Citat:
Min erfarenhet av äldre är att de kan vara väldigt missnöjda med (S) i enstaka frågor. Men kan inte tänka sig att rösta på borgerliga partier. (S) har lyckats skrämma upp dessa personer med högerspöket, så att det blir omöjligt att rösta till höger.Jag har också pratat med individer ur S's
kärnväljarkår som är starkt kritiska till S's politik. Men min upplevelse är att de äldre fortfarande har stor respekt för gamla värderingar som trofasthet, lojalitet, sammanhållning och dessutom en respekt för auktoriteter som yngre stort sett saknar. När personalen på äldreboendet säger: nu är dags att rösta! så tror jag att många hänger med, för rösta ska man ju göra. Vad ska folk annars säga? Och väl i vallokalen blir det S, för vad ska man annars rösta på? Man får väl hoppas att han Löfven tänker på oss nu.
Ungefär så får S sin grundplåt röster.
kärnväljarkår som är starkt kritiska till S's politik. Men min upplevelse är att de äldre fortfarande har stor respekt för gamla värderingar som trofasthet, lojalitet, sammanhållning och dessutom en respekt för auktoriteter som yngre stort sett saknar. När personalen på äldreboendet säger: nu är dags att rösta! så tror jag att många hänger med, för rösta ska man ju göra. Vad ska folk annars säga? Och väl i vallokalen blir det S, för vad ska man annars rösta på? Man får väl hoppas att han Löfven tänker på oss nu. Ungefär så får S sin grundplåt röster.
I grunden är dessa gamlingar gravt irrationella. I många fall kan man vara missnöjd över företeelser i samhället, men då riktas kritiken mot några stackare som måste utföra/administrera eländet. Man förstår inte att orsaken är lagstiftning av (S).
En förmildrande omständighet är väl att de här personerna kanske har 7-årig folkskola, och aldrig fått träna upp den intellektuella skärpan. (Fast sedan kan man fråga sig om de som kommer ut från gymnasiet idag är så mycket bättre).
Förutsättningarna idag är enormt mycket bättre till att ta underbyggda beslut, med tillgänglig data på nätet och från SCB. Och potential till bättre utbildning. Men när man läser inläggen här så verkar känslorna styra och mätdata förnekas.