2018-05-27, 01:28
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
som jag starkt tolkade det
Jag tolkade inte det så, men det kan mycket väl ha varit så. Kanske OliverCromwell kan bringa klarhet.
Citat:
Hur du får det till att F! är på uppgång förstår jag inte, de har ju legat konstant på cirka 2% ett bra tag, vilket är sämre än deras förra valresultat. Intressant resonemang oavsett.
Nja, uppgång var nog fel ord, menade mer att ett flertal icke-etablerade (d v s utanför riksdagen) småpartier ändå har en del stöd (fast förmodligen inte tillräckligt för att nå riksdagen redan i höst om man jämför med t ex SD:s och NyD:s stöd ett par månader innan deras första riksdagsinträde) samtidigt som de etablerade småpartierna minskar och mycket väl kan hamna utanför riksdagen.
Citat:
Det bäddar ju för att massor av procentenheter kommer att hamna utanför riksdagen. Jag tror ju personligen att samtliga KD/L/MP åker. Eftersom att jag tror att de är överrepresenterade nu i OU:s.
Ja, jag läste någonstans - kanske att det var här - att det mycket väl kan bli så att de icke-representerade blir fjärde största parti. MP ut är det viktigaste vad gäller partier som ska ur riksdagen.
2018-05-27, 01:45
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag tolkade inte det så, men det kan mycket väl ha varit så. Kanske OliverCromwell kan bringa klarhet.

Nja, uppgång var nog fel ord, menade mer att ett flertal icke-etablerade (d v s utanför riksdagen) småpartier ändå har en del stöd (fast förmodligen inte tillräckligt för att nå riksdagen redan i höst om man jämför med t ex SD:s och NyD:s stöd ett par månader innan deras första riksdagsinträde) samtidigt som de etablerade småpartierna minskar och mycket väl kan hamna utanför riksdagen.

Ja, jag läste någonstans - kanske att det var här - att det mycket väl kan bli så att de icke-representerade blir fjärde största parti. MP ut är det viktigaste vad gäller partier som ska ur riksdagen.
Ja, att flertalet partier utanför riksdagen börjat växa är mycket intressant. Angående opinionsläget kring AfS, så skulle jag säga att deras väljarstöd är extremt oklart. Detta mönster t ex, syns enbart på Yougov:

Yougov övriga-kvot(F! ej inkluderade)

Dec 17 - 2.2%
Jan 18 - 2.6%
Feb 18 - 2.5%
Mars 18 - 4.1% (Här lanserades AfS)
April 18 - 3.6%
Maj 18 - 4%

Källa: https://val.digital/AllSurveys/

Här kan vi alltså observera att övriga kvoten konstant ökat med cirka 1.5%. Jag kan däremot inte hitta något liknande mönster hos övriga institut.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-27 kl. 02:01.
2018-05-27, 01:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
I vilket fall som helst är det intressant att samtidigt som de små etablerade partierna krisar - KD och MP kan åka ur, L klarar sig förmodligen (tyvärr) kvar - har vi ett flertal småpartier på uppgång. F!, förvisso mest kannibalistiskt från MP förmodligen och mest på grund av oproportionerligt mycket mediauppmärksamhet, men också nya MED & AfS. PP m fl är väl så små att de knappt är värda att nämnas nu för tiden.

Faktum är att alla av riksdagspartierna har backat sedan valet, utom V som har en svag ökning samt C och SD som båda ökat kraftigt.

F! har inte ökat sedan valet heller, tvärtom har de backat. I valet fick de 3,12%. I o.u. har de under det senaste månaderna sådär ca 2-2,5% stöd. Att 3/4 av deras medlemmar har lämnat partiet sedan valet gör ju inte saken direkt bättre.

De som lämnat MP tycks inte gått till F!, utan i första hand till S och i andra hand till V och C. Att S inte ökat, utan minskat, beror på att de i sin tur tappat till andra partier, främst till SD. Det kommer en ny SCB-mätning nu om 2 veckor, sannolikt kan vi läsa mer exakt där i.

Båda regeringspartierna S och MP har backat kraftigt, liksom även alla av Allianspartierna (utom C, som ju gått emot övriga i Alliansen). Medan SD och partier utanför Riksdagen växer. Allt detta är ju en enormt tydlig signal att väljarna misstror den rådande politiken, liksom allt fler väljarna saknar förtroende för att de partier som styrt landet hitintills har nödvändig kompetens att vända utvecklingen. Speciellt att vi ser detta missnöje under en högkonjunktur är extra intressant.
2018-05-27, 02:12
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Faktum är att alla av riksdagspartierna har backat sedan valet, utom V som har en svag ökning samt C och SD som båda ökat kraftigt.

F! har inte ökat sedan valet heller, tvärtom har de backat. I valet fick de 3,12%. I o.u. har de under det senaste månaderna sådär ca 2-2,5% stöd. Att 3/4 av deras medlemmar har lämnat partiet sedan valet gör ju inte saken direkt bättre.

De som lämnat MP tycks inte gått till F!, utan i första hand till S och i andra hand till V och C. Att S inte ökat, utan minskat, beror på att de i sin tur tappat till andra partier, främst till SD. Det kommer en ny SCB-mätning nu om 2 veckor, sannolikt kan vi läsa mer exakt där i.

Båda regeringspartierna S och MP har backat kraftigt, liksom även alla av Allianspartierna (utom C, som ju gått emot övriga i Alliansen). Medan SD och partier utanför Riksdagen växer. Allt detta är ju en enormt tydlig signal att väljarna misstror den rådande politiken, liksom allt fler väljarna saknar förtroende för att de partier som styrt landet hitintills har nödvändig kompetens att vända utvecklingen. Speciellt att vi ser detta missnöje under en högkonjunktur är extra intressant.
Haha ja, det börjar gå åt helvete för 7K. Tänk dig följande valresultat:

Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-27 kl. 02:17.
2018-05-27, 02:54
Medlem
Rosteres avatar
Citat:

Sverige skulle ha en saltindustri redo att försörja behoven hos ett medelstort afrikanskt land enbart med fyndigheterna på Södermalm och kring DN-skrapan med ett sådant resultat. Det är väl vad man kallar en möjlig win-win situation för aktörer tillhörande alla politiska läger.

Jag kommer ihåg hur fånigt begreppet "7-klövern" lät när jag hörde det första gången. En "4-klöversregering" under Annie Lööf som kompromiss hos de fyra överlevande 7-klöverspartierna fullbordar symboliken på ett helt annat sätt dock. Detta illustrerar mer än något annat utfall var den nuvarande fronten ligger. Löfvén avgår till fördel för Magdalena Andersson, och bilden är komplett. Vår tids "dolchstusslegende" kommer då handla om hur UK, som hela tiden sagt att han inte vill samarbeta med SD, avböjer att bilda en M-minoritetsregering med stöd av SD vilket möjliggör förhandlingarna som leder till en Ullstensk centerregering.
2018-05-27, 03:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
AfS fick nästan två procent samma månad som de bildades.

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-för-sverige-börjar-få-stöd-i-opinionen

AfS bildades 2015.
2018-05-27, 03:54
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Detta tolkar jag som att AfS åtminstone har 1.5% men förmodligen ännu närmare 2%.

Tolka det hur du vill. Men de fick endast 1,7% i en mätning i mars, innan de försvann och uppenbarligen minskade kraftigt, med tanke på att andra partier som MED, PP och LBPo har vuxit och kommit med i matchen under våren.
2018-05-27, 03:55
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Haha, ett helt underbart resultat!

Den valvakan hade jag spelat in och kollat på många gånger! Det vara bra att ha något att kolla på när man är lite deppig och vill muntras upp. Jag sitter och funderar på vilken som kommer bli min "favorit" journalist eller proffstyckare den kvällen? Någon som bara vrålskriker rakt ut tror jag skulle vara trevligt att höra. Skadeglädje den enda sanna glädjen...

Nu förstår jag förståss också att du överdrev lite, men ett likartat resultat är nog faktiskt inte helt omöjligt. Även om man kan tycka att många av sina motståndare är idioter ibland (läs oftast) så har de naturligtvis också insett att ett sådant valresultat faktiskt kanske kan bli verklighet. Därav deras desperata utspel och de lär bara bli än värre fram tills valet är över. De kommer att få det riktigt jobbigt, att bryta en nedåtgående trend är verkligen inte det lättaste. Så när Lena Melin skrev att valet kommer bli ett blodbad var det nog siffror som dina hon såg framför sig.
2018-05-27, 04:02
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Huvudpoängen i ett sådant här inlägg:
Är ju inte att redogöra om SD har 1.8 eller 2%. Det som OliverCromwell menade, som jag starkt tolkade det i alla fall, var att inga siffror någonsin hade presenterats för AfS.

Om partiet sedan ligger på 1.8% eller 2% spelar mindre roll, det viktigaste var ju att ett ungefärligt stöd faktiskt presenteras. Något som tidigare inte hade skett.

Det finns bara en siffra hos AfS från YouGov och den var 1,7%. Räknar man in Övriga under de följande månaderna, så tyder mycket på att AfS har tappat sedan dess. Alltså ligger nu AfS under 1,7%.

Som jag ser det ligger AfS i absolut bästa fall just nu på omkring 1%.
2018-05-27, 04:27
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
AfS bildades 2015.

Jag valde fel ord. "Lanserades" var det jag tänkte på.
2018-05-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är det inte det som delvis hänt med (M) förövrigt? Ruinfeldt prioriterade bort deras "kärnväljare" till förmån för triangulering mot mitten. Resultatet blev att konservativa högermän som röstat (M) hela livet plötsligt fick nog och bytte till (SD).
M har väl aldrig haft så mycket väljarstöd som under Reinfeldt. Så hur tänkt du där?
Dina funderingar får väl snarare bli vilka som bytte till M.

Givet hur kommunistiska svenska väljare är så lär det nog vara så att det var just genom att röra sig åt vänster som Alliansen kunde bli större än vänstern. Sedan kunde Alliansen försiktigt dra Sverige högerut. Men man var tvungna att göra det försiktigt så man inte retade upp "kommunistväljarna". Därav att Alliansen inte gav sig på hyresregleringen. Något Bildt och Westerberg försökte sig på i början på 90-talet.
Inte heller vågade Reinfeldt ta sig an arbetsmarknadslagarna. (Något som Borg sagt sig ångra efteråt).
Men den försiktiga anpassningen mot marknadsekonomi och skattesänkningarna blev ändå för mycket för en del väljare som successivt sökte sig mot Sovjetpartierna.

Sedan har du säkert rätt i att i takt med anpassning mot marknadsekonomi och minskat skattetryck var det en del som sökte sig till vänsterpartiet SD i stället för till vänsterpartierna S eller V.
Riktigt hur man kan gå från M till SD lär jag nog aldrig förstå då det är fundamentala skillnader. Men det lär väl handla om personer som inte har någon koll, och bara agerar på känsloupplevelser.
2018-05-28, 11:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
M har väl aldrig haft så mycket väljarstöd som under Reinfeldt. Så hur tänkt du där?
Dina funderingar får väl snarare bli vilka som bytte till M.

Givet hur kommunistiska svenska väljare är så lär det nog vara så att det var just genom att röra sig åt vänster som Alliansen kunde bli större än vänstern. Sedan kunde Alliansen försiktigt dra Sverige högerut. Men man var tvungna att göra det försiktigt så man inte retade upp "kommunistväljarna". Därav att Alliansen inte gav sig på hyresregleringen. Något Bildt och Westerberg försökte sig på i början på 90-talet.
Inte heller vågade Reinfeldt ta sig an arbetsmarknadslagarna. (Något som Borg sagt sig ångra efteråt).
Men den försiktiga anpassningen mot marknadsekonomi och skattesänkningarna blev ändå för mycket för en del väljare som successivt sökte sig mot Sovjetpartierna.

Sedan har du säkert rätt i att i takt med anpassning mot marknadsekonomi och minskat skattetryck var det en del som sökte sig till vänsterpartiet SD i stället för till vänsterpartierna S eller V.
Riktigt hur man kan gå från M till SD lär jag nog aldrig förstå då det är fundamentala skillnader. Men det lär väl handla om personer som inte har någon koll, och bara agerar på känsloupplevelser.

Du ger nog Reinfeldt för mycket kred.

Han hade turen att möta Sveriges mest illa omtyckta politiker 2010. Det var då han fick sån stor stöd. Folk var tamejfan uppriktigt rädda för att få Mona som Statsminister. Mötte till och med en del Sosse-kvinnor som valde att inte rösta alls, pga att Mona kunde bli Statsminister, samtidigt som gubbar som var arga på Reinfeldt valde att rösta på honom trots allt då de såg Mona som ett betydligt större hot, skulle hon ha blivit Statsminister.

Moderaternas bästa resultat är ironiskt nog Mona Sahlins främsta partipolitiska gärning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in