2011-09-13, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HugoD
typiskt svenskt fel är att uttala v som w tex wikings och nashwill. pinsamt
Pinsamt för vem? Hellre snacka än stå tyst för att andra ska tycka det är pinsamt.
Citera
2011-09-13, 20:38
Medlem
Roedoress avatar
Hatar att säga Thirteen eller Thirtythree. Låter som en utvecklingsstörd.
Jewelry eller Vegetable är inte heller nått jag önskar behöva uttala.

Amerikanare kan för övrigt inte uttala sj-ljud. Typ Sju eller sjuk.
Citera
2011-09-13, 20:42
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoD
typiskt svenskt fel är att uttala v som w tex wikings och nashwill. pinsamt

Ja, varför gör man så egentligen? När man parodierar amerikaner gör man det ju ofta med överdrivna W-ljud och amerikanska R, är det därifrån man har fått för sig att både enkel- och dubbel-V uttalas som ett W? På svenska skiljer vi ju inte på V och W, så man kanske tror att man även i engelskan har ett ljud för båda?
Citera
2011-09-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Amerikanare kan för övrigt inte uttala sj-ljud. Typ Sju eller sjuk.

Det där gäller de flesta folk. Tror inte ljudet finns i särskilt många språk.
Citera
2011-09-13, 20:50
Medlem
TonyGrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Det där gäller de flesta folk. Tror inte ljudet finns i särskilt många språk.
Arabiska, spanska, grekiska och höll på att glömma sist men absolut inte minst franska, för att nämna några.
Citera
2011-09-13, 20:51
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyGrail
Arabiska, spanska, grekiska och höll på att glömma sist men absolut inte minst franska, för att nämna några.
Det finns absolut inte något liknande på franska.
Citera
2011-09-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Jag har inget emot brittiskt uttal, jag blir t.o.m. lite imponerad om en svensk klarar av det på ett bra sätt. Jag skulle gärna talat brittisk engelska, men nu är jag så färgad av amerikansk media att det känns för sent att ändra.

Tycke och smak men själv står jag inte ut med typiskt engelsk dialekt (finns en väldans massa men du förstår vad jag menar .
Citera
2011-09-13, 21:01
Medlem
TonyGrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det finns absolut inte något liknande på franska.
Är du säker? Jag kan ha blivit lurad, jag kan själv inte franska, men har hört många franska ord uttalas med ett sje-ljud. Inte av personer med franska som modersmål dock, så det kanske bara är någonting vi svenskar fått för oss?
Citera
2011-09-13, 21:17
Medlem
TonyGrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Kan du utveckla? Tycker det är intressant men är väldigt okunnig när det kommer till ordregler/grammatik osv.
Jag kan faktiskt inte förklara, eftersom jag inte kan detta själv. Jag vet hur ord uttalas på engelska med en blandning av sydbrittisk accent och kommersiell amerikansk accent enbart eftersom jag har engelska farföräldrar som min familj hälsade på rätt ofta förr. På senare tid har jag endast kommit i kontakt med engelskt tal i min forskning och i underhållning på TV.
Citera
2011-09-13, 21:27
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Nä nu har du fel när du påstår 35+. Hur har de läst mindre engelska? Eller inte växt upp med MTV?
Du får nog höja det till 50+.

Tänkte precis samma sak. 50-55 + snarare.
Citera
2011-09-13, 21:51
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyGrail
Är du säker? Jag kan ha blivit lurad, jag kan själv inte franska, men har hört många franska ord uttalas med ett sje-ljud. Inte av personer med franska som modersmål dock, så det kanske bara är någonting vi svenskar fått för oss?
Det beror på vilket sje-ljud du menar. Det bakre sje-ljud som används av de flesta i Mälardalen i alla fall (jag har inte koll på fördelningen över landet) har ingen motsvarighet i franskan. De diverse främre sje-ljud som uttalas med tungspetsen och ganska mycket liknar tje-ljud kan eventuellt intill förvilling likna det franska ljudet i cheval, chat, chanter osv. Det franska ljudet är (mer eller mindre) detsamma som i engelska shop, shoe, machine osv.
Citera
2011-09-13, 22:47
Medlem
H som i typ human, och när de blandar v och w. Många säger Vancouver fel, och det kan bli jäklans roligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in