2012-04-28, 10:39
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Nya oppinionssiffror i DN. Såssarna och vänsterpartiet faller starkt och modraterna återhämtar sig. Det är återigen stabil borglig majoritet med SD inräknat. Uppenbarligen har väljarna börjat genomskåda vilka obildade vulgära vita män som leder vänsterpartIerna.

När media såsmåningom kommer igång med sin mosa-stefan-kampanj kommer det inte att vara mycket kvar av väljarstödet för socialdemokraterna, som skall vara nöjda om de når 20% i sommar. Skönt - jag var faktiskt lite orolig ett tag över tanken på den paddliknande svetsaren som statsminister.

Märkligt nog har centern inte ökat, men effekten av ALs senaste utspel märks väl inte ännu. Min gissning är att centern passerar 10% gränsen i sommar. Den unga, snygga och smarta partiledaren lockar....

Hmmm, vissa kan få ihop det. Var kan du läsa ut det du påstår? Jag säger bara felmarginal och att hela undersökningen ger ett resultat som överenstämmer med ett pop/rockband från -70 talet. Gissa vilket?
2012-04-28, 10:47
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hmmm, vissa kan få ihop det. Var kan du läsa ut det du påstår? Jag säger bara felmarginal och att hela undersökningen ger ett resultat som överenstämmer med ett pop/rockband från -70 talet. Gissa vilket?
DN idag kan du läsa om undersökningen.
2012-04-28, 11:20
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
DN idag kan du läsa om undersökningen.

En del inlägg är så galna att de inte ens behöver bemötas. Jag fortsätter gissningsleken, vilket inlägg tror du jag åsyftar?
2012-04-28, 11:32
Medlem
Bengrots avatar
Om dagens undersökning skulle bli verklighet så skulle de rödgröna, om de mot förmodan skulle samarbeta igen, få egen majoritet. Eftersom KD inte skulle komma in i riksdagen så får Alliansen bara 42 procent och SD skulle därmed mista sin vågmästarroll. HÄPP!

Expressens redovisning av siffrorna är patetisk och okunnig.

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-effekten-har-tagit-slut-for-s/
2012-04-28, 13:11
Medlem
rejdars avatar
Siffrorna till tråden, från http://svt.se/svttext/web/pages/165.html
Citat:
Ipsos väljarbarometer för april

Siffrorna visar väljarstöd i procent
och förändring i procentenheter sedan
senaste mätningen:

Moderaterna 31,8 (+2,1)
Folkpartiet 5,3 (-0,8)
Centerpartiet 4,9 (-0,1)
Kristdemokraterna 3,2 (+0,2)

Socialdemokraterna 34,6 (-1,0)
Vänsterpartiet 5,4 (-0,3)
Miljöpartiet 8,9 (-0,4)

Sverigedemokraterna 5,2 (+1,0)

2.200 väljare tillfrågades under
tiden 4-24 april.

Mandaten blir som följer

Moderaterna 115
Folkpartiet 19
Centerpartiet 18
Kristdemokraterna -

Socialdemokraterna 126
Vänsterpartiet 20
Miljöpartiet 32

Sverigedemokraterna 19

Alliansen får då 152
Rödgröna 178

Ensam majoritet för de rödgröna
2012-04-28, 14:09
Medlem
lasersnabbs avatar
Jag kollade runt lite men kunde inte hitta information om hur undersökningen gått till, ringer man bara fasta telefoner?

En annan fundering är felmarginaler, alla förändringar ligger innom felmarginalen iom. att moderaternas förändring, som var den största med 2,1%-enheter, gör det. Eller? Om så är falllet, kan man dra slutsatsen att ingen förändring går att påvisa mellan mars och april?
2012-04-28, 14:36
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasersnabb
Jag kollade runt lite men kunde inte hitta information om hur undersökningen gått till, ringer man bara fasta telefoner?

En annan fundering är felmarginaler, alla förändringar ligger innom felmarginalen iom. att moderaternas förändring, som var den största med 2,1%-enheter, gör det. Eller? Om så är falllet, kan man dra slutsatsen att ingen förändring går att påvisa mellan mars och april?
Nej det är inte någon förändring utöver felmarginalerna

Undersökningar kritiseras ofta för att inte nå ut till folk utan fast telefon, men det har ändrat sej en del på den fronten, hittar inget om just Ipsos (tidigare Synovate) men här finns uppgift om att flera stora ringer till mobiltelefoner också
http://www.henrikoscarsson.com/2010/06/opinionslaget-infor-sommaren.html

I högermarginalen på den bloggen finns en dagsfärsk poll-of-polls för den som är intresserad
2012-04-28, 14:54
Medlem
lasersnabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Nej det är inte någon förändring utöver felmarginalerna

Undersökningar kritiseras ofta för att inte nå ut till folk utan fast telefon, men det har ändrat sej en del på den fronten, hittar inget om just Ipsos (tidigare Synovate) men här finns uppgift om att flera stora ringer till mobiltelefoner också
http://www.henrikoscarsson.com/2010/06/opinionslaget-infor-sommaren.html

I högermarginalen på den bloggen finns en dagsfärsk poll-of-polls för den som är intresserad

Tack för svaret!

Finns det en enkel formel man kan använda sig av för att se vad felmarginalen är? Skulle vara bra att kunna i alla möjliga situationer. Hittar bara metoder för att räkna fram konfidensintervallet, men det är inte det jag är ute efter tror jag.

Bra att de ringer mobiltelefoner, visste inte att det var så länge sedan man började med det. Men jag antar att man missar en hel del unga mäniskor med oregistrerade kontantkort. Och att få folk att svara på brev är nog hart när omöjligt. Men vem påstod att statistiska undersökningar skulle vara enkla?
2012-04-28, 15:15
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasersnabb
Tack för svaret!

Finns det en enkel formel man kan använda sig av för att se vad felmarginalen är? Skulle vara bra att kunna i alla möjliga situationer. Hittar bara metoder för att räkna fram konfidensintervallet, men det är inte det jag är ute efter tror jag.

Bra att de ringer mobiltelefoner, visste inte att det var så länge sedan man började med det. Men jag antar att man missar en hel del unga mäniskor med oregistrerade kontantkort. Och att få folk att svara på brev är nog hart när omöjligt. Men vem påstod att statistiska undersökningar skulle vara enkla?
Sen går inte alla och röstar heller, det kanske inte är samma människor som de som är helt oregistrerade, men det kan mycket väl vara "samma sorts" folk så det går på ett ut, om man nu inte kan kontakta en liten andel.
2012-04-28, 17:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Siffrorna till tråden, från http://svt.se/svttext/web/pages/165.html

Mandaten blir som följer

Moderaterna 115
Folkpartiet 19
Centerpartiet 18
Kristdemokraterna -

Socialdemokraterna 126
Vänsterpartiet 20
Miljöpartiet 32

Sverigedemokraterna 19

Alliansen får då 152
Rödgröna 178

Ensam majoritet för de rödgröna
Fast det är inte så troligt som valresultat. Många moderatväljare skulle taktikrösta på KD och på så sätt hålla kvar 3% till det borgliga blocket. Då skulle väl resultatet vara en skral majoritet för alliansen med stödpartiet SD?
2012-04-28, 18:00
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast det är inte så troligt som valresultat. Många moderatväljare skulle taktikrösta på KD och på så sätt hålla kvar 3% till det borgliga blocket. Då skulle väl resultatet vara en skral majoritet för alliansen med stödpartiet SD?
Eftersom jag hade fönstret öppet med beräkningen fortfarande...
En procentenhet av moderaterna röstar på KD ger

Moderaterna 108
Folkpartiet 19
Centerpartiet 17
Kristdemokraterna 15

Socialdemokraterna 122
Vänsterpartiet 19
Miljöpartiet 31

Sverigedemokraterna 18

Alliansen får då 159
Rödgröna 172

Jag tror inte Alliansen skulle sälja ut sej själva för att få majoritet med SD i ett sådant här läge, där de rödgröna har tre mandat ifrån ensam majoritet.
2012-04-28, 18:36
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Eftersom jag hade fönstret öppet med beräkningen fortfarande...
En procentenhet av moderaterna röstar på KD ger

Moderaterna 108
Folkpartiet 19
Centerpartiet 17
Kristdemokraterna 15

Socialdemokraterna 122
Vänsterpartiet 19
Miljöpartiet 31

Sverigedemokraterna 18

Alliansen får då 159
Rödgröna 172

Jag tror inte Alliansen skulle sälja ut sej själva för att få majoritet med SD i ett sådant här läge, där de rödgröna har tre mandat ifrån ensam majoritet.
Reinfeldt skulle avgå i ett sådant läge.
Talmannen skulle då fråga Löfven om han kan bilda en regering, vilket han nog skulle göra med de MP och V. Löfven är ju inte bunden av Sahlins löfte om att inte bilda en minoritetsregering med SD som vågmästare. Löfven skulle även kunna bilda regering enbart med MP, V är ju ändå en dörrmatta som under inga omständigheter skulle stödja den ondskefulla högern (vilket däremot MP skulle kunna).

Löfven har öppnat för att bilda en egen minoritetsregering enbart bestående av S, men det skulle blir praktiskt mycket svårt med de här siffrorna. Det skulle även bli den svagaste regeringen Sverige haft sedan allmän rösträtt infördes.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in