Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Samtidigt kan det vara så att S är nere på ett minimum nu och bara har kärnväljare kvar som inte byter parti oavsett vad som händer. Kanske ligger S golv någonstans strax under 25%.
Där tror jag du har fel faktiskt. Det fanns visserligen kärnväljare men det är dessa som börjat röra sig mot (SD).
Sedan undrar jag hur många som egentligen är "kärnväljare"? Kan man vara så övertygad om att (S) är rätt utan att samtidigt vara intresserad av politik och följa debatter? Följer man debatter måste man ju skämmas över hur dåligt partiet och statsministern presterar i dags läget och vad säger att man inte till slut kommer till insikten att (S) inte är annat än maktgalna karriärister?
Eller kan man vara kärnväljare och samtidigt avstå från att följa vad partiet säger och gör? Var kommer då den starka övertygelsen ifrån? Följer man inte alls med i debatten är det troligare att man alltid röstat (S) av slentrian efter att ha övertalats i ungdomsåren; men utan att någon övertygelse ligger bakom. En sådan väljare kan definitivt ändra sig om någon händelse stör vardagen och tvingar fram en reaktion.
Är det inte det som delvis hänt med (M) förövrigt? Ruinfeldt prioriterade bort deras "kärnväljare" till förmån för triangulering mot mitten. Resultatet blev att konservativa högermän som röstat (M) hela livet plötsligt fick nog och bytte till (SD).
Jag är fortsatt hoppfull att (S) kommer att sjunka ytterligare i Juni mätningarna hursomhelst

Nu är det 23-25% som gäller i Maj, Juni blir det 20-23% och i valresultatet blir det chock och bestörtning