2012-02-19, 12:11
Medlem
DjPuttes avatar
Intressant detta dvs rätt partiledare för (S) och dem lyfter, Ska bli intressant hur högt Lövfén kan lyfta (S) tror att upp på 40% är möjligt bara han kan få ta någon debatt med Reinfeldt ang arbeten och dyl då lär bluffen synas rejällt
2012-02-19, 12:21
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Mediokra? Det är 2 procentenheter över deras tidigare högsta valresultat från 2006. Det är ju faktiskt en ganska bra höjning.
Opinionsundersökningar är en annan sak.
Mediokert i jämförelse med förväntningarna som var på partiet inför valet. Nu reflekterar ju vissa journalister över MP som arvtagare till S, en diskussion som faktiskt motiveras av situationen i Stockholm. Men MP lär inte hamna över 10 % i nästa val, vilket även det i så fall kommer att ses lite som en besvikelse trots att detta är en stor ökning från valet 2010.

Extrem hype av media lägger stor grund till MPs alltid missvisande siffror.
2012-02-19, 12:21
Medlem
rejdars avatar
Man ser vikten av rätt ledarskap i denna undersökning, S har stärkt sin ställning bland LO-folket från 40 till 50 % http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lofven-gav-s-ett-rejalt-lyft_6862777.svd

Arbetaridentiteten har blivit rejält stärkt.

KD har motsvarande brist på ledarskap. Såg just Skavlan-avsnittet där Norges unge framgångsrike nyförlovade KD-ledare medverkade och utan att blotta den minsta aversion tog emot tips om hur man får ett förhållande att hålla i 25 år av Mark Levengood (vad jag förstår så har norska KD svängt något i homofrågan och är för åtminstone borgerlig vigsel av homosexuella?) Motsvarande modernisering skulle göra KD gott.

Sifor har nu lagt ut mätningen på hemsidan http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lofven-gav-s-ett-rejalt-lyft_6862777.svd
2012-02-19, 12:35
Bannlyst
Juholt fick bra siffror i sina första undersökningar också - finns det ingen sosse eller journalist som minns det idag?

Urdum journalistik.
2012-02-19, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ordningen börjar återställas. Nu får vi hoppas att vi slipper se idiotiska personaffärer och koncentrera oss på politiken istället.

Vilken "ordning"? Menar du att partierna brukar ha sådana här siffror? Fortfarande är ju minst hälften av siffrorna att se som anmärkningsvärda, även om det bara är en enda undersökning.
2012-02-19, 14:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Just nu är det både tro och hopp på Löven men sedan får vi se till valet om det blir någon kärlek.

Tvivlar starkt, han har alla chanser att bli den största doldisen någonsin som partiledare. Utan riksdagsförankring kommer han inte att synas och snart hittar media en ny gunstling.
2012-02-19, 14:44
Medlem
Varför är svenskar så konstiga? Eller ska vi säga dumma i huvudet?

Hur kan man ändra alla sina politiska åsikter enbart pga vem som är "ledaren" för ett parti?

Finns det så många veliga fittor till människor i det här landet?

Förklaringen kanske finns i att vi har 7 partier som till 95% tycker exakt likadant och sen Sd på ena kanten. Då är det väl lättare att byta parti-tillhörighet som det är att byta kläder antar jag.

Önskar vi kunde ha riktig politik i det här landet med partier som tycker olika. Sverige ett av dom minst demokratiska länderna i Europa.
2012-02-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekokrigare
Juholt fick bra siffror i sina första undersökningar också - finns det ingen sosse eller journalist som minns det idag?

Urdum journalistik.
Precis. Alla nytillsatta partiledare brukar få en "smekmånad" i opinionen. Men vi får se på längre sikt. Att påstå att (s) lyft nu, pga denna enstaka mätning, är så urbota dumt att jag förstår att journalisterna faller för det. De vet ju inte bättre.
2012-02-19, 15:42
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Precis. Alla nytillsatta partiledare brukar få en "smekmånad" i opinionen. Men vi får se på längre sikt. Att påstå att (s) lyft nu, pga denna enstaka mätning, är så urbota dumt att jag förstår att journalisterna faller för det. De vet ju inte bättre.
Jag skulle nog se det som att väljarna uttryckte sitt missnöje med Juholt genom att lämna partiet, och börjar nu återvända. S har legat under sin naturliga nivå kan man säga, så det är inte så mycket Löfvén-effekt som bli-av-med-Juholt-effekt egentligen.
2012-02-19, 16:21
Medlem
Roadworkers avatar
Löfvén-effekten beror säkert på att han har varit tyst och inte sagt något ännu,
media har ju inget att skriva om och hugga på när inget har hänt,
det är samma sossar fortfarande och det är långt kvar till valet.
2012-02-19, 17:43
Medlem
humanlifes avatar
Lyftet för s visar framförallt en sak: Medias makt över våra tankar. Hur många har lyssnat till Löfven dessa veckor och hur många känner till honom sedan tidigare? Ganska få, skulle jag tro. Men media gullar med honom och skrämmande nog köper folk detta.

Jag antar att raset för s till stor del också berodde på media. Media fortsatte att hetsa mot Juholt efter skandalen om hans hyresbidrag, varenda framträdande blev han trakasserad för och opinionssiffrorna fortsatte att dyka.

Märk väl att jag inte är sosse och jag ogillade verkligen Juholts fiffel, men jag ville ändå belysa vilken makt media har över våra sinnen. Det är verkligen skrämmande.
Det återstår att se om Löfven blir en bra partiledare.
Senast redigerad av humanlife 2012-02-19 kl. 17:45.
2012-02-19, 17:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
Löfvén-effekten beror säkert på att han har varit tyst och inte sagt något ännu,
media har ju inget att skriva om och hugga på när inget har hänt,
det är samma sossar fortfarande och det är långt kvar till valet.

Nja, det stämmer inte riktigt, för media har ju märkligt nog uppmärksammat Löfven även då han inte har framträtt, och tonen är positiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in