2012-03-18, 10:45
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Nån som kan förklara vilka partier som rymmer sej inom de 1,7% övriga och dessutom ökar kraftigt?

När vi såg pelaren före 2010 ha övriga partier på 5-6% visste vi ju vilka som åsyftades men idag?

PP och Fi lär utgöra åtminstone drygt 1% av dom. Sen kanske ND och nåt kommunistparti... Ska vi gissa på att PP får 0,6 och Fi i samma storlek.
2012-03-18, 10:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
S ökar ytterligare! Hur kommer detta sig?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14540915.ab

S: 33,7 % (+4,5)
V: 6,1 % (-0,6)
MP: 10,3 % (-0,2)

M: 28,7 % (-4,2)
C: 4,9 % (-0,2)
FP: 5,9 % (-0,6)
KD: 3,5 % (-0,3)

SD: 5,2 % (+0,5)
Övr: 1,7 % (+0,9)

Blocken
Rödgröna: 50,1 %
Alliansen: 43,0 %
Alliansen har betett sig väldigt taffligt i ett antal politiska frågor och Cirkusnegern ger inte ordet spirituell en köttslig innebörd.
Sossarna tar tillbaka besvikna väljare som i protest sökte sig till Sjöstedt och Mp.
Att mp ändå har så pass bra siffror beror på att de i princip är fredade från mediakritik och både S och alliansen vill hålla sig väl med Mp.
När vi gå in i en valrörelse så tror jag att framförallt Mp kommer få ta en del flankerande eld som kommer pressa deras stöd.
Cirkusnegern börjar bli trött och nästa valrörelse är hans sista.
2012-03-18, 11:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var inte det som var frågan...

Vilka spänningar specifikt skulle stjälpa en sådan regering jag föreslår? Betänk att svenska partier gärna offrar "heliga kor" för att få sitta i regeringsställning.

Och om rösterna i valet faller ut som senaste opundersökningen, vilken regering är mer stabil än den mittenregering jag förslog? MP + M + FP + C ??? Den verkar inte särsklit stabil heller för att vara helt ärlig. Som jag nämnde så tror jag MP kommer har ytterst svårt för FP.

Jag tror det kommer leda till att de som ingår i en sådan regeringskollation tappar i opinionen samt att oppositionen snabbt ökar och att polariseringen i samhället skulle öka.

Visserligen ett hypotetiskt resonemang som jag finner föga lönt att utveckla och dessutom är OT.
Dock är det en intressant tanke i ett tänkt spel runt regeringsalternativen,särskilt nu när stolliga Mona Sahlin är borta och ersatts av en mer pragmatisk partiledare.

Centern är väl det parti som idag är helt utslätat och helt avklippt från sina historiska rötter och saknar existensberättigande. KD kunde överlevt om det lämnade kristendomen och blev ett brett värdekonservativt parti,men icke.

Skulle dessa små borgerliga partier ge sej in i en sån regeringskoalition lär de åka ur riksdagen för gott i nästa val och sen består riksdagen av tre stora block dominerade av M-S och SD.
2012-03-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Alliansen har betett sig väldigt taffligt i ett antal politiska frågor och Cirkusnegern ger inte ordet spirituell en köttslig innebörd.
Vem är "Cirkusnegern"?

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Sossarna tar tillbaka besvikna väljare som i protest sökte sig till Sjöstedt och Mp.
V och MP har ju alldeles uppenbarligen inte förlorat lika mycket som sossarna har ökat. Det är från allianssidan strömningen kommer ifrån.
2012-03-18, 11:11
Medlem
Trysteros avatar
Citat:
Jag noterar från de senaste siffrorna att en mittenregering bestående av S, MP och C är möjlig:

(33.7 + 10.3 + 4.9) är större än (6.1 + 28.7 + 5.9 + 5.2)

Vad tror ni om möjligheterna att bilda en sådan regering?

Jag tänker att historiskt har centern och sossarna samarbetat. MP och sossarna har samarbetat flera gånger. Vänstern betraktas lite som parti non grata. MP har rört sig höger ut sedan förra valet. MP och C har liknande politik inom energi, landsbyggd och kanske även EU.

Det som talar mot tror jag är att centern har rört sig lite långt ut åt det liberala hållet. Och sossarna kanske har rört sig något vänsterut mot vänsterpartiet sedan förra valet.

Vad tror ni?
Ja, centerungdomarna har ju öppet förespråkat ett intimare samarbete genom kampanjen Fuck facket 4 ever. Och när nu sossarna har en metallare vid spakarna så måste väl åtminstone Centerns ungkalvar var kåta som fan på att få tillfredsställa sina perversa lustar

Ur ett rent sakpolitiskt perspektiv borde möjligheterna att bilda en S/MP/C-regering vara hyfsade. Däremot är det om vi tar hänsyn till realiteterna föga troligt att vi får se en sådan regeringskoalition Men om detta skulle bli valresultatet så kan vi mycket väl få se en minoritetsregering bestående av S & MP. Sjöstedt skulle förstås gnissla tänder men det är ju helt otänkbart att han skulle medverka till att fälla den.
Senast redigerad av Trystero 2012-03-18 kl. 11:16.
2012-03-18, 11:11
Medlem
leprasjuklings avatar
http://www.tns-sifo.se/media/370505/vb%20mar%202012%20svd.pdf

"Övriga" har nästan dubblerats sedan förra mätningen, men skillnaden för ett år sedan är inte så stor. Tyvärr framgår det inte vad "Övriga" består av men en gissning är ju att PP gått fram då deras frågor fått en del uppmärksamhet sista tiden.
Notera också att antalet osäkra/blankröstare har minskat.

S går fram på Alliansen är så dåliga, men när valet närmar sig måste man leverera något eget, särskilt när M:s PR-maskineri drar igång.
Alliansen säger sig sätta bekämpningen av arbetslösheten i fokus fram till valet, en riskabel taktik då de måste visa upp resultat fram till dess, visar det sig att de fortsätter att bekämpa arbetslösa som vanligt istället är de rökta.

Hade jag varit Reinfeldt hade jag funderat på om det bästa för partiet inte är att avgå redan nu när det är 2,5 år kvar till valet och låta en piggare moderat ta över.
2012-03-18, 11:13
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
S ökar ytterligare! Hur kommer detta sig?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14540915.ab

S: 33,7 % (+4,5)
V: 6,1 % (-0,6)
MP: 10,3 % (-0,2)

M: 28,7 % (-4,2)
C: 4,9 % (-0,2)
FP: 5,9 % (-0,6)
KD: 3,5 % (-0,3)

SD: 5,2 % (+0,5)
Övr: 1,7 % (+0,9)

Blocken
Rödgröna: 50,1 %
Alliansen: 43,0 %
Jag ser två allvarliga fel i den presentationen.

Det finns inget rödgrönt block längre på riksnivå. Det samarbetet upphörde i direkt anslutning till valresultatet 2010. Alliansen, som ju faktiskt har ett samarbete, summeras till 43. Det är fel, summan ska vara 39,5.

AftonNazisten sätter som vanligt ihop en felaktig presentation. Klåparblaska!
2012-03-18, 11:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarkomplementet
Vem är "Cirkusnegern"?

V och MP har ju alldeles uppenbarligen inte förlorat lika mycket som sossarna har ökat. Det är från allianssidan strömningen kommer ifrån.
Cirkusnegern = Fredrik R.

Gå tillbaka till Juholts sista månad och se hur stora Mp och V var kontra S.
Sen har M tappat väljare med, absolut, Tolgfors senaste piruetter har inte heller stärkt förtroendet.
2012-03-18, 11:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag noterar från de senaste siffrorna att en mittenregering bestående av S, MP och C är möjlig:

(33.7 + 10.3 + 4.9) är större än (6.1 + 28.7 + 5.9 + 5.2)

Vad tror ni om möjligheterna att bilda en sådan regering?

Möjligheten finns, men det beror mycket på var C landar. Just nu står C för en underlig blandning av socialliberalism och nyliberalism, precis som FP gjorde innan man inledde marschen högerut.

Det är inte i längden hållbart att stå för både omsorg om de svaga och sköt-dig-själv-och-skit-i-andra, det kommer C att upptäcka precis som FP gjorde.

Om C väljer socialliberalismen finns det goda möjligheter att samarbeta med S och MP. Men då riskerar de förstås att få samma halvsosse-etikett som FP fick under Ola Ullsten.

Sedan finns det en historisk antagonism mellan C och MP. Man ska inte glömma att det var C som lade in ett veto mot att ta in MP i en borgerlig regering. Men det kanske inte är lika viktigt nu när C övergivit kärnkraftsmotståndet och de alltså inte längre slåss om samma väljare.

Dock tror jag att en rödgrön regering S + MP + V är sannolikare. Med maktskiftet i V har väl kommuniststämpeln till slut tvättats bort, och då kan de nog ingå i en vänsterkoalition.
Senast redigerad av Regulus 2012-03-18 kl. 11:31.
2012-03-18, 11:25
Medlem
Axelssonns avatar
Hur kommer det sig att S ökar utan ha gjort någonting alls i media? S ökar när dem inte säger någonting och är tysta? Kommer opinionsundersökningar se samma ut efter Stefan Löfven har uttalat sig om deras politik? Är det rimligt att ett byte av en person som ledare för ett parti ska kunna påverka opinionerna i den storleksordning vi nu ser? Är det verkligen en del av den starka demokrati vi vill ha?
2012-03-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Alliansen säger sig sätta bekämpningen av arbetslösheten i fokus fram till valet, en riskabel taktik då de måste visa upp resultat fram till dess, visar det sig att de fortsätter att bekämpa arbetslösa som vanligt istället är de rökta.
Det riskabla är det pedagogiska problemet att nå ut till oanalytiska väljare. Du kan inte se sysselsättningen som ett isolerat problem utan att begrunda hur det ser ut i när och fjärran omvärld. Det är bristande att inte ta i beaktning hur situationen sett ut om det som vurmats av de i opposition de senaste åren, inte minst i början av finanskrisen, genomförts.
Ytterligare tycker jag att följande bör iakttas i det här sammanhanget:

Energipolitiken: både ur ett miljöperpektiv men främst ur ett jobbskapande perspektiv behövs kärnkraft. De nuvarande reaktorerna är gamla och beslut om att bygga nya måste tas snart. Löfven är i och för sig mer pro-nukleär, men inte hans parti eller de han ska samarbeta med.

Skolpolitiken: Det är sossarnas styre med flumskola och kreativitet istället för kunskapsinriktning som skapat den dåliga skola vi har och i förlängningen dumma människor. Ska vi ha en tjänstesektor behöver vi utbildade människor - inte dumma.

Finns massor av annat i alliansen favör när det gäller arbetsmarknaden, du kan ta med RUT/ROT, restaurangmoms, halvering av arbetsgivaravgifter för alla under 26 mm.

Saken är den att det är enfaldigt att blint peka på siffror utan att se Sverige i ett sammanhang: geografiskt, historiskt samt med hänsyn till alternativ politik i precis samma sammanhang.
2012-03-18, 11:36
Medlem
Kusin Klusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelssonn
Hur kommer det sig att S ökar utan ha gjort någonting alls i media? S ökar när dem inte säger någonting och är tysta? Kommer opinionsundersökningar se samma ut efter Stefan Löfven har uttalat sig om deras politik? Är det rimligt att ett byte av en person som ledare för ett parti ska kunna påverka opinionerna i den storleksordning vi nu ser? Är det verkligen en del av den starka demokrati vi vill ha?
Som jag upplever det kom vändpunkten när Reinfeldt kom med sitt utspel om att jobba till 75 års ålder. Människor omkring mig som tidigare aldrig diskuterat politik var plötsligt upprörda och engagerade.
Men självklart hjälper det att Löfvén gör precis det en svensk politiker ska göra för att skaffa sig väljarstöd - dvs ingenting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in