2011-11-30, 21:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det är rent ut sagt pinsamt. Men Barrosso och Van Rompuy fortsätter att kramas och le mot kameran tillsammans med Monti & co. Fruktansvärt löjeväckande.

Jag är lite förvånad över att inte Euron har tappat mer i värde mot Dollar/Yen osv. Om man kombinerar detta faktum med det att många bedömare anser att det kanske är max 5-10 dagar kvar, så måste slutsatsen bli att marknaden tror att Euron kan upplösas utan någon jätte-enorm katastrof. Ländernas nya nationella valutor kommer alltså att värderas ungefär på Eurons nivå, och inte tappa så farligt mycket?

Eftersom våra pappersvalutor inte kan falla för mycket mot varandra så blir det kortvarigt inga större kursförändring även om t ex en större valuta tillfälligt skulle utsättas för press.
Skulle en valuta kollapsa så tvingas de andra valutorna även de devalvera eller följa med såvida de inte helt och hållet vill lägga ner sin exportindustri. Alla länder kan inte devalvera sej ur en konjukturnedgång samtidigt.

Ett av symptomen för detta är ju USA:s gigantiska underskott i sin handel,där alla dollar slutligen hamnar i utlandet. USA har ju absorberat asiens sparande och brukat detta till att konumera på kredit samt driva upp bostadspriserna...som då återigen brukas till att belånas och återigen ge konsumtionsutrymme på kredit...

Vad hade hänt om i Europa om dollarn fallit ner till kanske 3-4 kronor på ett halvår...Naturligtvis hade vi i Europa tvingats lösa in dollarn och hålla kursen uppe genom sedelpressarna för att hålla konjukturen uppe och skapat en tickande inflationsbomb som förr eller senare måste desarmeras genom högräntepolitik.

Tyskland löste som bekant in DDR-valutan mot D-mark till kursen 1:1 och expanderade penningmängden drastiskt i D-mark och fick minskat förtroende och sjönk i värde tills dess att bundesbank skickade upp räntan så att de andra länderna med sina valutor knytna till den tyska tvingades devalvera på löpande band.
Bundesbank knäckte nacken på inflationsdraken och arbete och sparande gynnades före kredit och konsumtion. Hårdvalutapolitik och inga finansbubblor där inte.
Senast redigerad av Rektangel 2011-11-30 kl. 21:23.
Citera
2011-11-30, 22:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det är rent ut sagt pinsamt. Men Barrosso och Van Rompuy fortsätter att kramas och le mot kameran tillsammans med Monti & co. Fruktansvärt löjeväckande.

Jag är lite förvånad över att inte Euron har tappat mer i värde mot Dollar/Yen osv. Om man kombinerar detta faktum med det att många bedömare anser att det kanske är max 5-10 dagar kvar, så måste slutsatsen bli att marknaden tror att Euron kan upplösas utan någon jätte-enorm katastrof. Ländernas nya nationella valutor kommer alltså att värderas ungefär på Eurons nivå, och inte tappa så farligt mycket?

Såg tidigare i kväll en intervju med en av årets ekonomipristagare, Christopher Sims, och han är av samma uppfattning som de flesta på tråden; eurons möjlighet till överlevnad är mycket liten och det som sker nu tror han är försent, det borde skapats fungerande institutioner för hantering av krissituationer i samband med införandet av euron, alltså redan för tio år sedan, och Sims menar som följd av det förbiseendet att förlängningen av eurons livslängd kommer att belasta eurozonens skattebetalare hårt.

Ja, jag är också förvånad över att euron stått sig så pass väl mot dollarn och andra stora valutor och misstänker att det handlar om stödköp från länder som Kina som sedan länge haft betydande positioner i euro. Tror kineserna befarar att ett signifikant kursras för euron resulterar i nya kraftiga kursfall och att Kinas stödköp är ett sätt att förhindra panik. Har ingen annan förklaring.
Citera
2011-11-30, 23:10
Medlem
MBoudines avatar
Anders Borg verkar nu i intervjuer vara påfallande positiv till EMU:s och eurons framtida utsikter - "bara allt kommer på plats" - vilket jag tolkar beror på att titeln EU:s bästa finansminister ger tyngd och stort medialt intresse och att han därför måste vara extra försiktig i sina uttalanden framför journalister och TV-kameror. Vore ju beklagligt om Borg, finansministern i ett land som förskonats från euro, genom uttalanden bidrar till att skapa ytterligare panikungar i eurozonen.
Citera
2011-11-30, 23:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Korrekt och vi har ju t ex under 70-talet trott att vi med sk överbryggningspolitik skulle kunna hoppa över konjukturnedgångar genom att föra en expansiv finanspolitik,men Sverige är ett för litet valutaområde för det och mycket riktig ledde det till en växande statsskuld,löneinflation som tafatt försökte jaga ifatt inflationen tills dess att kostnaderna genom högre inflation än Tyskland blev så höga att vi tvingades devalvera.De som fick betal var de som sparat i valutan och vinnarna var de som för lånade medel köpt bostäder. Nu talar jag om 70-talet och det tidiga 80-talet.

Vi vänt oss ifrån sunda ekonomiska värderingar såsom att välstånd faktiskt vilar på arbete,sparande och kapitaluppbyggnad. Nu verkar vi ha en osund inställning till både arbete och pengar samt överlåtit till politiker att genom penningpolitik och finanspolitik helt och hållet helt av sej själva kunna skapa välfärd. Vi röstar på dem som lovar ösa mest ofinansierade förmåner över väljarna. Tobleronepolitik.
Den vägen följde Grekland till vägs ände.

Vi har en osund nyamerikaniserad kreditkortsmentalitet och ett en zombieliknande kollektiv somkonsumerar på kredit och intecknar inte bara sin framtida inkomst utan även med en rnta som växer såsom snöboll nerför en backe och skapar ett nytt kollektiv av ränteslavar vars uppgift främst är att finansiera en allt mer växande finansiell sektor...som har att allokalisera allt mer finansiellt kapital som återvänder och främst har sitt ursprung från sedelpressarna och ökande skuldsättning. Inte arbete och sparande. Oftast p g a att den alltmer expansiva kreditgivningen driver upp bostadspriserna så att vi kan nyttja dem för att belåna dem ytterligare för privat konsumtion i takt med att vi amorterar.
Åtminstone till 2008 i USA,men Sverige är ännu inte där.

Jo, ovanstående är korrekt beskrivna förlopp med konsekvenser som ekonomiintresserade känner igen.

Citat:
OT:

Själv blev jag miljonär på 80-talet...Jag köpte min bostad på lån trots att jag otroligt nog såsom ung man sparat ihop tillräckligt medel för att köpa den kontant. Bostadsrätterna var ytterst billiga då relativt sett. För en årslön kunde du få ett hyfsat boende. Helt omöjligt idag.

Jag tog lånelikviden och köpte aktier samt amorterade av skulden på bostadsrätten på 5 år. Därefter tog jag ett nytt lån och amorterade av även den samt placerade även det kapitalet på börsen. Då var inflationen tidvis i tvåsiffriga belopp och låneräntan var under inflationstakten samt dessutom avdragsgill med full marginalskatt som innebar att den kunde vara subventionerad till nästan hälften.

Aktier steg utöver inflationen och dessutom var skatten på realisationsvinster blygsam om man haft dem i minst två år och helt skattefritt efter fem år,vill jag minnas.
Under nittotalet tredubblade sej dow jones index från drygt 3000-4000 (fritt från minnet) tills den toppade runt 14000 och nu är runt 11-12000

Nu är min bostad värd långt över miljonen och har även en respektabel börsportfölj värd långt mer än bostaden och inga skulder samt en egen firma med anställda som även den är helt skuldfri.

Mitt intresse för aktier liknar ditt. Jag har vänt aktier sedan jag fortfarande gick i kortbyxor men vill minnas att tvåårsaktier togs upp till 40 procent och sista avdragskronan var väl värd ungefär 50 öre. Däremot har jag inget minne av skattebefrielse efter fem år. Men du har säkert rätt.
Citera
2011-12-01, 14:06
Medlem
MBoudines avatar
Nicolas Sarkozy ska hålla tal om EU, EMU och euron i eftermiddag och det lär bli ett tal med svarta förtecken. Vad ska han säga ? Att EU funkar och att ryktet om EMU:s och eurons företående död och himlafärd bara är elakt förtal ? Eller ska han hålla sig till sanningen och säga som det är ? Att det ser mörkt ut och riskerar att gå åt helvete ? Har svårt att tro att Sarkozy, Barroso & Co inte inser att det storstilade europrojektet är dödsdömt, frågan är bara hur länge livsuppehållande åtgärder i form av nytryckta euro och subventionerade lån upptagna i dollar, yen m.fl. valutor ska tillåtas fortgå - och till vilket pris. Vilket pris för eurons överlevnad kan politikerna i 17 länder motivera och försvara när notan slutligen hamnar i hemländerna, i knäet på skattebetalare, bolånekunder osv ?

Gemytlig samvaro har sin början och sitt slut men det har även påtvingad, och i Tyskland börjar allt fler tröttna på att ständigt bära en ryggsäck med dåligt samvete för vad tidigare generationer tyskar ställde till med för sjuttio år sedan. Brottet är sonat och straffet avtjänat genom påtvingat EU, EMU och euroinnehav, och jag tror den insikten sakta börjar sjunka in i Brysseleliten. Om Tyskland beslutat frigöra sig är det en process som Sarkozy, Barroso och van Rompuy aldrig kan förhindra och jag skulle inte bli förvånad om det finns två agendor; en med högtidstal om EU:s och eurons förträfflighet, kramar, kindpussar och snart sagt alla former av glädjeyttringar som kan förekomma på en fotbollsplan, för skens skull, och en annan som behandlar upplösningen av EMU och en tidsplan för återgång till nationella valutor så att detta kan ske så smärtfritt som möjligt. Samt beslut om unionens framtid där Storbritannien är betydligt mer aktivt delaktig än vad som är känt i media.
Senast redigerad av MBoudine 2011-12-01 kl. 14:48.
Citera
2011-12-01, 15:56
Moderator
Strix m/94s avatar
I SvD uppmärksammas att det i år är 10 år sedan EMU införde gemensamma mynt och sedlar. EU firar denna tilldragelse med en liten propagandafilm. Del av recensionen låter så här:

Citat:
Att videon ser ut som en Scientologikyrkereklam med överretuscherade, fettfria och helt asexuella karaktärer under fulanimerade blå himlar, och ackompanjeras av kriminellt usla Beethovenvariationer eller den slags håglöst synth-dunk som vanligtvis hörs på företagsstämmornas power point-presentationer från helvetet, har däremot inget med dålig tajming att göra. Så ser alla EU-producerade propagandafilmer ut.
http://www.svd.se/naringsliv/10-ar-med-euron-det-ska-firas_6678168.svd

Bunkermentalitet på film?
Citera
2011-12-01, 16:10
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I SvD uppmärksammas att det i år är 10 år sedan EMU införde gemensamma mynt och sedlar. EU firar denna tilldragelse med en liten propagandafilm. Del av recensionen låter så här:

Du var snabbare än jag

Jag blev själv lite förvånad över att man väljer att släppa filmen nu och inte efter att den värsta stormen har blåst över. Nåja, filmen är inte mycket mer än en okritisk hyllning till det europeiska integrationsprojektet och tycks sakna större politiskt värde.

Det har emellertid ofta varit så att propagandan strömmar ut i allt högre takt ju närmre slutet man närmar sig.
Citera
2011-12-01, 21:44
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Aaah!

Och kom nu ihåg vad dom sade i filmen: Har du kvar Drachma så är det 1/3 2012 som är sista dagen att växla in dom mot Euro. Om Grekland har kvar Euron då, vill säga (men det sade som ingenting om i filmen)

För övrigt kan jag bara konstatera att även om alla finans- och ekonomiproffs håller god min och inte vill baktala Euron i onödan så pågår det nu ganska mycket jobb bakom kulisserna - även i Sverige - med att se över vad som måste göras, och hur det ska göras, om Europrojektet står på öronen.

Det verkar egentligen inte vara någon som har en bra idé om vad som kommer att hända, eller när det kan hända. Även de bäst informerade experterna befinner sig i totalt mörker. Många verkar dock förvänta sig att Eurofolket hittar nåt sätt att hanka sig fram även efter 9/12. Och man är inte heller säker på att Euron verkligen kommer att braka. Men för säkerhets skull förbereder man sig så gott man kan.

Jag har också börjat så smått.
Citera
2011-12-02, 01:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det verkar egentligen inte vara någon som har en bra idé om vad som kommer att hända, eller när det kan hända. Även de bäst informerade experterna befinner sig i totalt mörker. Många verkar dock förvänta sig att Eurofolket hittar nåt sätt att hanka sig fram även efter 9/12. Och man är inte heller säker på att Euron verkligen kommer att braka. Men för säkerhets skull förbereder man sig så gott man kan.

Jag har också börjat så smått.

Nej, ingen utöver huvudaktörerna vet säkert var det här landar och förmodligen inte aktörerna heller i nuläget, och en gissning kan vara lika god som en annan. Min gissning är att Sarkozy's linje är inriktad på att till varje pris försvara eurons existens och därmed Frankrikes ställning som åtminstone politiskt jämbördig med Tyskland men att Frankrike inte har någon annan uppenbar ekonomisk fördel av en gemensam valuta med Tyskland än att Frankrikes gamla valuta, francen, historiskt betraktats som 'chiquita' som följd av Frankrikes notoriskt usla statsfinanser vilket degraderar Frankrike. De franska statsfinanserna är i dag lika usla som någonsin på francens tid dock utan att tuppkammen behöver sloka för det eftersom man har det man tror är en prestigevaluta i fickan vilket stärker självbilden. Att valutan och prissättningen av denna i huvudsak vilar på urstark tysk ekonomi och inte på ursvag fransk blundar man för. Fakta stämmer inte med självbilden men den insikten går att skaka av sig. Franska presidenter har närt stormaktsdrömmar sedan de Gaulle och ser sin förebild i Napoleon men behöver Tyskland att luta sig mot för att nå målet.

Även Tyskland har maktambitioner men behöver inte Frankrike för ändamålet och definitivt inte några pigs som ytterligare släpankare, och därför kommer Tyskland förr eller senare att lämna Frankrike, pigsen och euron bakom sig. Vad som är en obekant faktor i den tyska planeringen är tidpunkten när reträtten ur EU-träsket kan påbörjas, men om eurokrisen förvärras genom bankkollapser och/eller hårda tyska krav utan att Tyskland accepterat eurobonds ger detta kanske det momentum som Tyskland behöver och kommer att utnyttja för att hitta spåret och påbörja en ny framtid som fri och obunden stat. Tyskland vill ha en ny giv medan Frankrike föredrar att spela med de kort och förutsättningar som ligger på bordet och som man vet gynnar Frankrike, allt annat verkar tydligen skrämmande.
Citera
2011-12-02, 16:31
Medlem
MBoudines avatar
Angela Merkels linjetal i Bundestag underströk att kompromisslös, straffsanktionerad budgetdisciplin är nödvändig för eurozonens bästa, men att detta förutsätter ändringar i EU-fördraget. Den tyska strategin är uppenbarligen att pigsen ska pressas till bristningsgränsen. Tyskland spelar rollen av pytonorm med tydlig avsikt att krama grisarna till döds. Förståndig taktik av Merkel.
Citera
2011-12-02, 16:49
Medlem
Vryzass avatar
Samtidigt i en annan del av Köping: http://www.bloomberg.com/news/2011-12-02/swedish-bonds-safer-than-german-debt-as-europe-crisis-upends-market-logic.html

Och: http://www.bloomberg.com/news/2011-12-01/merkel-sarkozy-want-poland-sweden-in-closer-eu-bild-says.html

Citat:
German Chancellor Angela Merkel and French President Nicolas Sarkozy want Poland and Sweden to be part of a group of European Union states that seek closer integration, Bild-Zeitung reported, without saying where it got the information.
Merkel and Sarkozy are preparing a treaty that’s open to any EU member state that’s willing to adhere to certain standards in the areas of pensions, taxation, deficit reduction, debt brakes and mutual oversight, the newspaper said today. The two leaders take little consideration of the U.K. and the European Commission in their approach, it said. Poland, Sweden and the U.K. aren’t members of the euro region.
“Merkozy is without doubt a strong engine to overcome the crisis,” the newspaper quoted EU Commission Vice President Viviane Reding as saying. “But a strong engine alone is no guarantee that the airplane will fly in the right direction,” Reding said, calling for a strong role for the commission, according to the newspaper.

Minst sagt oklart vad som menas. En extragrupp av EU-länder utanför euron som ska fungera som en extra kassako? Å andra sidan, varför är man då intresserade av att knyta Polen till sig? Förvisso ett land på tillväxt, men knappast särskilt redo för att bidra alltför mycket finansiellt.

Smicker från de stora pojkarna och en inbjudan till dans och fest är jag livrädd för när det kommer till svenska politiker. Är precis det dom söker, att få vara med på tuffa klubbens fester.
Citera
2011-12-02, 17:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Samtidigt i en annan del av Köping: http://www.bloomberg.com/news/2011-12-02/swedish-bonds-safer-than-german-debt-as-europe-crisis-upends-market-logic.html

Och: http://www.bloomberg.com/news/2011-12-01/merkel-sarkozy-want-poland-sweden-in-closer-eu-bild-says.html

Minst sagt oklart vad som menas. En extragrupp av EU-länder utanför euron som ska fungera som en extra kassako? Å andra sidan, varför är man då intresserade av att knyta Polen till sig? Förvisso ett land på tillväxt, men knappast särskilt redo för att bidra alltför mycket finansiellt.

Smicker från de stora pojkarna och en inbjudan till dans och fest är jag livrädd för när det kommer till svenska politiker. Är precis det dom söker, att få vara med på tuffa klubbens fester.

Håller med om att svenska politiker är ett synnerligen lättsmickrat släkte, inte minst när amerikanska politiker vill ha med dem att göra. Precis som finska politiker. Däremot ser man inte alls samma svaghet hos norska och danska politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in