2012-04-26, 12:56
Medlem
Powergirls avatar
Snart börjar jag tro på att S uppåtgående trend kommer att hålla i sig tills vi nått strax under 40%. KD är där de skall vara under 4 %.

Håller med om att Centerpariets uppgång, även om den är marginell är lite förvånande, men å andra sidan är de det enda partiet i regeringställning, som faktiskt har kommit med något nytt, även om det är baklängesreformer.

SD.s lilla tillbaka gång är också lite förvånande. Trodde den skulle vara betydligt större.
2012-04-26, 13:37
Medlem
ElzyLays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Snart börjar jag tro på att S uppåtgående trend kommer att hålla i sig tills vi nått strax under 40%.

Hmm. Men det finns ngt som amerikanska valstrateger kallar "peaking too early".
2012-04-26, 14:30
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElzyLay
Hmm. Men det finns ngt som amerikanska valstrateger kallar "peaking too early".

Det var därför jag gjorde min halvgardering.

Annars hade jag rustat för fest redan nu.

Däremot har jag svårt att se vad som skall kunna ändra trenden. Möjligen något mediadrev men inte ens det tror jag på.

Alliansen och framförallt M är tydligt på dekis nu. De sitter bara och väntar på bättre tider och att exempelvis arbetslösheten skall lösa sig av sig själv.
Var är alla arbetstillfällen som bla "jobbskatteavdragen" skulle resultera i?

Har Reinfeldt och övriga gänget en maximal tur, så kan vi få en uppgång av världsekonimin vilket kan medföra att de då kan surfa på vågorna av den, men jag tror inte ens de klarar av det utan att falla av brädan.
Senast redigerad av Powergirl 2012-04-26 kl. 14:33.
2012-04-27, 12:15
Medlem
Citat:
Det var därför jag gjorde min halvgardering.

Annars hade jag rustat för fest redan nu.

Däremot har jag svårt att se vad som skall kunna ändra trenden. Möjligen något mediadrev men inte ens det tror jag på.

Alliansen och framförallt M är tydligt på dekis nu. De sitter bara och väntar på bättre tider och att exempelvis arbetslösheten skall lösa sig av sig själv.
Var är alla arbetstillfällen som bla "jobbskatteavdragen" skulle resultera i?

Har Reinfeldt och övriga gänget en maximal tur, så kan vi få en uppgång av världsekonimin vilket kan medföra att de då kan surfa på vågorna av den, men jag tror inte ens de klarar av det utan att falla av brädan.

Det som kommer sänka S siffror är när dom faktiskt börjar prata om vilken politik dom vill ha, nu när dom håller käften är det väl klart dom ökar. Folk i det här landet är idioter tyvärr. Du vet det, jag vet det, alla vet det.
2012-04-27, 14:11
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Det som kommer sänka S siffror är när dom faktiskt börjar prata om vilken politik dom vill ha, nu när dom håller käften är det väl klart dom ökar. Folk i det här landet är idioter tyvärr. Du vet det, jag vet det, alla vet det.

Vad du inte tycks ha fattat, men som å andra sidan ingen i moderaternas alliansregering heller har förstått, är att alliansregeringen har haft makten sedan 2006.
Det går inte att regeringsmakten och bara sitta på häcken och administrera sin egen undergång. Det funkar inte heller att skylla på S att de varken säger eller gör något.
Ansvarig för utvecklingen i Sverige har de politiker som har regeringsmakten inga andra.
Slutsatsen av ditt inlägg är att du medger att den moderatstyrda alliansregeringen har och gör bort sig och att för vi skall få en ny regering 2014 krävs av S att de bara håller käften.:whoco5:
2012-04-27, 14:23
Medlem
Citat:
Vad du inte tycks ha fattat, men som å andra sidan ingen i moderaternas alliansregering heller har förstått, är att alliansregeringen har haft makten sedan 2006.
Det går inte att regeringsmakten och bara sitta på häcken och administrera sin egen undergång. Det funkar inte heller att skylla på S att de varken säger eller gör något.
Ansvarig för utvecklingen i Sverige har de politiker som har regeringsmakten inga andra.
Slutsatsen av ditt inlägg är att du medger att den moderatstyrda alliansregeringen har och gör bort sig och att för vi skall få en ny regering 2014 krävs av S att de bara håller käften.:whoco5:

Regeringen gör inget för att de inte kan, de sitter i minoritet. Det kommer även nästa eventuella s-ledda regering göra, så vad inbillar du dig egentligen? En smart och framtidsorienterad socialdemokrati skulle genast inleda förhandlingar med tredje kraften, dvs SD.
2012-04-27, 14:35
Medlem
ElzyLays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Regeringen gör inget för att de inte kan, de sitter i minoritet. Det kommer även nästa eventuella s-ledda regering göra, så vad inbillar du dig egentligen? En smart och framtidsorienterad socialdemokrati skulle genast inleda förhandlingar med tredje kraften, dvs SD.

Som det ser ut nu skulle SD förlora sin vågmästarroll - det absolut bästa för Sverige.
2012-04-27, 15:23
Medlem
Citat:
Som det ser ut nu skulle SD förlora sin vågmästarroll - det absolut bästa för Sverige.

Javisst, om man uppskattar islamisering. Tror du verkligen själv på det där? Det går inte att tänka bort SD.
2012-04-27, 15:44
Medlem
Citat:
Jag hoppas såna som du inte kommer gnälla i framtiden när folk får det sämre och sämre. Välfärdssystemet brakar ihop. Och vi får ett framtida samhälle likt Usa där dom sämsta lever i ren misär och etniska grupper lever separat från varandra. Vill ni ha sånt helt ok för mig ni får ha era åsikter men jag vill inte höra nått gnäll sen när ni fått eran dröm.
2012-04-27, 15:47
Medlem
Fris avatar
Citat:
Det kommer inte att hända var så säker. Kortsiktigt svaga uppgångar möjligen, men absolut inte så länge som två år. Västvärlden är på dekis minst ett årtionde framöver. Politikerna i de stora ekonomierna har inte löst nånting, utan bara förvärrat skuldkrisen. Stora nedskärningar väntar framöver. Och Sverige har inte ens haft nån finanskris än, fara guppat lite i svallvågorna av de andra ländernas. När våra bostadspriser kraschar med ca 1/3 liksom de gjort i alla andra länder, då får vi finanskris här!

moderaterna har haft maximal tur med konjunkturen hittills. hur ska det gå med deras opinionssiffror när vår arbetslöshet stiger mot 25% och budgetunderskottet över 10% av BNP? och framförallt när dagens borgerliga väljare ser att deras bostadspriser rasar långt under deras skuldnivå. Då kommer Reinfeldts nymoderata apati att framstå som ett historiskt misstag, och Anders Borg som farligt aningslös.
2012-04-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Jag citerar ett stycke ur DN:

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Men Sverigedemokraternas intåg i riksdagen har i grunden förändrat förutsättningarna. Det är inte bara det att alliansen under denna mandatperiod saknar egen majoritet. Man måste nu betrakta valutslag som inte ger något block egen majoritet som det mest sannolika.

För Stefan Löfven behöver inte det vara något strategiskt problem. Efter det rödgröna misslyckandet är siktet inställt på att återgå till den gamla modellen där partiet söker mandat för att bilda en minoritetsregering. Löfvens mittenprofil passar bra för ett läge som kräver parlamentariska kompromisser över blockgränsen.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/syna-socialdemokraterna

Jag håller med dom här. Socialdemokraterna med Löfvén vid rodret skulle förmodligen klara av minoritetsställningen bättre än Alliansen för närvarande gör. Budgeten är ju inga problem att få igenom, och i övrigt skulle S driva igenom sin politik med hoppande majoriteter. I en del välfärdsfrågor kan han räkna med stöd från den nuvarande oppositionen, inkluderat SD, och på andra områden kan han göra breda överenskommelser med de borgliga.
2012-04-28, 10:08
Medlem
genushexans avatar
Nya oppinionssiffror i DN. Såssarna och vänsterpartiet faller starkt och modraterna återhämtar sig. Det är återigen stabil borglig majoritet med SD inräknat. Uppenbarligen har väljarna börjat genomskåda vilka obildade vulgära vita män som leder vänsterpartIerna.

När media såsmåningom kommer igång med sin mosa-stefan-kampanj kommer det inte att vara mycket kvar av väljarstödet för socialdemokraterna, som skall vara nöjda om de når 20% i sommar. Skönt - jag var faktiskt lite orolig ett tag över tanken på den paddliknande svetsaren som statsminister.

Märkligt nog har centern inte ökat, men effekten av ALs senaste utspel märks väl inte ännu. Min gissning är att centern passerar 10% gränsen i sommar. Den unga, snygga och smarta partiledaren lockar....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in