2018-02-22, 21:16
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Japp, du har rätt. Det är därför jag tjatat i andra trådar om att Åkesson MÅSTE ge besked att man INTE kommer att släppa fram en regering utan förhandling.

Men i övrigt finns inga andra alternativ. UK är i stort sett tvungen att regera med stöd av SD om de har majoritet tillsammans, och då kommer han bli tvungen att budgetförhandla med Åkesson.
Okej, några olika scenarior här för alternativ fyra(SD stödjer Alliansen eller M utan förhandlingar):

1: Om SD blir större än M, vilket jag personligen tror att de kommer att bli, så kan vi i alla fall utesluta en ren M-regering som vägrar samarbeta med SD. Detta har vi varit inne på tidigare: Moderaternas budget skulle aldrig gå igenom i ett sådant scenario. Vi kan alltså förmodligen utesluta detta scenariot.

2: En ren regering med M + KD är ju kanske inte otänkbart att SD vekt skulle kunna stödja utan förhandlingar. Men jag har personligen svårt att tro att KD klarar riksdagsspärren, med tanke på hur många KD-väljare som gått till SD sen 2014, titta bara på hur rekordlågt KD ligger idag i opinionsundersökningarna(Kom även ihåg att KD landade på 4.6% MED stödröster från M vid valet 2014). Vi kan alltså förmodligen utesluta även detta scenariot.

3: Då återstår bara det mest trovärdiga alternativet, en M + C regering, alternativt en M + C + L regering(om L klarar spärren). Jag har ju väldigt svårt att tro, givet att SD + M har egen mandatmajoritet, att SD skulle finna sig i att stödja en regering med sådana här extrema liberala partier, utan att tillåtas vara med i några som helst förhandlingar.

Frågan är om inte SD, trots deras något regeringsförhandlingssvaga partiledning, är mest troliga till att fälla en sådan M + C regering utan inflytande? Viket leder oss till dina tre alternativ(vi kan redan innan här utesluta S + SD).

1. Koalition med S.
2. Samarbete med SD.
3. Gå i opposition.

M kan alltså mest troligtvis välja emellan att samarbeta med SD, eller att krossas i opinionen efter 9 september 2018.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-02-22 kl. 21:31.
2018-02-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Okej, några olika scenarior här...
Ja, så ser det ut.

Låt oss avrunda med att poängtera att alla dessa spekulationer BARA gäller om M+SD har egen majoritet. Om detta inte inträffar så blir det regeringskaos.

Alliansen är överens om att fälla Löfven i en misstroendeomröstning men de har inget att sätta i dess ställe. Annie Lööf vill ersätta regeringen med en Allians+S-regering, något som Moderaterna är livrädda för.

Det är nästan omöjligt att se hur någon regering ska kunna bildas om M+SD INTE får egen majoritet, utan bara nästan. För Sveriges skull få vi verkligen hoppas att det inte blir så.
Senast redigerad av Friherr 2018-02-22 kl. 21:31.
2018-02-23, 18:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ja fast vad händer om SD blir större än M(Känns faktiskt rätt troligt att valresultatet kan förhålla sig så), och M bildar en enparti regering?

Svar: Moderaternas budget faller redan vid första budgetomröstningen. Medans SDs och S budget går vidare(förutsatt att S blir störst eller näst största partiet).

Det krävs alltså då renodlade förhandlingar/samarbete mellan M och SD. För att SD helt och hållet ska avstå från att rösta på på sin egen budget. Med andra ord: M och SD får i sådana fall lägga gemensam budget.

En jävla soppa detta.

Helt korrekt. Det är en riktig soppa, men ansvaret för att det har blivit så ligger hos först allianspartierna och därefter den fullständigt genomusla rödgröna regeringen. Det hade inte behövt bli så här om man fört en annan politik och inte misskött landet så grovt och ljugit så mycket.

Min gissning är att SD kommer att bli större än M. Jag skulle också gissa att S i slutänden trots allt blir största parti, men jag skulle inte vara helt säker ens på det. Ett troligt scenario är att vi kommer att ha tre partier på mellan 20-25%. Nånstans så tror jag väl ändå att valresultatet kommer att styra vilka samarbeten och samtal som kommer att inledas. Att SD fortsatt skulle stå ute i kylan finner jag mycket osannolikt. Småpartierna kan helt komma att förlora sin roll och då handlar det i slutänden om huruvida det blir M eller S som öppnar upp för samtal med SD. Jag känner folk som borde ha koll som på allvar tror att det kan komma att bli S. Själv skulle jag ändå gissa på M, men man ska iofs inte glömma bort hur maktkåta sossar kan vara.
2018-02-24, 16:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Småpartierna kan helt komma att förlora sin roll och då handlar det i slutänden om huruvida det blir M eller S som öppnar upp för samtal med SD. Jag känner folk som borde ha koll som på allvar tror att det kan komma att bli S. Själv skulle jag ändå gissa på M, men man ska iofs inte glömma bort hur maktkåta sossar kan vara.
(Min feting ovan.)

En mening i ditt inlägg ovan fångade mitt intresse lite extra. Har du möjlighet att berätta mer vore det väldigt intressant. Utan att outa dig för mycket, har du alltså nära och bra kontakt med flera sossar i partistyrelsen, eller i dess närhet, som säger att de överväger att inleda förhandlingar med SD efter valet? Berätta gärna mer; vad har du hört och vilka är dina källor?

Tack!
2018-02-24, 17:11
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
(Min feting ovan.)

En mening i ditt inlägg ovan fångade mitt intresse lite extra. Har du möjlighet att berätta mer vore det väldigt intressant. Utan att outa dig för mycket, har du alltså nära och bra kontakt med flera sossar i partistyrelsen, eller i dess närhet, som säger att de överväger att inleda förhandlingar med SD efter valet? Berätta gärna mer; vad har du hört och vilka är dina källor
Tack!
...och du lovar att inte läcka den infon till M?...
2018-02-24, 20:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
...och du lovar att inte läcka den infon till M?...

Visst inga problem. Jag kan lova det. Jag tror dock det inte spelar så stor roll vad jag lovar, jag utgår från att det finns moderater som läser denna tråd också. Annars tror jag faktiskt media hade funnit det minst lika intressant.

Men nu tror jag verken M, eller andra partier, lägger upp sin valstrategi baserat på vad någon anonym skribent hävdar på Flashback.

Men likväl är det ett mycket intressant uttalande som det vore intressant att veta mer om, dels hur de resonerar och dels om detta baseras på information från ledande sossar eller på vad något okänt kommunalråd i Säffle eller Flen svamlat om på fyllan.
2018-02-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är förstås bara ett scenario, men ett hyfsat plausibelt sådant. Här får man förstås skilja på hur många procent partierna får i valet, och hur många procent de får av mandaten. Om Övriga nedom spärren blir ca 10%, då "kostar" ett mandat förhållandevis litet och då kan mycket väl SD + M få mer än 50% av mandaten, utan att ha fått 50% av rösterna. I detta val kan detta bli en avgörande fråga, men man skall också betänka att S sannolikt kommer att fortsätta vara det största partiet och det största partiet har alltid en liten fördel vid mandatfördelningen enligt den jämkade uddatalsmetoden.

Så, med KD, MP och Fi nedom spärren, så händer det rätt mycket, men hur mycket beror på hur långt under 4% de kommer. Fi tycks vara rätt långt nere för tillfället, och för Ditt scenario så vore det bättre om alla dessa tre partier hamnade på 3,5%.

Har länge misstänkt och befarat en valallians (valteknisk samverkan) mellan Mp och Fi! De är ungefär lika tosia båda två.
Har för mig att 28 februari är sista dagen för anmälan till valmyndigheten.
Man skulle t.ex. kunna kalla alliansen "de progressiva" eller kanske "reformvännerna"?
Är det någon som hört talas om något i ämnet?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-02-25 kl. 00:17.
2018-02-25, 14:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har länge misstänkt och befarat en valallians (valteknisk samverkan) mellan Mp och Fi! De är ungefär lika tosia båda två.
Man skulle t.ex. kunna kalla alliansen "de progressiva" eller kanske "reformvännerna"?

Nej, inte hört något sådant. Det skulle kunna ha sipprat ut något från Fi-kongressen i helgen, men intet så vitt jag känner till. Det är också farligt med sådana valallianser, man kan minnas den mellan KDS och C i valet 1985. Ingen part gynnades direkt av detta, även om KDS missgynnades minst.
2018-02-25, 17:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Precis som Stix /m94 skriver är det fullt troligt att de båda skulle förlora på det. Inte alla inom F! gillar MP och inte alla inom MP gillar F!

Jag har inte läst verken F!s eller MPs stadgar, men skulle gissa att en ev. valsamverkan måste beslutas om i årstämman. Och om det inte gör det så bör man ändå ta i beaktande att båda partierna beskriver sig som gräsrotsrörelser, det hade knappast uppskattats om partiledningarna helt utan medlemmarna tillfrågats, eller ej ens informerats, fattat ett sådant beslut. M.a.o. vi hade garanterat hört om detta för länge sedan om det fanns sådana planer.
2018-02-25, 20:32
Moderator
v50s avatar
DN/Ipsos senaste mätning utförd mellan 8 - 19/2, 1642 personer tillfrågades via telefon och web

V 9% (+2)
S 29% (+1)
MP 3% (-1)

SD 16% (+-0)

KD 3% (+-0)
C 11% (+2)
L 5% (+-0)
M 21% (-4)

M+L+C+KD: 40% (-2)
S+V+MP 41% (+2)

https://www.dn.se/nyheter/politik/efter-framgangen-nu-bromsar-moderaterna-in/

Edit

Korrigerade lite siffror
Senast redigerad av v50 2018-02-25 kl. 20:55.
2018-02-25, 20:46
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos senaste mätning utförd mellan 8 - 19/2, 1642 personer tillfrågades via telefon och web

V 9% (-2)
S 29% (-1)
MP 3% (-1)

SD 16% (+-0)

KD 3% (+-0)
C 11% (+2)
L 5% (+-0)
M 21% (-4)

S+V+MP 41% (-4)

Dina siffror för rödgröna stämmer inte (vid skillnad från förra månaden)
2018-02-25, 21:41
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

V 9% (+2)
S 29% (+1)
MP 3% (-1)

SD 16% (+-0)

KD 3% (+-0)
C 11% (+2)
L 5% (+-0)
M 21% (-4)

S+V+MP 41% (+2)

Edit

Korrigerade lite siffror

Intressant. M backar med 4% och V och C ökar med 2% vardera. Jag har svårt att se vad detta kan bero på. Gissar att det bara är brus? Men kanske någon annan har en bra förklaring?

Andra intressanta saker som framkom i undersökningen var att:

• Bara lite drygt 20% (går tyvärr ej att utläsa exakt i diagrammet) svarade att de anser att utvecklingen går åt rätt håll i Sverige! Här skiljer sig tydligen befolkningens bild markant från regeringens och många journalisters.

• Endast 33% anser att regeringen gör ett bra jobb. D.v.s. ungefär lika många som uppgav att de kommer att rösta på S eller MP i valet.

• Endast 34% vill ge regeringen förnyat förtroende i efter valet. D.v.s. ungefär lika många som uppgav att de kommer att rösta på S och MP i valet.

• 32% tror att nästa regering kommer att ledas av S. 40% tror att den kommer att ledas av M.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in