leprasjukling,
Ja, jag tyckte väl det lät väl dramatiskt att de skulle förlorat var fjärde medlem på ett år, även om få är entusiastiska över Reinfeldt numera. Inte ens ointresset är dramatiskt...
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tänk om två borgeliga partier faller ur riksdan,då blir det intressant.
På sikt skulle det vara bra för Moderaterna, för att inte tala om Folkpartiet om de hankar sig kvar. Allianspartierna framstår ju som väldigt eniga, men jag undrar om det inte finns dolda motsättningar som delvis ligger bakom passiviteten. KD och C kan ju inte ligga stilla som ödlor i solen två år till, de måste väl sprattla till och göra nånting av ren självbevarelsedrift. Riksdagsledamöterna blir nervösa när deras lönsamma uppdrag hotas av uppsägning.
Det är ovanligt att partier röstas ut ur Riksdagen. Ny Demokrati efter att partiledarna lämnat partiet i allmän kollaps 1994. Och Miljöpartiet åkte ur 1991. De två exemplen är de enda jag känner till sen typ 100 år. Men med 8 partier och så hög spärr som 4% så blir det plötsligt där som majoritetsunderlaget avgörs. Jag är förvånad över att de är så passiva och profillösa och sitter still i den sjunkande båten. Några fler partiledarbyten är ju inte att vänta före 2014 heller. Svensk politik har blivit riktigt händelselös, inte ens SD gör mycket väsen av sig. Det som händer utomlands, i EU, verkar vara det som styr svensk politik mest nu.