Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Japp, du har rätt. Det är därför jag tjatat i andra trådar om att Åkesson MÅSTE ge besked att man INTE kommer att släppa fram en regering utan förhandling.
Men i övrigt finns inga andra alternativ. UK är i stort sett tvungen att regera med stöd av SD om de har majoritet tillsammans, och då kommer han bli tvungen att budgetförhandla med Åkesson.
Okej, några olika scenarior här för alternativ fyra(SD stödjer Alliansen eller M utan förhandlingar):
1: Om SD blir större än M, vilket jag personligen tror att de kommer att bli, så kan vi i alla fall utesluta en ren M-regering som vägrar samarbeta med SD. Detta har vi varit inne på tidigare: Moderaternas budget skulle aldrig gå igenom i ett sådant scenario. Vi kan alltså förmodligen utesluta detta scenariot.
2: En ren regering med M + KD är ju kanske inte otänkbart att SD vekt skulle kunna stödja utan förhandlingar. Men jag har personligen svårt att tro att KD klarar riksdagsspärren, med tanke på hur många KD-väljare som gått till SD sen 2014, titta bara på hur rekordlågt KD ligger idag i opinionsundersökningarna(Kom även ihåg att KD landade på 4.6% MED stödröster från M vid valet 2014). Vi kan alltså förmodligen utesluta även detta scenariot.
3: Då återstår bara det mest trovärdiga alternativet, en M + C regering, alternativt en M + C + L regering(om L klarar spärren). Jag har ju väldigt svårt att tro, givet att SD + M har egen mandatmajoritet, att SD skulle finna sig i att stödja en regering med sådana här extrema liberala partier, utan att tillåtas vara med i några som helst förhandlingar.
Frågan är om inte SD, trots deras något regeringsförhandlingssvaga partiledning, är mest troliga till att fälla en sådan M + C regering utan inflytande? Viket leder oss till dina tre alternativ(vi kan redan innan här utesluta S + SD).
1. Koalition med S.
2. Samarbete med SD.
3. Gå i opposition.
M kan alltså mest troligtvis välja emellan att samarbeta med SD, eller att krossas i opinionen efter 9 september 2018.