114545
Citera
2011-12-08, 20:06
Medlem
Även den mest indoktrinerade Folkpartist måste ju snart inse att detta funkar inte. Vi har en enda EU-sörja av olika nationer med helt olika intressen, så minsta åtgärd tar oerhört lång tid att förhandla igenom eftersom alla länderna är suveräna och har veto.

Jag säger INTE att lösningen är att avskaffa de enskilda ländernas suveränitet. Det vore en oerhört farlig och odemokratisk väg att gå. Istället bör man lyssna på den kloka folkmajoriteten i EU/EMU-länderna och omedelbart inleda arbetet med att montera ner den monstruösa skapelsen på ett kontrollerat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in