2011-09-13, 23:22
Medlem
Moff .. es avatar
Jag har alltid haft svårt med 3 ord i engelskan. Förövrigt goda kunskaper i språket trots "dryga" 35.

*begravning
*framtid
*möbler

+ att jag inte kan uttala: Connecticut
Citera
2011-09-13, 23:46
Medlem
Jag vet inte om det redan har nämnts i tråden, men det absolut vanligaste felet måste väl ändå vara: "one, two, TREE". Fast vi är inte ensamma om det. Man brukar göra samma misstag i bl.a. Brasilien.

Svenskar brukar även ha svårt för ord som t.ex. "international", där vi istället för "t-sch"-ljudet säger "na-sh-ional", när det i själva verket uttalas "na-t-sch-ional".
Citera
2011-09-14, 00:00
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Jag vet inte om det redan har nämnts i tråden, men det absolut vanligaste felet måste väl ändå vara: "one, two, TREE". Fast vi är inte ensamma om det. Man brukar göra samma misstag i bl.a. Brasilien.

Svenskar brukar även ha svårt för ord som t.ex. "international", där vi istället för "t-sch"-ljudet säger "na-sh-ional", när det i själva verket uttalas "na-t-sch-ional".

Fast om du lyssnar på en engelsk modersmålstalare hör du att t är stumt i ordet "national". Med andra ord är uttalet "na-sh-ional" korrekt.
Citera
2011-09-14, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Fast om du lyssnar på en engelsk modersmålstalare hör du att t är stumt i ordet "national". Med andra ord är uttalet "na-sh-ional" korrekt.

Det har jag ALDRIG någonsin hört en britt eller amerikan säga.... Det är svårt att beskriva i ord, men "national" ska liksom uttalas "natch-ional", inte "nash-ional" som en svensk oftast brukar säga. Det är samma med ordet "choose", som uttalas "t-sch-oose", men svenskar brukar säga "shoes" (som i "skor").
Citera
2011-09-14, 00:42
Medlem
Aenims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Det har jag ALDRIG någonsin hört en britt eller amerikan säga.... Det är svårt att beskriva i ord, men "national" ska liksom uttalas "natch-ional", inte "nash-ional" som en svensk oftast brukar säga. Det är samma med ordet "choose", som uttalas "t-sch-oose", men svenskar brukar säga "shoes" (som i "skor").
Det där har du fått om bakfoten. Svenskar brukar uttala national och international ungefär som vi gör på svenska, dvs med ett uttalat t, vilket engelskspråkiga inte gör. Tvärtemot vad du säger alltså. http://dictionary.reference.com/browse/national Vad man tror att man hör stämmer inte alltid överens med vad som faktiskt sägs.
Citera
2011-09-14, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aenim
Det där har du fått om bakfoten. Svenskar brukar uttala national och international ungefär som vi gör på svenska, dvs med ett uttalat t, vilket engelskspråkiga inte gör. Tvärtemot vad du säger alltså. http://dictionary.reference.com/browse/national Vad man tror att man hör stämmer inte alltid överens med vad som faktiskt sägs.

Ok, det är möjligt att jag har fel just när det gäller ordet "national", men inte när det gäller ord som "choose", "chop", etc. Där säger svenskar oftast "shoes" och "shop".
Citera
2011-09-14, 01:39
Medlem
Ja!s avatar
Är det inte många som inte skiljer på a-ljuden i t.ex. sack och suck också? Båda blir till andra delen i ordet sick-sack med svenskt uttal.
Senast redigerad av Ja! 2011-09-14 kl. 01:41.
Citera
2011-09-14, 10:24
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Är det inte många som inte skiljer på a-ljuden i t.ex. sack och suck också? Båda blir till andra delen i ordet sick-sack med svenskt uttal.
sack /sæk/

suck /sʌk/ ... men jag hör i andanom ett brittiskt u/ö-ljud i någon dialekt – bygdemålsbetonat?

Ref.
http://dictionary.reference.com/browse/suck (högtalaren)
http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/suck_1?q=suck
http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/sack_5
Senast redigerad av egon2b 2011-09-14 kl. 10:42.
Citera
2011-09-14, 10:44
Medlem
Traveller2007s avatar
Det jag stor mig pa mest ar folk som overdriver en amerikansk dialekt aven fast de aldrig har varit i USA. De sager ord som "man" och "cool" HELA TIDEN.
Citera
2011-09-14, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Utala å när det är o.

I have åpened the dåår.

Och hur uttalar du door på något annat sätt än [do: (r)] = "dåå(r)"?
Citera
2011-09-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Och hur uttalar du door på något annat sätt än [do: (r)] = "dåå(r)"?
Möjligen är det som åsyftas att uttalet blir alltför rundat och kanske även för långt.
Citera
2011-09-14, 13:52
Medlem
alvers avatar
vanligt ar val som andra namnt ingen skillnad mellan
y och j (you/join)
ch och sh (cheap sheep)
v och w (video/weed)
s och z (seen/zoom)
tog mig ett tag innan jag fick g ratt i vissa ord, typ argyle/ginger
uttala y som pa svenska, sydney istallet for sidni
uttala l och w i ord i vissa ord (salmon/sword)

det finns sakert fler..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in