2011-09-15, 14:04
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Det som jag tycker är svårast i engelskan är ord som slutar på th tex earth.

Håller med. Är det största problemet för min del tror jag, sen så vet jag att jag har en väldigt svensk brytning också.

Mitt ordförråd är det inget fel på utan det är uttalen som sätter käppar i hjulen för min engelska, beror väl främst på att jag skriver mycket mer än vad jag pratar engelska.
Citera
2011-09-15, 14:05
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Eftersom ingen har reagerat på detta har jag kanske haft fel vad det gäller detta enda sen man började läsa engelska på mellanstadiet.
Ska det verkligen vara ett t-ljud där? Har reagerat när svenskar säger national med tydligt t-ljud.

Du har helt rätt, det finns inget t-ljud i national.
Citera
2011-09-15, 14:07
Medlem
på tal om david beckham tycker jag väldigt många säger "bääkhem"...
Citera
2011-09-15, 14:09
Medlem
Artmanns avatar
Är medveten om ett fel jag själv brukar göra om jag inte tänker efter.

påstende.... I think

Låter ju helt efterblivit fungerar mycket bättre på svenska

påstende... Tror jag
Citera
2011-09-15, 14:11
Medlem
neonbruns avatar
Jejms istallet for James.
Shocolate istallet for Chocolate.
Citera
2011-09-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcani80
Det uttalas "vajking"...eller?

Ja. Många säger "wery" istället för "very". Det är så jävla vanligt att några här måste vara en av dessa em-tii-wouuii-are. Då har jag en fråga till er. Vi använder bokstaven V som exempel, "Vee" som det uttalas och inte "Wee." Då kör vi:

Ni som säger "Wee" på bokstaven V. I skolan fick man lära sig det rätta uttalet. I lexikon står det hur det ska uttalas. Vi blir översköljda av amerikanska serier och filmer, och där uttalar man det såklart rätt.

Varför säger ni det som ni gör?
Citera
2011-09-15, 14:22
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag pratar jävligt bra engelska, dock kan jag slarva med orden och komma bort mig när jag snackar fort men uttalet är skitbra enligt andra engelska vänner också.. ( Genom skype ex ).

Men både min morsa och ja oftast tjejer säger "Tank Juu" ( !!! ) Man blir så jävla galen på dom som inte kan prata korrekt. Visst, arabiska kan vara svårt men Eng har vi ju lärt oss sen skolan och folk rättar en hela tin men ändå fortsätter man uttala det så.

Ett klassiskt exempel är också " Whadtt " Låter utvecklingstört och man skämms när man är i närheten av de i något annat land.
När jag var 14-15 pratade jag bättre eng. än min Mamma och mitt uttal var mycket bättre. Min farsa däremot kan snacka eng. mer brittiska dock men jag har fått "the clean" uttal av han

EDIT: Glömde säga att jaginte tycker om svenskar som pratar som en äkta engelsman eller iaf försöker.. Jag menar, det låter så fult och jag tycker amerikanska låter både modernare och snyggare och så pratar jag amerikanska för att man bara kollar på amerikanska filmer men trots att vissa kollar på Amerikanska filmer varje dag så pratar man Eng. med brittisk accent som låter fult och präktigt som fan. Nej nej!! Gissar att 80% av alla fb:are pratar så
Senast redigerad av Ass.Parade 2011-09-15 kl. 14:26.
Citera
2011-09-15, 14:24
Medlem
Karmellkungens avatar
MTV (emm-ti-wii)...

EMM-TEE-VEE förfan!
Citera
2011-09-15, 14:35
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmellkungen
MTV (emm-ti-wii)...

EMM-TEE-VEE förfan!

Nu fattar jag inte... Är inte emm-ti-vii med svenskt uttal samma som Emm-Tee-vee med engelskt?

Eller syftar du på att folk uttalar det Emm-Taj-vaj (med svenskt)?
Citera
2011-09-15, 14:37
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Nu fattar jag inte... Är inte emm-ti-vii med svenskt uttal samma som Emm-Tee-vee med engelskt?

Eller syftar du på att folk uttalar det Emm-Taj-vaj (med svenskt)?
Nej, h*n syftar nog på att alldeles för många uttalar v, som om det vore ett w. Em-tee-vee blir då em-tee-wee.
Citera
2011-09-15, 14:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Fast det stämmer ju inte heller. Meningen du refererar till är ju en fråga, men översättningen du gör blir ett påstående. Det är inte fel att översätta till det du raljerade över, däremot är det du skrev som förslag helt fel.

Jag varken raljerade eller gav förslag. Jag försökte få dig att utveckla det du påbörjade.
Citera
2011-09-15, 14:57
Medlem
soscagons avatar
Lite kul att en kompis låter svenskare när han snackar än engelska än svenska....

Har själv inte några problem med uttalet, men om man inte haft några ordentliga konversationer på engelska på ett tag så blir det lite hackigt i början innan flytet infinner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in