2018-05-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har också pratat med individer ur S's kärnväljarkår som är starkt kritiska till S's politik. Men min upplevelse är att de äldre fortfarande har stor respekt för gamla värderingar som trofasthet, lojalitet, sammanhållning och dessutom en respekt för auktoriteter som yngre stort sett saknar. När personalen på äldreboendet säger: nu är dags att rösta! så tror jag att många hänger med, för rösta ska man ju göra. Vad ska folk annars säga? Och väl i vallokalen blir det S, för vad ska man annars rösta på? Man får väl hoppas att han Löfven tänker på oss nu.

Ungefär så får S sin grundplåt röster.
Min erfarenhet av äldre är att de kan vara väldigt missnöjda med (S) i enstaka frågor. Men kan inte tänka sig att rösta på borgerliga partier. (S) har lyckats skrämma upp dessa personer med högerspöket, så att det blir omöjligt att rösta till höger.

I grunden är dessa gamlingar gravt irrationella. I många fall kan man vara missnöjd över företeelser i samhället, men då riktas kritiken mot några stackare som måste utföra/administrera eländet. Man förstår inte att orsaken är lagstiftning av (S).

En förmildrande omständighet är väl att de här personerna kanske har 7-årig folkskola, och aldrig fått träna upp den intellektuella skärpan. (Fast sedan kan man fråga sig om de som kommer ut från gymnasiet idag är så mycket bättre).

Förutsättningarna idag är enormt mycket bättre till att ta underbyggda beslut, med tillgänglig data på nätet och från SCB. Och potential till bättre utbildning. Men när man läser inläggen här så verkar känslorna styra och mätdata förnekas.
2018-05-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Afs är vad jag kan se inte särredovisade i YG’s undersökning. De ”Antar” att övrigagruppens ökning förklaras av dem. Vi får väl se hur ”The-Leftovers” klarar sig.

Även om inte YouGovs särredovisade dem, så vet de väl själva vilka partier som "övrigt" består av i deras egen undersökning. Vi får se längre fram. Det krävs av vad jag vet som sagt 2 % i minst tre mätningar. Än så länge har de inte lyckats med det. Så det återstår att se.
2018-05-26, 21:39
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ursäkta men när har AfS fått 2%? Kan du länka till det?

Alldeles för många påstår att AfS har 2%, jag skulle vilja ha källa på det. Hittar inga av YouGovs siffror som påstår något sådant.

Sluta dra upp siffror direkt ur arslet vid nästa inlägg om du (gäller inte bara dig Mellberg) inte kan backa upp era påståenden.
https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen
Citat:
När ett parti nått minst två procent under tre undersökningar i rad börjar Yougov särredovisa partiets siffror. Något som partiet Alternativ för Sverige alltså inte nått upp till än.

– De är inte uppe i två procent. Men de är ganska nära i den här mätningen. De är ju helt nya. Vi måste se lite fler mätningar innan vi kan säga mer, säger Lars Gylling, kommunikationschef på Yougov.

Detta tolkar jag som att AfS åtminstone har 1.5% men förmodligen ännu närmare 2%.
2018-05-26, 21:49
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Detta tolkar jag som att AfS åtminstone har 1.5% men förmodligen ännu närmare 2%.
Så med andra ord har de inte hamnat på 2 % än, trots ditt påstående om att så var fallet?
2018-05-26, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Min erfarenhet av äldre är att de kan vara väldigt missnöjda med (S) i enstaka frågor. Men kan inte tänka sig att rösta på borgerliga partier. (S) har lyckats skrämma upp dessa personer med högerspöket, så att det blir omöjligt att rösta till höger.

I grunden är dessa gamlingar gravt irrationella. I många fall kan man vara missnöjd över företeelser i samhället, men då riktas kritiken mot några stackare som måste utföra/administrera eländet. Man förstår inte att orsaken är lagstiftning av (S).

En förmildrande omständighet är väl att de här personerna kanske har 7-årig folkskola, och aldrig fått träna upp den intellektuella skärpan. (Fast sedan kan man fråga sig om de som kommer ut från gymnasiet idag är så mycket bättre).

Förutsättningarna idag är enormt mycket bättre till att ta underbyggda beslut, med tillgänglig data på nätet och från SCB. Och potential till bättre utbildning. Men när man läser inläggen här så verkar känslorna styra och mätdata förnekas.
Men de äldre, som många gånger inte behärskar internet så bra, har inte tillgång till denna data. De ser på SVT och läser DN och Aftonbladet och får sin bild därifrån. Dessutom har de respekt för gammeldags värderingar och för auktoriteter. De har kort skolgång och dåligt självförtroende och säger inte emot "de som vet bättre". Givet detta agerar de rationellt när de röstar på S för 20e gången. Men den väljarkategorien är på utdöende, och S med dem.
2018-05-27, 00:47
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Så med andra ord har de inte hamnat på 2 % än, trots ditt påstående om att så var fallet?
Värst vad skitnödig du var. Ligger man på 1.5%-1.9% så avrundar jag uppåt till närmsta heltal.

Ett sådant inlägg du skrev nu är ett dåligt försök till att försöka skifta fokus, från det att AfS faktiskt har ett ordentligt relevant väljarstöd, till att snurra in sig på detaljer i ett matematiskt snömos. Nu funkade inte detta denna gången för dig.

Huvudpoängen är alltså inte hurvida Afs låg på 1.8% eller 2.0% i Yougov undersökningen. Utan att de faktiskt redan samlat har fått ett relevant väljarstöd.

En vild "gissning" är ju att du inte är ett större fan av AfS
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-27 kl. 00:49.
2018-05-27, 00:50
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Värst vad skitnödig du var. Ligger man på 1.5%-1.9% så avrundar jag uppåt till närmsta heltal.
Det är inte särskilt rimligt vid så låga stöd. Du avrundar 1,5 % till 2 %? Fullständigt orimligt och knappast det som menas med att AfS har "landat på 2 %".
Citat:
Ett sådant inlägg du skrev nu är ett dåligt försök till att försöka skifta fokus, från att AfS faktiskt har ett ordentligt relevant väljarstöd, till att snurra in sig på detaljer i ett matematiskt snömos. Nu funkade inte detta denna gången för dig.
Samma gamla tröttsamma "du försöker bara skifta fokus". Nej, det försöker jag inte. Skriv korrekta siffror i stället, i stället för att "avrunda" uppåt med upp till 25 % (obs %, ej %-enheter).
Citat:
En vild "gissning" är ju att du inte är ett större fan av AfS
Du kan fortsätta gissa vilt. Bättre lycka nästa gång.
2018-05-27, 00:55
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Det är inte särskilt rimligt vid så låga stöd. Du avrundar 1,5 % till 2 %? Fullständigt orimligt och knappast det som menas med att AfS har "landat på 2 %".

Samma gamla tröttsamma "du försöker bara skifta fokus". Nej, det försöker jag inte. Skriv korrekta siffror i stället, i stället för att "avrunda" uppåt med upp till 25 % (obs %, ej %-enheter).

Du kan fortsätta gissa vilt. Bättre lycka nästa gång.
Men din tomte, det enda vi kan säga är att AfS väljarstöd var i mätningen 1.5%-1.99%. Har du Asperberger eller varför hänger du dig upp på sådana detaljer som inte spelar någon roll?

2% FEL
1.5-1.99% RÄTT

Varför tycker du det är viktigare att diskutera promille detaljer istället för att diskutera sakfrågan angående att AfS hade ett mycket stort väljarstöd i Yougov mätningen?
2018-05-27, 01:04
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Om de nu hade varit en så liten skara så hade de ju knappast landat på 2% i Yougov.
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Alldeles för många påstår att AfS har 2%, jag skulle vilja ha källa på det. Hittar inga av YouGovs siffror som påstår något sådant.

Sluta dra upp siffror direkt ur arslet vid nästa inlägg om du (gäller inte bara dig Mellberg) inte kan backa upp era påståenden.
Du påstår alltså att AfS har nått 2 %, källa efterfrågas, varpå du svarar:
Citat:
Med andra ord drog du siffror direkt ur arslet som OliverCromwell så fint uttryckte det.
Citat:
Men din tomte, det enda vi kan säga är att AfS väljarstöd var i mätningen 1.5%-1.99%. Har du Asperberger eller varför hänger du dig upp på sådana detaljer som inte spelar någon roll?

2% FEL
1.5-1.99% RÄTT

Varför tycker du det är viktigare att diskutera promille detaljer istället för att diskutera sakfrågan angående att AfS hade ett mycket stort väljarstöd i Yougov mätningen?
"Detaljer som inte spelar någon roll" = 25 % i partistöd (1,5 % vs 2 %)

Sakfrågan gällde snarare när AfS skulle ha fått 2 %, och svaret verkar vara aldrig (hittills). Förhoppningsvis inom en snar framtid dock. För min del får AfS gärna komma in i riksdagen.

---

I vilket fall som helst är det intressant att samtidigt som de små etablerade partierna krisar - KD och MP kan åka ur, L klarar sig förmodligen (tyvärr) kvar - har vi ett flertal småpartier på uppgång. F!, förvisso mest kannibalistiskt från MP förmodligen och mest på grund av oproportionerligt mycket mediauppmärksamhet, men också nya MED & AfS. PP m fl är väl så små att de knappt är värda att nämnas nu för tiden.
2018-05-27, 01:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men de äldre, som många gånger inte behärskar internet så bra, har inte tillgång till denna data. De ser på SVT och läser DN och Aftonbladet och får sin bild därifrån. Dessutom har de respekt för gammeldags värderingar och för auktoriteter. De har kort skolgång och dåligt självförtroende och säger inte emot "de som vet bättre". Givet detta agerar de rationellt när de röstar på S för 20e gången. Men den väljarkategorien är på utdöende, och S med dem.

Just att många äldre avskyr allt vad sossarna företar sig men ändå röstar på dem år ut och år in har nog många grubblat över genom åren. Du tar föredömlig upp många av orsakerna. Jag delar din bild, men skulle tro att det finns ytterligare en förklaring, nämligen att det är en del av deras identitet att vara sosse.

Många äldre är uppväxta i ett klassamhälle som inte längre finns. De har sedan barnsben av sina föräldrar fått lära sig att de är arbetarklass och skall hålla ihop mot mot kapitalisterna som vill förtrycka dem. De kan därför uppfatta det som en del av sin personlighet att vara sosse. Det skall man vara om man är knegare, liksom att vara lojal mot sina kolleger och mot facket. Något annat är föräderi, typ.

Så många pensionärer är inbitna sossar som benhårt tror på dess ideal. Problemet är bara att Socialdemokraternas partiledning inte delar eller följer sosseidealet. Om det lät begripligt?

Vidare kanske många även associera den stora samhällsutveckling som skedde under deras uppväxtår med just sossarna. Ser man denna som positiv och önskar att samhället skall utvecklas i en riktning mot detta kan således en röst på S vara logisk utifrån deras perspektiv.

Kanske kan S önskan om att flytta fokus från invandrings- och kriminalpolitiken till istället arbetsrätten, vården och skolan även kan ses i det perspektivet då de appilerar till pensionärer med frågor dessa associerar med S.

Länk till artikel om det:

Arbetsrätten betvivlar jag att de ens vill genomföra några större ändringar i. De önskar nog snarare bara associeras med frågan och skrämma bort väljare från moderaterna.

Vården ligger ju inte ens under riksdagen utan landstingen, men äldre nyttjar mycket vård och har hört och/eller själva upplevt hur köerna ökat, vilket naturligtvis oroar dem.

Skolan ligger ju inte heller under riksdagen utan kommunerna. Men S har alltid gillat bildning av folket. (Men ogillar akademiker...) Så att ge alla barn en god och likvärdig utbildning i solidariteten namn låter bra, dessutom får man kanske också bort buset från gatorna då de blir goda samhällsmedborgare. Eller något sådant...
2018-05-27, 01:11
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Du påstår alltså att AfS har nått 2 %, källa efterfrågas, varpå du svarar:

Med andra ord drog du siffror direkt ur arslet som OliverCromwell så fint uttryckte det.

"Detaljer som inte spelar någon roll" = 25 % i partistöd (1,5 % vs 2 %)

Sakfrågan gällde snarare när AfS skulle ha fått 2 %, och svaret verkar vara aldrig (hittills). Förhoppningsvis inom en snar framtid dock. För min del får AfS gärna komma in i riksdagen.

---

I vilket fall som helst är det intressant att samtidigt som de små etablerade partierna krisar - KD och MP kan åka ur, L klarar sig förmodligen (tyvärr) kvar - har vi ett flertal småpartier på uppgång. F!, förvisso mest kannibalistiskt från MP förmodligen och mest på grund av oproportionerligt mycket mediauppmärksamhet, men också nya MED & AfS. PP m fl är väl så små att de knappt är värda att nämnas nu för tiden.
Huvudpoängen i ett sådant här inlägg:
Citat:

Är ju inte att redogöra om SD har 1.8 eller 2%. Det som OliverCromwell menade, som jag starkt tolkade det i alla fall, var att inga siffror någonsin hade presenterats för AfS.

Om partiet sedan ligger på 1.8% eller 2% spelar mindre roll, det viktigaste var ju att ett ungefärligt stöd faktiskt presenteras. Något som tidigare inte hade skett.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-27 kl. 01:25.
2018-05-27, 01:20
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Hur du får det till att F! är på uppgång förstår jag inte, de har ju legat konstant på cirka 2% ett bra tag, vilket är sämre än deras förra valresultat. Intressant resonemang oavsett.

Det bäddar ju för att massor av procentenheter kommer att hamna utanför riksdagen. Jag tror ju personligen att samtliga KD/L/MP åker. Eftersom att jag tror att de är överrepresenterade nu i OU:s.

Exempel på valresultat för småpartierna:

KD 3%
MP 3%
L 3.5%¨
F! 2%
AfS 2%
MED 1%
Övriga promillepartier tillsammans: 1.5%

Skulle ge sammanlagt 16% av rösterna som hamnar utanför riksdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in