2012-04-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Reinfeldt skulle avgå i ett sådant läge.
Talmannen skulle då fråga Löfven om han kan bilda en regering, vilket han nog skulle göra med de MP och V. Löfven är ju inte bunden av Sahlins löfte om att inte bilda en minoritetsregering med SD som vågmästare. Löfven skulle även kunna bilda regering enbart med MP, V är ju ändå en dörrmatta som under inga omständigheter skulle stödja den ondskefulla högern (vilket däremot MP skulle kunna).

Löfven har öppnat för att bilda en egen minoritetsregering enbart bestående av S, men det skulle blir praktiskt mycket svårt med de här siffrorna. Det skulle även bli den svagaste regeringen Sverige haft sedan allmän rösträtt infördes.

Det här med minoritetsregeringar ser jag som en odemokratisk situation. Inga partier borde få bilda regering utan att kunna samla en majoritet.
2012-04-28, 18:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Talmannen skulle då fråga Löfven om han kan bilda en regering, vilket han nog skulle göra med de MP och V.
Löfven är ju inte bunden av Sahlins löfte om att inte bilda en minoritetsregering med SD som vågmästare. Löfven skulle även kunna bilda regering enbart med MP, V är ju ändå en dörrmatta som under inga omständigheter skulle stödja den ondskefulla högern (vilket däremot MP skulle kunna).

Löfven har öppnat för att bilda en egen minoritetsregering enbart bestående av S, men det skulle blir praktiskt mycket svårt med de här siffrorna. Det skulle även bli den svagaste regeringen Sverige haft sedan allmän rösträtt infördes.
Är det inte troligare att man då försöker skapa en regering med alliansen + MP!?
2012-04-28, 19:07
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det inte troligare att man då försöker skapa en regering med alliansen + MP!?

Nej, dels så har MP gått vänsterut den senaste mandatperioden (märks tydligt sedan Mikaela Valtersson slutat som ekonomiskpolitisk talesperson), men dessutom skulle ju ett sådant valresultat bli en tydlig missnöjesyttring mot regeringen Reinfeldt och då är det svårt att sitta kvar. Och för MP skulle det vara snudd på omöjligt att stödja en regering som väljarna velat ha bort.

Man kan jämföra med valet i Storbritannien där det ett tag var tal om att förlorande Labour och liberaldemokraterna skulle regera, det blev några samtal men situationen blev för svår. Det talades om "coalition of losers" och Brown gav upp de försöken.
2012-04-28, 21:16
Avslutad
Citat:

Man kan jämföra med valet i Storbritannien där det ett tag var tal om att förlorande Labour och liberaldemokraterna skulle regera, det blev några samtal men situationen blev för svår. Det talades om "coalition of losers" och Brown gav upp de försöken.

Fast nu kunde väl inte ens Lib+Lab samla majoritet i parlamentet? Jag har för mig att det enda alternativet till Lib+Con (för att få majoritet) var Lib+Lab+ Alla möjliga småpartier, t ex SNP, Plaid Cymru, osv.
2012-04-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag citerar ett stycke ur DN:

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/syna-socialdemokraterna

Jag håller med dom här. Socialdemokraterna med Löfvén vid rodret skulle förmodligen klara av minoritetsställningen bättre än Alliansen för närvarande gör. Budgeten är ju inga problem att få igenom, och i övrigt skulle S driva igenom sin politik med hoppande majoriteter. I en del välfärdsfrågor kan han räkna med stöd från den nuvarande oppositionen, inkluderat SD, och på andra områden kan han göra breda överenskommelser med de borgliga.

Och precis som vi ser denna mandatperiod kommer det fungera till att börja med, men därefter gnissla allt högre. Själv tror jag det är tveksamt om Svinpäls kan sitta hela perioden ut. I nuläget är han totalt stukad - och varför skulle någon av de andra partierna hjälpa honom? Det var ett stort misstag att positionera sig så hårt mot SD, ett SD som förmodligen nöjt sig med småsmulor.
2012-04-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Fast nu kunde väl inte ens Lib+Lab samla majoritet i parlamentet? Jag har för mig att det enda alternativet till Lib+Con (för att få majoritet) var Lib+Lab+ Alla möjliga småpartier, t ex SNP, Plaid Cymru, osv.

Off-topic men har ett litet tillägg. Lib+Lab skulle fått egen majoritet men Labour var valets "förlorare" och Lib. gick sämre än man hoppats på så det skulle ansetts vara en "förlorarnas regering" så det var inte möjligt, i alla fall inte förrän Con. fått chansen att bilda regering.
2012-04-28, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Off-topic men har ett litet tillägg. Lib+Lab skulle fått egen majoritet men Labour var valets "förlorare" och Lib. gick sämre än man hoppats på så det skulle ansetts vara en "förlorarnas regering" så det var inte möjligt, i alla fall inte förrän Con. fått chansen att bilda regering.

Jaha, diskussionen om Lib+Lab var innan valet, det förklarar en del.
2012-04-30, 15:09
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Talmannen skulle då fråga Löfven om han kan bilda en regering, vilket han nog skulle göra med de MP och V. Löfven är ju inte bunden av Sahlins löfte om att inte bilda en minoritetsregering med SD som vågmästare. Löfven skulle även kunna bilda regering enbart med MP, V är ju ändå en dörrmatta som under inga omständigheter skulle stödja den ondskefulla högern (vilket däremot MP skulle kunna).

Jag håller inte med. Åtminstone vore det ett misstag av Reinfeldt att avgå. Han kan ju räkna med stöd från SD i de flesta frågor och av MP i de flesta andra. Kanske t.o.m. paddorna i (s) ibland.
2012-04-30, 17:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Jag håller inte med. Åtminstone vore det ett misstag av Reinfeldt att avgå. Han kan ju räkna med stöd från SD i de flesta frågor och av MP i de flesta andra. Kanske t.o.m. paddorna i (s) ibland.

Nej han är sur och arrogant ingen Sd riksdagsman vill stödja Reinfeldt.

Annan intressant fråga är om S-V-Mp blocket blir störst men Sd ändå vågmästare, kommer centerpartiet att bytta block då ??
Jag tror det är fullt möjligt att den nuvarande ledande fittrojkan funderar i sådan banor om det öppnar sig en möjlighet att få regera vidare.
2012-04-30, 22:05
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej han är sur och arrogant ingen Sd riksdagsman vill stödja Reinfeldt.

Annan intressant fråga är om S-V-Mp blocket blir störst men Sd ändå vågmästare, kommer centerpartiet att bytta block då ??
Jag tror det är fullt möjligt att den nuvarande ledande fittrojkan funderar i sådan banor om det öppnar sig en möjlighet att få regera vidare.
Jag tror att ett valresultat som detta skulle bli mycket besvärligt. Det logiska skulle ju vara att socialdemokraterna skulle få talmannens uppdrag att bilda en blocköverskridande regering, men jag tror dessvärre att c, fp och kd har så svår beröringsskräck för socialdemokrater att de aldrig skulle gå med på att samarbeta. Då är nog en stor koalition s + m på sätt och vis mer trolig, men en sådan "österikisk" lösning skulle vara besvärlig på så sätt att det inte gick att forma någon trovärdig opposition. Nej, jag håller nog med den som ovan trodde att Reinfeldt skulle sitta kvar som stukad minoritetsregering.

Lyfter föresten på hatten åt Reidar, som så smidigt fick fram mandatfördelningen!
2012-05-01, 00:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag tror att ett valresultat som detta skulle bli mycket besvärligt. Det logiska skulle ju vara att socialdemokraterna skulle få talmannens uppdrag att bilda en blocköverskridande regering, men jag tror dessvärre att c, fp och kd har så svår beröringsskräck för socialdemokrater att de aldrig skulle gå med på att samarbeta. Då är nog en stor koalition s + m på sätt och vis mer trolig, men en sådan "österikisk" lösning skulle vara besvärlig på så sätt att det inte gick att forma någon trovärdig opposition. Nej, jag håller nog med den som ovan trodde att Reinfeldt skulle sitta kvar som stukad minoritetsregering.

Lyfter föresten på hatten åt Reidar, som så smidigt fick fram mandatfördelningen!

Jag tror faktiskt det kommer sluta med S och M ihop på sikt...Så ser det och har sett ut i många länder...Jag menar seriöst? I det stora hela är det löjligt små skillnader på dom.
2012-05-01, 01:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan

Finns inte en chans att han skulle basera en regering på att "räkna" med stöd utan ett officiellt samarbete om det regeringsalternativ man gick till val på inte blir störst.....Inte en chans grabben. Talmannen skulle aldrig godkänna det heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in